שינוי מבני

שינוי מבני

כיום מרבית המבנים בישראל נחשבים לבזבזני אנרגיה. כדי לשנות את המציאות העגומה ולהעלות את המודעות של הציבור לחסכון באנרגיה, כל מה שנדרש הוא הצבת מדבקת עצימות אנרגיה בכניסה לכל מבנה, אשר תציין בפועל את צריכת האנרגיה למטר מרובע ואת יעדי ההתייעלות של הארגון השו

עופר קרן
ככל ששינויי מזג האוויר מאתגרים יותר, העולם ממשיך להתקדם לכיוון צרכנות אנרגיה אחראית. כאן בישראל אנחנו ממשיכים לשדר עסקים כרגיל. “עסקים כרגיל” במינוח הנפוץ היא עלייה בצריכת האנרגיה של 3%-4% כל שנה. נכון להיום המבנים בישראל צורכים הרבה יותר משאבים מהמקובל – הרבה מעבר למה שהמבנים באמת צריכים. 
כשבן אדם צורך יותר אנרגיה ממה שהוא צריך רואים את זה עליו. מבט אחד על בן אדם ברחוב ואנחנו יכולים לדעת את גילו, את משקלו ומהתנועות הראשונות שלו עד גם עד כמה הוא נמצא בכושר. כאשר מתבוננים על מבנה, לא רואים את עד כמה המבנה אחראי לסביבתו. קשה לראות האם המבנה תוכנן כראוי, האם המבנה מבודד כראוי, מה היתה הפשרה בין מערכת חלונות יעילה ומסגרת התקציב, ומעל הכל כיצד התמודדנו עם שגעונות האדריכלים. גם מבנים שתוכננו היטב ונבנו בהתאם לכל התקנים וההיגיון הסביר סובלים מאוד מהיעדר תחזוקה ותפעול לא הולם. בשורה התחתונה מעניין אותנו נתון אחד בלבד כדי לדעת האם המבנה ירוק  וידידותי לסביבה: עצימות האנרגיה של המבנה - צריכת האנרגיה  השנתית חלקי שטח המבנה. נתון בודד זה, עצימות אנרגיה במבנים, יכול להניע מהפכה במשק ההתייעלות האנרגטית בארץ. 
לא נצליח לשנות את שינויי מזג האוויר אך נצליח להתמודד איתם בצורה אחראית יותר. מעל 40% מצריכת האנרגיה בארץ מתבצעת במבנים שקל למדוד את צריכת האנרגיה שלהם. חצי מצריכת חשמל זו מיועדת לאקלום המבנים. לכן, קוד אנרגיה למבנים יאפשר לנו להתניע מהלך מודעות ארצי בתוך חודשים אחדים מהיום. 
 
