משתיק קול

משתיק קול

הטכנולוגיה האקטיבית להשקטת רעשים של סילנטיום מיושמת במערכות מיזוג לבית ולרכב, ארונות תקשורת ושרתים, ובקרוב מאוד בשוק הציוד רפואי ושוק האלקטרוניקה הביתי

אבי אובליגנהרץ
אין ספק שהחיים במאה ה-21 הם מאוד מפנקים וקלים יותר בין השאר הודות למערכות החימום והמיזוג והמחשוב בהם אנו מוקפים. אולם, החיים בעולם מודרני ועתיר טכנולוגיה גובים מאתנו מחיר מאוד גבוה מבחינת עוצמת הרעש אליו אנו נחשפים ממטרדים שונים המצויים סביבנו. 
את פעולת המזגן בבית, במקום העבודה וברכב, מלווה רעש בלתי נסבל, שלא לדבר הרחש המעצבן המלווה את המחשב ואמצעי עזר ומכשירים אלקטרוניים נוספים שהפכו לחלק בלתי נפרד משגרת חיינו. את כל המפגעים הסביבתיים הללו מבקשת סילנטיום, חברת סטארט-אפ מרחובות, למנוע או לפחות למזער באמצעות טכנולוגיה להשקטה של רעשים הנובעים ממוקורת שונים.
 
הון קנדי
סילנטיום שמפתחת פתרונות להשקטת רעשים הנוצרים ע"י מנועים, מדחסים ומאווררים, הוקמה ב-97', אבל החלה לפעול ב-2000. הטכנולוגיה פותחה על ידי היזם נחמיה אמיר שכבר לא נמצא בחברה שמונה 23 איש. בראש החברה ניצב יוסי בארט שהגיע ב-99' אחרי שעבד 19 שנים באלביט. במהלך אותן שנים הנפיק את EVS (אלביט ויז'ן סיסטמס - אלביט ראייה) לפי שווי של 80 מיליון דולר. 
סילנטיום  השלימה לאחרונה גיוס בסך 1.8 מליון דולר, מבית ההשקעות נאור גרופ בע"מ (קנדה) ומבעלי מניות עיקריים בחברה. החברה מתכננת להשלים גיוס בסך 5 מליון דולר במהלך החודשים הקרובים. הגיוס ישמש להרחבת מערך השיווק העולמי, המשך המו"פ ולהון חוזר. עד סוף 2008 מקווה החברה שאת כל הפיתוח והייצור שלה עושה בישראל, להגדיל את מצבת כח האדם בכ-30% ולהגיע בסך הכל ל-30 עובדים.
 
מטרד מסוכן
רעש הוא צליל בלתי רצוי או  קול הגורם למטרד עד כדי נזק בריאותי. הרעש הוא צורה של זיהום משום השפעתו השלילית על בני אדם. ההבדל בין קול - שהוא אמצעי תקשורת בעולם החי - לבין רעש מתבטא בעוצמה. ככל שהקול רב יותר רואים בו רעש. תחום השמיעה של האדם רחב מאוד: מרישרוש של עלה, שעוצמתו 10 דציבלים, ועד רעש של המראת מטוס סילון, שעוצמתו 150 דציבלים. 
עם הרעש, מתמודדים בדרך כלל באמצעות השתקה פאסיווית, כלומר חסימת גלי קול ומניעת התפשטותם. הבעיה בהשתקה פאסיבית שהיא אינה יעילה לתדרים מתחת ל-1,000 הרץ. מאווררים למשל מרעישים בתדר של 600 הרץ.
הפתרון של סילנטיום מבוסס על עיקרון פיזיקלי ותיק, שנקרא התאבכות גלים הורסת. כלומר, צריך לייצר בו זמנית 2 גלים זהי תדר ואמפליטודה, אבל מוסחי פאזה ב-180 מעלות, כדי שהם יוכלו לבטל זה את זה. במציאות, לרעשים אין טון בודד, אלא הם מורכבים מהרבה תדרים - "רעשים רחבי סרט" – כל תחום התדרים בעוצמות שונות. לכן ההשקטה צריכה לייצר את כל התדרים. לשם כך, עושים ניתוח ספקטרלי של הרעש, לומדים בכל תדר מה העוצמה הקיימת, ומשדרים את אוסף הגלים המתאימים. הבעיה – הרעש אינו קבוע, אלא משתנה.
 
