אוויר לנשמה

אוויר לנשמה

מהן המגמות הבולטות ולאן מועדות פני הענף? חלק שלישי בסקר אנשי מיזוג אוויר, ראשון מסוגו בענף, של "קול אייר"

יעל לביא
מאז שיצא לאוויר העולם, "קול אייר" מנסה לשקף בפני קוראיו תמונת מצב עדכנית אודות המתרחש בתחום המיזוג, קירור, חימום ואוורור בארץ ובעולם. במשך השנים עסקנו רבות בחקיקה, תקינה, תקנות, טכנולוגיה, ציוד, אביזרים, מכשור, חומרי גלם, שירותים ועוד. ראיינו אינספור בכירים כולל מהנדסי מיזוג אוויר ומומחים שונים, שהתבקשו לתת תחזיות והערכות, אבל קולו של ציבור אחד חשוב ואשר מהווה חלק לא מבוטל מקוראנו, טרם נשמע.
על מנת לחוש מקרוב את הדופק ולהבין את המגמות כיום בענף ולאן פניו מועדות, הפקדנו לראשונה את הבמה בידי המתקינים, טכנאים והנדסאי המיזוג וקירור שביניכם. פצחנו בסדרת כתבות הבנויה כסקר ובמסגרתה הצבנו שש שאלות זהות בפני אנשי מיזוג אוויר עם וותק מעל 7-8 שנים ואשר מעסיקים כל אחד לפחות 3-4 עובדים. להלן רשימת השאלות:
1. ספר בקצרה על העסק שלך, מיהם הלקוחות והספקים עימם הנך עובד?
2. כיצד הנך מסכם את שנת 2011 בהשוואה לשנת 2010 שהיתה שנת שיא?  
3 מה הנך צופה לשנת 2012 מבחינת העסק שלך ובענף בכלל?
4 מהם הקשיים העיקריים בעסק שלך? 
5 כיצד השתלבו מזגני האינוורטר בשוק הביתי והמסחרי ומתי להערכתך מכירותיהם יעברו את מכירות המזגנים הרגילים?

ג'ורג' משה, הבעלים של ג.מ מיזוג אוויר, חולון

"אני בעל וותק של 35 שנה בענף ומעסיק 3 עובדים. אני עוסק בשיפוץ, התקנות, מכירות, שירות וייעוץ. הלקוחות שלי באים מהמגזר הפרטי, העסקי והתעשייתי. אני עוסק גם במזגנים קטנים המיועדים לשוק הפרטי וגם במערכות גדולות. יש לי שני ספקים ואני רוכש מזגני טורנדו ומזגנים של חברות נוספות.
בשנים 2010-2011 הייתה עלייה הן בענף והן בעסק שלי. שנת 2012 התחילה בירידה גדולה מאוד ולפי מה שאני שומע היא תמשיך להיות כזאת. הסיבות נובעות מהמצב הכלכלי.
'חאפרים' אינם משפיעים על העבודה שלנו. הלקוחות שלי באים 'מפה לאוזן' והם יודעים לקראת מה הם הולכים. הקושי העיקרי הוא בכך שהעסק הוא עונתי ואני לא יכול להחזיק צוות גדול ואחרי מספר חודשים לפזר אותו. כמו כן ישנם קשיים בהשגת כוח אדם מקצועי ומיומן.
אישית, אני לא מתלהב מהאינוורטר. יש לו הרבה תקלות ונראה לי שגם אין הרבה חיסכון כתוצאה מהשימוש בו. לדעתי, האינוורטר יכול לשעבד את הלקוח לשירות בשל התקלות הרבות. להערכתי, נתח השוק של האינוורטר הוא כ-5%. יתכן שאם יוזילו את מחירו והטכנאים של אלקטרה, תדיראן וטורנדו יוכשרו לכך - אולי יהיה שינוי. כרגע איני רואה זאת. לרוב האנשים המזגן הזה אינו מתאים ועדיף להם לקנות מזגן רגיל".

אבינועם בצלאלי, הבעלים של א.ב. מיזוג אוויר, רמת השרון

"אני בעל ותק של 15 שנה ומעסיק 2 עובדים. אני עוסק במכירה, שירות, התקנה וייעוץ. 95% מהעבודה שלי מגיע מחברת אלקטרה.
"שנת 2010 הייתה שנה טובה, אולם שנת 2011 לא הייתה טובה עבורי וחשתי ירידה בעבודה. בשל המצב בכלכלי אנשים לא מעוניינים לקנות וחוסכים בכל שקל. בנוסף על כך לא הגיעו מלאים ונוצר חוסר, כך שמי שרצה לקנות נאלץ לחכות. אני מקווה שהשנה תהיה בסדר. צריך לחכות לקיץ ולראות.
הקושי הגדול בענף הוא שהסיטונאים הגדולים כמו 'אבי סופר' ו'מחסני חשמל', למשל, מוכרים מזגנים בזול ופוגעים בשוק, ולא מאפשרים לנו, לסיטונאים הקטנים שיש רבים מהם בענף המזגנים, להרוויח. בנוסף, בכל הנוגע להתקנות ותיקונים ה'חאפרים' מאיימים על העסק. העובדה שאני עובד עם אלקטרה נותנת לי קצת כוח.
לדעתי, האינוורטר מתחיל לתפוש תאוצה בארץ. אנשים נוטים לשלם קצת יותר ולחסוך בחשמל למשך שנים רבות. היום מזגני האינוורטר תופשים כ-30%-20% מהשוק. בעיות יש לא רק באינוורטר אלא גם במזגנים אחרים. אין היום מספיק מודעות לנושא, ולדעתי, רק בשנת 2020 ייעלמו המזגנים הרגילים".