מסר חיובי וברור
בעלי המבנים מחויבים על פי החוק לבצע סקר אנרגטי פעם בחמש שנים. בסקר מציגים את הנתונים בצורה ברורה, אך לצערנו אף אחד לא חייב לבצע את מסקנות הסקר. לכן בהיעדר מודעות ותקציב משתמשים בסקר כדי לקבל אישור להמשיך במדיניות “העסקים כרגיל” ולא במטרה להשתמש בסקר כתוכנית העבודה להתייעלות אנרגטית בחמש השנים הבאות. כדי להתניע את המהפכה יש להציב בכניסה לכל מבנה ציבורי, מדבקה  קטנה וברורה שעליה תוצג עצימות האנרגיה במבנה, אשר תציין בפועל מה היתה צריכת האנרגיה למטר מרובע בשנה האחרונה. המדבקה יכולה, בנוסף, להציג בצורה ברורה את תוכנית העבודה לשנה הקרובה: “אנחנו לוקחים על עצמנו להתייעל ב-3%-5% בשנה. החלטנו לצמצם את עצימות האנרגיה ב-20 קילו- וואט למטר מרובע ב-2016”. מה שחשוב שהנתון יופיע בצורה ברורה.  המסר חייב להיות חיובי לכל בעלי המבנים, לכן כל המדבקות יציגו צרכנות תקינה גם במבנים יעילים מאוד - 100-200 קווט”ש לשנה למטר מרובע, וגם מבנים בעייתיים יציגו השנה את צריכת הבסיס, נניח 700 קווט”ש למטר מרובע כצרכנות סבירה. בשנה ראשונה נציג  לכל המבנים מדד אחיד ומאוד פשוט. מדבקה אחידה שתציג את הצריכה בצורה ויזואלית ואת יעד ההתייעלות לשנה הקרובה.         
ארגונים שכבר ביצעו צעדי התייעלות מהותיים יוכלו להציג את שנת הבסיס ולהציג את המחוג במקום מוצלח יותר וכמו כן ארגונים שיודעים שהם יותר מוצלחים מהנורמה במדד עצימות האנרגיה בלבד יוכלו להציג את המחוג במקום המתאים.
המטרה היא שעד ליל הסדר כל בעלי המבנים בארץ ירצו להצהיר על עצימות האנרגיה שלהם ולהציב את המדבקה בכל מבנה בארגון. עד היום ארגונים שומרי חוק עמדו בכל התקנות והחוקים אך אף אחד לא באמת הבין עד כמה הארגון ירוק או ידידותי לסביבה. מטרתנו לאפשר לכל ארגון שמעוניין להציג את הנתון לבצע את המהלך בחודש הקרוב. הארגונים הגדולים בארץ נוקטים מחויבות סביבתית ומייצרים בעלויות מהותיות דוחות שנתיים. בדוחות אלו הארגונים לא מתבוננים על כל מבנה בפני עצמו אלא על הארגון כולו וחבל. כדי לחולל מהפיכה - נידרש להשתמש בחוקי הדרבי – תחרות בין הארגונים ובין האחראים על המבנים באותו הארגון. 
 
