חלופה הולמת

חלופה הולמת

דופונט הציגה את התחליפים הירוקים שלה לקרר 22R בכנס של "פי.סי. חץ"

אבי אובליגנהרץ
אמנת וינה בנושא חומרים הפוגעים בשכבת האוזון ופרוטוקול מונטריאול כוללים דרישות להפחתת הייצור והצריכה של חומרים ממשפחת ה-HCFC. כניסתן של התקנות לתוקף גרמה למהפך בתעשייה ובתעשיית המיזוג בפרט, ונקבעה מפת דרכים להפחתה הדרגתית והפסקת הייצור והסחר בגזי הקירור בשנת 2030.

הקרר המרכזי בו משתמשת כיום תעשיית המיזוג והקירור הואR22  שנחשב לנוח מאוד לשימוש ולראיה בישראל נצרכו בשנת 2010 כ-1600 טון R22 ואילו באירופה יש כיום כ-100 אלף טון של R22 בשימוש במערכות מיזוג ביתיות ומסחריות כאחד. עם זאת, הפליטה של קרר זה לאטמוספרה מסבה נזק בלתי הפיך ולכן נאסר השימוש בקרר זה במערכות חדשות משנת 2004. כיום מותר עדיין למכור R22 לצרכי אחזקת מתקני קירור קיימים בלבד עד לדצמבר 2014.

אם כן, הזמן הולך ואוזל ותעשיית המיזוג נמצאת כיום בעיצומן של ההכנות למעבר לתחליפים ידידותיים יותר לסביבה ולא פחות יעילים מה-R22. אחד השחקנים המרכזיים בתחום היא ענקית הכימיקלים האמריקנית דופונט. החברה שנוסדה ב-1892 ומחזיקה במפעלים ברחבי העולם, צברה ניסיון של למעלה מ-80 שנה בייצור חומרי קירור ואחראית לפיתוח וייצור סדרת גזי הפראון (CFCs), מתמקדת כיום בפיתוח חומרי קירור ידידותיים יותר לסביבה.

חברת פי.סי חץ מתמחה באספקת גזים למערכות קירור מיזוג אוויר ושימושים שונים נוספים, מונתה לאחרונה למפיצה של חטיבת הגזים של דופונט בישראל. בחודש שעבר ערכה החברה יום עיון בנושא "הסבת מערכות קירור ומיזוג אוויר לעבודה בגזים ירוקים", אותו העביר יואכים גרסטל, מנהל השיווק של תחום הקררים בדופונט באזור המזרח התיכון ואפריקה. 520 מנהלי תחזוקה, מהנדסים, יועצים, טכנאים וקבלני מיזוג אוויר נכחו באירוע שנערך ב"גן הורדים" בראשל"צ וחולק ליומיים.

חששות רבים מלווים את הפרידה המאולצת מה- R22ורבים וטובים בתעשיית המיזוג  מביעים דאגה מ"היום שאחרי". דופונט, לדברי גרסטל, נערכה מבעוד מועד והשקיעה משאבים רבים במחקר ופיתוח גזי קירור חלופיים. לאור הנסיבות, מנה האורח מגרמניה ארבעה חלופות:
1)  המשך תפעול מערכות באמצעות R22 ממוחזר – סיכון, היות והקרר הולך ואוזל ומחירו מאמיר.
2)  החלפת הציוד הנוכחי בציוד חדש המושתת על עבודה עם אמוניה, הידרוקרבון (פחממן), פחמן דו חמצני (CO2) או גזים מסוג HFC, כדוגמת סדרת SUVA של דופונט – אופציה יקרה הדורשת השקעות כספיות כבדות.
3)  המשך הפעלת הציוד הקים תוך כדי החלפת הקרר בקרר כמו R407C, R404 וכדומה תוך כדי החלפת השמן מספר פעמים, החלפת השסתומים ושינויים טכניים נוספים – גם במקרה זה זו הסבה הדורשת השקעה כספית גבוהה.
4) המשך הפעלת הציוד הקיים בשינויים מינוריים: החלפת גז הקירור בגז מסדרת 9 ISCEON של דופונט - האפשרות המשתלמת ביותר מבחינה כלכלית והיעילה מבחינה טכנית.
הסבה ל- 9 ISCEON דורשת 8 שלבים מקביעת ביצועים התחלתיים עם גז קירור קיים, ועד סימון המערכת בגז הקירור (או כל חומר סיכה חלופי) שבו משתמשים. לפני ההסבה יש: לבדוק את ביצועי המערכת הנוכחיים, לבדוק את התפוקה הזמינה לעומת התפוקה הנדרשת, לוודא שהמערכת במצב פעולה טוב, לבדוק התאמה בעלון נתוני המוצר, לקרוא את הנחיות ההחלפה, לוודא זמינות של טבלאות לחץ וטמפרטורה עבור המוצר, לפעול על פי העצות בהנחיות ההחלפה של המוצר, לפעול לפי עקרונות קירור נכונים ולהימנע מחיפוש קיצורי דרך ולהשתמש בטבלאות לחץטמפרטורה עבור המוצר שבו אתה משתמש (יחסי הלחץ טמפרטורה שונים ויוצרים הבדלים). יש לזכור כי ההמרה לגז קירור ISCEON
לא תפתור בעיות קיימות.

"ה- ISCEONהוא התחליף הטוב ביותר שיש כיום ל-R22 הן מבחינה טכנית, הן מבחינת ביצועים והן מבחינת יחס עלות תועלת. הוא נותן את התפוקה הטובה ביותר והמחיר שלו יציב ולא בשמיים כמו של ה-R-22 שקפץ בכ-700 אחוז מתחילת שנת 2010 (מרמה של 100 ₪ למיכל חד פעמי של 13.6 ק"ג בינואר 2010, לרמה של 700 ₪ ויותר בדצמבר 2010)", מדגיש יוסי מתתיהו, מנכ"ל פי.סי. חץ.










פי.סי.חץ