דיאטה אנרגטית

דיאטה אנרגטית

כשם שאנחנו דואגים לחדש ולהתחדש במרחב הביתי, האביב הוא זמן מצויין להתחדש ולהתייעל בתחום האנרגיה בסביבת העבודה. מי שרוצה להימנע מחשבונות חשמל מופרזים ולהפחית את החשבונות לפחות ב-10%, מוזמן לקרוא כיצד כל ארגון יכול לחסוך באופן דרמטתי בהוצאות האנרגיה על בסי

יונתן רבה
 
ימי החורף הקרים והגשומים מאחורינו, וזה הזמן להתארגן לאביב ולקיץ. ההתארגנות הטובה ביותר היא בעונות המעבר. מי שיתעמק במאמר שלפניכם ויפעל לפי סדר הפעולות שאנו מציעים כאן, יוכל ליהנות מחסכון משמעותי באנרגיה כבר בקיץ הקרוב! ואולי אף קודם לכן.
רובנו מקשרים קיץ עם לחות גבוהה והרבה מאד שעות של שהייה במבנים ממוזגים. לכך יש כידוע מחיר כבד: חשבונות חשמל מנופחים.
כל מי שיתארגן נכון לקראת הקיץ יצליח לצמצם את חשבונות החשמל לפחות ב-10%, על בסיס הציוד הקיים, ללא השקעה כספית, וכמובן ללא פגיעה בנוחות השהייה בארגון.  
בכתבה זו נציג התייעלות שיטתית אותה נוכל לבצע באופן מסודר, ברור וחסכוני.
 
1. התייעלות אנרגטית וצמצום הצריכה - תהליך
אחת מהתובנות החשובות אליה מגיעים ארגונים המבצעים את פעולות ההתייעלות שיתוארו כאן היא שההתייעלות נמשכת כל הזמן. תמיד יש מקום להתייעלות נוספת, לשיפור המצב הקיים, להצבת יעד חדש ושאפתני יותר. לכן לא נוכל לפתור את עצמנו ב”עשינו כבר התייעלות אנרגטית לפני שנתיים” - אלא נחשוב, מהם היעדים שלנו השנה?  
 
2. כמה? שיעורי בית קצרים
חשבון החשמל מגיע תמיד אחרי שכבר ביצענו את הצריכה, ולכן נתפס כדבר מוגמר וכגזירה. אנחנו יכולים לדעת מה צפוי להיות חשבון החשמל במצב של עסקים כרגיל, כלומר במצב בו לא נפעל ולא נשנה דבר בהתנהלותנו בארגון.
כדי לדעת כמה יעלה החשמל כל שנצטרך לעשות הוא לבקש מהנהלת החשבונות את חשבון החשמל של השנה שעברה לחודש יולי או אוגוסט. החשבון של הקיץ הקרוב יהיה זהה (אלא אם נפעל לשינוי). נוכל בקלות לחסוך 10% אם נציב יעד חסכון ונתחיל ליישם התייעלות אנרגטית.
התרגיל נשמע לכאורה פשוט. כדאי לא לפסוח על השלב הזה. תתפלאו כמה מנהלים לא מודעים לגובה חשבון החשמל של הארגון (לפעמים הוא מחולק לחשבונות שונים ולכן יש צורך לאסוף ולחבר את כולם). מניסיוננו - גם אתם (או המנהלים שלכם) תופתעו. 
 
3. ישיבה: התחייבות ליעד מוגדר, מינוי מנהל
השלב הראשון, אחרי שעשינו שיעורי בית ואנחנו יודעים כמה כואב לנו חשבון החשמל בעסקים, יהיה לכנס ישיבה ולדון בחשבון החשמל העתידי. כפי שצוין, חשבון החשמל מגיע אחרי שכבר צרכנו אותו ונראה לנו שחוץ מלהחמיץ פנים, לא נותר לנו הרבה מה לעשות.  
מטרת הישיבה היא כפולה: 
א. למנות מנהל בכיר, שיעקוב אחר חשבונות החשמל ויסייע למנהל האנרגיה בארגון לפעול, ליישם הנחיות, להציג הנחיות חדשות - כפי שיוסבר בסעיפים הבאים. מנהל שיצטרך להוכיח חסכון, כחלק מהגדרת תפקידו.
ב. בסיום הישיבה יש לקבוע יעד להתייעלות. האם אנחנו מיישמים 10%, 5%, או 20% זו החלטה ארגונית, שכל הנוכחים בישיבה צריכים להתחייב עליה. ההתייעלות (החסכון) תהיה כמובן בלי לפגוע באיכות השהיה בארגון.
 
