שנה סוף

שנה סוף

סיכום השנה היוצאת ומגמות וכיוונים בולטים בשנה הבאה בתחום המיזוג. כתבה שנייה ואחרונה בסדרה

יעל לביא
ההאטה העולמית, המשבר באירופה, המחסור באנרגיה והמחאה החברתית, נתנו את אותותיהם השנה על חיינו והשליכו כמובן על תעשיית מיזוג האוויר המקומית. למרות נתוני הפתיחה הבעייתיים, שנת 2012 הייתה שנה חמה תרתי משמע בענף, כולל מבחינת התחרות העזה שניטשה והובילה לירידת מחירים.
מגמה נוספת בולטת הינה העלייה במכירות ובמודעות למזגני האינוונטר, אם כי מחיריהם הגבוהים יחסית עדיין מרתיעים חלק גדול מהצרכנים. פנינו אל בכירי הענף וביקשנו מהם לסכם עבורנו את השנה היוצאת ולנסות למפות את המגמות והכיוונים הבולטים בשנה האזרחית הנכנסת והאתגרים שניצבים בפני העוסקים בענף.

ניר ניצן, סמנכ"ל חברת ברימאג דיגיטל אייג' ומנהל חטיבת מיזוג האוויר ביבואנית מזגני LG
כיצד הנך מסכם את שנת 2012?
"2012 היתה שנת שיא עבורנו וניתן לומר שהאסטרטגיה שלנו להתמקד במערכות מסחריות, שהיוו כ-80% מהמכירות שלנו, הוכיחה את עצמה. הגענו למצב בו 100% מהמערכות שאנו מוכרים, הן בתחום המסחרי והן בתחום הביתי, הם מזגני אינוורטר! המכירות שלנו גדלו במעל 30% וזכינו במספר לא מבוטל של פרויקטים יוקרתיים דוגמת מלון הקישלה ביפו, מלון המלכים בירושלים, משרדי חברת גוגל במגדל אלקטרה והיכל התרבות בתל אביב, פרויקט הטריו בחיפה, בית העם ברחובות ועוד.
בנוסף, זאת היתה שנה מאוד מיוחדת עבורנו כי השקנו בהצלחה את אקדמיית המיזוג ונכון לכתיבת שורות אלה, העברנו הדרכות שונות ל-360 אנשי מקצוע: מהנדסים, אדריכלים, יועצים, מוכרנים, מפקחים וקבלנים. השירות הזה ניתן כחלק ממכלול שירותים שאנו מעניקים לאנשי המקצוע עימם אנו עובדים ואפילו לקחנו השנה 2 קבוצות של אנשי מקצוע לסיור והדרכה מקצועית במפעל LG בפוסן, קוריאה".
מהו הצפי  שלך לשנה הבאה?
"יש לנו צבר הזמנות מאוד מרשים בכל קנה מידה לשנת 2013 ומהסימנים המעידים שאני רואה בשטח, הולכת להיות שנה טובה מאוד, אלא אם חלילה תהיה מלחמה או קטסטרופה אחרת בלתי צפויה. להערכתי, תהיה זו שנה דומה במהותה ל-2012 ולו בגלל שאנחנו מתמקדים כאמור במערכות מסחריות. שיתוף הפעולה שלנו אגב עם LG הולך לגדול גם בתחום הטכני וגם בתחום המסחרי, וכאמור אנחנו צופים שבעזרת השם 2013 תהיה לא פחות טובה מ-2012. לראיה, גייסנו עוד מהנדסים, מנהלי אזורים וסוכנים כדי לכסות באופן מיטבי את תחומי הפעילות שלנו".
אילו חידושים בכוונתכם להביא בשנה הקרובה?
"בתחום ה-RAC, כמו שאמרתי 100% מהמזגנים יהיו מסוג אינוורטר. יהיו לנו 3 קווי מוצר: בגזרות הזול ובינוני מזגני אינוורטר עם תפוקה של 9000-30,000 BTU ובגזרת ההיי-אנד נביא את הסדרה החדשה של מזגני ה-ARTCOOL בתפוקה של  9000-24,000 BTU. חשוב לציין כי אנו מחליפים את סדרת VISION הוותיקה בסדרת DREAM המאוד יוקרתית ואשר מצוידת בכל סוגי המסננים: אבק, ריח, בקטריות ובקיצור כל מה שאתה חולם שיהיה במזגן איכותי קיים במזגן הזה. בתחום ה-CAC נרחיב את מגוון המערכות מקוררות מים שלנו וצפו להפתעות נוספות בהמשך השנה. בנוסף, נמשיך ביתר שאת ב-2013 את פעילות האקדמיה ובהדרכות של אנשי המקצוע בתחום הביתי והמסחרי ואת הפעילות שלנו בתחום הבנייה הפרטית היוקרתית בדגש על מערכות לחימום מים".

