אוויר לנשמה

אוויר לנשמה

מהן המגמות הבולטות ולאן מועדות פני הענף? חלק ראשון בסקר אנשי מיזוג אוויר, ראשון מסוגו, של "קול אייר"

יעל לביא
מאז שיצא לאוויר העולם, "קול אייר" מנסה לשקף בפני קוראיו תמונת מצב עדכנית אודות המתרחש בתחום המיזוג, קירור, חימום ואוורור בארץ ובעולם. במשך השנים עסקנו רבות בחקיקה, תקינה, תקנות, טכנולוגיה, ציוד, אביזרים, מכשור, חומרי גלם, שירותים ועוד. ראיינו אינספור בכירים כולל מהנדסי מיזוג אוויר ומומחים שונים שהתבקשו לתת תחזיות והערכות, אבל קולו של ציבור אחד חשוב ואשר מהווה חלק לא מבוטל מקוראינו טרם נשמע.
על מנת לחוש מקרוב את הדופק ולהבין את המגמות כיום בענף ולאן פניו מועדות, הפקדנו לראשונה את הבמה בידי המתקינים, טכנאים והנדסאי המיזוג וקירור שביניכם. החל מהגיליון  הנוכחי, אנו פוצחים בסדרת כתבות הבנויה כסקר, ובמסגרתה הצבנו שש שאלות זהות בפני אנשי מיזוג אוויר, עם וותק מעל 7-8 שנים, ואשר מעסיקים כל אחד לפחות 3-4 עובדים. להלן רשימת השאלות:
1. ספר בקצרה על העסק שלך, מיהם הלקוחות והספקים עימם הנך עובד?
2. כיצד הנך מסכם את שנת 2011 בהשוואה לשנת 2010 שהיתה שנת שיא?  
3 מה הנך צופה לשנת 2012 מבחינת העסק שלך ובענף בכלל?
4 מהם הקשיים העיקריים בעסק שלך? 
5 כיצד השתלבו מזגני האינוורטר בשוק הביתי והמסחרי ומתי להערכתך מכירותיהם יעברו את מכירות המזגנים הרגילים?
6. שתף אותנו בהתקנה אחת מעניינת/ מאתגרת במיוחד שהייתה לך בשנה האחרונה?  
פומה אומנסקי, הבעלים של קפטן מיזוג אוויר, יוקנעם 
"אני בעל ותק של למעלה מ-30 שנה ומעסיק 3 עובדים. העסק שלי עוסק בייעוץ, מכירה, תכנון ותיקון של מיזוג אוויר - כל מה שקשור למיזוג אוויר. הלקוחות שלי באים מהמגזר הפרטי, העסקי והתעשייתי. הספקים שלי הם פריימן וויצמן. בשנים האחרונות אני מתעסק הרבה עם 'טורנדו'.
משנה לשנה המצב נהיה גרוע יותר. היום כבר פחות ופחות משתלם לתקן מזגנים. אני אמנם עוסק ביחידות מיזוג גדולות וזה עוד לא הגיע לשם, אך זה כבר בדרך ובקרוב נרגיש בכך. אני די פסימי באשר ל-2012 ומרגיש שהעבודה בענף פחות משתלמת.
השוק חלש ופרוץ. מדובר בשוק אכזרי שיש בו תחרות פרועה מצד ה'חאפרים'. למרות 30 שנות הוותק שלי איני יכול להתחרות בהם. עליי לשלם לעובדים ויש לי הוצאות דלק. בסוף אצא בלי רווח בכלל. כמו כן, בשל הסחורה הסינית שנכנסה לשוק לא כדאי לתקן מזגנים. תיקון של מדחס, למשל, יכול לעלות 1,000 שקל, בשעה שהמכשיר עצמו עולה 1,500 שקל כולל התקנה. 
