קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן
זמן שאול

זמן שאול

כיצד נערכים בדופונט ליום שאחרי ה-R22 ולמאבק בזייפני הקררים? כל זה ועוד בכנס של פי. סי. חץ

אבי אובליגנהרץ
דצמבר 2014 הולך ומתקרב בצעדי ענק ואנשי תעשיית מיזוג האוויר המקומית מתחילים בהדרגה להיערך מהמועד שבו יאלצו להיפרד מהקרר שליווה אותם עשרות שנים, אבל הסב נזק לא מבוטל לעולמנו: R22. כיצד נערכים ליום שאחרי, אילו תחליפים ראויים עומדים ויעמדו לרשות התעשייה וכיצד נלחמים בתופעת זיופי הקררים ההולכת ומתגברת?
נושאים אלה נידונו בהרחבה ביום העיון שערכה חברת פי.סי חץ, משווקת גזים למערכות קירור ומיזוג אוויר והמפיצה הבלעדית של חטיבת הגזים מתשלובת דופונט בישראל, למנהלי תחזוקה, מהנדסים, יועצים, טכנאים וקבלני מיזוג אוויר ב"גן הורדים" בראשון לציון.
דופונט, שנוסדה ב-1802 ומעסיקה מעל 60 אלף איש ברחבי תבל, היא אחת משתי ענקיות הכימיקלים המובילות בעולם. דפני סארל, מנהלת המכירות של חטיבת הגזים בדופונט באזור אירופה, המזה"ת ואפריקה, מציינת שהחברה משקיעה מעל 2 מיליארד דולר בשנה המהווים כ-6% ממחזורה (כ-35 מיליארד דולר)), במחקר ופיתוח בין השאר של גזי קירור. דופונט, שהביאה לפני כ-85 שנה לאוויר העולם את סדרת הפריאון (CFCs), הכריזה ב-1988 על הפסקת ייצור CFC, לאחר שדו"ח של נאס"א קבע כי גזים אלה לא רק שייצרו חור בשכבת האוזון מעל אנטארקטיקה, אלא שהם אחראים אף להפחתת שכבת האוזון בשאר העולם. בשנת 95 הופסקה כליל מכירת ה-CFCs ובארבעת העשורים האחרונים עוסקת דופונט בפיתוח וייצור נוזלי קירור חלופיים העומדים בתקנות הסביבתיות הגלובליות המחמירות (HFC ו-HCFCs) "תוך דגש על טביעות הפחמן והקטנת אפקט ההתחממות הגלובלית". 
החברה, שנתח השוק שלה בשוק הקררים העולמי נאמד בכ-28% והכנסותיה מתחום זה מהווים כ-3% מכלל הכנסותיה, פיתחה שתי משפחות מוצרים ידידותיים לסביבה עיקריות: Suva ו-Isceon. ניל רוברטס, מנהל פיתוח טכני בתחום הקררים באזור אירופה, המזה"ת ואפריקה, ומי שעל שמו רשומים שלושה פטנטים בחברה, מנה ארבעה דרכים מרכזיות להיערכות התעשייה ביום שה-R22  ייצא לגמלאות:
1) המשך תפעול מערכות באמצעות R22 ממוחזר = סיכון רב. 
2) החלפת הציוד הנוכחי בציוד חדש המושתת על עבודה עם אמוניה, הידרוקרבון (פחממן), פחמן דו חמצני (CO2) או גזים מסוג HFC, כדוגמת סדרת SUVA של דופונט – אופציה הדורשת השקעה כספית נכבדת.
3) המשך הפעלת הציוד הקים והחלפת גז הקירור בקררים כמו R407C, R404 וכדומה תוך כדי החלפת השמן מספר פעמים, החלפת השסתומים ושינויים טכניים נוספים – גם כאן מדובר בעלות גבוהה.
4) המשך הפעלת הציוד הקיים בשינויים מינוריים: החלפת גז הקירור בגז מסדרת 9 ISCEON של דופונט = האפשרות הכדאית ביותר מבחינה כלכלית והכי יעילה מבחינה טכנית.
התחליף האולטימטיבי, לדעת רוברטס, ל-R22, הנו משפחת הקררים Isceon שהושקה בראשית המאה הנוכחית. "ה-Isceon מאפשר מעבר מהיר, קל יחסית ובטוח מגזים מזיקים לסביבה לגזים ידידותיים לסביבה עבור תעשיית המיזוג, קירור וחימום. את ההוכחה לכך ניתן לראות במדריך מפורט בנושא באתר שלנו וסרטון בן 8 דקות המדגים הלכה למעשה כיצד מתבצע התהליך".
בסקר שנערך לאחרונה בין קבלני מיזוג אוויר בבריטניה, כ-70% מהנשאלים בחרו ב-MO99 ממשפחת Isceon, כקרר המועדף עליהם. לדברי רוברטס, מחקר השוואתי שערכה דופונט ובו נטלו חלק 17 גזי קירור, גילה כי ה- MO99 הינו החלופה המועדפת בתהליך הרטרופיט. אי לכך, ממליץ רוברטס בחום על ה-MO99 על פני ה-MO29 וה-MO59 שאף כלולים במשפחת הקררים הפופולארית.
מחירם היקר יחסית מחד של הקררים הירוקים והביקוש הגובר ל-R22 במדינות שבהן הוגבל שיווקו, הוליד בשנים האחרונה תופעה כלל עולמית של זיופי גזי קירור אשר נותנת את אותותיה על כלל התעשייה. על מנת להילחם בתופעה המסוכנת שגבתה מספר לא מבוטל של קורבנות בנפש עקב התפוצצותם של מיכלים שהכילו תערובות שונות ומשונות, דופונט יצאה, לדברי סארל, בקמפיין הסברתי- תקשורתי חסר תקדים, הכולל הדרכה וסיוע לרשויות ברחבי תבל באיתור והחרמה של קררים מזויפים והבאתם לדין של העבריינים. "אני יכולה לספר כי גם בישראל גוברת המודעות לנושא הודות ליום עיון שעשינו בנושא לאנשי המכס המקומי וגורמי אכיפה אחרים, מתוך תקווה שנוכל לשים קץ לתופעה המסוכנת והמכוערת הזאת שפוגעת בכולנו".