לא

לא "הכול יחסי"

ניתן להקטין ללא כל בעיה את חשבונות החשמל הקיץ ב-10-20 אחוז

עופר קרן

החודש נרשמה הוזלה יפה במחירי החשמל. מחיר הקווט"ש הממוצע ירד ב5%. במסמך זה נציג מידע בנושא המגמות. מומלץ לעצור לרגע את הפעילות, לפנות חמש דקות ולכבות טלפונים.
ניתן ללא כל בעיה להקטין את חשבונות החשמל בקיץ הקרוב ב 10%. ארגונים שיציבו יעד מהותי יותר יוכלו להגיע גם ליותר מ 20% התייעלות החל מ-1 ביולי.
חוקי היסוד ברורים לכל. לאחר כל שינוי במחיר החשמל והדלקים יש לבצע חשיבה חוזרת על תמהיל האנרגיה הגולמית בארגון. נכון, שנים בצענו פעילות בצורה מסוימת, אך בעקבות כל שינוי מחירים יש לבחון שימוש באנרגיה ממקור אחר או מערכת שבשעות הלילה עובדת על חשמל וביום על דלק.
במרבית הארגונים חשבון החשמל הוא בעיה של המנהל בלבד. חלק מהצוות הטכני אפילו לא מודע לגודל ההוצאה. בשלב ראשון יש לדאוג לחמש חתימות על גבי כל חשבון חשמל לפני שמשלמים אותו.
חשמלאי ראשי, מהנדס המפעל, מנהל היצור, מנהל התפ"י ומנהל התפעול. חתימה על חשבון החשמל היא השלב הראשון בהכנסת נושא האנרגיה לאחריות האישית של הגורמים המקצועיים במפעל והפיכתם לחלק מתהליך ההתייעלות.

"הכול יחסי"
אחד התענוגות הנדירים הוא לקבל החזר מחברת החשמל. בעקבות ירידת מחירי החשמל, מומלץ לרשום  את נתוני הצריכה ממונה חברת החשמל ביום עליית המחירים 11/6. יש לרשום את צריכת החשמל לפי התעו"ז מהמונה. כאשר נקבל את חשבון החשמל תהיה הודעה שהחשבון בוצע לפי קריאות יחסיות.
מחשב חברת החשמל מחלק את כלל הצריכה לפי יחסי ימי הצריכה. כמעט תמיד החלוקה לרעתנו. יש לבצע את המכפלות לפי הקריאות שבוצעו על ידיכם עד ל 11/6 ובמחיר החדש מתאריך הקריאה. במידה והחשבון שקיבלתם אינו לטובתכם אתם מוזמנים לפנות ולקבל זיכוי בחשבון הבא. למרות פניות לאגף השיווק של חברת החשמל לא ניתן להעביר למוקד 103 קריאות תעו"ז.
באותה הזדמנות יש לבדוק האם לא חויב החשבון בריבית חריגה. במהלך השנה הגיעו לחלק מהלקוחות חשבונות החשמל בתאריך מאוחר ממועד התשלום. מחשב חברת החשמל הוסיף לחשבון הנוכחי ריבית חריגה. חברת חשמל טוענת שסכומים אלו יוחזרו אך חובתנו כצרכנים לוודא זאת.
בהמשך המאמר נציג צעדי התייעלות הכרחיים לכל ארגון יצרני המעוניין לעבור את הקיץ בשלום. אך לפני הצעדים ברצוננו להדגיש את נושא המגמות הלאומיות במשק האנרגיה.
יש לזכור שמחסור ברזרבה חשמלית ילווה אותנו במהלך השנים הבאות. ביכולתכם לנצל את כוח המחשבה ולקדם לבד ללא כל מנוף ממשלתי את תהליך ההתייעלות האנרגטית בארגון. הבעיה המרכזית שלנו היא שהציבור לא הפנים שיש בעיה לאומית שתשפיע על חיינו בשנים הקרובות. לחלקנו הגדול יגרמו הפסקות החשמל לאי נוחות גדולה ולחלק היצרני יותר להפסד ונזק מהותי.
הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל עדכנה את  תעריפי החשמל בשיעור ממוצע של 5.61%. הרבה יותר מעניין שהחברה הוזילה את מחיר החשמל בשפל ב13% והוא יעמוד ממחר על 12.76 אגורות לקווט"ש. כמעט 8 קווט"ש בשקל. זהו מחיר חסר תקדים לחשמל ומאפשר לפעול בלילה בצורה יעילה וחסכונית.