השקטה מרחבית
"פיתחנו למעשה טכנולוגיה הממשת את האלגוריתמים המיוחדים שפיתחנו, ואשר מאפשרים השתקה של רעש באמצעות התחברות למקור שלו", מסביר בארט. "בניגוד לפתרונות נטרול רעש נקודתיים כמו אוזניות, הפתרון שלנו מטפל במקור הרעש, אבל ההשקטה שלנו מתבצעת במרחב".
איך עושים זאת בפועל? המערכת בנויה משלושה מרכיבים: מיקרופון הממוקם סמוך למקור הרעש ודוגם אותו, רמקול הממוקם סמוך למשתמש ולמעבד DSP, שמשחזר את הרעש ובאמצעות אלגוריתמים מיוחדים משדר באמצעות רמקול חיצוני גלים הופכיים לרעש כדי ליצור שקט. 
הייחודיות של הטכנולוגיה של סילנטיום מתבטאת בכך שהיא מאפשרת השקטה מרחבית מבלי להשתמש במספר רב של מיקרופונים במרחב, אלא רק באחד הצמוד למקור הרעש. 
רעש הוא כאמור מטרד שקיים בהרבה מקומות וכיוון שסילנטיום בחרה מטעמים כלכליים לעבוד בשווקים בעלי פס יצור המוני ובעלי רעש כתוצר לוואי, הענפים העיקריים בהם היא החליטה להתמקד היו: מכשירים אלקטרונים ביתיים, המחשוב  ובאופן טבעי, ענף המזגנים לרכב שנחשב לשוק מאוד יציב ומבוסס.
 
המבחן של GM
סילנטיום פנתה לחברת GM-UMIT מישראל המאתרת ומשקיעה במחקרים ובפיתוחים טכנולוגיים מתקדמים בתחום תעשיית הרכב עבור ג'נרל מוטורס העולמית, ובתום בדיקה ממושכת היא קיבלה 250,000 דולר לפיתוח מערכת אקטיבית להפחתת רעשים של מזגני אוויר בכלי רכב, עם פוטנציאל להפחתת רעשים של מערכות נוספות ברכב.
בסוף 2004 המערכת שולבה ע"י מהנדסי הפיתוח של GM וסילנטיום ברכב ונבחנה בהצלחה במעבדות של GM בארה"ב. האלגוריתמים הייחודייים של סילנטיום שיושב בקרבת המדחס של מערכת המיזוג, מאפשר להשקיט בכל מרחב תא הנוסעים, את התדרים הנמוכים (עד 1500 הרץ) הנוצרים ע"י המזגן. בעקבות הצלחת הפרויקט, הופנתה סילנטיום ע"י GM ליצרני המזגנים לרכב לצורך יישום המערכת במזגנים למכוניות מתוצרת ג'נרל מוטורס. כיום חתומה סילנטיום על שיתוף פעולה עם שתיים מיצרניות המזגנים לרכב המובילות בעולם: Delphi האמריקאית ו-Behr הגרמנית, ושוקדת על פיתוח שבב זעיר דיו שיותקן בסמוך למדחס וישקיט כמעט כליל את פעולת המזגן.
למרות ההצלחה הנאה שקצרה, סילנטיום אינה נחה על זרי הדפנה ומסתערת במקביל על השקטתם של כל אותם מכשירי חשמל ביתיים המנעימים לנו כאמור את החיים, אבל גם מעלים באופן ניכר את מפלס הרעש אליו אנו נחשפים. הכוונה בעיקר היא לפיתוח פתרונות לנטרול עוצמת הרעש שפולטים המזגנים, מערכות אוורור וחימום, מקררים, קולטי אדים, מכונות ומייבשי כביסה וכדומה. הודות לקרן הדו-לאומית קנדה-ישראל שנוסדה לקדם שת"פ בתחומי מו"פ בין חברות ישראליות וקנדיות, חברה סילנטיום ל-Venmar, החברה הגדולה בעולם בתחום מערכות האוורור.
שתי החברות חתמו על עסקה בהיקף כספי של 1.7 מיליון דולר קנדיים, לאספקת הפטנט של סילנטיום המותקן בלבה של מערכת האוורור שמייצרת החברה הקנדית. "הודות לעובדה שהטכנולוגיה שלנו מגיעה מובנה בתוך מערכת האוורור שמפתחת ונמר, אין כל מגבלה לרכוש מערכות שנותנות ספיקת אוויר מקסימלית מאחר והרעש מנוטרל ואפשר לשלב במערכות הללו מאווררים שקטים מבלי לחשוש". בארט מסביר שעל בסיס הטכנולוגיה שפותחה עבור ונמר, ניתן יהיה להשקיט את כל שאר מוצרי החשמל שמשחקים תפקיד מרכזי בחיינו, במיוחד במקומות קרים בהם כמעט ולא משתמשים באוויר צח כדי לאוורר ולהחליף את האוויר בבתים ובתי העסק.
 
