צוק העיתים

צוק העיתים

מבצע "צוק איתן" נחת כרעם ביום בהיר על ענף מיזוג האוויר דווקא בשיא העונה. כיצד הושפעו המכירות ביולי-אוגוסט מהמבצע ובכלל? מנהלי החברות המובילות בענף מסכמים את השנה החולפת ומדברים על המגמות בארץ ובעולם בשנתיים הקרובות. מה יהיה? רמז - אינוורטר. כתבה שניה ואחר

זהבה דברת
בחודשים יולי-אוגוסט 2014 - שיא עונת המכירות בענף מיזוג האוויר - התנהל באזור מבצע "צוק איתן". המשק קפא והצריכה ירדה. גם בלי המערכה הזו סבל המשק מהאטה מסוימת ב-2014, מה שלא ממש פגע בענף מיזוג האוויר וקירור.
דרישות צרכני מערכות מיזוג האוויר הולכות ונעשות תובעניות עם השנים: ב-1985 הייתה עדנה למזגני החלון. אחרי זה הופיעו המזגנים המפוצלים והמיני מרכזיים. היום נכנסות יותר ויותר מערכות האינוורטר וה-VRF (Variable Refrigerant Flow) והכיוון הכללי הוא חיסכון באנרגיה ופחות פגיעה בסביבה.
בארץ מתקינים מדי שנה כ-500 אלף מזגנים. שאלנו את מנהלי החברות המובילות בענף על שנת 2014, על התחרות ועל התוכניות ל-2015. בנוסף, ביקשנו לשמוע על המגמות הבולטות לשנתיים הקרובות, לא רק אצלם, לא רק בענף המקומי, אלא גם בעולם.
 
אלקטרה: מולטי בוקס
 
"ענף מיזוג האוויר רגיש ומושפע מהסביבה המקרו כלכלית. המצב הכלכלי שמשפיע על התחלות בנייה, השפעת צוק איתן בשיא העונה והצרכן ה"חדש", גרמו להתגברות התחרות בשוק וזו גרמה לשחיקה ברווחיות", אומר יגיל וויט, מנכ"ל חטיבת מיזוג אוויר (השייכת לאלקטרה מוצרי צריכה) וסמנכ"ל בכיר באלקטרה. למרות כל זאת, וויט מדגיש כי ההיקף הכספי של השוק ב-2014 נשאר דומה. "מכרנו פחות מוצרים באותו היקף מחירים וזאת בשל כניסת מערכות האינוורטר, שהן מערכות יותר יקרות. בכלל, התפוקות הנדרשות בארץ הולכות וגדלות בגלל התגברות החום והצרכנים מעדיפים מזגנים עם תפוקה גבוהה יותר".
ב-2014 השקיעה אלקטרה במפעל שלה בראשל"צ, כדי להרחיב את מגוון המוצרים כחול-לבן והשיקה מוצרים חדשים ובהם מולטי אינוורטר תלת פזי, אינוורטר עילי גדול ומערכות מולטי בוקס. מדובר במערכת מתוחכמת שנותנת פתרון מיטבי לדירה ומהווה תחליף למזגן מיני מרכזי. 
כמעט 40% מהמכירות הכספיות של אלקטרה הם ממוצרים כחול-לבן. החברה גם המשיכה לייבא מזגנים מסין אך לדברי וויט שם לא היו חידושים גדולים והיתרון התחרותי של אלקטרה הוא דווקא בייצור מוצרים חסרי תחרות, שאף מיוצאים לאירופה. "ייצאנו מערכות אינוורטר מיני מרכזיות ומעבים למשאבות חום. הייצוא מהווה כ-20% מתפוקת המפעל ומצוי במגמת צמיחה. היכולת שלנו, כמפעל בוטיק, לייצר מערכות אינוורטר מתוחכמות באיכות גבוהה מאפשרת לנו התאמה זריזה יותר של המוצרים לדרישות הלקוח בחו"ל", מבהיר וויט. 
חטיבת מיזוג האוויר של אלקטרה עוסקת בייעוץ מקצועי, תכנון הנדסי, פיקוח, שיווק, מכירה והתקנה של מערכות מיזוג אוויר במבחר תפוקות ותצורות.אלקטרה משווקת מזגנים עיליים, מזגנים מיני מרכזיים, מערכות Inverter, מערכות VRF, מערכות מולטי מפוצלות, יחידות מבוססות מים ומערכות בקרה וניהול ממוחשבות. אלקטרה היא זכיינית של משרד הביטחון, מספקת מזגנים כמעט לכל הרשויות המקומיות, לשירות בתי הסוהר, לבתי ספר ולרוב הקבלנים הגדולים בבנייה הרוויה. צבר ההזמנות שלה מגיע לכדי 100 מיליון ש"ח.
יגיל וויט מתגאה בהשקעה שביצעה החברה במערך השירות שלה ובהקמת מוקד אלקטרה-פרו החדש, שמיועד למתקינים ומאויש על ידי טכנאים בכירים ונציגים מיומנים, ונותן מענה להיבטי שירות טכניים. "ההערכה שלנו היא שכמעט 40% מהתקלות במזגנים נגרמות על ידי התקנה לקויה. כל עוד לא תהיה רגולציה בענף, הצרכן יינזק", אומר וויט ומוסיף כי זו הסיבה להקפיד על שירות מעולה ומותג חזק, ולתת לצרכן ביטחון וערך מוסף.
מהן המגמות והתוכניות באלקטרה לקראת 2015?
"בכוונתנו להיות אפילו יותר ממוקדי לקוח ולהיכנס לתחומים חדשים שמשיקים למיזוג אוויר: חימום, אוורור, קירור. אנחנו מתכננים להרחיב את הייצור בארץ ולפתח מוצרים חדשים, וכן ולחזק את הייצוא לחו"ל. בין המוצרים שנפתח יהיו: מזגן מיני מרכזי תעשייתי - יחידות בגדלים של 8 ו-10 טון קירור וכן מזגנים חצי מסחריים. אנחנו מרחיבים את קו מפוחי נחשון - יחידות פנים שמתחברות לצ'ילרים. כל זה משתלב בתוכניות שלנו להביא לקוחות חדשים, מהארץ ומחו"ל. 
"בתחום מזגני המולטי בוקס נציע שירות חסכוני להחלפת מזגנים, בקרה והתייעלות אנרגטית. ניכנס ככל הנראה למשאבות חום וחימום מים. אנחנו נמצאים במזגני ה-VRF ושותפים בנציגות של חברת דייקין הגלובאלית, שזכתה במכרז למיזוג עיר הבה"דים. זהו אחד מהפרויקטים הגדולים ביותר במיזוג". 
 
