הנעה אמיתית

הנעה אמיתית

הנעה בגז מאפשרת לחסוך עד 50 אחוז מהוצאות הדלק וידידותית לסביבה

משה שלו

ההכרה בחשיבות של הנעת רכב בגז, מנקודת ראות של חסכון כספי ושמירה על איכות האוויר, הולכת וגוברת. גם הממשלה נתנה יד לנושא, והוועדה למיסוי ירוק ואחריה משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, קבעו תוכנית חמש שנתית לקידומו (כולל גובה בלו נמוך מאד ברמה של 3 אחוזים בלבד). העלאות המחיר האחרונות של הבנזין והסולר מגבירות עוד יותר את כדאיות ההסבה של מכוניות לשימוש בגז.

"עם זאת אנו עדיין מפגרים בתחום זה לעומת ארצות המערב", מבהיר אודי תמיר, מנכ"ל חברת "גזפרו", המובילה את הנושא בישראל. לדבריו, "גזפרו" היא החברה הוותיקה והמובילה בישראל המתמחה בהסבת רכב לגז, לחברות ולפרטיים.


החשבון פשוט: הנעה בגז חוסכת כסף מהחודש הראשון ומעניקה אפשרות לקצץ ב-35-50 אחוז מהוצאות הדלק.


דלקים אלטרנטיביים
קבוצת "גזפרו" הפועלת מאז 2002, הוקמה במטרה לספק לשוק הרכב הישראלי המתפתח אלטרנטיבה להנעת רכבים בדלקים זולים יותר ונקיים לסביבה. בין הפתרונות שגזפרו פועלת לקידומם:
• גפ"מ (גז פחממני מעובה)
• גז טבעי CNG) אוLNG )
• הנעת רכבים בחשמל


אודי תמיר מציין, כי על מנת לתת שירות מלא ללקוח פועלת החברה כיום בכמה תחומים עיקריים:
- יבוא ישיר ונציגויות של מערכות הנעה בגז.
- מערך שירות והתקנות מלא.
- הקמה והפעלה של רשת תחנות תדלוק גז.
- הנעה וקידום של תהליכים בתחום הדלקים האלטרנטיביים בישראל.
- היערכות לקראת שינויים במשק הדלק בישראל והתאמת הידע והציוד של החברה להתפתחויות אלו.
- היערכות לאפשרות של ייבוא מכוניות מונעות בחשמל.


יבוא מערכות להנעת רכבים בגז
"גזפרו" הנה היבואנית הבלעדית של מערכות ZAVOLI ו-LOVATO , להסבת רכבים להנעה בגז. חברות אלו הן החברות המובילות בעולם, בייצור ערכות הסבה לגז והמערכות שלהן עומדות בתקן 9001:2000 iso  ,בהתאם לדרישות מכון התקנים הישראלי והאיטלקי. המערכות ש"גזפרו" מייבאת, עומדות גם בתקן הבטיחות האירופאי 67R-01  ובתקן זיהום האוויר יורו 4 ויורו 5. קבוצת "גזפרו" מקיימת קשר ישיר עם מספר יצרנים של מערכות הנעה בגז בעולם וזאת מתוך כוונה, להרחיב משמעותית את סל המוצרים שלה בתחום הסבת רכבים להנעה בגז.


מערך שירות והתקנה
במסגרת התפיסה הכוללנית של שירות, מספקת קבוצת "גזפרו" ללקוחותיה תשתית שירותים מלאה עבור מערכות הנעה בגז. חבילת השירותים כוללת:
התקנה ושירות למערכות גז במוסכים פרטיים – רשת של מוסכים בפריסה ארצית. התקנה ושירות למערכות הנעה בגז ברשתות מוסכים של יבואני רכב, ובהם: יבואנית סובארו (חב' יפנאוטו) ש"גזפרו" נבחרה להיות מתקין הבית שלה.

תמיר מספר ,כי "גזפרו" נמצאת במו"מ מתקדם עם מספר יבואני רכב נוספים, לצורך התקנת המערכות שלה באופן ישיר במוסכיהם.
בנוסף לתחנות השירות וההתקנה, מפעילה קבוצת "גזפרו" כיום מעל ל-30 תחנות גז בפריסה ארצית. התחנות הוקמו בבעלות עצמית של גזפרו, או בשיתוף עם בעלי תחנות דלק קיימות. חלק מהתחנות מופעל בשיטת השירות העצמי, באמצעות "גזפרומטים" - תחנות תדלוק חכמות, הניתנות להפעלה בשירות עצמי באמצעות כרטיס מגנטי.
עתה בוחנת קבוצת "גזפרו" הקמה של תחנות חדשות בבעלותה או בשיתוף פעולה עם תחנות דלק קיימות, במטרה להרחיב את היצע תחנות התדלוק ללקוחות החברה ולספק תשתית רחבה לתדלוק בדלקים אלטרנטיביים.

