קדמת הבמה

קדמת הבמה

חדשנות, איכות המוצרים והשירות הם שלושת המרכיבים העיקריים שהפכו את אלקטרה למובילת שוק המיזוג המקומי

אבי אובליגנהרץ
בשנת 2004 הציגה אלקטרה לראשונה בישראל את טכנולוגיית המיזוג המתקדמת בעולם כשהשיקה את סדרת די.סי. אינוורטר. עם השנים, הטכנולוגיה החדשנית הפכה לחלק בלתי נפרד משוק מיזוג האוויר בארץ, וחברת המיזוג הוותיקה והמובילה מתגאה בכך שלרשותה עומד מגוון מזגני האינוורטר הגדול ביותר בארץ. בינואר אשתקד רכשה אלקטרה 50% מחברת SZ מערכות, נציגת דייקין בישראל, מהלך שפתח בפניה את הדלת לקטגוריית VRV וצ'ילרים ומיצב אותה כבעלת תמהיל פתרונות מיזוג האוויר הגדול ביותר בארץ לשוק הפרטי והמקצועי כאחד.
"השילוב בין האיכות הגבוהה של מזגני אלקטרה, אלקו ודייקין מבטא את הרצון שלנו להיות בקדמת הטכנולוגיה, ההבנה המאוד עמוקה לצרכים של הלקוחות ומתן פתרונות חדשניים שגם יוצרים יתרונות תחרותיים. תפיסה אסטרטגית זו לצד המאמץ הרב אותו אנו משקיעים בחדשנות, איכות המוצרים והשירות, שלושה דברים שחרטנו על דגלנו לפני הרבה שנים - מהווים את המפתח להמשך ביסוס מעמדנו כמובילי שוק המיזוג הישראלי", מציין יגיל וויט, מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר.
"חדשנות כי זה חלק בלתי נפרד מהיותך מוביל שוק ולא רק בהיקפים. איכות כי בסוף היום אנחנו משרתים את הצרכן שקונה מאתנו מוצר בציפייה שהוא יהיה איכותי. ושירות כי גם אם היתה תקלה, אנחנו עומדים מאחורי המותג שלנו ונותנים את השירות הטוב ביותר לצרכן, קנית אלקטרה – קנית מוצר איכותי עם שקט נפשי".

'ואן סטופ שופ'