טורנדו: ללמוד מהמתחרים
 
בשנת 2014 החלה חברת טורנדו לעבוד עם שלושה ספקים חדשים בעקבות הפרידה אחרי עשר שנים ממידאה. לדברי מנכ"ל טורנדו, רונן בזזי, הפרידה ממידאה הגדילה את אפשרויות הפיתוח, ההתמחות והאיכות, וסייעה להורדת מחירי המוצרים שלה. החברה מייבאת ומשווקת היום 28 דגמים חדשים של מזגני אינוורטר ומזגנים שטוחים. בחצי השנה הקרובה היא תתחיל לשווק מזגני VRF.
"מבצע צוק איתן לא השפיע על תחום המזגנים והשוק השלים את החסר בסוף אוגוסט ובספטמבר שהיו טובים מאוד. בשנה זו יצאנו עם סדרה חדשה ויוקרתית בשם legend. המזגנים בסדרה זו מתאפיינים בפיזור אוויר סווינג לארבעה  כיוונים ולא לשני כיוונים, כמו בדרך כלל; בשלט-רחוק שנראה כמו אייפון מהודר; בערכת צנרת ובכבל אינטגרליים במזגן. הסדרה מאוד שקטה ויפה עם תפוקות קירור חזקה של 10600 BTU. בנוסף, ייבאנו סדרה חדשה של מזגני מותג המחיר ‘סאגה'. הכול בדרוג אנרגטי A ובמחירים אטרקטיביים. נתנו אחריות ל-5 שנים למזגנים בסדרה היוקרתית שלנו", אומר בזזי.
בכל הנוגע לתחרות ולנתחי שוק, מבהיר בזזי שמזה שנתיים הוא אינו מדווח על מכירות והכנסות רשתות החנויות שלו: ‘עולם המזגנים', ‘ענף המזגנים' ו'מזגנים נטו'. לדבריו, טורנדו מוכרת בין 140-150 אלף מזגנים בשנה והוא מעריך את מספר המזגנים הכולל הנמכר מדי שנה בין 400-500 אלף.
"מבחינה צרכנית המותג שלנו חזק יותר מתדיראן ושווה ערך לאלקטרה. מבחינת ערך המותג, תופסים אותנו שווים ולעיתים טובים יותר", מדגיש בזזי ומסביר כי הוא מפיץ את מזגני טורנדו בשוק המקצועי ושוק מוצרי החשמל ושם הוא מתחרה באחרים ויש לו יתרון כיוון ש"ההפצה מרוויחה עליי יותר ויש להם אינטרס לדחוף אותי. תדיראן הוא מתחרה ראוי שעושה עבודה טובה וכדאי ללמוד ממנו. עיקר התחרות שלנו היא מולו". 
בשנה הקרובה מתכוונת טורנדו לייבא מזגני מולטי אינוורטר עם מנוע אחד בחוץ, מאיידים ומזגן בכל חדר. מדובר במערכת מודולרית שסדרה אחת שלה ל-5 חדרים כבר נמצאת במלאי ותשווק בקרוב וכרגע מצויה בפיתוח סדרה שתתאים ל-8 חדרים.
מה עוד יקרה לחברה בשנה הקרובה? בזזי: "אנחנו מובילים מהפך בשירות ל'שירות תוך יום' ונצא בקמפיין פרסומי בנושא. יש לנו מוקד שירות לצרכן ומוקד שירות למתקין. כולם שכירים שלנו. אנחנו לא עובדים עם קבלנים ובקיץ נעזרים בזכיינים שלנו- שלושת רשתות המזגנים". 
 