 
השקטת ארונות תקשורת ושרתים 
אולם, החברה התוססת מרחובות לא מסתפקת בשוק המזגנים ומכשירי החשמל הביתיים. עיקר הפעילות המסחרית של סילנטיום מתבצעת כיום דווקא בשטח אחר לגמרי: שוק תשתיות המחשוב. בשוק שבו השותף העסקי הגדול ביותר שלה היא לא אחרת מאשר אינטל, היא מספקת פתרונות להשקטת שרתים ומחשבי PC.
לאחרונה השיקה סילנטיום פתרון להשקטה של ארונות תקשורת ושרתים הנמצאים בשימוש בשוק ה-IT. הפתרון שהוא למעשה קונטרולר המבוסס על שבב חכם ואקטיבי להפחתת הרעש, מיועד לשוק העסקים הקטנים והבינוניים (SMB), בעיקר למשרדים, מעבדות, מוסדות חינוך ואזורים אחרים שבהם הציוד מותקן סמוך למקום מושבם של העובדים; הפיתרון אמור לאפשר התמודדות יעילה עם הרעש והחום הנוצרים מפעילותם של השרתים.
כל עוד השרתים מאוחסנים בארונות במרתף או בפינה נידחת של המשרד, אלמנט הרעש אינו מחשק תפקיד. אולם לרוב כשמדובר בבית עסק קטן או בינוני, הארונות ממוקמים במקומות מרכזיים, מדיפים חום רב שאותו יש לצנן באמצעות מאווררים שיוצרים מטבע הדברים רעש בלתי נסבל. כדי להתמודד עם הבעיה הקשה, לקחו מהנדסי סילנטיום ארון אחסון תוצרת ספרד שמבחוץ נראה כמו ארון רגיל לכל דבר, והוסיפו לו את הטכנולוגיה שלהם כדי לכלוא את הרעש בתוך הארון. כיוון שציוד התקשורת המאוחסן חייב לנשום, הותקנו בנוסף יחידות אקטיביות להורדת הטמפרטורה.
"מדובר ביחידות אקטיביות תרתי משמע: אנחנו גם מאלצים את הטמפרטורה הפנימית בתוך הארון להיות בטמפרטורה של האוויר החיצוני באותו חלל ע"י הזרמת אוויר חיצוני לתוך הארון, וגם משתמשים בהם כמאוורים לכל דבר. באופן כזה, הארון שאנחנו מציעים: ה-Active AcousticRack הוא בעצם הארון היחיד מסוגו בעולם שיודע לתת ספיקת אוויר ולפזר חום בצורה משמעותית, ועדיין לשמור על רמות רעש שיאפשרו להעמידו בקרבת העובדים".
ה-Active AcousticRack שיצא לשוק השנה, הפך תוך זמן קצר למוצר הדגל של החברה, והוא זוכה להצלחה רבה בארה"ב, בריטניה ומדינות מערביות נוספות. בנוסף, פיתחה סילנטיום לאחרונה בעקבות הזמנה של אינטל, את ה-ActiveSilencer, קונטרולר שנועד להשקיט את הרעש מתחנות העבודה של אינטל ונראה כמו טרמינל שמולבש על חלקן התחתון של התחנות.
 
בארט מציין שלמעשה הבסיס הטכנולוגי לפתרונות שפיתחה החברה הוא אותם אלגוריתמים הייחודיים לה. אותה טכנולוגיה שמנטרלת את הרעש במערכות המיזוג לרכב ומוצרי החשמל הביתיים, משמשת לנטרול הרעש שמייצרים המאווררים של מערכות המחשוב, בהבדל אחד: "במקום להשתמש במיקרופון כדי להשקיט את הרעש, אנחנו מרעידים את המשטח של ארון האחסון ובאמצעות הקונטרולר החכם שלנו כולאים בסופו של דבר את הרעש של המאווררים ומבטלים אותו". 
הטכנולוגיה החכמה שפיתחה סילנטיום הפכה אותה לפורצת דרך בתחומה. בארט מסביר שפה ושם קמות חברות שמנסות לחדור לשוק שפרצה במו ידיה החברה הישראלית אחרי לא מעט שנים של מחקר ופיתוח, דבר שנותן לה יתרון ניכר עליהם. 
"הייחוד שלנו מתבטא באופן הטיפול שלנו ברעשים רחבי סרט, בלעשות את זה בזמן אמיתי ובצורה אקטיבית ולא פאסיבית! וההשקטה שאנחנו מייצרים כתוצאה מהקונטרולר שלנו, היא השקט מרחבית ולא רק בנקודה מסוימת. אין עוד גורם בעולם שיודע לעשות את כל שלושת הדברים האלה אלא רק אחד מהשלושה. למעשה המתחרים העיקריים כיום של סילנטיום הם מכוני מחקר ואוניברסיטאות, וגם עליהם יש לנו יתרונות".
השנה הנוכחית אמורה להיות שנת המפנה עבור סילנטיום. החברה מתכוונת להיכנס לנישות חדשות כמו שוק המכשור הרפואי ושוק האלקטרוניקה הבידורית בכלל ומקרנים בפרט. "נצטרך להיות זולים יחסית ולגמור לפתח את השבב המתאים".
 
 










פי.סי.חץ