אגירה שאובה בישראל

אגירה שאובה בישראל

מהי אגירה שאובה? מה חשיבותה וכיצד קרה כי היום תחום זה הפך למשמעותי מבעבר

אורבך הלוי אדריכלים מהנדסים בע"מ

צריכת החשמל בישראל, כמו במרבית מדינות העולם, עולה מדי שנה ושנה. העומס נשען על תחנת החשמל של ישראל המספקת חשמל לכל תושבי המדינה. חשוב לציין כי אספקת וצריכת החשמל משתנה במהלך שעות היממה. ביום, צריכת החשמל גבוהה מאוד ואילו בשעות הלילה, צריכת החשמל יורדת. הספקת הדרישה לחשמל בשעות של עומס מחייבת הפעלה של אמצעי ייצור הפועלים בדלק פוסילי, אשר גורמים להגדלת עלות ייצור החשמל ולעלייה בפליטות. כלומר, עלות גבוהה וזיהום גבוה. תחנת אגירה שאובה מהווה פתרון יעיל למצב זה.
תחנת אגירה שאובה עושה שימוש בשני מאגרי מים עם מפלס גובה שונה על מנת ליצור מתח חשמלי. הטכנולוגיה מבוססת על ניצול אנרגיה חשמלית עודפת המיוצרת בתחנות כוח המוגדרות BASELOAD, בשעות שפל של הצריכה. על מנת לשאוב מים מהמאגר התחתון למאגר העליון המים מופלים חזרה בשעות שיא הצריכה ומיצרים חשמל בעזרת טורבינה הידרואלקטרית המונעת ע"י גנרטור המייצר חשמל. מכאן כי המסקנה ברורה: ניצול המשאבים בשעות השפל מופנה לייצור החשמל בשעות השיא, עלויות הייצור פוחתות והזיהום הסביבתי הנוצר מניצול הדלק יורד.
פעולות האגירה השאובה נעשות כפעולות מחזוריות יומיות ושבועיות בהתאם לצרכים. היכולת המהירה של התחנה לעבור ממצב אחד לשני, מאפשרת מעברים מהירים וחדים של ייצור החשמל בהתאם לצריכה של הלקוחות והצרכנים. התחנה תגדיל את כושר הייצור הכללי של החשמל בישראל ותרחיב את מגוון מקורות האנרגיה העומדים לרשות משק החשמל, תוך שמירה ותרומה לאיכות הסביבה בארץ.
 
תחנת אגירה שאובה אינו תחום זר בעולם. במרבית ממדינות אירופה, ארצות- הברית, טורקיה, יפן וכדומה, תחנות האגירה השאובה מהוות כ-10% מהספק צריכת החשמל. בישראל תחום זה עדיין נמצא בראשיתו. משרד "אורבך הלוי אדריכלים מהנדסים בע"מ" הינו המשרד החלוץ בתחום זה בישראל. במשרד, מחלקה המתמחה בתחנות כח ואגירה שאובה, אותה מוביל עזרא ענבר. לאחר תקופה ארוכה של מחקר, איסוף נתונים, הצעות תשתית לממשלה ותהליך קבלת האישורים, אושרה הקמת תחנת אגירה שאובה בישראל אשר תספק חשמל לתעשייה לחברת חשמל ותעמוד לרשות מנהל המערכת. משרדי אורבך הלוי מתכננים שניים מתוך ארבעת הפרויקטים: א. מעלה גלבוע ב. מנרה.
פרויקטים אלה הינם חלק מתהליך של בניית תשתית לאומית. באישור הצעת החוק אמר השר לנדאו: "זירוז ההקמה של התחנות לאגירה שאובה יגדיל את כושר הייצור של משק החשמל וייתן כלי בידי מנהל המערכת להסטת ביקושים ולמתן מענה בזמן ניהול מחסור". השר הוסיף: "משרד התשתיות הלאומיות ימשיך לתמוך ולקדם את יצרני החשמל הפרטיים". (מתוך הודעת השר 16.07.09).
בנוסף לתכנון תחנות אגירה שאובה, המשרד הנו חלוץ בתכנון תחנות הכח הפרטיות בישראל, ותכנן בין השאר את תחנת הכוח דוראד באשקלון. דוראד הינה התחנה הפרטית הראשונה היוצאת לפועל והיא עתידה לספק חשמל בכמות של 850 מגה ואט ותקציבה עומד על 1.2 מיליארד דולר. תחנות הכח הפרטיות (בשיטת קו-גנרציה) מיועדות למעשה לתמוך בתעשיות וגופים גדולים. התחנה חוסכת את עלויות הולכת החשמל כיוון שהיא נמצאת בסמיכות למבנה עצמו. בין תחנות הכוח המפעליות שמתוכננות כעת באורבך הלוי ניתן למנות את תחנת הכוח של "אגן כימיקלים", הנאמדת בתקציב של 55 מיליון דולר, תחנת הכוח מכתשים בתקציב של 120 מיליון דולר, תחנת הכוח חיפה כימיקלים דרום- תמר אנרגיה בתקציב של 200 מיליון דולר ו- 200 מגה ואט, תחנת הכוח מפעלי ים המלח העומדת בתקציב של 500 מיליון דולר ועוד.


"אורבך הלוי אדריכלים מהנדסים בע"מ" הנו משרד ייחודי ומגוון, המשלב תכנון אדריכלי עם ניהול טכני הנדסי. 










פי.סי.חץ