אורן גור, הבעלים של "גור מערכות מתקדמות", גבעת חן

"במקצועי אני הנדסאי מיזוג אוויר ועוסק בייעוץ, מכירה, התקנה ומתן שירות למערכות אינוורטר. אני מעסיק 2 עובדים וקבלני משנה ויש לי ותק של 18 שנים בענף. הלקוחות שלי באים בעיקר מהמגזר הפרטי, אדריכלים ומפקחי בניה ואני עובד בעיקר עם החברות המובילות: מיצובישי, דייקין ואלקטרה. 
שנת 2011 הייתה טובה יותר משנת 2010 הודות להטמעת מערכות האינוורטר. אני עובד עם פלח שוק המבין את יתרונות מערכות האינוורטר ומוכן לשלם יותר תמורת איכות המיזוג ואיכות המוצר. כעת מורגשת ירידה בשוק המזגנים. השוק נמצא בהמתנה (בשל המצב במשק), צריך להיות אופטימיים ולשמר את הקיים.
קיים קושי להתמודד עם המצב הכלכלי במשק, שמכתיב הורדת מחירים - מה שמביא לרווחיות נמוכה יותר. בנוסף, קיימת בעיה של כוח אדם. אנשי מכירות מצויים תמיד, אך אין דור המשך למתקינים המקצועיים. בשוק קיימת תחרות פרועה מצד המתקינים חסרי הניסיון והידע. הפתרון הוא לעגן בחוק ובאכיפה את נושא ההתקנות על מנת שתופעת ה'חאפרים' תיעלם. על החברות לבדוק למי הם מעבירות השתלמויות.
כבר מעל לשבע שנים שמערכות האינוורטר עובדות בשטח, הן במגזר הפרטי והן בעסקי, ומשנה לשנה תופסות את מקומן הטבעי בשוק. קשה לי לכמת באחוזים את גודל פלח השוק של האינוורטר, אולם הוא הולך וגדל משנה לשנה. לדעתי, אין בעיות עם האינוורטר. מדובר במוצר טוב ואמין. החיסכון האנרגטי ואיכויות המיזוג למשתמש, הבאה לידי ביטוי בהרגשת האחידות במיזוג, השקט, העובדה שהחימום אינו מייבש והאמינות במערכות הללו, עולה לאין ערוך על המזגנים הרגילים. להערכתי, תוך 4-3 שנים יתפוש האינוורטר 70% מהשוק".

מאיר רון, הבעלים של רון מיזוג ושרותי חשמל, הוד השרון

"היום אני עובד לבד, בעבר העסקתי רק עובדים זמניים, בעיקר במתן שירות. אני עוסק בייעוץ, מכירות, התקנה ומתן שירות ויש לי ותק של 20 שנה בענף. הלקוחות שלי הם לקוחות פרטיים ולקוחות עסקיים. אני עובד עם ארבעה ספקים: 'מחסני איכות' ועוד שלושה ספקים.
שנת 2011 הייתה יותר חלשה בהשוואה לשנת 2010. כעת אין לי עבודה. אני מחכה לעונה ומקווה שיהיה יותר טוב. אני עסק קטן ולא רוצה להיכנס להוצאות ואיני רוצה להגדיל את המחזור. אני רוצה לדעת  מה יש לי.
בשל התחרות הפרועה בשוק ההתקנות, אני לא עובד בהתקנות. המצב הכלכלי משפיע על האנשים. יש לי לקוחות קבועים שאני נותן להם שירות מקצועי והם מעריכים אותי. אני לא לוקח ללב אם לקוח אינו רוצה בי. אני יכול להתגמש במחיר רק עד גבול מסוים ולחץ לא משפיע עלי.
להערכתי, עדיין מזגני האינוורטר לא חזקים בשוק. הם יקרים יחסית לתמורה ובתקופה שהמצב הכלכלי קשה רק העשירים קונים אותם. במידה שיורידו במחיר וגם יטפלו בבעיות שיש עם מזגני האינוורטר אולי יקנו יותר. עד היום לא המלצתי ללקוחות שלי על האינוורטר כשזה נגע למזגנים קטנים. לגבי מזגנים גדולים אני ממליץ ללקוחות לקנות. אני מעריך שתוך 10-8 שנים יעברו כולם לאינוורטר".










פי.סי.חץ