4. תוכנית העבודה:  No cost or Low cost
השלב הבא הוא להכין תוכנית עבודה שתכלול צעדי התייעלות מאד פשוטים, על בסיס הציוד הקיים שמוגדרים Low cost or No cost - צעדים שהינם ללא עלות או בעלות מאד נמוכה.  
 
5. תחזוקה, תחזוקה, תחזוקה
תחזוקה: בראש ובראשונה יש לבצע תחזוקה לכל מרכיב במערכת האנרגיה. מנורות שרופות ומהבהבות, כאלו שסיימו את חייהן, פילטרים במערכות המיזוג, ברזים חשמליים שכבר שנים נמצאים במצב ידני (עקפו אותם כי הם לא עובדים), פקדי טמפרטורה שאינם עובדים או אינם מכוונים, קיצורי דרך שעשינו כשמשהו במערכת לא עבד. האם יש חלונות שבורים? חלונות שאינם נסגרים? תאורה שאף אחד כבר לא זוכר איך מכבים אותה? 
עלינו לוודא שהוויסות של כמות האוויר הצח המוכנס למבנים מדויק. כשוויסות האוויר הצח לקוי, אנחנו מכניסים לא רק יותר מדי אוויר חם שאותו אנחנו צריכים לקרר, אלא שאנחנו מכניסים גם הרבה יותר לחות ממה שנדרש. כאשר הפילטרים סתומים מערכת המיזוג אינה עובדת כראוי, ואנחנו משלמים על כך בצריכה מופרזת ומיותרת. כשיש לנו נורות עייפות הן עדיין צורכות את אותה צריכת חשמל  אך לא נותנות מספיק אור. לכן אנחנו חייבים לנקות הכל - את הפילטרים במזגנים, את העדשות של המנורות. 
תחזוקה מונעת: בארגונים רבים התרגלנו לכך שכאשר יש תקלה או משהו נשבר אנחנו מתקשרים למחלקת האחזקה והם יגיעו לטפל בבעיה. כיבוי שרפות אינה הדרך הנכונה לתחזק ארגון או מפעל. מערכת שעובדת נכון צורכת פחות אנרגיה. כולנו יודעים שיש לתחזק את הרכב ולמלא אוויר בגלגלים, כדי לצרוך פחות דלק. כשאנחנו מדוושים באופניים, אנחנו ממש מרגישים זאת כיוון ששרשרת לא משומנת גוזלת מאיתנו מאמץ הרבה יותר גדול או במילים אחרות - אנרגיה רבה יותר. מבנה לא מתוחזק צורך יותר חשמל.
בכל ארגון יש לפחות אדם אחד שאחראי על התחזוקה, אבל בארגונים רבים אותו אדם קיבל תפקידים אחרים שאינם קשורים להגדרת התפקיד שלו. איש התחזוקה לא צריך להעביר דואר, או לסייע בצילום המסמכים. עליו לעסוק בתחזוקה מונעת, וכמובן בתחזוקה השוטפת.
 
6. קביעת מדיניות אנרגיה:  
השלב הבא הוא קביעת מדיניות אנרגיה. מהי הטמפרטורה המומלצת, האם צריך בקרת לחות או לא, באיזה שעות מותר להפעיל את מערכות המיזוג. צמצום התחום האפור בין מה שמותר, מה שהארגון מרשה, לבין מה שקורה בפועל יכול להביא לנו בקלות חסכון של 10%.  אנחנו מקררים יותר מדי, מחליפים הרבה יותר מדי פעמים את האוויר בחדר, מאירים מבנים בצורה מוגזמת גם בשעות שאין בהם נוכחות של אנשים, מפעילים מערכות גדולות מדי בסרק ולא מודדים את הצריכה האמיתית למ”ר. כאשר אין לנו יעדים ואף אחד לא לוקח אחריות על המשאבים כך נראה המצב. 
ארגונים רבים מאמינים שיש להם מדיניות אנרגיה, “וכולם יודעים” אותה. יש לבדוק כל סעיף, להגדירו בצורה פשוטה וברורה ולעדכן את כל משתמשי המבנה. כשמתחילים לבדוק את השאלות שהועלו כעת - בדרך כלל מגלים הרבה מאד אזורים אפורים. כאשר יש חופשה ומספר מזערי של עובדים מגיע למבנה - אין להפעיל את המערכת המרכזית. בדרך כלל רכישה של מזגן מפוצל תהיה זולה הרבה יותר מהפעלת המערכת המרכזית במשך סופשבוע אחד! אין צורך להאיר קומות ריקות בלילה. שמירה וביטחון ניתן לבצע גם עם מצלמות שאינן זקוקות לאור. הדוגמאות הן רבות אך העיקרון ברור. יש לשאול ולבדוק לגבי כל צרכני האנרגיה.
 
