סתימת פרצות

סתימת פרצות

כיצד יפתור העיגון בחוק להשכלה בתחום מיזוג האוויר את בעיית התחרות הפרועה בשוק המתקינים המקומי?

מהנדס אסף מנטין

בתפקידי הנוכחי כמנהל מרכז ההדרכה של חברת אקון טק, אני פותח את ימי ההדרכה בהכרזה הבאה "ברוכים הבאים למרכז ההדרכה היחיד מסוגו בישראל" ומוסיף ואומר שההכרזה הזאת נאמרת בהמון גאווה ובמעט עצב.

הגאווה ברורה, יש על מה להתגאות. התחלנו לפני כ-5 שנים עם חדר תצוגה קטן בעל אוריינטציה אדריכלית (היחידות היו מוסתרות עם גבס), המשכנו למרכז הדרכה גדול שעמד בשורה עם מרכזי הדרכה בינלאומיים של מיצובישי אלקטריק ברחבי העולם שבו כבר הוצגו מגוון של יחידות באופן גלוי וברור, וכיום, עם המעבר למשרדינו החדשים בלוד, פתחנו מרכז הדרכה משופר (בכל זאת, מרכז הדרכה דור 3...) עם כל השיפורים הטכנולוגיים, השכלולים והחידושים שנוספו במהלך השנים. ועדיין, אחרי כל השנים חברת אקון הינה בעלת מרכז ההדרכה היחיד בשוק.

ועל מה מעט העצב? על כך שמדינת ישראל לא ראתה נכון עד לשנת 2010 להגדיר ולעגן בחוק את ההסמכות הנדרשות למתקין מיזוג אויר.

התקנת מזגן כרוכה בדרך קבע עם עבודות חשמל לחיווט מערכות, עבודות אינסטלציה עבור הניקוזים, הערכת חוזק מבני לתליית יחידה והבנה קונסטרוקטיבית כללית של המבנה (שלא בטעות נחדור דרך חלק אסור), עבודה עם לחצים גבוהים וחומרים שמסכנים את בריאותו בשימוש לא נכון, שלא לדבר על הידע החסר בתרמודינמיקה ואופן פעולת המזגן.

ולאחר כל אלה, המחוקק עדיין מתדיין איך ובאיזו רמת הסמכה לחייב את מתקין המזגנים.

העיסוק עם מזגני מיצובישי נתן לי את הפריבילגיה לעבוד עם המתקינים הטובים ביותר בשוק הישראלי, כאשר התלונה הנפוצה ביותר בהדרכות היא התחרות הפרועה הקיימת בשוק מיזוג האוויר, שגוררת חוסר רווחיות.

התחרות הפרועה במידה רבה נובעת ממתקינים שבאים לעונה הבוערת "לדפוק את המכה" עם כמה שיותר התקנות בתמחור מינימאלי ולגרוף רווח מקסימאלי, כי מי לא צריך מזגן בקיץ. הבעיה שאף אחד לא טורח להסביר למתקינים החדשים שלא ניתן לבצע התקנה טובה במחיר מזערי, ולו רק מאחר וביצוע הוואקום גוזל זמן, שלא לדבר על עלויות החומרים, כלי העבודה ועלות ניהול עסק, וכאמור, כוונת המתקינים החדשים היא להספיק כמה שיותר בכמה שפחות.

אז איך העיגון בחוק להשכלה בתחום מיזוג האוויר יפתור את הבעיה?

העיגון בחוק יפתור את בעיית התחרות הפרועה בכמה מישורים. ראשית, חיוב ההתמקצעות יגרום רק לאנשים שרוצים לעסוק בענף להגיע אליו, דבר שינפה את המתקינים ל"עונה אחת".

שנית ההבנה של אופן פעולת המזגן וחשיבות ההתקנה הנכונה תגרור תמחור נכון יותר של עבודות מאחר והמתקין יבין את חשיבות איכות העבודה שלו.
ההבנה של חשיבות ביצוע הוואקום, בכך שללא וואקום השמן הסינטטי במערכת ייהרס והרכיבים יתקלקלו, שללא הזרמת חנקן אינרטי במהלך ההלחמות התפחמות הצנרת ("שלקה") תגרום לקלקול מאחר והשמן ימיס את ה"שלקה" ויגרום לסחיפה שלה אל שסתומים שיתפסו בסופו של דבר, ואל המדחס שגם הוא ייהרס.

התקנה נכונה של המערכת מחייבת עבודה בסטנדרטים מסוימים, ואלו מחייבים השקעה, הן כספית בחומר וציוד, והן של זמן, דבר שאמור להתבטא בתמחור ללקוח.

ולסיום, החוליה שתחייב את העלאת הרמה היא הלקוח הסופי. בסיום ההדרכה אני נותן הדפסה של המצגת עליה הסברתי במהלך יום ההדרכה. המצגת מהווה כלי עבודה לכל דבר, הן ככלי טכני והן ככלי שיווקי. בעבר נתנו תקציר הדרכה עם כמה דפים, עם הזמן הבנו שלא מספיק שמתקין יידע מה הוא צריך לעשות, על מנת לתמחר התקנה במחיר ריאלי חשוב שהלקוח הסופי יידע מה המתקין מבצע עבורו.

מתקין שיושב עם הלקוח ומסביר לו בעזרת חומר כתוב רשמי של היבואן מה יש לבצע ומה עלות הדברים ועד כמה הם נחוצים לביצוע (ברור לכל כי לקוח לא יקנה יגואר ויתדלק אותה בנפט כי זה יותר זול מ-95 אוקטן) ומה יקרה אם הם לא יבוצעו, יגרום ללקוח לבקש את אותה רמת התקנה מכל המתקינים אליהם הוא יפנה, וכך תעלה הרמה של השוק.
אחת הדוגמאות הטובות ביותר לחינוך שוק בתחום הבניה נעשתה על ידי חברת "קליל", שיטה ידועה למשיכת לקוחות לפרויקטים חדשים בבניה היא ציון העובדה שהחלונות בבית יהיו מתוצרת "קליל", דבר שמראש ממתג את הקבלן בעמדה כזאת המאפשרת לו לדרוש ואף לקבל תשלום נאות עבור עבודתו.

קיימים בשוק קורסים מקצועיים לטכנאי ומתקיני מיזוג אוויר, שראוי שיחויבו על ידי המדינה לעוסקים בענף. קבלי שיפוצים החל מדרגה מסוימת וקבלני חשמל בכל דרגה שהיא מחויבים ברישיון אין כל סיבה להשאיר את תחום המיזוג פרוץ.


הכותב הנו מנהל מרכז הדרכה של חברת אקון טק יבואנית מזגני מיצובישי










פי.סי.חץ