מדי שנה נכנסים שחקנים חדשים לשוק המיזוג המקומי ולמרות שהתחרות הולכת ומתחזקת, אלקטרה מיזוג אוויר ממשיכה להוליך בבטחה את הענף שמסתכם בכ-550 אלף מזגנים, עם נתח שוק של 43 אחוז. 
לצד תמהיל המוצרים המגוון והאיכותי המכיל כ-110 דגמים, מונה וויט את הדגש הרב שנותנת החברה, שנוסדה ב-1945 וביצעה את פרויקטי המיזוג הראשונים שלה לפני כ-60 שנה, על התמקצעות הענף כגורם כבד משקל בהצלחתה. בימים אלה נמצאת אלקטרה בעיצומן של הדרכות כלל ארציות המיועדות בחלקן למתקינים ותיקים ובחלקן למצטרפים חדשים, שיקבלו בסיום ההכשרה תעודת מתקין מורשה. "המטרה ששמנו לעצמנו היא מתן ערך גם לצרכן וגם למתקין, ואת זה אנחנו עושים בין השאר בשיטת ה'ואן סטופ שופ'. אנחנו לא רק מציעים מוצר סופי אלא אוסף של פתרונות משלב התכנון, יעוץ, אספקה, ביצוע ופיקוח, וכלה בשירות טכני ובהדרכה שאנחנו נותנים תוך שיתוף פעולה מלא עם הלקוחות שלנו. הפתרונות מכסים בפועל את כל תחומי המיזוג האפשריים, כולל פתרונות בתחום המים, כמו פנקולים ו-AW, צ'ילרים ומערכות VRV של דייקין, ומזגני מיני, מולטי ומפוצלים של אלקו ואלקטרה".
קהל הלקוחות של אלקטרה מגוון לא פחות מסל הפתרונות שלה ונחלק לא רק בין השוק הפרטי לשוק המוסדי אלא בין B2B (שיווק לעסקים): רשתות וחנויות החשמל, מועדון הזהב, רשת כוכב הקור שבבעלות אלקטרה ואנשי השוק המוסדי: יזמים, קבלנים, אדריכלים, מפקחים, מהנדסי ויועצי מיזוג וכדומה; ו- B2C(שיווק לצרכנים). 
- כיצד הנך מסכם את שנת 2011?
"זאת היתה שנה מאוד מורכבת, מאתגרת, מסובכת וחווינו היטב את השינויים המדיניים שהתחוללו אצל השכנים שלנו, את המחאה החברתית ואת ההתלבטות וההיסוסים בקרב הצרכנים בנושא הצטיידות במוצרים חדשים לאור אי הודאות שאף התחזקה על רקע ההאטה העולמית. החוכמה היתה לנהל את המהלכים גם בצורה מושכלת ומספיק רגישה לציבור, להציע רבדים של מוצרים המתאימים לכל שכבות הציבור כולל מוצרי היי אנד ומוצריValue for money (תועלת גבוהה יותר מהמחיר, א.א) וגם לעמוד במטרות העסקיות שלנו".
- אנחנו עדים לכך שהייצור המקומי הולך ונעלם. אילו מזגנים שלכם עדיין מיוצרים בארץ?
"הייצור בארץ הוא דילמה שלא נגמרת, כי בסוף היום אתה צריך להוציא את המוצר הכי טוב ועדיין להיות תחרותי. אני מקווה שהצרכן הישראלי מעריך את העובדה שאנו מייצרים בישראל ומוכן לשלם פרמיה מסוימת בשל כך. מפעל המזגנים שלנו שנוסד ב-1961,  לא רק שימשיך לייצר אלא שאנחנו הולכים להרחיב את קו המוצרים המיוצר בו. לייצור של מזגנים מתועלים, גדולים ואינוורטים, יתווספו המזגנים הדקים והעיצוביים שלנו, ה-LS. למה אנחנו מתגברים את הייצור כאן? 1. כי אנחנו מאמינים בתעשייה כחול-לבן וצריך לעשות הכל כדי לשמר אותה. 2. יש בזה גם יתרון תחרותי כולל הניסיון הרב שצברנו בייצור ובהבנת האקלים הישראלי ובהבנת הצרכן/ המתקין הישראלי. 3. הקרבה לשוק יוצרת אף היא יתרון משמעותי. 4. הידע הרב שצברו צוותי הפיתוח שלנו הוא לא יסולא בפז, ולראיה אנחנו גם מייצאים למדינות אחרות כמו ספרד, איטליה וגרמניה. כך שהמפעל נטוע כאן כחלק מהדנ"א שלנו והייצור רק ילך ויתחזק".
- השוק המקומי הולך ונעשה צפוף. כיצד מתמודדים עם מציאות כזאת ובמיוחד לאחר כניסתה של ענקית המיזוג הסינית Midea לישראל?
"מניסיון של הרבה שנים ואולי זה ישמע כקלישאה, אני חושב שתחרות מחדדת את כולם בצוות שלי ולא מאפשרת הצטברות של חלודה באף אחד מהחלקים שלנו. בסך הכל, התחרות יוצרת דרייב חיובי ודינמיקה מאוד טובה למי שאוהב את הדינמיקה הזאת, המעודדת ומעוררת את היצירתיות. יחד עם זאת, גם היום קיימת תחרות חריפה ואני מניח שעוד מותגים סיניים ינסו לחדור לשוק הישראלי. אנו באלקטרה מאחלים להם בהצלחה ומבטיחים תחרות מאתגרת".
- מה תעשה הכניסה עצמה של חברה בסדר גודל של Midea לשוק להערכתך?
"אין ספק שהתחרות תהיה מאוד דינמית וקשה ויהיה יותר צפוף. וזה רק ילך ויתגבר כי השוק הישראלי קורץ לעוד מתחרים. סמסונג נכנסו בצורה מינורית עם שלושה דגמים וסביר להניח שירצו להגדיל בהמשך את הנוכחות. אני מניח שפנסוניק ייכנסו לאחר שקנו את סאניו ויש דיבורים גם על הייסנס, האייר ועל שחקנים נוספים. התחרות אגב מתחזקת גם בתחום ה-VRV אליו נכנסו היטאצ'י, סמסונג, Gree, Midea, טושיבה עם תדיראן וכן הלאה. למרות שזהו תחום פחות סקסי למשל ממזון וטואלטיקה, יש כאן המון אקשן ודרייב, ואנחנו מאוד נהנים מזה כי זה רק מדרבן אותנו ומחדד את חושינו. בסוף היום צריך לזכור (עם הרבה צניעות) שישנו מותג אחד המוביל את שוק המיזוג בישראל".