7. העלאת מודעות, פרסום:
כל העובדים והמבקרים בארגון צריכים לדעת אילו פעולות נעשות כדי להתייעל אנרגטית.  הם צריכים לשמוע על הפעילות, לראות אותה, להכיר אותה, להבין מדוע היא חשובה, ואולי אפילו ללמוד ממנה וליישם חלק בביתם.
כל פעם שמטפלים במזגן נשים פתק מתי הוא טופל ועל ידי מי. כל פעם שנוקה הפילטר או הוחלפה נורה - חשוב לרשום את התאריך. תחזוקה לא צריכה להיות בלתי נראית. להיפך, היא צריכה להיות ברורה ומוצגת לגאווה בפני כולם. אנחנו מכירים את השילוט במעלית - כמה משקל היא יכולה לשאת, מתי נערכה הביקורת האחרונה, מתי תהיה הביקורת הבאה ומי ערך אותה. עלינו להתרגל להחצין ולהדגיש את פעולות האחזקה בכל חלקי הארגון שלנו.
ברור שאין לפתוח את החלונות כאשר המיזוג עובד. כל אחד יודע את זה. אבל בכל זאת, בכל ארגון נמצא את התמונה הזו - חדר ריק, חלונות פתוחים והתאורה והמיזוג עובדים. אפשר להשתמש במערכת שמשביתה את המיזוג אם החלון נפתח (בדומה למערכת בבתי מלון), אבל אנחנו גם יודעים שעם הזמן אנשים לומדים לעקוף את המערכות האלה. לכן, אנחנו חייבים לשתף את העובדים, לשמוע מדוע הם פותחים את החלון (אולי יש בעיה עם האוויר הצח, אולי הטמפרטורה לא מכוונת וכו’). כך נשיג את שיתוף הפעולה שלהם, הם ירגישו טוב יותר כשנדאג לכוון את המזגנים, ואנחנו נחסוך כסף מיותר על מיזוג חלל עם חלונות פתוחים.
בואו נחליט על נוהל סגירה ברור ומדויק בסוף יום עבודה, בסוף השבוע ובחגים וחופשות שנתיות. איש האחזקה שיעבור ויוודא שנוהל הסגירה יושם, יגלה בוודאי הרבה מאד מקומות שעדיין לא כיבו את הנדרש. כשנשתף את העובדים בכך שהצלחנו לרדת משמעותית בצריכה, שמצאנו מספר מקומות ששוכחים לסגור - העובדים ישתדלו יותר בפעם הבאה. אם לא נשתף אותם, הם לעולם לא יידעו שבכל יום שישי יש בעיה עם אזור מסוים במפעל שלא טופל כיאות.  
העובדים ישמחו ללמוד על התהליך המקיים בארגון. הם ישמחו ללמוד איזה נורות טובות יותר ואילו פחות, עד כמה חשוב לנקות את הפילטרים גם במזגן בבית, ולמה מותר ואפילו רצוי לכבות מחשבים. שיתוף העובדים יהפוך אותם לשותפים לתהליך. 
 
8. זה אפשרי - עובדה
בארץ הצלחנו בתחום החסכון במים. אם אנחנו משאירים ברז פתוח, כל ילד יודע שצריך לסגור אותו. לימדו אותו מגיל הגן שבמים צריך לחסוך. אבל מה עם החשמל? החסכון במים ובחשמל הינו זהה לחלוטין. אנחנו פשוט חייבים להניח את הנושא על השולחן. בדיוק כמו עם המים. שילוט, פרסום, מיילים, מדבקות, הרצאות, קריקטורות, תחרויות בין בניינים בארגון.  יש המון אפשרויות. רק צריך להחליט. רק צריך שמנהל אחד בארגון יחבור למנהל האנרגיה ויחד יפעלו. זה טוב לארגון, זה חוסך כסף, מעלה מוטיבציה אצל העובדים וכמובן טוב לסביבה.  
במדינת ישראל יש מספיק חודשים בשנה בהם אפשר לנצל את האוורור הטבעי והתאורה הטבעית. לא חייבים, ברגע שמגיעים לעבודה, להדליק את האור ואת המזגן. פשוט להוריד את הרגל מהגז, לנסות לנשום יותר אוויר צח ולצרוך פחות. סוג של דיאטה אנרגטית.
כעת, כדאי מאד למנות אדם או שניים שיבצעו סקירה בארגון ויחפשו דליפות אנרגטיות. בכל ארגון יש לנו חלונות פתוחים, חלונות שנשברו, ווסתי אוויר תקולים, מנורות מהבהבות. אין צורך בסוקר חיצוני שעלותו גבוהה שיגיע לזהות את הדליפות האלה. צריך פשוט לפנות יום ולבצע סקירה. מה לחפש? הכנו רשימה שתעזור לכם להתמקד:
 
