צוק העיתים

צוק העיתים

מבצע “צוק איתן” נחת כרעם ביום בהיר על ענף מיזוג האוויר דווקא בשיא העונה. כיצד הושפעו המכירות ביולי-אוגוסט מהמבצע ובכלל? מנהלי החברות המובילות בענף מסכמים את השנה החולפת ומדברים על המגמות בארץ ובעולם בשנתיים הקרובות. מה יהיה? רמז - אינוורטר. כתבה ראשונה בס

זהבה דברת
בחודשים יולי-אוגוסט 2014 - שיא עונת המכירות בענף מיזוג האוויר - התנהל באזור מבצע “צוק איתן”. המשק קפא והצריכה ירדה. גם בלי המערכה הזו סבל המשק מהאטה מסוימת ב-2014, מה שלא ממש פגע בשורה התחתונה בענף מיזוג האוויר וקירור.
דרישות צרכני מערכות מיזוג האוויר הולכות ונעשות תובעניות עם השנים: ב-1985 הייתה עדנה למזגני החלון. אחרי זה הופיעו המזגנים המפוצלים והמיני מרכזיים. היום נכנסות יותר ויותר מערכות האינוורטר וה-VRF  (Variable Refrigerant Flow) והכיוון הכללי הוא חיסכון באנרגיה ופחות פגיעה בסביבה.
בארץ מתקינים מדי שנה כ-500 אלף מזגנים. שאלנו את מנהלי החברות המובילות בענף על שנת 2014, על התחרות ועל התוכניות ל-2015. בנוסף, ביקשנו לשמוע על המגמות הבולטות לשנתיים הקרובות, לא רק אצלם, לא רק בענף המקומי, אלא גם בעולם.
 
תדיראן גרופ: עליונות טכנולוגית ושירות איכותי
"בשנת 2014 הצלחנו  להגדיל את נתח השוק שלנו ואנחנו זוכים יותר ויותר, הן באמון של המתקינים והן של הצרכנים", אומר מנכ"ל תדיראן גרופ, מישל בן וייס, ומוסיף כי "בזכות העובדה כי למוצרינו עליונות טכנולוגית, השוק מצביע ברגליים ומוכן לשלם פער של כ-5% בין עלות המוצרים שלנו למוצרים דומים בשוק."
ב-2014 החדירה תדיראן לשוק סדרות מוצרים חדשות כמו ה-Ucool Inverter שנחשב למזגן המתקדם בשוק ברמת הטכנולוגיה והעיצוב. לדברי בן וייס מתהדרים המזגנים העיליים הללו בדירוג A והם צבעוניים ואטרקטיביים. “זכינו השנה עם המזגנים מסדרה זו לתואר מוצר השנה ולבחירת הצרכנים”, הוא אומר.
בנוסף, המשיכה תדיראן לשווק את סדרות המזגנים הרגילות שלה ופיתחה את עולם מזגני המיני-מרכזיים. זה כלל את הגדלת המגוון, הקלה על המתקינים ופתרונות ידידותיים לסביבה.
ככלל, כמות המזגנים שנמכרה ב-2014 הייתה נמוכה יותר מאשר בשנה שקדמה לה, וניתן לייחס זאת בין השאר לכך שבשנת 2013 נמשך תהליך הגריטה בחסות הממשלה, מה שיצר בועה. "שנה אחרי זה הכמות ירדה באופן אבסולוטי, מבצע צוק איתן פגע במכירות הקיץ והאווירה הכלכלית לא הוסיפה לביקוש וגרמה לכך שהצרכנים מחפשים פתרונות זולים יותר, לפעמים על חשבון פוטנציאל החיסכון. בסה"כ, יחסית לשנה שהייתה פחות טובה מבחינת עסקית, הצלחנו לשפר את מעמדנו בשוק", אומר בן וייס.
בן וייס מדגיש שעל מנת לעמוד בתחרות על ליבו של הצרכן ולזכות באמונו הקפידה תדיראן לשמור על יציבות, על הוגנות במחירים, על ערך למחיר (Value for money) ועל שיווק מזגנים שנחשבים לטובים בארץ. בנוסף, מפעילה החברה מועדון מתקינים וטכנאים שקשורים לתדיראן ועוברים הדרכות בחברה.
קבוצת תדיראן עוסקת בעיקר בייבוא (מסין), ייצור (מזגנים מיני מרכזיים) ושיווק מזגנים. לקבוצה מותגים ונתחי שוק מובילים בתחום מערכות מיזוג אוויר לשימוש ביתי, מסחרי ותעשייתי, מהמותגים  Tadiran, Amcor ו- Toshiba. כמו כן לחברה פעילות בתחום יבוא ושיווק מוצרי חשמל. החברה הנסחרת בבורסה נמצאת בבעלות איש העסקים משה ממרוד שמכהן כיו”ר תדיראן גרופ. 
 
