טכנולוגיה מתקדמת בקירור תעשייתי

טכנולוגיה מתקדמת בקירור תעשייתי

מדחס קירור חד בורגי – מבט אל העתיד

שמוליק כץ - משיק בע"מ.


ייצרן מדחסי הקירור הוותיק בעולם, (למעלה ממאה וחמישים שנה), VILTER ארה"ב, מיוצג בארץ על ידי משיק בע"מ אשר משרדיה הראשיים ומפעלה בחיפה (נשר).
ענף המחקר והפיתוח של VILTER  "אחראי" להרבה מהחידושים אשר הוצגו והופעלו לראשונה במהלך מאה השנים האחרונות, בציוד קירור מתוצרת VILTER

האנשים העוסקים בקירור תעשייתי מכירים את המושג – אקונומייזר – Econ-o-Mizer,
הרעיון (היה פטנט רשום של VILTER), אשר התוצאה אשר התקבלה מיישומו הייתה –
הגדלת תפוקת הקירור של מדחס בורגי ללא הגדלת נפח הקרר המועבר על ידי המדחס.
(לאחר שפג תוקפו של פטנט זה, מיהרו יצרנים אחרים לאמץ את הרעיון).

פטנט נוסף שלVILTER  קשור לשיטת קירור השמן (במדחסים בורגיים).Liquid Injection ) הזרקת נוזל). בשיטה זו מקובל היה להזריק קרר נוזלי אל תוך המדחס. מיקום פתח ההזרקה (קדח בגוף המדחס) חייב להיות ממוקם כך, שההזרקה תתבצע תוך כדי תהליך הדחיסה ולפני שלחץ הדחיסה מגיע (בתוך המדחס) ללחץ המקסימאלי אשר יוצר המדחס. 

הבעיה בשיטת קירור זו היא צריכת אנרגיה (חשמל) גבוהה. מעין תשלום "קנס" כספי אשר נגרם על ידי שימוש בשיטת קירור (השמן) זו.
היתרון בשיטה זו (של קירור השמן) הוא מחירה הנמוך יחסית – בעת רכישת המדחס.
על מנת לחסוך את תשלום ה"קנס" האמור, פיתחה VILTER דרך חילופית לקירור השמן
במדחסים בורגיים. גם שיטה זו נרשמה כ-פטנט בשם: V-PLUS .
בשיטה זו מוזרק הקרר הנוזלי ומרוסס אל צינור הדחיסה מחוץ למדחס עצמו.
במערכת קירור הפועלת בשתי דרגות (כך רוב המערכות התעשייתיות להקפאה עמוקה)
ביצוע ההזרקה במדחס הדרגה הנמוכה פשוט למדי: 
קרר נוזלי אשר מסופק ממיכל הנוזל של הדרגה הגבוהה מוזרק אל הצינור בו זורם
הגז הדחוס החם המעורב בשמן, אל מפריד השמן. (כאן המקום להזכיר: הקרר הנוזלי מגיע ממיכל הדרגה הגבוהה בלחץ גבוה מהלחץ בצינור הדחיסה
 של הדרגה הנמוכה). קרר זה מוזרק, מתאייד ומקרר את הגז הזורם בצינור הדחיסה.

לצורך ביצוע קירור השמן במדחס הדרגה הגבוהה ולהימנע מלשלם "קנס", אין להזריק לתוך המדחס עצמו, אלא לצינור הדחיסה אשר בין המדחס ומפריד השמן.
 הבעיה היא שלחץ הקרר אשר במיכל הדרגה הגבוהה שווה ללחץ הקיים בצינור
הדחיסה, לצורך הזרקה לתוך צינור הדחיסה יש להעלות את לחץ הקרר הנוזלי לרמה
גבוהה יותר מלחץ הדחיסה של המדחס.

לצורך כך פיתחה VILTER משאבה אשר מגבירה את לחץ הקרר הנוזלי ומזריקה
אותו אל צינור הדחיסה. תפוקת משאבה זו מבוקרת ומשתנה בהתאם לטמפרטורת
הגז בצינור הדחיסה. החיסכון הכספי המתקבל כתוצאה מהפעלת שיטה זו (לעומת שיטת
הזרקת נוזל לתוך המדחס), הוא עצום.
לדוגמה:  
במדחס אשר מונע על ידי מנוע חשמלי בן 500 כ"ס, ה"קנס" כתוצאה מקירור השמן
בשיטת "הזרקת נוזל" יהיה 25 כ"ס.
המשאבה אשר תופעל לצורך קירור השמן בשיטת- V-PLUS של VILTER במקרה זה (מדחס המופעל על ידי מנוע 500 כ"ס), תהיה בהספק של 1 (אחד !) כ"ס.
חסכון כספי נטו של 24 כ"ס לאורך כל זמן הפעולה של כל אחד מהמדחסים הבורגיים
אשר פועלים במפעל.
בהמשך למסורת זו של יצירת חידושים, פיתחה VILTER את המדחס החד בורגי.
היתרון הברור של מדחס קירור זה (על פני המדחס דו הבורגי ה"עתיק"), הוא כי במהלך פעולתו של המדחס החד בורגי לא מופעלים על מיסבי המדחס כוחות ציריים או כוחות רדיאליים כל שהם! זאת בניגוד מוחלט לכוחות האדירים הפועלים על הברגים אשר בכל המדחסים הדו בורגיים.
בעת פעולתו של המדחס הדו בורגי (העתיק), פועלים על מיסבי המדחס כוחות ציריים ורדיאליים אשר גורמים לבלאי (ולאחר זמן לכשל), של מיסבי המדחס הדו בורגי.
מסיבה זו רושם ייצרן המדחסים הדו בורגיים הוותיק ביותר, HOWDEN, בהוראות ההפעלה, כי חובה להחליף את מיסבי הלחץ – ללא כל קשר למצבם!! (בדרך כלל 4 מיסבי לחץ בכל מדחס), לאחר 50000 שעות עבודה. (מיסבי הלחץ הם אשר "סובלים" את כוחות הדחיסה הציריים המופעלים על בורגי המדחס הדו בורגי).

לאחר הפיתוח המוצלח של מדחס קירור בורגי בו לא קיימים כוחות אשר פועלים על בורג המדחס, לאחר ניסויים לאורך שנים ולאחר שהתברר מעל לכל ספק כי בידי VILTER  נמצא היום המדחס הטוב ביותר בעולם, החליטהVILTER  כי למדחס זה מגיעה האחריות ברמה הגבוהה ביותר בעולם, אחריות יוצאת דופן וחורגת מאחריות כל שהיא אשר ניתנת (וניתנה אי פעם) לציוד תעשייתי כל שהוא!

5 שנות אחריות לכל החלקים הפנימיים של המדחס (חלקים אשר אינם באים במגע עם האוויר החיצון).
15 (!!) שנות אחריות לכל מיסבי המדחס.
בנוסף, מראה הגרף "תפוקה לעומת צריכת אנרגיה" (ברמות עומס משתנות), עדיפות ברורה למדחס חד בורגי זה על פני המדחסים הדו בורגיים. 
מדחס זה, יעילותו והאחריות העומדת מאחוריו, הם ללא ספק מבט אל העתיד.
משיק בע"מ, הוסמכה לטפל במדחסים אלו. (זאת בנוסף להסמכה דומה  מיצרני מדחסים דו בורגיים אחרים).











פי.סי.חץ