CHECKLIST .9 למיקוד סקירת הדליפות בארגון
תשובות לשאלות אלו יאפשרו לנו להתמקד בשורש הבעיה ולאתר הזדמנויות להתייעלות אנרגטית.
חשוב לעבור על הרשימה ולרשום את התשובות. סביר להניח שלחלק מהסעיפים לא נמצא מיד תשובה. חשוב לסמן גם את זה. יש ערך רב לידע שקל להגיע אליו, אך לא פחות לידע שקשה להגיע אליו ולכן הארגון יוכל ללמוד הרבה מאד גם מה”אין”.  למשל, אם לא ברור מתי אמורים לבצע ניקוי של מסנן או אם קשה לקבל תמונה על גובה חשבונות החשמל.  
 
תאורה:           
האם התאורה בתוך המבנה חיונית, יעילה ופועלת רק כאשר היא נחוצה?
האם יש אזורים בהם התאורה מוגזמת או מיותרת?
האם מתבצע שימוש יעיל בתאורה טבעית?
האם מותקן ציוד לניהול התאורה כגון עמעמים, טיימרים וחיישני נוכחות?
מה לגבי התאורה החיצונית?
מעטפת:
האם הבניין מבודד היטב?
האם דלתות וחלונות המבנה אוטמים אותו כראוי?
האם ישנם פתחים מיותרים, מערכות יניקה מוגזמות ובעיות הנראות לעין?
האם המבנה מתוחזק כראוי?
 
חימום וקירור: 
דוודים ומערכות מיזוג אוויר פועלים ביעילות?
האם יש תחזוקה שוטפת (מתי ועל ידי מי)?
האם המערכות עובדות בהתאם ללוח זמנים ?
האם מסננים מוחלפים באופן קבוע?
האם הבניין מאוורר כראוי?
 
מנועים וציוד:
האם הציוד מתוחזק כראוי, כך שהוא פועל ביעילות מירבית?
האם עומס ציוד תואם עם מפרט יצרן?
האם המכונות מפסיקות לפעול כאשר הציוד אינו בשימוש?
 
תפעול המשרדים: 
האם האורות, המיזוג והציוד ההיקפי (מחשב, מדפסות, וכו’) כבויים כאשר אינם בשימוש?
האם מדיניות הטמפרטורה סבירה (מהי, והאם כולם מודעים אליה)?
האם תרמוסטט מוגדר גבוה או נמוך יותר ממה שצריך בקיץ ובחורף?
 
התרשמות כללית: 
סדר? ניקיון? רעשים? האם מורגש שיש “אבא” לציוד? 
 
חשבונות החשמל: 
האם ישנם חשבונות וניתן להבין את המגמה?  
האם מתבצע חישוב עצימות אנרגיה והאם מישהו נמדד על ההתייעלות בצריכת המשאבים?
 
 
10. ארבעת הבנים
על ארבעה בנים מדברים בהגדה של פסח, תם , חכם, רשע וזה שאינו יודע לשאול. כל מי שמרגיש שלא ניתן לצמצם את חשבונות החשמל בארגון שלו - מוזמן ליצור קשר עם צוות קרן אנרגיה - נשמח לעזור לשאול את הקושיות הנכונות ולאתר את פוטנציאל החסכון האמיתי.
נאחל לכולם אביב וקיץ נעימים וחסכוניים באנרגיה.
* הכותבת הינה פסיכולוגית חינוכית ובעלת תואר שני נוסף בתחום איכות הסביבה, ואחראית בחברת קרן אנרגיה על הגורמים ההתנהגותיים המשפיעים על ההתייעלות האנרגטית. עבודתה כוללת מיפוי התהליכים הארגוניים והסרת החסמים, יצירת תהליך מתמשך לשינוי תרבות הצריכה בארגון תוך בניית צוותי עבודה, קיום הדרכות בכל רמות הארגון שיתוף בעלי העניין והובלת קבלת החלטות ברמה הניהולית בארגון.










פי.סי.חץ