כשאומרים לי שמש

כשאומרים לי שמש

כשאומרים לי שמש מילים: רחל שפירא כשאומרים לי שמש, אני חושב הנה ביתי. וזה מזכיר לי את הלהט והרוך וזה מזכיר לי את הקיץ הארוך במחוז מולדתי. כשאומרים לי שמש, אני יכול לחשוב על אהבה. מדריך נבוכים למזמיני מערכות פוטוולטאיות

עופר קרן

המאמר שלפניכם מוגש כשרות לציבור שמוקסם מעשרים משווקים בחברות חדשות בעלות שמות לועזיים וניחוחות ירוקים. חברות שמעסיקות מנכ"לים נמרצים שמבטיחים עתיד טוב ופרנסה מובטחת.
רגע לפני חתימה על חוזה התקשרות מומלץ לבדוק את הנתונים הבאים:
חוסן כלכלי של החברה - מתי הוקמה, מספר עובדים, גיבוי מקצועי – הנדסי, גוף מממן.
חוסן כלכלי אישי – החוויה הירוקה מתאימה רק לבעלי נכסים מניבים שיכולים להרשות לעצמם לשחק בכסף מיותר.
כל מי שעוד גורר משכנתה או אוברדראפט בבנק יעשה לעצמו טובה ויעבור למאמר הבא.
כל מי שגג ביתו עוד לא מבודד וחשבונות החשמל שלו מרקיעי שחקים חייב לבצע צעדי התייעלות בסיסיים. פעולות שמחזירות את עצמן בשנתיים עד שלוש.
כל מי שקנה דירה לנכדים ומעוניין למקסם את נכסיו יכול לבחון את ההשקעה בשמש בצורה אחרת לחלוטין.

השוואת ביצועים
על מנת לחסוך בכסף נהוג בארץ לעגל פינות ולבצע קומבינות.
חלק מהחברות החדשות אינן מקצועיות, חברות השקיעו במשווקים ובמנכ"לים שיובילו את השוק כולו למקום לא מוצלח. חלק בחברות המייבאות את המערכות הסולאריות מבצעות התקנות לא מקצועיות ולא אחראיות.
חשוב להדגיש שהנחיות יצרני הציוד הם המינימום הנדרש להתקנה ולצערנו לא מצאנו התקנה אחת בה יכולים להתגאות. כדי לחסוך בכסף לא מתבצעת חשיבה מסודרת מול מהנדס בניין, לא מתבצעת חשיבה על זווית ההתקנה, לא מתחשבים באפשרות התחזוקה [ מומלץ לנקות את הקולטים מהאבק במהלך הקיץ] אך נדרשת גם חשיבה בנושא החורף ועמידות המבנה לשלגים ורוחות.
ההתקנה חייבת להתבצע על ידי מתקינים מורשים שעברו מן הסתם הכשרה לעבודה בגובה.
על המתקין לחתום על הסרת אחריות הלקוח בזמן ההתקנה. חס ושלום ייפול עובד בזמן ההתקנה – יש סיכוי סביר שיגישו תביעה לפיצויים מול המזמין.
המתקין חייב להראות ללקוח מסמך בו הוא עומד בדרישות התקנים ובהנחיות ספקי הציוד.

נקודות מרכזיות לבחינה
אורך החיווט בין הממיר לקולטים. הזרם שעובר בחיווט זה הוא זרם ישר בהספק גבוה יחסית. חלק מהמתקינים חסך בחתך המוליכים. ההפסד הוא 2 שקלים לקולט ליום – חבל...
סוג הממיר והרחבת אחריות – יש לדרוש ממיר מחברה מוכרת – מותג. רצוי לקבל אחריות יצרן ולא להסתפק באחריות החברה הישראלית בעלת השם הלועזי.
תחזוקה חודשית – כל מערכת טכנולוגית חייבת תחזוקה. יש לנקות את הפילטרים והמאווררים בממירים כל חודש. יש לחזק ברגים במערכת החשמלית לפחות פעם בשנה.
יש לקבל הנחיות מדויקות לגבי שטיפת הקולטים.
מומלץ לשלם אלפיים שקל למהנדס בודק חיצוני שיבוא ויבדוק את ההתקנה.
עמידה בדרישות חוק החשמל, הארקות המתקן, אופן קשירת המערכת למבנה, תוואי הכבלים וכדומה.
יש להוסיף בחוזה סעיף נוסף וחשוב. עלות המערכת תחושב לפי קווט"ש פיק.
כאשר חברה מוכרת ללקוח מערכת של 50 קווט"ש הוא מצפה שהמערכת תייצר בשיא התפוקה 50 קווט"ש. בחלק מהמתקנים התפוקה מגיע בשיא ל37 קווט"ש. במקרה זה הצרכן ישלם לחברה עבור 37 קווט"ש בלבד.
באופן כללי אנשים שהחליטו שכיוון ההשקעה שלהם יהיה ירוק והם חייבים מערכת יצור חשמל על הגג לא מעוניינים לשמוע על השקעה באפיקים ירוקים אחראיים ומניבים יותר חייבים להזמין בעל מקצוע שיבדוק את ההתקנה ויחייב את היבואן לבצע עבודה מקצועית ורצינית.
כל פרויקט פוטווולטאי מחזיר את ההשקעה ב 22 שנה. השיטה בה המדינה מוכנה לתת מכספי הציבור 2 שקלים לטובת קיצור תקופת ההחזר גרמה לשוק להתפתח ללא כל אחריות על גבי כספי משלם המיסים. בסופו של יום המדינה עודדה את הציבור לבצע מהלך הזוי זה. השוק החופשי גרם לתחרות פרועה הורדת מחירים ועגול פינות קומבינה בהתקנות.
המדינה יכלה להשקיע את אותו הסכום בדיוק בהתייעלות אנרגטית לדוגמה לחלק סיד בחינם לאנשים שמעוניינים לצבוע גגות. החסכון הכספי היא פי ארבע יותר גדול.
בסוף השנה יבוא השר לתשתיות לאומיות ויגיד עשינו כל שביכולתנו ועכשיו אין מנוס חייבים להקים תחנת כוח – פחמית – למרות הגז הטבעי במרכז אשקלון.
בברכת ימי שמש נעימים ומניבים.

הכותב הנו מנהל הפיתוח העסקי בנידן ומפתח "שיטת  נידן" להתייעלות בצריכת האנרגיה.
לקבלת מידע נוסף: .
ofer@nidan.co.il










פי.סי.חץ