מה יקרה בתדיראן גרופ בשנתיים הקרובות?
בן וייס: “כחלק מהמגמות העולמיות, השוק יתקדם בהתאם לפיתוחים הטכנולוגיים, החל מפרויקטים מוסדיים, דרך הגברת מודעות הצרכנים ותהליכים רגולטוריים לחיסכון באנרגיה. אני מניח שב-2015 חלקם של מזגני האינוורטר החסכניים יגדל ואנחנו נעשה פעולות שיתמכו בכך ונרצה להתרחב בתחום.
"זכינו במכרז של החלפת מערכות אנרגיה ב-11 בתי חולים ממשלתיים. השנה הבאה תהיה מוקדשת להנעת הפרויקט שמגיע מעולם התוכן של חסכון באנרגיה. מדובר בפרויקט ארוך טווח ואנחנו שמים עינינו בפרויקטים מתקדמים נוספים בסדר גודל זה.
“בכוונתנו לעודד צריכה מוגברת של מזגני אינוורטר ונעשה זאת באמצעות שיפורים, שיאפשרו להקטין את פערי המחיר בינם לבין המזגנים הרגילים מ-30%-40% ל-15%-20%.
"בנוסף, אנחנו מצויים במו"מ להוזיל את מחירי המזגנים שלנו ומתכוונים לחזק את המותג תדיראן באמצעות הבלטת שני ערכים: עליונות טכנולוגית ושירות איכותי."
 
ברימאג - מזגני LG: בונים על התחום המסחרי
חברת ברימאג, יבואנית מזגני LG (נסחרת בבורסה של תל אביב, בבעלות שאול זילברשטיין ומשפחת קטן) מתמקדת בעיקר בתחום המזגנים המסחריים, בעוד רוב השוק פועל בתחום המזגנים למגורים, ותחום זה לא הושפע לרעה בשנת 2014, למרות כל המכשולים כפי שמעיד ניר ניצן, מנכ”ל ברימאג מערכות ומנהל חטיבת מיזוג האוויר LG. “הייתה אמנם האטה בחודשי הקיץ אבל סך הכל גדלנו בכ-15% לעומת 2013. בתחום הביתי אנחנו שחקן קטן מאוד. כבר לפני כמה שנים שינינו את האסטרטגיה והתחלנו להתמקד במזגני VRF”, אומר ניצן.
בשנת 2014 התחילה ברימאג לשווק מזגנים חדשים תחת המותג LG  Lucky שהם מזגני און/ אוף ולא אינוורטר. לדברי ניצן התעוררה דרישה לכך ובחברה הבינו שהם צריכים להיות בה אולם אין בכוונתם להתחרות בשוק הזה. עד סוף השנה תיגמר הכמות.
לעומת זאת, הציגה ברימאג בתחום המזגנים המסחריים דור חדש (דור 4) של מערכות VRF שיעילות יותר אנרגטית, עם הספקים גדולים יותר ופחות מוגבלות.
LG מייצרת את המדחסים, המנועים והאלקטרוניקה בקוריאה וברימאג מייבאת אותם ומשווקת בארץ. ניצן: “הייחוד של הפעילות בארץ הוא שברימאג אינה רק ספק ציוד. היא מלווה כל פרויקט מהרגע שהוא נולד על שולחן המתכננים המקומיים, מסייעת בביצוע התכנון בהתאם להגדרות היצרן וכשהפרויקט יוצא למכרזים, אנשי המכירות של החברה מבצעים אותו מול קבלני מיזוג האוויר שזכו בפרויקט. מהרגע שהתקבלה הזמנה, נכנסת מערכת ליווי שלמה של התאמות, אנשי שטח ומפקחים”.
ב-2014 המשיכה ברימאג לשווק פתרונות מתקדמים לחימום מים, שמתבססים על טכנולוגיית מיזוג אוויר, בין השאר לחימום תת-רצפתי. ניר תורג’מן, מנהל תחום מיזוג אוויר ב-LG  אלקטרוניקס ישראל: “באחד הקיבוצים בגליל העליון התקנו מערכות מיזוג אוויר מבוססות VRF ומערכות לחימום מים תת-רצפתי וחימום מי הדוד. מדובר בתחליף לסולר שמקטין את עלויות השימוש ב-80%”.
לדברי תורג’מן, לא משתתפת LG מזגנים בתחרות בין החברות כיוון שבתחום המסחרי היא שחקן ראשי ומובילה את השוק בתחום בתי מלון ומגדלי היוקרה, בהם מלון קולוני, מריוט הרצליה, ישרוטל ועוד. ובתחום זה בדיוק היא מתכוונת להמשיך ולהוביל את השוק גם ב-2015. תורג’מן: “ראשית, נביא קו מוצרים נוסף שייקרא Multi V 4 pro. שנית, נשלב לתחום מיזוג האוויר את תחום החשמל והתאורה, שמוזג בשנה שעברה לחברת ברימאג מערכות. כך נוכל להגיע עם חבילה שלמה לתוך פרויקט ולתת מענה לכל הדרישות. אנחנו מבצעים פרויקטים עבור נתיבי ישראל (מע”צ) והרשויות מקומיות, בתחום ההתייעלות האנרגטית. כמו כן התרחבנו, ובינואר 2015 נעבור למשכננו החדש באזור, שישתרע על 1500 מ”ר”.
 