המדבקה שתחולל שינוי
דוגמא מצוינת היא התנהלות הבנק הבינלאומי. כחלק מהמחויבות התאגידית שלו הבנק פרסם בשנה האחרונה את נתוני הצריכה של 2014 בהם הוא מראה שהמבנים שלו התייעלו ב-7% למטר מרובע. כל הכבוד! התייעלות ב7% בצריכת האנרגיה למטר מרובע היא הישג מכובד מאוד וחשוב מאוד שתוצג על דלת כל אחד מהמבנים של הבנק, כדי שישמש כדוגמא ומופת. כאשר הבנק יציג בכל מבנה את עצימות האנרגיה יתחילו מנהלי המבנים לבחון באיזה מהמבנים התבצע השינוי הגדול ביותר ויתחילו לפעול כדי לבצע את אותם שינויים גם במבנים בהם הם פועלים. כאשר עצימות האנרגיה תיכנס לשימוש, סביר להניח שנציגי הבנק יתחילו לערוך השוואות בינם לנתוני הבנקים האחרים.
כאשר בודקים מתברר שהבנק יכול עוד להשתפר מהותית. עצימות האנרגיה שלו גבוהה ב-15% מבנקים אחרים במדינת ישראל בהתאם לפרסום האחריות התאגידית שלהם. המדבקה הקטנה יכולה לבצע שינוי מהותי. במקום להתמקד בגובה חשבון החשמל וכמה מטרים מרובעים יש לכל מבנה בבנק, תשומת הלב תופנה לכך שכדי להיות יעיל הבנק הבינלאומי חייב להתייעל בעוד 20% לפחות. כאשר יש לארגון בניין הנהלה שתוכנן ונבנה כמבנה ירוק, הוא יתחיל להפעיל אותו בצורה אחראית יותר כאשר האחראים יידעו שבסוף השנה המדידה היא אמיתית ועצימות האנרגיה תיבדק בפועל. 
מדבקה פשוטה זו יכולה להעביר מדינה שלמה מהעולם הישן בו פעם בחמש שנים מבצעים סקר אנרגיה, מחליפים מספר מנורות וממחזרים עיתונים, לעולם החדש בו הארגון בוחן את עצימות האנרגיה שלו ומציג אותה ברבים כולל יעד ההתייעלות שלו לשנה הקרובה. המתכננים יפסיקו לספר לנו כמה הם בונים ירוק אלא יציגו את הנתונים האמיתיים. במקום שנתרשם מכך שהבנק בנה, לדבריו, מבנה ברחוב רוטשילד בתל אביב שצורך פחות מ-120 קווט”ש לכל מטר מרובע, בעזרת מדבקה זו נוכל באמת לדעת מי ירוק יותר ומי סתם מוכר לנו “התיירקקות” (“גרין ווש”, התחזות ל”ירוק”, ע.ק). בסופו של דבר אף ארגון לא רוצה לשלם יותר על התכנון ועוד לשלם הרבה יותר מהנדרש על השימוש במבנה! מנהל מבנה מבין שמרגע תחילת אכלוס המבנה השליטה בנתון בידיים שלו. תפעול נכון של המבנה ישפר מהותית את עצימות האנרגיה וימנע ממנו תירוצים והסברים בעייתיים. חלק מהותי מהמבנים מופעל על ידי חברות ניהול שמתפרנסות היטב מהגדלת חשבון החשמל. בעזרת מדבקה זו יוכלו השוכרים לקבוע לחברת הניהול יעד ברור ולעקוב אחרי ביצוע שיפור בעצימות האנרגיה של המבנה בשנה הקרובה. 
נכון להיום ניתן בקלות לקבל הסמכה כמבנה ירוק ואף אחד לא שואל כיצד הוא מופעל והאם הוא באמת ידידותי לסביבה. אם נשלם מספיק לבעלי מקצוע ולספקי התקנים נקבל אישור של מבנה ירוק  גם כאשר לכולם ברור שהמבנה אכזרי לסביבה וצורך פי 1.5 ממבנים אחרים ברחוב. אם נחכה עד שמדינת ישראל, קרי מכון התקנים, יפיקו את המדבקה, ייקח לנו עוד כמה שנים ונצטרך לשלם הרבה מאוד כסף על רכישת התקן ועל תהליכי הבחינה וההסמכה. כל מה שאנחנו רוצים בנקודת זמן זו הוא לספק פתרון לצורך בלי לשלם יותר מדי ולהציג את הנתונים עוד השנה בצורה חיובית וברורה. שינוי שוק יתחיל ברגע שהאחראיים על האחריות התאגידית בארגון יבינו שהפקת חוברות ודוחות יעילה פחות ממדבקה פשוטה שמציגה את התוצאה בפועל. ניתן להתגאות ב-7% התייעלות וניתן להתגאות בתוכנית עבודה לצמצום צריכת המשאבים ב-20% נוספים עד 2020. 
ביצוע הסקר לא נועד לצאת לידי חובה. הסקר משמש את הארגון לחקר אמיתי של ההזדמנויות להתייעלות אנרגטית, איתור שורש הבעיה בכל מבנה ומציאת תרופות מהם בונה הארגון את תוכנית העבודה. 
 
