הזדמנות פז

הזדמנות פז

ירידת תעריפי החשמל הצפויה בתחילת פברואר היא בשורה משמחת הטומנת בחובה הזדמנות חד פעמית: הפחתת הוצאות החשמל תוך שנה ב-20% ללא הקצאת תקציב ייעודי נוסף להשגת היעד. כיצד להפוך לחברת ESCO בשלושה שלבים ולמקסם את החיסכון באנרגיה?

עופר קרן
ההוזלה הצפויה החודש במחירי החשמל - היא הזדמנות נדירה לכל ארגון שמעוניין להתייעל באנרגיה!
בעקבות הירידה במחיר החשמל - מומלץ להקים יחידת חיסכון באנרגיה ESCO (Energy Savings Company) בכל ארגון שמעוניין לקדם צעדי התייעלות בצריכת האנרגיה. התקציב להפעלת היחידה החדשה מתבסס בשלב הראשון רק על החיסכון הצפוי בעקבות ירידת מחירי החשמל.
 
מיקסום החיסכון באנרגיה 
בתחילת פברואר צפוי מחיר החשמל בארץ לרדת בכ-10%. עובדה זו משמחת מאד, ונובעת מירידת מחירי הדלקים. התמודדות אמיצה עם האתגר החדש תאפשר לכל ארגון לנצל את ההזדמנות ולהכפיל את החיסכון במהלך 2015.
במידה ומחיר החשמל היה עולה ב10% סביר להניח שהיינו מקיימים ישיבת הנהלה ומנסים לנהל את המשבר, לשרוד, להתקיים, במטרה לגבש דרך בה נוכל להמשיך לפעול ולהתייעל. החודש ישנו זרז להתייעלות וחייבים לנצל אותו נכון.     תכנית העבודה לשנת 2015 כבר אושרה, ובתוכה תקציב האנרגיה.  מנהלי הארגונים כבר לקחו על עצמם מחויבות לחיסכון באנרגיה ועיגנו אותה בתכנית העבודה.  ארגונים ממוצעים בדרך כלל מתחייבים להפחתה של 3-5%, וארגונים אחרים מתחייבים אפילו להפחתה של 7% מתוך מטרה להגיע ליעד המכובד של הפחתת 20% מעלויות האנרגיה בתוך שלוש שנים.   כשמחיר החשמל יורד, יוכל הארגון לעמוד במטרה, אפילו ללא הפחתה בצריכה - שכן אפילו אם הצריכה תעלה במעט, עדיין עלויות האנרגיה ירדו. לכן מומלץ להקים בכל ארגון יחידת אסקו שתמקסם את החיסכון באנרגיה.
 
יצירת מהלך מלא למימוש התייעלות טנרגטית
 
אחת התופעות המוכרות שמתרחשות בעת ירידת מחירים היא: עליה בצריכה. הדבר מוכר כאפקט ריבאונד (Rebound Effect). חשוב שנכיר במכשול, ונאפשר ליחידת האסקו שלנו לנצל את ההזדמנות הייחודית שנפלה בחלקנו אחרת אנחנו שוחקים את החיסכון ופשוט מפסידים כסף והרבה מאוד אנרגיה.
להלן שלושת השלבים ההכרחיים להקמת יחידת אסקו לכל דבר: 
קבלת החלטה ניהולית - ההפרש בין תקציב האנרגיה ל-2015 לבין הוצאות האנרגיה בפועל יועבר כתקציב ליחידת האסקו  המפעלית. 
קביעת המטרות ליחידת האסקו: הפחתה בצריכת החשמל ובהסטת עומסים משעות הפסגה. סכום הכסף העודף, ההפרש בין תקציב האנרגיה המקורי של 2015 וההוצאה בפועל - ישמש את יחידת האסקו  לצורך הגברת החיסכון באנרגיה, ומימוש תכנית אמיתית להתייעלות אנרגטית.
מינוי מנהל משאבי אנרגיה ובחירת צוות שיכול לפעול יחד כיחידת האסקו בארגון. בכתב המינוי למנהל משאבי האנרגיה יוגדר התפקיד והתקציב לשנת הפעילות הראשונה. כמו בכל מיזם האסקו  בארץ ובעולם מתחייב מנהל משאבי האנרגיה החדש לחסכון: Performance Guaranty.
הסבר: סכום הכסף העומד לרשות האסקו  למימוש תכנית להתייעלות אנרגטית לשנת 2015 שווה ל-10% מעלויות החשמל.  ניתן להגיע לנתון זה בקלות יחסית - לבדוק מהי העלות השנתית של החשמל ומכאן לחשב את ה-10%, או לחילופין, ככלל אצבע מוכר - עלות החשמל בחודש אוגוסט מהווה כ- 10% מעלות החשמל השנתית.
עומדת בפני מנהל משאבי האנרגיה החדש - מנהל יחידת האסקו שלנו הזדמנות פז:  להוכיח את עצמו בארגון לקראת התפקיד הבא ולהוכיח שללא הקצאת תקציב ייעודי נוסף ניתן לצמצם את הוצאות החשמל תוך שנה ב-20%. 10% ייחסכו מעצם הפחתת התעריף.  החיסכון יממן את תהליך התייעלות אנרגטית - שיחסוך במהלך השנה 10% נוספים. שימוש חוזר במשאב - הוא בהחלט התייעלות. שימוש חוזר בכסף שנחסך בחשבונות האנרגיה הוא  ההתייעלות האנרגטית. במינוי מנהל יחידת האסקו על ההנהלה להגדיר את התקציב, המיועד לממן את כל פעולות החיסכון הנדרשות הן בכוח אדם (ייעוץ), והן בהשקעה בציוד מתאים.  החיסכון הנוסף יחושב גם הוא ויוגדר תחת אותו תקציב. בצורה זו מייצר הארגון מהלך מלא למימוש התייעלות אנרגטית.
 