גזפרו פועלת כיום בשלושה מגזרי שוק שונים:מגזר עסקי/מוסדי, מגזר פרטי ומגזר יבואני הרכב וחברות הליסינג.


מגזר מוסדי / עסקי
קבוצת "גזפרו" מתמחה במתן פתרונות מערכתיים כוללים, לציי רכב של חברות וארגונים. תדלוק ובחינת חסמים כגון חניונים המשמשים ארגונים ומתן פיתרונות.
החברה מספקת תשתית שירות מלאה לחברות, המעוניינות להסב רכביהן ולעבור לשיטה ובצורה משמעותית בהוצאות התפעוליות. בנוסף, "גזפרו" משתפת פעולה עם חברת ביטוח גדולה, כדי לספק לחברות וארגונים מענה ביטוחי הולם להסבת רכביהם לגז.


מגזר יבואני רכב וחברות ליסינג
קבוצת "גזפרו",מקיימת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם מספר יבואני רכב וחברות ליסינג, כדי להציע ללקוחותיהן פתרונות כוללים להנעת רכבים בגז, מהיום הראשון של הרכב על הכביש. כל המערכות עוברות את הבדיקות המקצועיות המחמירות ביותר של יבואני הרכב וחברות הליסינג. בין החברות עמן מקיימת קבוצת גזפרו שיתופי פעולה: טלקאר, דלק מוטורס, יונדאי מיצובישי, UMI, סובארו, אלבר, קל-אוטו, אוויס, פסיפיק, ביי אנד דרייב, ליס 4 יו ועוד.

 

מגזר פרטי
החברה משווקת מערכות הסבה לגז ישירות למגזר הפרטי, באמצעות מערך שיווק ומכירות רחב, הכולל סוכני מכירות ומערך Call center לביצוע טלמרקטינג וקביעת פגישות


תורת "גזפרו" על רגל אחת
תמיר מציין, כי הנעה בגז (גפ"מ), נפוצה בעולם עשרות בשנים ומתרחבת בעת האחרונה, בעקבות עליית מחירי הדלק והבעיות האקולוגיות הגלובליות.


ציון היתרונות הטכניים:
• נמנעת הצטברות פיח בראש המנוע ונדחה הצורך בשיפוץ המנוע.
 •איכותם של שמני הסיכה אינה נפגמת והצורך בהחלפת שמנים פוחת עד פי חמישה.
 •המצתים נותרים נקיים.
• פעולת המנוע שקטה יותר יחסית להנעה בדיזל ובבנזין.
• הביצועים זהים להנעה בבנזין


יתרונות כלכליים:
 •גז אוטומטיבי זול בכ-50% מבנזין.
• העדר אגרות ומיסים על הנעת כלי רכב בגז, בהשוואה להנעה בסולר.
• החזר השקעה תוך כשנה לרכבים הנוסעים למעלה מ-30,000 ק"מ בשנה.
• הפחתת תדירות הטיפולים השוטפים.
• הפחתה בהוצאות עקב בלאי נמוך של ראש המנוע וצינורות הפליטה.


יתרונות אקולוגיים:
• 75% פחות זיהום אוויר
 •הגז האוטומטיבי אינו פוגע באוזון ואינו תורם לאפקט החממה
• פליטת הגזים המזהמים נמוכה בהרבה יחסית להנעה בבנזין או בסולר
• במקרה של דליפה, מתנדף הגז מהר יותר מבנזין ואינו מזהם את האדמה ומקורות המים


עם זאת קיימות גם מגבלות:
• הצבת מיכל הגז בתא המטען גוזל מנפח התא.
• נכון להיום, אין היתר כניסת רכבים המונעים בגפ"מ, לחניונים תת קרקעיים, שאינם מאווררים. )הנושא בטיפול המשרד להגנת הסביבה(


תהליך הסבה מהיר:
• התקנת הערכה נמשכת מספר שעות באחד מאתרי ההתקנות.
• עפ"י שיטת העבודה וכמות הרכבים, מתבצעת אחת למספר ימים בדיקת ואישור טכניון.
• תוצאות הבדיקה והאישורים מוגשים למשרד התחבורה.
• באמצעות אישורי משרד התחבורה, ניגשים למשרד הרישוי להוצאת רישיון רכב חדש המעודכן לנסיעה בגפ"מ.