ארז יובל, מנכ"ל אס. זד. מערכות, יבואנית מערכות אקלים מתקדמות וצ'ילרים תוצרת DAIKIN
כיצד הנך מסכם את שנת 2012?
"שנת 2012 הייתה מצוינת עבורנו. חל גידול חד בתוצאות העסקיות בכל הפרמטרים. מעבר לפעילות המוכרת שלנו במערכות ה-VRV  בשוק וילות היוקרה, מגדלי היוקרה ובפרויקטים המסחריים, ביססנו את מעמדנו בשנה שחלפה בתחום הצ'ילרים, מהלך שהחל לפני כשנתיים והחל לתת פירות בשנת 2012. בתחום זה, נחתמו ובוצעו פרויקטים גדולים, בהיקפים נרחבים, כמו למשל:HP  אינדיגו (1,000 טון קירור), קניון עזריאלי בחולון (7,000 טון קירור), בנק הפועלים (400 טון קירור), מגדלי SEA VIEW בהרצליה (800 טון) ופרויקטים נוספים".
מהו הצפי  שלך לשנה הבאה?
 "אנחנו ממשיכים לראות את התרחבות שוק ה-VRV/VRF  בישראל. נתח השוק, להערכתנו, עולה ביחס לכלל שוק המיזוג בכ- 15%- 20% לשנה במהלך השנים האחרונות. היזמים, היועצים, האדריכלים, המפקחים ומקבלי ההחלטות הנוספים, מבינים את הערך הרב של הפתרונות שמוצר זה נותן, כל אחד בנושאים החשובים לו ושעליהם הוא מופקד.
בתחום הצ'ילרים  - שוק שמאז ומתמיד התאפיין כמבוסס מחיר בלבד, מראה פתיחות רבה יותר לחישובי עלויות לאורך זמן. היזמים החלו להיות מעורבים יותר בקבלת ההחלטה לסוג הפתרון הניתן כחלק מהמוטיבציה לצמצם עלויות בחישוב ארוך טווח. כמובן שמגמה זו נתמכת ומובלת על ידי יועצי המיזוג ולעיתים על ידי קבלני מיזוג איכותיים המשקפים חישובים אלו ללקוחותיהם. באופן כללי, כפי שציינתי, השוק הופך ליותר ויותר ממותג. שוק שמוכן לתת ערך אמיתי לסוג המוצר ויעילותו ולא רק למחיר ליחידה. שם אנו רואים את נקודת החוזק שלנו לעומת המתחרים. לשם העולם הולך וישראל, אם כי מעט באיחור, נכנסת אליו.
באופן אישי, ב-2013 אנחנו מתכוונים להמשיך ולהוביל את שוק ה VRV/VRF, וכמובן, לתת ביטוי ליתרונות המערכת החדשה שהשקנו - VRV4. במקביל, להמשיך ולהעמיק את פעילותנו בתחום מערכות הצ'ילרים הגדולות, וגם בשוק זה להביא לידי ביטוי את היעילות האנרגטית של המוצרים שלנו ואיכותם הגבוהה. אנחנו מזהים את מגמת השוק ההולכת וגדלה לבחינת עלויות לאורך זמן ולא רק את עלות יחידת הקירור. הפתרון נבחן בכללותו - עלות היחידה, החיסכון בחשמל, איכותו, שרידותו ופרמטרים נוספים המאפשרים בחינת החזר השקעה במינימום זמן. אנו רואים עצמנו פועלים בעיקר בתחום זה. שם אנו מביאים את הערך הרב ביותר ביחס למתחרים".
אילו חידושים בכוונתכם להביא בשנה הקרובה?
"כידוע, קונצרן DAIKIN היפני, הפרוס על פני 5 יבשות, הנו החברה הגדולה בעולם בתחום מיזוג אוויר ועוסק אך ורק בתחום זה. DAIKIN, כחברה ירוקה, מפתחת גזים לתעשייה, טכנולוגיות חדשניות לחסכון אנרגטי ומחויבת להקטנת זיהום האוויר. 
בסוף 2012 התחלנו במעבר לדור החדש והמתקדם - .VRV4 מדובר בטכנולוגיה חדשה, הממוקמת בחזית הטכנולוגיה, מוצר מתקדם ביותר המבסס את מעמדה של DAIKIN כמובילת שוק ה-VRV/VRF  בעולם. כחלק מהמהלך, השקנו דגם חדש של מעבה בתפוקה של 20 כוח סוס. כמו כן, הכנסנו ליין חדש של צ'ילרים אינוורטרים קטנים – בין 20-8 טון.
חידוש נוסף הצפוי ב-2013 הוא כניסה לתחום המערכות ביתיות מתחת ל-18 קילוואט ולא רק מערכות מסחריות ותעשייתיות. זאת, תוך שמירה על מעמדה של DAIKIN כמובילה בשוק ה-VRV  וכמוצר משלים לשוק זה".