נתחי שוק עם סימני שאלה
 
הדעות על חלקה של כל חברה בשוק המזגנים המקומי חלוקות. חלק מהמשווקים מעדיפים להסתמך על נתוני GFK (ה"סטורנקסט" של עולם מוצרי החשמל), וחלקם פחות. על פי נתוני GFK לחודשים ינואר-ספטמבר, כפי שסופקו על ידי מנהלי החברות, מתחלק השוק כך: תדיראן -  כ-36% כמותי ו-39% כספי, אלקטרה - כ-39% כמותי ו-41% כספי, טורנדו - כ-17% ואחר - 19%.
למרואיינים שלנו יש כמובן מה לומר בנידון:
מישל בן וייס, מנכ"ל תדיראן גרופ, טוען ל-41% נתח שוק כספי. לדבריו, התחרות בארץ יציבה בסך הכול, בעיקר בין השחקנים הגדולים. "מדובר בענף עתיר השקעות והון, שלא כל אחד יכול להיכנס אליו. אחריות היצרנים היא לספק מוצר ושירות טובים ואמינים, ויש מקום מכובד למתחרים שיקפידו לשמור על שני האלמנטים האלה".
לטענתו של יגיל וויט ממזגני אלקטרה, הם הנמכרים ביותר בישראל מזה שש שנים ומהווים כ- 45% ממכירות המזגנים בארץ. בנוסף, אומר וויט, זכו מזגני אלקטרה במשך שמונה פעמים ברציפות בתואר "המזגן הנמכר, המתקדם והטוב ביותר בישראל" על ידי "המבחן של המדינה" ושלוש פעמים ברציפות כ"מותג הזהב" במשאלי "ידיעות אחרונות".
רונן בזזי, מנכ"ל טורנדו, מצהיר כי הפסיק לדווח לפני שנתיים על מכירותיו וכך לדבריו עשתה גם רשת טרקלין חשמל. לדבריו, הענף מחולק ל-50% רשתות החשמל שלא כולן מדווחות, ולכן לא ניתן לקבוע באמת מהו נתח השוק של כל אחת מהחברות.
בזזי מצהיר כי בניגוד לנתוני GFK הוא מהווה כ- 25%-30% מהשוק. לדבריו, טורנדו מוכרת בין 140-150 אלף מזגנים בשנה.
 