אופן התפעול:
• ההנעה נעשית בבנזין למשך 1-2 דקות נסיעה.
• בהגיע טמפרטורת המים לכ-40 מעלות, עובר הרכב אוטומטית לנסיעה על גז.
 •תדלוק הרכב בגז נעשה באופן שוטף בתחנות הגז הפזורות ברחבי הארץ.
• במקרה ונגמר הגז טרם תדלוק, עובר הרכב באופן אוטומטי לנסיעה על בנזין עד לתדלוק הבא.

להלן טבלאות השוואה המראות את הכדאיות בהסבת מכוניות להנעה בגז (משולב בנזין):

נתונים משתנים  
מחיר ליטר בנזין ₪ 7.3 
מחיר ליטר גז ₪ 3.8 
עלות הערכה(כולל) ₪ 7,500.0 
צריכת גז לעומת בנזין 1.1 
מס' ק"מ לליטר בנזין 9.0 
  
*המחירים כוללים מע"מ  


 גידול ברכש גז לרכבים, לבית ולתעשייה

העליות התלולות במחירי הדלק לסוגיו ועומס הבלו המוטל עליו, יחד עם המאמץ הלאומי להפחתת זיהום הסביבה, חייבים לשמש תמריץ להגדלת השימוש בגז לצורכי תעשייה ותחבורה.

כך אומר בראיון ל-CoollAir אלי משגב, מנכ"ל חברת דור גז. דור גז היא חברה בשליטת קבוצת דור אלון, ומובילה בישראל בכל נושא קידום השימוש בגז ,לתחומי המשק השונים. החברה פעילה כבר 21 שנים ולה חלקים נכבדים באספקת גז לתעשייה, לשימוש בייתי, מסחרי ותחבורתי. דור גז הינה המשווקת העיקרית בארץ של גז לשוק התעשייתי והמוסדי ומשרתת ציבור רחב של למעלה מ-100 אלף צרכנים פרטיים באמצעות סניפים ומפיצים ברחבי הארץ.

משגב מציין, כי העלות הנמוכה של הפעלת מכוניות בגז, כמו גם הגברת התודעה בתחום זה ומדיניות הרפורמה של הממשלה, הביאו כבר בשנה האחרונה לגידול של 20% בביקוש לגפ"מ לתחבורה.
חברת דור גז נענית לאתגר זה, בהרחבת רשת תחנות התדלוק בגז ומפעילה כבר עתה 24 תחנות ברחבי הארץ (כולל באילת), המהוות כמחצית מכלל התחנות בתחום זה.

משגב מציין את ההתקדמות הטכנולוגית בהסבת מכוניות לגפ"מ ואומר כי תהליך זה הוא מהיר ופשוט, אך כרוך בהוצאה של כ-7,000 שקלים. חברת דור גז שוקדת גם על שיפור הקשרים השיווקיים ומפעילה עתה מערכות תדלוק קבוצתי אוטומטי ומבוקר, באמצעות התקן ספידומט.

משגב אומר, כי בכל העולם גוברת היום התודעה של יתרונות השימוש בגז, הן מבחינת המחיר והן מבחינת איכות הסביבה והאוויר. ביפן הסבו לתחום זה 150,000 מוניות שהוזנו עד לאחרונה בדיזל המזהם את האוויר. באוסטרליה, אנגליה, צרפת, ארה" ועוד, נותנות הממשלות תמריצים למערך ההתקנה וההסבה לשימוש בגז ברכב (עם דגש על רכב ציבורי).

הדובר מציין כי ממשלת ישראל מתייחסת בחיוב למהפך הלאומי הזה וועדת המיסוי הירוק פתרה, למעשה, את השימוש בגז ממס הבלו. עם זאת, יש מקום לפעולה לאומית לדרבון המעבר לשימוש בגז ברכב ובתעשייה וכן להורדת חסמים, כמו הדעה הלא מבוססת, שחניית רכב כזה בחניונים כרוכה בסיכון.










פי.סי.חץ