קצה קרחון
המגמה של הוזלת החשמל בלילה מראה על פערים גדלים והולכים באיכות החשמל ביום ובלילה. יש כאן תמריץ להפעיל ציוד בלילה, לאגור אנרגיה ולתכנן מערכות מהותיות שתכליתן להסיט עומסים. ניצול נכון של כלי התעו"ז הם הדרך הקלה והיעילה ביותר להתחיל את תהליך ההתייעלות. נדרש שינוי מחשבתי בלבד. יש לכנס בארגון ישיבה בנושא עלויות האנרגיה. להסביר לכל המנהלים את חוקי התעו"ז. החשמל עולה בשעות הפסגה בקיץ  שעות פסגה אחת עשרה בבוקר עד חמש אחר הצהריים בימים א-ה   72 אגורות לקווט"ש פי חמש מאשר בשעות הלילה. כל ארגון חייב להתחיל להסיט עומסים. להעביר חלק מהיצור לשעות הלילה. מומלץ להתחיל לתכנן משמרות בהתאם לעלויות האנרגיה. בצורה זו העובדים ייהנו מחופש גדול עם הילדים בשעות היום, יתקעו פחות בפקקים בדרך לעבודה יקבלו יותר שכר [שעות עבודה חריגות] תהליך היצור יהיה יעיל וזול יותר ולא יסבול מהפסקות חשמל מיותרות. בסוף החודש נשלם פחות עבור האנרגיה, העובדים יהיו מרוצים משכר גבוה יותר והכרות מחודשת עם בני המשפחה.
כל ארגון שיעמיד את נושא ההתייעלות באנרגיה על סדר היום ויבצע קמפיין בנושא יצליח להקטין את חשבון האנרגיה בעשרה אחוז. ניתן לרתום את כל העובדים בארגון לטובת הדרכה ומודעות לחסכון. יש להסביר לעובדים את החשיבות הלאומית של ההתייעלות ולתת טיפים להתייעלות אנרגטית בבית. הרי כל עובד משלם בסופו של החודש את החשבון על חוסר היעילות האישית שלו – חשבון החשמל מהווה קנס על כל התעללות שבצענו במשאבי כדור הארץ. פעולות ההתייעלות חשובות גם במטרה למצב את מעמד הארגון כמגן סביבה ונאמן אנרגיה.     
התייעלות אנרגטית היא קצה קרחון לתהליך התייעלות גדול ומהותי הרבה יותר. כל ארגון שיכנס לתהליך התייעלות אמיתי ימצא בסופו של יום מוצר או שרות טוב יותר יעיל יותר וכמובן איכותי יותר. כל ארגון שהפסיק לשאוף למצוינות ולהתייעל כל הזמן נסוג לאחור.
במידה שברור למפעל הפוטנציאל רק חסר כוח אדם או תקציב לפעילות מומלץ להיעזר בספקי שרותי אנרגיה. חברות המוכנות להתחייב לתוצאות הספק יבצע את כל הנדרש בארגון כדי להקטין מהותית את צריכת האנרגיה. התמורה היחידה שהארגון נותן בתמורה הוא אחוז קבוע ומוסכם מהתוצאה.


