סוללה מלאה

סוללה מלאה

המחיר, המשקל הנמוך ותקנות איכות הסביבה, הם הסיבות לפופולאריות של הסוללות מצינור אלומיניום

מהנדס אלכסנדר פרינס

לורדן, יצרנית הסוללות (מחליפי חום) המובילה, איננה קופאת על השמרים. לאחר שהוסיפה לפני כ-3 שנים לסל המוצרים שלה את הסוללות העשויות מצינור נירוסטה, החלה בימים אלה את הייצור הסדרתי של סוללות מצינור אלומיניום, בקטרים "3/8 ו- 7 מ"מ (זאת בנוסף לייצור הסדיר הנמשך של סוללות מצינור נחושת).

קיים היום ביקוש גדל והולך בעולם לסוללות מצינור אלומיניום, וזאת בגלל 3 סיבות:
א. בגלל המחיר: בשנים האחרונות מחיר הנחושת התייקר מאד לעומת מחיר האלומיניום. מחיר סוללה העשויה כולה מאלומיניום זול משמעותית מאשר סוללה זהה העשויה מצינורות נחושת.
ב. בגלל החיסכון הגדול במשקל הסוללה: יצרני הרכב נדרשים כיום לחיסכון במשקל המכוניות על מנת להקטין את ההספק הנדרש מהמנוע, דבר שמוביל ל-2 תוצאות:
- חיסכון בדלק, כלומר חיסכון בהוצאות.
- הקטנת זיהום האוויר.
      אבל לא רק יצרני הרכב: גם יצרני מיזוג אוויר ביתי, החפצים או נאלצים להטיס את מוצריהם לחו"ל, ישמחו לשלם פחות עבור משקל הטסה קטן יותר.
ג. בגלל חוקי המיחזור: באירופה המערבית קיימות כבר היום תקנות המחייבות את יצרני המזגנים לדאוג למיחזור המזגן בסוף חייו, End of Life, כמו שממחזרים היום בקבוקי שתייה מפלסטיק ופסולת אחרת. נכון, המזגן יגיע לסוף חייו רק בעוד 10-20 שנה, אבל התקנות מחייבות את יצרני המזגנים לדאוג לכך כבר היום. לפיכך, חשוב שהסוללה תיוצר כולה מחומר אחד בלבד – כדי שבסוף החיים שלה אפשר יהיה להתיך את כולה וכך למחזר את החומר. 

טכנולוגית הייצור של סוללות אלומיניום שונה מעט מזו של ייצור של סוללות נחושת, בעיקר בנושא ההלחמה. כידוע, האלומיניום נשרף כבר בטמפרטורה נמוכה, ולכן אי אפשר להשתמש כאן בחומרי ההלחמה הרגילים בהם משתמשים לייצור סוללות נחושת.
ההכנות לייצור הסוללות בלורדן נמשכו כשנה וחצי. בתקופה זו נקנו חומרי הגלם המתאימים, פותחו תהליכי ייצור, ובעיקר, בוצעו ניסויי אשרור של סוללות האלומיניום שנבנו בלורדן ע"י UL (Underwriter Laboratories) בארה"ב.
ואכן, כיום כל סוללות לורדן מאושרות רשמית ע"י UL, הן סוללות הנחושת הוותיקות, הן סוללות הנירוסטה והן סוללות האלומיניום. האישורים תקפים לכל סוגי גזי הקירור הידועים שמשמשים כיום בכל סוגי מערכות המיזוג, בבית, ברכב, במערכות תעשייתיות ובחדרי קירור, כולל גזי הלחץ הגבוה R410A, R404A וכיו"ב.

ההתעניינות בסוללות האלומיניום מצד הלקוחות היא רבה. לורדן כבר שלחה סוללות ראשונות מתוצרתה ללקוחות בארה"ב ובאירופה (ראה צילומים), והלחץ לאספקות סדרתיות מצד הלקוחות הוא גדול. מדובר בעיקר בסוללות עם צינור בקוטר 7 מ"מ, וברוב המקרים מבוקש הצינור עם החירוץ הפנימי Inner Grooved Tube. (לורדן מייצרת סוללות הן מצינור חלק והן מצינור מחורץ, בקטרים "3/8 ו-7 מ"מ.)

ומה באשר לביצועים? התשובה הלא-מפתיעה היא כי אין הבדל בין ביצועי סוללת צינור אלומיניום עם עלה אלומיניום לבין סוללת צינור נחושת עם עלה אלומיניום. זהות הביצועים איננה צריכה להפתיע, כי המרכיב העיקרי של החלפת החום בסוללה – לא השתנה, העלים היו ונשארו עשויים מאלומיניום ואילו תרומת הדופן הדקה של הצינור למשוואת מעבר-החום הינה קטנה מאד. זהות הביצועים הוכחה ע"י לקוחותיה של לורדן אשר פשוט החליפו סוללות נחושת קיימות בסוללות אלומיניום חדשות – וקיבלו את אותם הביצועים שהיו בעבר.

ומה צופן לנו העתיד? סוללות הנחושת לא תיעלמנה והן תמשכנה להיות מרכיב עיקרי במוצרי לורדן, אבל אנחנו נראה יותר ויותר ביקוש לסוללות אלומיניום, כולל דגמים קיימים שיעברו מנחושת לאלומיניום, וזאת בגלל הסיבות האובייקטיביות שנמנו לעיל: החיסכון במחיר, החיסכון במשקל, החיסכון באנרגיה (לשוק הרכב), ויכולת המיחזור.

ולורדן? היא כבר חושבת קדימה, על הפיתוח הטכנולוגי הבא.

הכותב הנו מנהל הפיתוח והטכנולוגיה בחברת לורדן. למידע נוסף: 04-6907524










פי.סי.חץ