רונן בזזי, מנכ"ל קבוצת טורנדו מוצרי צריכה, משווקת מזגני טורנדו ו-Midea
כיצד הנך מסכם את שנת 2012?
"בהמשך ישיר לשנת 2011, הציגה החברה גידול  בנתח שוק, אשר התבטא בהגעה ללקוחות חדשים וטיפוח ושימור לקוחות קיימים. השנה התאפיינה בכמה ציוני דרך משמעותיים, אשר גרמו לנו לגידול זה: 
המהלך הראשון - השקת המותג Midea, אשר הפך במהלך השנה לשחקן משמעותי בשוק מיזוג האוויר. 
המהלך השני - הדרכות למתקינים אשר נערכו בבתי מלון ברחבי הארץ, ובהן לקחו חלק למעלה מ-2,000 מתקינים. במהלך הדרכות אלו עברו המתקינים הכשרה מקצועית על כל דגמי אינוורטר וקיבלו כלים מקצועיים להתקנה וטיפול נכון בדגמי המזנים בכלל ובטורנדו וב-Midea בפרט. הדרכות אלה תרמו משמעותית לחיזוק הקשר של טורנדו עם המתקין. בהמשך להדרכות אלו, ערכנו אירוע לקוחות בכפר המכבייה, אשר בו נטלו חלק כל לקוחות החברה. באירוע זה זכינו לארח את ההנהלה הראשית של Midea - תאגיד מוצרי החשמל והמזגנים מהגדולים בעולם ויצרן המזגנים של טורנדו ב-7 השנים האחרונות.
המהלך השלישי - השקת קו פרסומי חדש לטורנדו בהשתתפות שון גיטלמן, כוכב 'בית הספר למוזיקה'. מהלך זה הוכתר בהצלחה מרובה ומיצב את טורנדו כמזגן המועדף בישראל. במהלך זה חברת טורנדו התחייבה להעניק שירות תוך יום לצרכן הסופי - גם במהלך ימי הקיץ החמים - משימה מורכבת וקשה אשר עמדנו בה בהצלחה מרובה.
המהלך הרביעי - החדרת טכנולוגיית האינוורטר לישראל. חברת טורנדו לקחה על עצמה להגדיל את נתח השוק של הטכנולוגיה המתקדמת בעולם -טכנולוגיית האינוורטר. מהלך זה ביסס את טורנדו כמובילת שוק בתחום האינוורטר וגרם הן לצרכן הסופי והן למתקין להכיר את הטכנולוגיה המתקדמת בעולם.
יחד עם כל ציוני הדרך הללו, אשר גרמו לטורנדו להגדיל את נתח השוק ולהפוך להיות המזגן המועדף בישראל, התאפיינה שנה זו בפגיעה ברווחיות, בעקבות העובדה שחברת טורנדו נגררה בעל כורחה למלחמת מחירים, אשר בסופו של דבר באה לידי ביטוי בפגיעה ברווחיות של כלל היצרנים".
מהו הצפי  שלך לשנה הבאה?