שינוי חוקי המשחק
כרגיל, לדרבי חוקים משלו ולכן כאשר ארגון מדווח על ההצלחה שלו הוא מחולל את השינוי הנדרש אצל המתחרים. ברור לנו שבנקים צריכים לרדת מ-270 קווט”ש כדי להציג את עצמם כיעילים ולהציג בגאווה את הנתון על דלת הכניסה. יש שני כשלים מהותיים במשק ההתייעלות באנרגיה ושניהם קשורים לידע ומידע. ההנהלה הבכירה לא מבינה את הצורך ואת האפשרויות הגלומות בתהליך ההתייעלות. הבעיה השנייה היא הבנקאים. בנקאים לא מבינים או לא מספיק שמים לב שמיזמים של התייעלות באנרגיה מחזירים את ההשקעה תוך פחות משלוש שנים ולכן הם לא מדרבנים את הלקוחות שלהם לקחת הלוואה נוספת ולהשקיע בתהליך ההתייעלות. 
כלכלה היא תורת המחסור. כל הארגונים בארץ נמצאים תמיד בקצה גבול האשראי שלהם, לכן המנהלים לא מבקשים או לא מנסים לאתר תקציב נוסף עבור ההתייעלות גם כאשר ברור להם שעל ידי החלפת ציוד ותפעול יעיל יותר של המבנה אפשר לחסוך מהותית בצריכת המשאבים. אנחנו ממשיכים לצרוך אנרגיה כרגיל ולא מצליחים להתייעל. 
צא ולמד מה נדרש כדי לבצע שינוי אירגוני. נדרש להעלות את הנושא על סדר היום ולהצמיד את המדבקה לדלת המבנה. כאשר יהיה ברור שהמבנה בבעיה, לרוב די מהר יבינו גם את שורש הבעיה במבנה. בחלק מהבנקים, לדוגמה, הסניפים יעילים יחסית והבעיה הגדולה היא צריכת האנרגיה של מבנה ההנהלה. בדוח האחריות התאגידי אין אזכור לבעיה ולכן לא מטפלים בה כראוי. הבעיה פשוטה מאוד וצריך רק להציג למנהלים את ההזדמנות היות ותקציב לא חסר להם לביצוע השדרוג הנדרש. 
מדבקה קטנה יכולה בפועל לייצר שינוי גדול. כל מה שנדרש הוא לשלוח אלינו את הנתונים ולקבל את התוצר: עצימות אנרגטית לכל מבנה. מדובר במדבקה חשובה שמציגה את התוצאה.
כאשר נתחיל לדבר במספרים ונשווה תפוחים לתפוחים, חוקי המשחק ישתנו. הארגונים יתחילו לחשב מסלול מחדש. מאז שהמציאו את ה-WAZE, אנחנו כבר לא בודקים את המרחק מנקודה לנקודה, אלא נכנסים לאפליקציה ובודקים כמה זמן זה ייקח לנו להגיע ומה היא הדרך הנכונה להגיע ליעד. גם בהתייעלות אנרגטית,  ברגע שיהיה לנו את הנתון הפשוט, עצימות האנרגיה, סדר היום ישתנה, ונתחיל להשוות את עצמנו אחד לשני. חוקי המשחק משתנים ברגע שאנחנו משווים למדדים ולנתונים של הארגונים הכי מוצלחים בארץ ובעולם. 
במהלך ביקור של נציגה בכירה של ממשלת גרמניה בכנסת ישראל, הציגו בפניה מארחיה בגאווה את תהליכי ההתייעלות האנרגטית המאוד מכובדים שמתבצעים במשכן כנסת ישראל. אלא שהאורחת הנכבדה דווקא הוטרדה מכך שעל דלת הכניסה למשכן לא מופיע הנתון הבסיסי והמעניין ביותר של עצימות האנרגיה במבנה, פרט שיאפשר לה לבחון בפועל האם הכנסת באמת יותר יעילה אנרגטית מבית המחוקקים בברלין.
עכשיו בואו נעבור לקטע המעשי והיפה של התהליך. כל ארגון שישלח לקרן אנרגיה במייל ארבעה נתונים פשוטים לכל מבנה: לוגו החברה, כתובת פיזית של המבנה, צריכת אנרגיה שנתית, ושטח המבנה במטר מרובע, יקבל מדבקה מעוצבת למבנה תוך מספר ימים. בצורה זו יכול כל ארגון לייצר מיידית את עצימות האנרגיה שלו ולהתחיל להתייעל בצורה מקצועית.  צוות קרן ידע אנרגיה ישמח לסייע בכל שלב בתהליך ולאפשר לכל ארגון לבצע צעד מתבקש כדי לצאת מהמבוי הסתום של “עסקים כרגיל”. בשורה התחתונה, עצימות האנרגיה תרד רק כאשר הארגון יציב את הנושא על סדר היום ונתחיל לקשר את הנושא לכל מי שנכנס בשערי הארגון. 
הכותב הנו מנהל הפיתוח בחברת קרן ידע אנרגיה המתמחה בליווי ארגונים בתהליכי התייעלות בצריכת המשאבים בכלל ובצריכת האנרגיה בפרט
 
 










פי.סי.חץ