בשוק הביתי והמסחרי מזגני אינוורטר משתלבים לאט. ללקוחות לא כל כך חשוב אם  המזגן אינוורטר או לא. מה שחשוב להם זה האמינות. במזגני אינוורטר ישנן הרבה תקלות וכל תיקון עולה הרבה כסף ולעיתים לא כדאי בכלל לתקן. נכון להיום אני מעריך שכ-99% של המזגנים בשוק הם רגילים, ולהערכתי, עם הזמן ייעלמו המזגנים הרגילים. סך הכל מדובר במזגן חכם וחסכוני יותר. כשהמחירים של האינוורטר ירדו המכירות יעלו. אני מעריך שעד 2020-2022 יישארו רק מזגני אינוורטר בענף".
מרק שקולניק, הבעלים (יחד עם בוריס לבר) של קורונה מיזוג אוויר, ראשון לציון
"אני בעל ותק של 30 שנה ובעסק מועסקים 5 עובדים. אנחנו מוכרים מזגנים מכל הסוגים ונותנים שירות. הלקוחות שלנו הם קבלנים, אדריכלים, מפקחים של בניינים ודירות וגם לקוחות פרטיים וחברות. אנחנו עובדים בעיקר עם המזגנים של אלקטרה ותדיראן.
המכירות בשנת 2011 ירדו ב-20% בהשוואה לשנת 2010 - בעיקר בשלושת החודשים האחרונים. הייתה ירידה בכמות העבודה: פרויקטים נגמרו, האנשים התלבטו יותר בקניה והייתה תחרות גדולה במחירים בין המתקינים והטכנאים למיניהם. אני מקווה שהשנה הנוכחית תהיה בסדר מבחינתנו. הענף עצמו כיום סטבילי. מבחינתו, הקושי העיקרי כיום הנו מחסור בעבודה, כנראה בשל המצב הכלכלי.
מזגני האינוורטר משתלבים בשוק הפרטי והמסחרי. המכירות שלהם אצלנו הם כ-15% מסך כל המזגנים. כיום יש הרבה תלונות על התפקוד שלהם, אבל אני צופה שהדור הבא יהיה מוצלח יותר והמכירות של מזגני האינוורטר ילכו ויגדלו (גם אצלי). להערכתי, תוך 3-2 שנים יעברו כולם למזגני אינוורטר". 
יעקב ברוך, הבעלים של ב.י.מיזוג אוויר, רעננה
"אני בעל ותק של 42 שנה ויש לי 2 עובדים. בעבר העסקתי יותר עובדים והיו לי צוותי התקנה, אולם מאז שאני קטן אני מרוויח יותר. אני עוסק בייעוץ, מכירה, התקנה ושירות. אני משתדל לעבוד רק עם הסקטור הפרטי (בשל התשלום המיידי). הספקים שלי הם חברות טובות כמו אלקטרה ומיצובישי. 
בשנת 2010 המצב היה יותר טוב והעסקים היו יותר טובים. אני לא יודע מה יהיה ב-2012.
אני לא עובד עם זבל. היום יש בשוק מזגנים שנמכרים ב-1,700 שקל כולל התקנה. לך תסביר ללקוח מדוע אינך יכול למכור לו מזגן במחיר זה. בישראל מסתכלים רק על המחיר, ומצד שני, אנשי המזגנים אינם מאוחדים ו'אוכלים אחד את השני'.
האינוורטר זה העתיד של העולם, אולם אצלנו הוא עדיין בחיתוליו. מדובר בטכנולוגיה שונה שיש ללמוד ולהשתלם בה. לעת עתה לא נתקלתי בהרבה תקלות. התקנה טובה קובעת את אורך חיי המזגן. הבעיה אינה במזגנים אלא במתקינים. בעולם עומדים על 95% של מזגני אינוורטר מתוך סך המזגנים, ואילו בארץ מדובר ב-30%-25%. בארץ מפגרים בתחום ואני צריך להשקיע הרבה כדי לשכנע לקוח לקנות מזגן אינוורטר. בחו"ל יש כבר חברות שהפסיקו לייצר מזגנים רגילים. הייתי אומר שתוך שנה יעברו כולם לאינוורטר. 