"שנת 2013 תתאפיין בהשקת קו מוצרים חדש ובחיבוק הסיטונאים והמתקינים על ידי טורנדו. המהלך הראשון בחיבוק המתקין והסיטונאי הושק בחודש האחרון: 'סובב עולם 4',  הכולל חופשות זוגיות. 'סובב עולם 4' נערך זה השנה הרביעית. 
עד עכשיו יכלו ליהנות מחופשות אלו רק חברי מועדון טורנדו VIP: ענק המזגנים, עולם המיזוג, מיזוג נטו ומתקיני VIP. החל משנה זו חברת טורנדו החליטה לחבק את הסיטונאים ומתקיני המזגנים, ולכן ב- 'סובב עולם 4' יוכלו להשתתף גם הסיטונאים וגם כלל מתקיני המזגנים בנוסף לחברי מועדון טורנדו VIP. כל מה שהם צריכים לעשות כדי לזכות בחופשות, מתוך 25 יעדים ב-5 יבשות, זה להמליץ ולמכור מזגני טורנדו. כך הם יצברו כוכבים וייהנו בחופשה זוגית בעולם.
לסיכום, בשנת 2013 תחרוט טורנדו על דגלה את המשך חיבוק המתקין והסיטונאי, את השקת הדגמים האיכותיים ביותר, הנוחים להתקנה והמתקדמים ביותר מבחינה טכנולוגית ואת הרווחיות הגדולה בענף. אנו מאמינים שמהלכים אלו יובילו את טורנדו לשיאים חדשים".
אילו חידושים בכוונתכם להביא בשנה הקרובה?
"המהלך שהחל באמצע שנת 2012 ויימשך אל תוך שנת 2013, הוא השקת קו מוצרים חדש בכל דגמי טורנדו, אשר יתאפיין במזגנים הכי איכותיים והכי מתקדמים מבחינה טכנולוגית וחיסכון באנרגיה, שניתן למצוא בשוק מיזוג האוויר בישראל.
הסנונית הראשונה היא שדרוגה והרחבתה של סדרת המזגנים המוכרת והאיכותית ביותר בישראל: ה -,Legend כך שהיא תתחיל כבר החודש מ-9,000 עד 39,000 BTU, הן בדגמי ON/OFF והן בדגמי אינוורטר ואת סדרת Plasma Gold. סדרת Legend מתאפיינת במזגנים השקטים ביותר לחללים גדולים והמתקדמים יותר מבחינה טכנולוגית וניתן למצוא בהם פיצ'רים, כגון: פיזור אוויר אופטימאלי (ימין-שמאל אוטומטי, למעלה-למטה אוטומטי), Gold Fin, יוניזטור, עיצוב חדשני, מידות יותר קומפקטיות, שיפור נוחות ההתקנה ורמת רעש (DBA) נמוכה ביותר. 
סדרות אלו יושקו בנוסף לסדרות המוכרות ,Super Inverter המזגנים המעוצבים והמתקדמים ביותר, דגמי המיני מרכזי בטכנולוגיית ON/OFF ואינוורטר".










פי.סי.חץ