- היכן אתם ניצבים בתחום משאבות החום שהולך וצובר תאוצה?
"במאמר מוסגר, המפעל שלנו בארץ מייצר מערכות חימום עבור חברת Viessmann הגרמנית שהיא מהמובילות בעולם בתחום החימום ומשאבות חום בפרט. בנוסף, דייקין היא מהיצרניות המובילות בעולם בתחום משאבות החום. יחד עם זאת, אנחנו מסויגים לגבי הנושא בארץ כי הפתרון של רק משאבות חום באקלים של ישראל הנו חלקי. כלומר, בארץ יש דרישה לפתרון משולב של קירור חימום כולל חימום מים, בריכות וכדומה, ולכן פתרון שהוא חימום בלבד מתאים להערכתנו לקהל יעד מצומצם. זה בפירוש לא יהיה פתרון חימום להמונים לחורף כמו שזה נראה כרגע, במיוחד שזאת מערכת מאוד יקרה והחזר ההשקעה עליה ייקח מספר שנים".
- כיצד נערכת אלקטרה לנושא החיסכון באנרגיה, במיוחד שהמזגנים נחשבים לצרכני אנרגיה גדולים?
”תחום המיזוג בישראל עבר בשנים האחרונות רגולציה תלת שלבית שנועדה לשפר את ה-COP, וישראל היא כיום אחת הרגולציות הכי מחמירות בעולם בנושא. כתוצאה מכך הושקעו מיליוני שקלים במחלקת הפיתוח של המפעלים שלנו בסין ובישראל. בסוף היום תהליך החיסכון באנרגיה מורכב משלושה דברים: רמת ה-COP ויש לנו לא מעט דגמים של אלקטרה ושל אלקו עם דירוג אנרגטי גבוה, רמת הרעש כי יכול להיות שתעמוד ברמת ה-COP אבל המזגן עצמו יהיה רועש היות ורמת הדציבלים תעלה, והטכנולוגיה. כלומר, בכל נקודת זמן, ולא משנה מהי רמת ה-COP, האינוורטר תמיד יהיה חסכוני יותר בחשמל בהשוואה לכל מזגן On-Off. סביר להניח שתוך 3-4 שנים, כשהמזגנים הישנים יוחלפו בדור החדש והחסכוני של המזגנים, המדינה תחסוך מאות מגאוואטים ואולי גם תחסוך הקמת תחנת כוח. אנחנו, כתעשייה, את שלנו בהחלט עושים, ולכן על הממשלה להרים את הכפפה ולנהוג כפי שמקובל כיום במספר רב של מדינות: לצאת בתוכנית שתעודד את הצרכנים לעבור למזגני אינוורטר באמצעות סובסידיות, הקלות במס וכל מיני הטבות. בעוד שהחדירה של האינוורטר ביפן עומדת על 95%, באירופה 60%-70% ובסין 30%, בישראל אנחנו מגרדים בקושי את ה-10%. מחירי האינוורטר ירדו מאוד בחמש השנים האחרונות, אבל עדיין קיים פער משמעותי בינם למזגנים הרגילים, וכתוצאה מכך קשה לשכנע את הצרכן לקנות אינוורטר, שעדיין נחשבת לטכנולוגיה יקרה. רק התערבות ממשלתית תביא לשינוי בגישת הצרכנים וחיסכון אמיתי בחשמל. אנו מצידנו התאמנו את מגוון המוצרים שלנו לרגולציה החדשה, פיתחנו את מגוון המוצרים בטכנולוגיית אינוורטר ואנו מעניקים לצרכן הסופי 3 שנות אחריות במזגנים אלו".
- כמי שמשקיעים רבות בהדרכה והכשרה, כיצד ניתן להתגבר על בעיית המתקינים הלא מקצועיים שמעיבה על הענף?
"ברצוני לציין שיש מאות ואפילו אלפי מתקינים מקצועיים ואיכותיים בעלי ניסיון וידע ברמה גבוהה. יחד עם זאת, בעוד שחשמלאים ומתווכי דירות חייבים ברישיון, בענף המיזוג כל אחד יכול להכריז שהוא מתקין מזגנים בלי שום תעודה. רק הרשויות יכולות לסתום את הפרצה הקיימת. אנחנו היחידים, דרך אגב, שעושים קורס מתקינים המיועד לכל מי שרוצה לקבל תעודת מתקין מורשה שלנו, אבל אין ביכולתנו לפקח על ה-4000-5000 מתקינים שפועלים בשוק. בהיעדר חקיקה מתאימה, תחום המיזוג מאוד פרוץ ולצערנו אנחנו נתקלים בלא מעט תקלות של התקנה במזגנים שלנו, ונאלצים לתקן אותן כחלק מאסטרטגיית השירות שלנו. 
ברמה הפרקטית, אנחנו בודקים את התקלות כל הזמן ברמה החודשית ובודקים האם ניתן להימנע מהן מלכתחילה בשלב הפיתוח. בנוסף, אנחנו שמים דגש רב בהדרכות השונות שאנו מעבירים, על תקלות שחוזרות על עצמן  וגם נותנים למתקינים ארסנל כלים לטיפול בתקלות".
- מה צפוי לנו להערכתך בשנת 2012?
"לאור הנסיבות יתכן שהשוק יהיה סטבילי, אבל אני מאמין כי יש מספיק נישות לגדול ולהתחזק בהן מבלי לפרט כדי לא לתת תחמושת למתחרים שלנו. אני חושב שלא אמרנו את המילה האחרונה לא בתחום ה-VRV עם דייקין, לא באלקו ובטח ובטח לא באלקטרה, ברמה של מגוון וגם של פתרונות כמו תחום מטהרי האוויר (ר' מסגרת) אותו אנחנו מנסים כעת לפתח. מה שבטוח הוא שלא יהיה משעמם בענף וכולנו נצטרך להתאמץ עוד יותר. המטרה שלנו היא לשמור על המובילות שלנו ולחשוב קדימה, לפתח, לחדש ולראות איך לוקחים את החברה קדימה למקומות יותר טובים, בכל הכרוך בחיזוק החיבור בינה לאנשי המקצוע, ואיך אנחנו משפיעים ברמת המאקרו על התעשייה אם זה בהתמקצעות, רגולציה, חיסכון באנרגיה ובכל דבר שישדרג את תחום מיזוג האוויר".