ארבעה כשלים מעכבי התייעלות
 
לקראת יישום תהליך התייעלות אנרגטית כדאי להכיר ארבעה כשלים המעכבים ארגונים ומוסדות בהקשר להתייעלות אנרגטית וחיסכון במשאבים:
הכשל הראשון הוא היעדר ידע.  ארגונים רבים, גם אם מכירים חלק מהנושאים הקשורים לחיסכון באנרגיה, לא מכירים מספיק את כללי המשחק.  בחלק מהמקומות נדרש להשקיע קצת זמן ומעט משאבים כדי לשפר את הידע בארגון.  לא צריך הרבה כסף כדי לייצר ארגון לומד.  עלינו להגיע למצב בו כל הטכנאים יבינו עד כמה פשוט לייצר חיסכון באנרגיה, כל החשמלאים יידעו למדוד ויידעו לכוון נכון את מערכות מיזוג האוויר.  ביצוע הקורס במהלך חודש ינואר-פברואר יאפשר לארגון להגיע לקיץ עם מערכות מיזוג אוויר מטופלות, כאשר הצוות הטכני של הארגון למד, קיבל עוד ידע עדכני, ורכש יכולות חדשות שיאפשרו שמירה על מקום עבודה נעים, בריא וחסכוני.
הכשל השני הוא העדפת ציוד עובד:  הכוונה היא שקשה מאד לארגון להחליט להחליף ציוד ישן ולא יעיל בציוד חדש וחסכוני, כל עוד הציוד הישן עובד. "העדפת עובד" אומר שגם אם צריכת החשמל של הציוד הישן היא גבוהה מאד, קשה לנו לגייס את התקציב, לרכישת ציוד חלופי.  בדרך כלל הדבר נובע מכך שיש צורך ברכש לתחומים אחרים, ואין לארגון מדידה מדויקת של עלות הציוד הישן.  במקרים רבים כדאי להחליף את הציוד הישן שכן הוא יחזיר את עצמו (עלות מול חיסכון) תוך פחות משנתיים.  
ירידה במחירי החשמל יוצרת הזדמנות נפלאה לבחון את היעילות האנרגטית של הציוד.  במידה והציוד אינו יעיל מספיק - פשוט להחליף אותו, לגרוט אותו ולא להמשיך לשלם סכומים גבוהים להפעלת ציוד שאיננו יעיל. כל ארגון בר-קיימא שמעוניין להמשיך ולשרוד חייב לעצמו לבצע בחינה אמיתית ומדויקת של ההזדמנויות החדשות בתחום.
הכשל השלישי הוא המינוף הפיננסי.  בדרך כלל קשה לארגון לגייס תקציב לביצוע חיסכון באנרגיה.  כעת, להפתעתנו השתחרר כסף.  אנחנו יודעים שבעסקים כרגיל לא נשלם את חשבון חודש אוגוסט.  אם נדאג כארגון לפעול בצורה נבונה להקים יחידת האסקו  ולנצל הזדמנות נדירה זו, בפועל לא נשלם גם את חשבון חודש יולי.  
הכשל הרביעי איתו יש להתמודד הוא ניהול תהליך ההתייעלות. למרות שצריכת החשמל של ארגונים ומפעלים היא גבוהה, ומדובר בסכומי כסף גבוהים מאד - במרבית הארגונים תקציב זה אינו מנוהל.  אף אחד לא ממש מנהל את צריכת המשאבים.  כפי שיש צורך בניהול משאבי האנוש בארגון, כך נדרש ניהול נכון של צריכת המשאבים, של חשבונות החשמל.  יש צורך בניהול נכון של מערכות המיזוג, מערכות התאורה, האוטומציה וכדומה.  כאשר ניהול האנרגיה אינו קיים או אינו מיטבי אנחנו מוצאים בארגונים הרבה מאד תאורה, עובדת בחוץ, בשעות היום, מיזוג שעובד בשעות שבהם המשרדים ריקים ועוד.  ברוב הארגונים אף אחד לא נושא באחריות, ולא נמדד על חשבון החשמל. לפיכך יש למנות מנהל משאבי אנרגיה לניהול יחידת האסקו החדשה בארגון.
הכרת הכשלים חיונית כדי להתגבר עליהם. ניתן, חשוב, כדאי וחיוני לבצע את השינוי כעת.
 
