ירוק ושקט

ירוק ושקט

מתעשייה ש"מזהמת" הפכה תעשיית הקירור בהובלה לתעשייה שמנצלת חומרי טבע (חנקן) וירוקה במהותה

ישראל סבר, מנכ"ל חברת סרטל

עד היום השתמשה תעשיית הקירור בהובלה ביחידות המופעלות באמצעות מנועי דיזל רעשניים וצורכי סולר ושמנים. החסרונות שהיו מוכרים בתעשייה וכללו זיהום אוויר, רעש, תחזוקה שדורשת השבתת המשאית ופגיעה הן בשירות והן בהכנסה הפכו היתרונות של המערכת החדשנית.
ecoFridge היא טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת קירור תא מטען של משאית בעוצמה רבה עד מינוס 30- מעלות צלזיוס, בחסכון כספי, בשקט (ללא הפעלת מנוע), ביעילות, במהירות ובאופן ירוק שאינו צורך סולר ואינו משחרר גזי חממה כמו 2CO לאוויר. המערכת מנצלת את תכונות החנקן הנוזלי באופן כזה שהיא מסוגלת להפיק עוצמת קירור יעילה חסכונית וביתרון משמעותי נוסף של הארכת חיי המוצר המובל בשל רמת חמצן נמוכה בתא הקירור.
את ecoFridge פיתחו יחד Howard Pedolsky האמריקאי מהנדס כימיה ולשעבר ראש מחלקת תקשורת לוויינים של נאס"א ביחד עם שותפו האוקראיני  Ronald Gvrilov שהיה מנהל פיתוח טכנולוגי ברשות החלל הרוסית שחברו יחד על מנת לנסות לפתח מוצרים לשוק האזרחי על בסיס הידע שצברו בתעשיית החלל.
השימוש בחנקן שהוא המרכיב העיקרי באוויר ואנו רעיל, אינו נפיץ ואינו דליק מקנה את היתרונות האיכותיים של המכרעת החדשנית.
חברת סרטל מייבאת יחידות קירור למשאיות מתוצרת Ecofridge יחידות אלו אינן פועלות באמצאות גזי קירור המקובלים בשוק אלא באמצאות חידוש עולמי-חנקן נוזלי. תפוקת הקירור שלהן גבוהה ב 70% והן מונעות את חמצון המזון, החידוש מתאים גם להובלת תרופות ותצורת חקלאית.
 
היה מנוע?
החידוש העולמי בפיתוח המערכת הוא בעובדה שלמערכת הקירור Ecofridge אין מנוע. הצורך הבסיסי של טיפול במנוע דיזל, הכולל רכיבים מכאניים הנוטים להתקלקל כגון משאבת מים ודלק, מדחס, מאייד, רדיאטור, רצועות, מסנן שמן, סולר, אויר ודליפת גז הדורשות תחזוקה שוטפת ושימוש תדיר בחלקי חילוף וכרוכים בהשבתת המשאית ועולים כסף - אינו קיים במערכת החדשה.
יחידת הקירור מתוצרת Ecofridge אינה זקוקה לכל טיפול או תחזוקה במשך חמשת השנים הראשונות להפעלתן.
החיסכון הכספי יכול להגיע לכ 807 אלף שקלים בשנה. מבדיקה השוואתית של 10 משאיות המושכרות בליסינג תפעולי ל 7 שנים המפעילות יחידת קירור מכאנית במשך 175 שעות בחודש בתעריף רגיל ועוד 900 שעות שנתיות בתוספת תשלום מגיעים לעלות של 3,662,550 שקלים לעומת אותם התנאים המסחריים בהפעלת מערכת קירור Ecofridge מסתכמת העלות ב 2,796,000 ש"ח.


היתרון הירוק
מבדיקת הנתונים עולה כי הפעלת יחידת קירור מכאנית במשך חודש עבודה, כ 175 שעות, "שורפת" 612.5 ליטר סולר וסך הכול 7,350 ליטר סולר בשנה ולכן פולטות למעלה מ- 19,330 ק"ג גז חממה מסוג CO2 מדי שנה. ואילו יחידת קירור של Ecofridge אינה פולטת מזהמים ומוגדרות כ"ירוקות" לחלוטין.
חברת Ecofridge Israel פועלת לקבלת Credit על חיסכון ומניעת פזור גזי חממה ביחידות קירור על פי אמנת קיוטו, דבר אשר יכול להוזיל את השימוש ביחידות המופעלות באמצעות חנקן נוזלי. בנוסף פועלת חברת Ecofridge Israel בהחלת חוק המיסוי הירוק גם על משתמשי יחידות קירור המופעלות בחנקן ולא על ידי מנועים הצורכים סולר.

היתרון השקט
הפעלת יחידת קירור מכאנית מרעישה וכתוצאה מכך מפריעה הן לנהג והן לסביבה. חשוב לציין כי בניגוד ליחידות מכאניות המצוידות במנועי דיזל מרעישים אשר אסורה עליהם הכניסה לאזורים מאוכלסים במקומות רבים בעולם, יחידות הקירור של Ecofridge אינן משמיעות כל רעש ולכן פטורות ממגבלה זו. לעיתים אנו נתקלים בנהגים שמכבים את מנוע היחידה על מנת למנוע הפרעה לסביבה. עניין מיוחד ביחידת קירור זו מביעים אנשי המשרד לאיכות הסביבה.