אקון טק - מזגני מיצובישי: מאווררי יוקרה
גם מכירתם של מזגני מיצובישי, המיובאים ומשווקים על ידי חברת אקון טק (מקבוצת ניסקו-ארדן), לא נפגעה במהלך 2014. לדברי מנכ”ל החברה דורון עמיר, זאת אפילו הייתה שנה טובה. ההסבר שלו: “אנחנו פחות מרגישים את הפגיעה ברמה הכלכלית כיוון שאנחנו משווקים לשוק הגבוה ולקהל שאינו מושפע מהתנודות בשוק. אמנם, הרגשנו ירידה טבעית בתקופת צוק איתן אבל אנחנו חברת נישה בשוק, עם מוצרים ממותגים, והמחירים - בהתאם. בתחום המסחרי אנחנו  לא מרגישים בשום ירידה, הבניה בארץ ממשיכה ואנחנו נמצאים בעיקר בבתי יוקרה, ובפנטהאוזים ושדרוגים בבנייה רוויה. בתחום הווילות לא קיימת האטה ואופי הפרויקטים שלנו שונה - הם מתוכננים ולא מזדמנים”. 
בין לקוחות מזגני מיצובישי ניתן למנות את מלון אמריקן קולוני, קיבוץ ברעם, סניפי בנקים, משרד החקלאות, ביטוח לאומי, בתי הזיקוק, מכון כושר PURE, צה”ל, בנייני משרדים ובתי יוקרה.
זו השנה השנייה שבה משווקת חברת אקון טק את מאווררי Bigass - מאווררים אמריקאים שמיועדים למרכזים לוגיסטיים, לקניונים ולאולמות ספורט, ומשתלבים עם מערכות מיזוג אוויר. לדברי עמיר ניתן, בזכות השימוש במאווררים הללו, להעלות את הטמפרטורה של המזגן ב-3-4 מעלות, וזה כמובן חסכוני יותר. השנה ייבאה החברה מוצרים נוספים של Bigass ובהם מאווררים גדולים לפרגולות בבתים פרטיים- מאווררי הייקו בעלי 3 כנפיים (כ-5000 ש’’ח מחיר המאוורר), מה שהגדיל את המכירות כמובן.
עמיר: “השינוי המשמעותי בתחום מיזוג האוויר השנה היה חיבור המזגנים הביתיים למערכות ה-VRF. בנוסף, הגדלנו את מגוון משאבות החום שלנו - שמיועדות לחימום תת רצפתי ולרדיאטורים ומשתלבות בבריכות שחייה. הן מחליפות את מערכות הסולר הקיימות וזה ענף שמתפתח”.
עמיר צופה שנה טובה אף יותר מהשנה שקדמה לה: “תכננו עלייה שנבלמה השנה. יש מכרזים רבים בתחום הפרויקטים ואנחנו נהיה בהם, תחום משאבות החום מתפתח ועולה ובמאווררים אנחנו נמצאים בתנופה. לקראת הקיץ הקרוב יגיעו מאווררי הייקו המופעלים באמצעות הטלפון הסלולרי, ויתווספו להם רגשי טמפרטורה ולחות. בנוסף אנחנו מתכננים להביא השנה את סדרתEF  המעוצבת ששווקה עד כה כרב-מאייד ותשווק מעתה כמזגנים מפוצלים בודדים במחיר המוערך בכ-5,000 ש’’ח”.
עמיר: “אמנם קיימת תחרות מול החברות הגדולות בשוק, במיוחד במערכות הגדולות, אך כחברה הראשונה שהקימה לפני שנים מרכז הדרכה למתקינים ומהנדסים, נמשיך להשקיע בכך רבות. אנחנו מקפידים לשמור על רמה גבוהה בשירות גם ללקוחות הסופיים ולקהל מקצועי והקהל מעריך זאת. אנחנו לא יוצאים כלל בקמפיינים פרסומיים. מדובר במוצר יפני, איכותי, אמין והכי שקט שקיים, ושמו עובר מפה לאוזן. קהל הלקוחות שלנו בנוי בעיקר מקהל חוזר וכזה שמוכן לשלם”.
 
כיצד מסכמים מנהלי אלקטרה וטורנדו את השנה היוצאת ואת המגמות והבולטות בענף בארץ ובעולם, כיצד מתחלק שוק המזגנים בארץ מבחינה כמותית, על כך בגיליון הבא.
 










פי.סי.חץ