השבחת אוויר

אלקטרה השיקה לאחרונה שלושה מטהרי אוויר המיועדים בראש ובראשונה לאלה מבינינו הסובלים מאסטמה ואלרגיות שונות שמקורן בחלקיקי אבק, אבקנים של פריחה בקרבת הבית, פרוות של בעלי חיים ועוד, וגם לצרכנים המעוניינים לסנן האוויר במרחב הביתי ואשר מכיל כמות אדירה של חלקיקים מזהמים מהצטברות של אדי טיגון ושמן, עובש, בקטריות, עישון וכדומה.
המטהרים, שהושקו תחת המותג אלקטרה אייר פלוס ואשר מצוידים באישורים מטעם רשויות הבריאות בארה"ב ובריטניה, עושים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות וחדשניות כדי להבטיח זרימה מקסימאלית של אוויר נקי, ניטור האבק באמצעות חיישן מיוחד ופעולה חרישית לטובת צרכנים הרגישים במיוחד לרעש. המסננים ניתנים לשטיפה תחת מים וניקוי בשואב אבק, מאריכים את מחזור החיים שלהם ומפחיתים את הצורך בהחלפתם בחדשים.
צריכת החשמל של המטהרים היא מאוד נמוכה, הודות לתוכנה מובנית לניהול צריכת החשמל בשילוב מערכת ניטור איכות אוויר המאפשרות השגת יעילות אנרגטית גבוהה. "מדובר בפעילות משלימה של הפעילות שלנו בתחום מיזוג האוויר ומטרתה לטפל באיכות האוויר הכוללת בבית. לא רק חימום, קירור ומיזוג, אלא טיפול באיכות האוויר שלרוב נמוכה יותר מהאוויר שבחוץ, כשמדובר בחללים סגורים", מסביר וויט.










פי.סי.חץ