כרגיל לאחר הקדמה זו נביא בראשי פרקים את הנושאים החייבים טיפול לפני הקיץ.
שימור אנרגיה:
• יש לבודד בצורה טובה אזורים אותם ברצוננו למזג.
• יש להגביל את המיזוג ל 23 מעלות
• יש למזג את האולמות רק בשעות העבודה.
• יש לאוורר את המבנה בשעות הלילה בצורה יעילה וחסכונית
• יש להוציא את מקורות החום מחוץ לשטח הממוזג


הסטת עומסים:
• יש להסיט עומסים ולא לבצע פעילות אנרגטית מאוד בשעות הפסגה
• במידה ולא ניתן להסיט את הפעילות יש לבחון אפשרויות של אגירת האנרגיה. ניתן לייצר את החום והקור הדרושים לפעילות תקינה במבנה בשעות הלילה ולצרוך בשעות היום היקרות.
• קצת חשיבה תאפשר להסיט מערכות שירות לשעות הזולות. חימום מי מקלחות, טעינת מלגזות, הפעלת מגרסות, שינוע חומרי גלם וביצוע פעולות אנרגטיות נוספות יכולות להתבצע בשעות השפל – אחרי 12 בלילה. החיסכון יהיה בכסף רב.

ניצול כוח ההנדסה בארגון:
• ברוב הארגונים ישנו כוח הנדסי בעל ניסיון רב. כוח זה לא מופנה כלל לנושא ניצול יעיל של האנרגיה. הסיבה פשוטה, גם אם יתכננו בצורה טובה לא יועברו אליהם תקציבים ליישום הפתרון ולכן ברוב המקרים אנחנו רואים מהנדסים שהפסיקו לתכנן.
• ברגע שהנהלת הארגון תקבע יעדים ותבקש פתרונות טכניים – צוות ההנדסה יוכיח שהוא מסוגל ללא כל בעיה למשוך את הארגון למחוזות יעילים יותר.


מספר פתרונות פשוטים – טיפים להתייעלות אנרגטית:
• יש למנוע את הפעלת הציוד האנרגטי בארגון בשעות הפסגה. בשעות אלו החשמל לא אמין מספיק ויקר מידי.
•  שעות פסגה אחת עשרה בבוקר עד חמש אחר הצהריים  בימים א-ה  
• בחדרי קירור יש להפסיק את המדחסים ולא לפתוח את הדלת במשך כל שעות הפסגה.
• מערכות שרות – מערכות לחימום מים, משאבות, מגרסות, מדפסות, מטענים למלגזות וכדומה חייבים להתחיל ולפעול אחרי חצות. בשעות הפסגה להיות מנותקים לחלוטין מהספקת המתח. את המיתוג ניתן לבצע על ידי שעון שבת פשוט. החיסכון המיידי הוא חצי שקל לכל קווט"ש שמוסט משעות הפסגה. יתרון נוסף הוא שאנחנו לא יכולים לגרום לנזק לציוד או לתהליך עקב בעיות באמינות החשמל בשעות הפסגה.

ספקי שרותי אנרגיה:
במהלך הפעילות שלנו מצאנו שהאנשים מתחלקים לשני סוגים. סוג אחד שמיד מתחיל לפעול לצמצום צריכת האנרגיה. הסוג השני של האנשים משקיע אנרגיה להסביר לנו ובעיקר לעצמו מדוע בארגון שלו לא ניתן להתייעל.
חברת נידן וספקי אנרגיה נוספים בטוחים בהצלחת תהליך ההתייעלות, מוכנים לקבל תגמול בהתאם להצלחת התהליך ומעבר לכך אנחנו מוכנים גם לממן את הציוד הדרוש לניצול יעיל יותר של האנרגיה המושקעת.

לסיכום
ניתן לייעל כל ארגון בצריכת האנרגיה בעשרה אחוז ללא כל בעיה על ידי השקעה בפרויקטים שמחזירים את עצמם תוך חודשים בודדים. ההשקעה כוללת גם השקעה בצוות ובחינוך כלל העובדים בארגון.
בברכת קיץ נעים – צוות נידן.

הכותב הנו מנהל הפיתוח של חברת נידן המפתחת כלים לניהול עומס אחראי מצד הצרכן. לקבלת מידע נוסף: ofer@nidan.co.il
 










פי.סי.חץ