תחזוקה מונעת

תחזוקה מונעת

נוהל הפסקת חשמל נועד להגדיר לכל הצוות וההנהלה תכנית היערכות לטיפול בתקלות באספקת החשמל ומצבים של הפסקות חשמל בתחום המפעל

עופר קרן
נוהל הפסקות חשמל נועד לתת מענה להתפתחות מצבים בלתי שגרתיים באספקת החשמל לארגון.
מטרתו: למנוע לחץ והתנהגות לא צפויה של העובדים והמכונות.
במהלך השנים הקרובות תהיה בעיה מהותית באספקת החשמל בארץ. אנחנו צפויים לתקלות רבות ביצור השוטף. נוהל הפסקת חשמל נועד להגדיר לכל הצוות וההנהלה, תכנית היערכות לטיפול בתקלות באספקת החשמל ומצבים של הפסקות חשמל בתחום המפעל.
 
בהשראת אסימוב נכתבו החוקים הבסיסיים:
1. לא תפגע המכונה לרעה במפעיל.
2. המכונה חייבת לציית לפקודותיו של המפעיל, כל עוד אינן סותרות את החוק הראשון.
3. המכונה תדאג לשמור על קיומו ושלמותו של המפעיל, כל עוד הגנה זו אינה עומדת בסתירה לחוק הראשון או לחוק השני. 
כאשר המכונה מוזנת בחשמל יש להוסיף חוק נוסף – חוק אפס
0- כאשר אספקת החשמל לא תקינה חוקי היסוד לא מתקיימים. [שאר החוקים עודכנו בהתאם]
 
 
נוהל הפסקות חשמל הינו רשימת פעולות שצריכות להתבצע כדי לתת מענה למצבים חריגים
1. הפסקת חשמל לא מתוכננת
2. מתח לא תקין
3. חוסר פזה
4. חשמל "לא יציב"
 
איתור וריכוז העובדים בהפסקת החשמל:
1. אחראי המשמרת חייב לרכז את כל העובדים בכל הפסקת חשמל ולהעביר את התדריך המצורף
2. בעת עצירת ציוד בצורה לא מתוכננת יש חומר גלם תקוע בתוך המכונה. 
3. אחראי המשמרת חייב לתדרך את צוות העובדים להמתין לחזרת התאורה לעבודה לפני טיפול במכונה.
4. על העובדים להמתין לחזרת האספקות העיקריות לפני ניסיון להחזיר את התהליך לעבודה. לחץ אויר, שמן, קיטור, קירור וכדומה.
5. בשום שלב אסור להכניס ידיים לתוך המכונה. בחזרה מהפסקת חשמל האיסור להכניס חלקי גוף חמור במיוחד. המכונה בשלב זה איבדה שליטה על התהליך ובהתאוששות מסוגלת לבצע תנועות בלתי רצוניות. יש לחזור ולהדגיש לצוות את חשיבות הנושא. אין לסמוך על הגנות בדלתות. אלא לחדש את אספקת המתח כאשר אין אף אדם בתוך המכונה.
 
הפסקה יזומה:
1. כאשר מפעיל מזהה התנהגות חריגה – חובתו להפסיק את המכונה ולקרוא לאחראי על מערכת החשמל.
2. החזרה לפעילות רק לאחר ביקור אחראי משמרת או חשמלאי במכונה.
3. יש להדגיש את חשיבות ההפסקה – כדי למנוע נזק. עובדים ומנהלי משמרת מסורים מעוניינים להמשיך לייצר גורמים לפעמים לנזק לציוד ולתוצרת עקב רצון לסיים בכל מחיר את הפעילות במכונה.
 
אחראי מערכת החשמל:
1. לאחר ריכוז העובדים עוברת האחריות על החזרת העובדים ליצור לחשמלאי התורן.
2. לחשמלאי הסמכות היחידה להודיע למנהל המשמרת על חזרה לעבודה. 
3. החשמלאי חייב לוודא שאספקת החשמל תקינה ולמפעל יש מתח תקין.
4. החשמלאי חייב להישאר במפעל עד לחזרה לשגרה.
 
 
שליטה ומנהלה:
1. יש להתקין בנקודת הריכוז רשימת תיוג – רשימת שמות בעלי תפקידים, כתובת, טלפון של בעלי תפקידים מפעליים וגורמי חירום חיצוניים רלוונטי.
2. יש לוודא שבארגון יש צוות מיומן בחילוץ אנשים ממעליות.
3. יש לוודא שיש בארגון אנשים מיומנים לפתיחת דלתות ושערים חשמליים כאשר אין חשמל!!!
4. יש לייצר קשר ישיר עם נציג חברת החשמל – כדי לקבל נוהלי דיווח שלא דרך מוקד 103
5. יש לדרוש קבלת עדכונים בSMS  לבעיות צפויות באספקת החשמל.
6. יש לדרוש מהמוקד בזמן תקלה הערכה לזמן הצפוי עד לחידוש אספקת החשמל
7. יש לדרוש שהמוקד העסקי בחברת החשמל יחזור בגמר התקלה לוודא שהמפעל חזר לעבודה.
8. יש לדרוש מחברת החשמל דיווח בכתב לאחר כל הפסקה מהותית על סיבת התקלה והפעילות המתקנת אותה היא מתכננת לבצע על מנת שתקלה זו לא תחזור.
9. יש לנהל תיק מסודר הכולל הפקת לקחים פנימית על כל הפסקה בפעילות התקינה של הארגון כתוצאה מאמינות אספקת החשמל.
 
דרישות לתאורת חירום:
1. כאשר הספקת חשמל נפסקת - תותקן תאורת חירום לפעולה של שעתיים לפחות.
2. תותקן תאורת חירום בקרבת לוח חשמל ראשי, לוחות פיקוד, מעליות, חדרי מכונות, דרכי מילוט.
3. מומלץ להתקין על גבי כל מלגזה חשמלית תאורה. המצבר מספק שעות רבות של תאורה וניתן להסיע אותה לנקודות ריכוז העובדים.
4. תפעול גנרטור חרום יתבצע [במידה וקיים] רק על ידי צוות שהוכשר למטרה זו והפעיל אותו ידני גם בעבר.
 
דרישות ל-common-sense - חשיבה הגיונית:
מוזר שדווקא בשעת הפסקת החשמל אנחנו נדרשים לחשוב בהגיון. 
הפעולות האוטומטיות שלנו ומנגנוני ההגנה מפסיקים לפעול ברגע שהחשמל מפסיק. 
לכן מומלץ מאוד לשנן נוהל זה ולהתארגן מחשבתית לפעולה חריגה.
1. המפעל חייב לתכנן מה עושים בהפסקה של עשר דקות
2. בהפסקות חשמל שאורכן עד שעה
3. בהפסקות יזומות כאשר חברת החשמל מודיע מראש בין שעה T ל T+2 אין חשמל.
4. בהפסקות של יותר מארבע שעות.
 
בברכת עבודה נעימה וללא הפסקות חשמל 
 
*תודתי לאסימוב ולמוסד לבטיחות וגהות על העזרה בהכנת המסמך
הכותב הנו מנהל הפיתוח של חברת "נידן" המפתחת כלים לניהול עומס אחראי מצד הצרכן. לקבלת מידע נוסף: .ofer@nidan.co.il
 










פי.סי.חץ