התקנתי מזגן בבית שהקירות כולם היו מזכוכית ולא היה היכן לתלות את המזגן. אם הייתי תולה אותו מבחוץ זה היה נראה מבפנים. הפתרון שלי היה להביא מישהו שעוסק באלומיניום ומישהו שמתמחה בהצללה. עשינו הצללה מאחור שנראתה מבחוץ כמו מראה ולא ראו את החלק האחורי של המזגן".
קלמן גרונר, הבעלים של  בי. טי.יו הנדסת מיזוג אוויר, בני ברק
"אני בעל ותק של 22 שנה ויש לי 10 עובדים. אנחנו עוסקים בכל מה שקשור למזגנים: מכירה התקנה ותיקונים. הלקוחות שלנו באים מהמגזר הפרטי והעסקי. הספקים שלנו הם חברות ישראליות כמו תדיראן ואלקטרה.
מבחינת הענף המצב היה טוב יותר ב-2010. ב-2011 הייתה ירידה סבירה שנבעה מתחרות במשק וירידה בהשקעות. ישנם גופים מסחריים וציבוריים שעצרו את ההשקעות כדי לצמצם עלויות והידקו את החגורה. על העסק שלי זה השפיע בכך שהיקף העבודה נשאר בעינו, אולם התמורה לעבודה ירדה. אני צופה ששנת 2012 תהיה מאוד גרועה. כולם 'סוגרים את הברזים' – הלקוחות הפרטיים והעסקיים 'עושים את המוות' עד שמוכנים להוציא אפילו שקל אחד. אם יש ברירה, הם לא קונים. כל המשק, כולל העסק שלי, מרגיש בירידה.
קיים קושי גדול במציאת כוח אדם מאומן ואמין. הייתי מוסיף עובדים לו היו בנמצא. הקושי השני הם ה'חאפרים' הרבים בשוק המוציאים שם רע לענף. אין בארץ חוק או הגבלה לגבי מתקיני מזגנים כמו שיש לחשמלאים. הייתי רוצה שתהיה רגולציה בתחום המיזוג שתגדיר למי מותר לעסוק בעסק ואילו הכשרות עליו לעבור. כל אחד שעובד חודשיים יכול לפתוח עסק למיזוג אוויר. ה'חאפרים' מורידים מחירים, אין להם ביטוח ואחריות מקצועית ומי שנפגע, בסופו של דבר, הם גם אנחנו אבל בעיקר הלקוח.
האינוורטר זה העתיד, למרות שאני לא אוהב כל כך את המזגנים הללו כי יש איתם הרבה בעיות. צריך לעבור הכשרות מאוד מקצועיות כדי לפתור אותן והיצרנים לא אוהבים לספר על הבעיות. כך שאם מתקלקל מזגן צריך להזמין את החברה המייצרת. הדבר מביא לכך שטכנאים צמודים לחברה מסוימת. לפיכך, אני משתדל לעבור הכשרות ולהשתלם בתחום, ללמוד מניסיון ולקחת מזגנים ולבדוק אותם וכך לבנות את עצמי בתחום. אני מעריך שתוך 3 שנים יפסיקו לייצר מזגנים רגילים כפי שכבר קרה ביפן. ההפרש במחיר הולך ומצטמצם כמו בכל מוצרי האלקטרוניקה. היום, להערכתי, תופסים מזגני האינוורטר כ-40% מהשוק.
היה לי לקוח שרצה לעשות מסיבה ל- 200 איש וביום שישי בערב התקלקל לו המזגן. הוא התקשר אלי בחמש אחר הצהריים. תחילה סירבתי כי איני עובד ביום שישי, הלקוח התחנן שאבוא והבטיח לשלם כל מחיר. הגעתי אליו פתחתי את המזגן וראיתי שמישהו כבר התעסק איתו. הלקוח אישר ואמר שטכנאי שהוא הזמין לפני אמר שהעבודה מסובכת והם לא הסכימו על המחיר. כשהסתכלתי ראיתי 2 חוטים שרופים ואמרתי ללקוח שיסתכל. זרקתי לו שאני מבקש 1,000 שקל עבור התיקון. הלקוח שילם ואף הודה לי". 










פי.סי.חץ