עבודה רבה ששכרה בצידה 
 
כדי לבצע את החיסכון באנרגיה על הנהלת הארגון לנקוט במספר פעולות פשוטות יחסית:
להגדיר מחדש את יעד החיסכון לשנת 2015.  פעולה זו פשוטה למדי - יש לחזור להגדרת היעד המקורי ולהוסיף עליו עוד 10%.  
להגדיר תקציב ייעודי לחיסכון באנרגיה, שאינו מגדיל את ההוצאות השנתיות ואינו חורג מהתקציב. הסכום ששוריין עבור חשבון החשמל של חודש אוגוסט (או במילים אחרות 10% מתקציב חשבונות החשמל השנתיים), יופרד מחשבון ההוצאות הכללי.  סכום זה יוגדר כתקציב ייעודי המיועד אך ורק לחיסכון באנרגיה ויקיים את יחידת האסקו  החדשה בארגון.  החיסכון שייווצר, יתווסף אף הוא לתקציב משוריין זה.
על בסיס התקציב המשוריין יש לבצע תכנית עבודה להתייעלות אנרגטית. מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי לכך, ולבצע השקעות שהחזר ההשקעה שלהם הוא קצר.  על הארגון לבחור תחילה את ההשקעות שיחזירו את עצמן בתוך פחות משנה, ולאחר מכן להגדיר טווח החזר השקעה של שנתיים לכל היותר.
מינוי מוביל או מנהל לתהליך ההתייעלות שיעמוד בראש יחידת האסקו . מומלץ שאדם זה יהיה עובד בדרגה ניהולית בארגון.  מוביל זה לא חייב להיות איש מקצוע מתחום האנרגיה, שכן את היעדר הידע ניתן להשלים באמצעות הכשרה ולמידה. עובד זה יהיה אחראי על התהליך לאורך זמן, ויהיה אחראי לדווח להנהלה על התקדמות תכנית העבודה, יישומה, הצלחתה, והחיסכון שנמדד.
מוביל התכנית ידאג להגברת הידע בארגון כולו, לתיקשור המיזם ולהכשרה מקצועית. חשוב שכל הטכנאים יבינו שמותר לכבות מזגן שלא בשימוש, מותר לכבות תאורה פלורסנטית, ובמרבית המפעלים בארץ מותר לפתוח חלון לאוורור טבעי במקום למזג כשבחוץ נעים.  הפעלת אקונומייזרים חוסכת למפעלים אלפי שקלים - אבל מישהו צריך לעשות זאת ולוודא שהפעולה מתקיימת ביומיום.  
בכל ארגון ישנם כבר סיפורי הצלחה.  פעולות שנעשו בעבר והצליחו.  חשוב להזכיר את הפעולות, לשבח אותם, ולחפש הזדמנויות חדשות.  במידה ולעובדים יש רעיונות משלהם, זה הזמן להקשיב להם, לשמוע את המלצותיהם וללמוד מהם.  ישנו ניסיון צבור של שנים בתוך הארגון, רק צריך לדעת לאסוף אותו.
כל שנדרש הוא מידה של מנהיגות. הצלחה בביצוע תהליך התייעלות אנרגטית מחזקת את הארגון,  מגייסת השתתפות ומייצרת מחויבות מצד העובדים וההנהלה.  כל ארגון שבוחר להקצות 10% מתקציב החשמל לטובת חיסכון בחשמל יצליח לעמוד ביעד.  אין כאן קיצורי דרך, יש כאן משימה חשובה, עבודה רבה אולם כזו ששכרה בצידה.  המפעל יוכל לעמוד ביעד ההתייעלות, לייצר עניין חדש בעשייה היומיומית, להיות ידידותי יותר לסביבה, לדאוג לדורות הבאים ולעתיד כדור האר. 
צוות קרן ידע אנרגיה ישמח לסייע לכל ארגון בתהליך מרתק של התייעלות בצריכת האנרגיה על בסיס הציוד והאנשים שנמצאים בארגון.                                                                                 
* הכותב הוא מנהל הפיתוח העסקי בחברת קרן אנרגיה המובילה שינוי בתרבות הצריכה על בסיס הציוד וההון האנושי בארגון.












פי.סי.חץ