מגמות עתידיות: יותר חסכוני יותר חכם
 
מזגני Inverter חודרים בקצב שיא לשוק הישראלי והעולמי, בשל היותם שקטים וחסכוניים במיוחד, ובשל אמינותם הגבוהה הנובעת מרמת בלאי נמוכה מאוד. שאלנו את מנהלי הענף אם מגמה זו תימשך ומה צפויות להיות המגמות הבולטות בישראל ובעולם לקראת השנתיים הבאות - 2016-2015:
מנכ"ל תדיראן גרופ, מישל בן וייס מעריך שכחלק מהמגמות העולמיות, השוק יתקדם בהתאם לפיתוחים הטכנולוגיים, וחלקם של מזגני האינוורטר החסכניים יגדל. באירופה עומד חלקם על כ-20% משוק המזגנים. המודעות שם גבוהה יותר והמסחר נעשה פחות מוטה מחיר ויותר מוטה ערך.
כמו כן הולכת ומתגברת לדבריו מגמה שמתחברת לעולמות הסלולר, השליטה מרחוק והבתים החכמים - יכולות הפעלה רבות יותר של המערכות ממכשיר אחד. 
מנכ"ל אלקטרה, יגיל וייט, מאמין שהמגמה של חדירת האינוורטר תמשיך גם ל-2015. לדבריו היא מתרחשת, אבל לאט. בנוסף, אפשר לראות שבכל השוק יש חדשנות במוצרים דוגמת מולטי בוקס, משאבות חום ועוד, שתדרוש התמקצעות בענף.
באירופה לדברי וייט, מואץ תהליך ההתייעלות האנרגטית, "אולם לא נראה כרגע שיש משהו שהולך להשפיע באופן ישיר על ישראל, מלבד כמה מכרזים ממשלתיים להחלפת צ'ילרים ומערכות. באירופה מחפשים גז מזגנים חדש שלא יזהם את הסביבה".
לדברי רונן בזזי, מנכ"ל טורנדו, האינוורטר הולך ומתפתח "אבל בכל המדינות עשו רגולציה ונתנו הטבות, מה שהגדיל את חלקו בשוק ל-50%. בישראל הוא מהווה כ-15%. לא נראה לי שיהיה שינוי, כיוון שלספקים יש אינטרס להשאיר את המצב כפי שהוא. לטכנאים קשה להתמודד עם טכנולגיית אינוורטר ואנחנו צריכים ללמד אותם.וגם להוזיל מחירים. המולטי אינוורטר יגדל - לא רק לבתי יוקרה אלא גם לשוק הבינוני-גבוה כי ההפרשים במחיר לא גדולים. גם תחום ה-VRF יגדל, לדעתי".
תחום ירוק יותר? לדברי בזזי כולם עובדים היום עם גז 410 ויש תקינה מ-2010. "כל הישראלים ירוקים לגמרי. זה שידרג את הענף והיום הוא טוב יותר ממה שהיה.
להערכתי יישארו בענף 3 שחקנים גדולים ובהיקף השוק הנוכחי, לא יצטרפו חדשים. התחרות תמשיך להיות מאתגרת אבל זה מחדד לנו את החושים".
ניר ניצן, מנכ"ל ברימאג מערכות ומנהל חטיבת מיזוג האוויר LG סבור שמילות המפתח הן יעילות אנרגטית וירוק - "כל היצרנים בעולם ממשיכים לחפש דרכים להרים את הרף על מנת לפגוע פחות בסביבה. מחפשים קררים חדשים ופתרונות חוסכי אנרגיה.
"דרישות המשתמש במערכת מיזוג האוויר נעשות תובעניות יותר עם השנים, והכיוון היום הוא למצוא פתרונות יעילים ברמת יכולות המערכת, לתת מענה מדויק יותר לשמירת טמפרטורה ולחות, להקטין ולהשקיט אותה ולהוזיל את מחירה הן בהתקנה והן בשימוש. "השוק עובר יותר ויותר למערכות אינוורטר, שהן יעילות יותר, ולמרות האיום זו גם הזדמנות לפיתוח טכנולוגיות חדשות".
דורון עמיר, מנכ"ל אקון טק - מזגני מיצובישי, מעריך אף הוא שהשימוש במזגני אינוורטר יגדל בארץ ובעולם. באשר למגמה הירוקה אומר עמיר כי "מטרתה של מיצובישי אלקטריק היא להוריד את רמת ה-CO2 העולמית על ידי ייצור מזגנים חסכוניים יותר. החברה מקפידה למדוד רמה זו מידי שנה".










פי.סי.חץ