איכות הקירור
עם הפעלתה יחידות הקירור של Ecofridge היא מגיעה תוך זמן קצר ביותר לרמת קירור איכותית ולאחר פתיחת דלתות "הארגז" מצטיינות ב Pull down מהיר בהרבה מקצב המקובל ביחידת קירור מכאנית.
בשל העובדה שיחידת הקירור החדשנית אינה נעזרת במעבה אין השפעה של מזג האוויר על תפוקת הקירור של היחידה.
כמו כן, "סובלות" יחידות קירור מכאנוית מחוסר אחידות בטמפרטורה ארגז המשאית. הטמפרטורה קרה יותר סמוך לפתח יציאת הקירור והולכת ופוחתת לאורך המרכב. מבדיקה שנערכה ביחידות קירור מתוצרת Ecofridge עולה כי טמפרטורת ה"ארגז" היא אחידה מכיוון שהגז החנקן באמצעותו מקורר ה"ארגז" מתפזר באחידות ובמהירות וכך מניב אחידות קירור טובה יותר.
יתרונן הנוסף של יחידות Ecofridge הוא בעובדה כי בשל העובדה שהתא מקורר באמצעות חנקן יורדת רמתו של החמצן בתא הקירור ובשל כך רמת התחמצנות המוצרים המאוחסנים היא מינימאלית דבר המאריך מאוד את חיי המדף של המוצרים המובלים בדרך זו.
יחידות הקירור מתוצרת Ecofridge מיועדות לכל תחומי הטמפרטורות ולכל גודלי מרכבי הקירור. ניתן גם להפעיל את יחידת הקירור כיחידת Multi temperature המיועדת לקירור עד שלושה תאים בטמפרטורות שונות.

איך עובדת מערכת Ecofridge
יחידות הקירור של Ecofridge מצוידות במיכל קריאוגני לאחסון החנקן הנוזלי המותקן על גבי שלדת המשאית. החנקן הנוזלי מוזרם אל מרסס מיוחד המותקן במרכז תקרת המשאית אשר מתיז תרסיס חנקן נוזלי באופן אופקי בצמוד לתקרת הרכב. בשל הפיזור המיידי והאופטימלי של החנקן, מתקבלת טמפרטורה אחידה בכל קצוות תא הקירור. בשל העדר מנוע ומדחס, פועלת יחידת הקירור בהיסטרזיס של בין חצי מעלה למעלת צלסיוס אחת.
יחידת הקירור מצוידת בצג דיגיטלי המותקן בתא הנהג ומאפשר שליטה ובקרה מלאה על כל תהליך הקירור. הצג הדיגיטלי מכיל אינפורמציה רבה הכוללת חיווי והתרעה על גובה החנקן במיכל האחסון, כיוון וחיווי טמפרטורת העבודה, התראת תקלות, חיווי מצב מצברי יחידת הקירור, התראה על אדם כלוא בתא המקורר, אינפורמציה על רמת החמצן בתא המקורר ועוד.
Ecofridge מצוידות במחשב מיוחד הבודק באופן רציף ומתריע באופן אור קולי בפני כניסה למרכב המקורר במידה ורמת החמצן נמוכה מ- 18%. היחידה מצוידת גם במערכת חרום המאפשרת כיבוי מיידי של יחידת הקירור מתוך המרכב המבודד במקרה חרום.
יחידת הקירור עומדת בכל התקנים העולמיים ומאושר ע"י ATP. היחידה מתאימה לתקן ישראל ת"י 1291 וחשוב לדעת כי משאיות הקירור המצוידות ביחידות קירור של Ecofridge אינן מוגבלות בכל מגבלת ADR.
 
מאיפה מתדלקים חנקן?
חברת Ecofridge Israel מעמידה על חשבונה ללא כל עלות תחנת תדלוק בחנקן בחצר הלקוח. מילוי החנקן נעשה על ידי המשתמש והוא פשוט ומתוכנן בצורה שמגנה מפני טעויות אנוש. צריכת החנקן משתנה בהתאם לאופי השימוש, תחום טמפרטורת העבודה, מספר פתיחות דלתות ביום וכו'.
חברת Ecofridge מיצרת מיכלים בשלושה גדלים של 450, 650 ו- 1,000 ליטר להתקנה  במשאיות ותהליך מילוי החנקן הוא מהיר ואורך דקות מספר.
חשוב לציין כי אין השפעה של מזג האוויר על תפוקת היחידה ובניגוד ליחידות קירור מכאניות הפועלות בתחום הטמפרטורות הנמוך, אין ביחידת הקירור מתוצרת Ecofridge כל בעיות קיפאון סוללת המאייד.
לשם עבודה רציפה ועצמאית מצוידת מערכת הקירור בשני מצברים עצמאיים הנטענים על ידי מצברי הרכב. בנוסף, למערכת יחידת טעינה חד או תלת פאזי (על פי דרישת הלקוח) ומחשב היחידה האוגר נתוני שימוש המפורטים למשך שנה תמימה.
נתונים אלה נאגרים על מנת לתת למשתמש אפשרות ללמוד על הרגלי הצריכה והתפוקה של עבודתו עם המערכת וכן את האפשרות למקסם את פעילותה, ובכך לייעל את עבודתו.
בעתיד מתכננת Ecofridge Israel ליזום הקמת תחנות "ציבוריות" למילוי חנקן.
בשלב הראשון בהשקת המערכת על ידי חברת Ecofridge Israel מיועד השימוש לציי רכב, ולאחר תקופה קצרה יורחב השיווק המערכת גם למשאיות משתמשים פרטיים. חברת Ecofridge Israel העמידה רכב הדגמה המצויד ביחידת הקירור כדי לאפשר ללקוחותיה התנסות ללא כל תשלום, וחברות המעוניינות להתנסות מוזמנות לפנות לחברה.
חברת סרטל שיווק, תעמיד את כל מערך השרות שלה לטובת משתמשי יחידות הקירור מתוצרת Ecofridge.

 










פי.סי.חץ