טובים השניים

טובים השניים

מהן תפיסת העולם של מידאה והמטרות שהציבה לעצמה בשוק המקומי? ראיון בלעדי עם מנהל מחלקת המזה"ת בחברת המיזוג המובילה

אבי אובליגנהרץ
"השוק הישראלי נחשב לשוק מוביל מבחינה טכנולוגית וזיהינו בו דרישה למערכות מיזוג מתקדמות, דבר שיקל עלינו לשווק את המוצרים שלנו במדינות נוספות באזור המזרח התיכון. אפילו במונחים עולמיים, השוק הישראלי ניצב בקדמת החזית הטכנולוגית ומבחינתנו זהו השוק הכי מתקדם בעולם אחרי השוק האוסטרלי, כך שאין ספק שזהו מהלך נבון מבחינה אסטרטגית. 
שנית, אנו ברי מזל שיש לנו את טורנדו כשותפים ומאוד התרשמנו מהפעילות של החברה לאורך השנים. בנוסף, השורה התחתונה היא נתח השוק ולא גודל השוק. יתכן שהשוק הישראלי אינו גדול יחסית, אבל אם נתח השוק שלנו יהיה גדול דיינו", מסביר ג'יימס פו, מנהל אזור המזרח התיכון בחטיבת המזגנים הביתיים של מידאה, מה הניע את חברת הענק הסינית, הנמנית על 500 המותגים המובילים בעולם, להיכנס בראשית השנה לשוק הישראלי. 
פו, שערך את ביקור הבכורה שלו בארץ הקודש בתחילת החודש יחד עם סגנו ומנהל המכירות של המחלקה, פיל האנג, היה אורח הכבוד באירוע השקת דגמי קיץ 2012, שערכה חברת טורנדו, המשווקת של מידאה בישראל, במלון כפר המכביה, ואף נפגש עם סיטונאים, משווקים ומתקינים של טורנדו. בראיון בלעדי ל"קול אייר", חושף פו את היעדים והמטרות שהציבה לעצמה חברת המיזוג מס' 1 בתבל, כיצד שומרת החברה על היתרון התחרותי שלה, תפיסת העולם שלה בנוגע לטכנולוגיית האינוונטר, וכיצד נולדה השותפות עם טורנדו והמטרות שניצבות מאחוריה.

מס' 1 בעולם ובסין

מידאה, שהוקמה בשונדה, סין, ב-1968, הפכה לפני כשבע שנים לחברה גלובלית ומעסיקה כ-180 אלף עובדים בכ-150 נציגויות ומפעלים ברחבי תבל. ב-1980 החלה החברה לייצר מוצרי אלקטרוניקה לבנים דוגמת מקררים, תנורים, מיקרוגלים וכדומה, אולם ליבת הפעילות שלה היתה ונותרה פיתוח וייצור מערכות מיזוג אוויר. מחזור המכירות של החברה הסתכם בשנת 2011 בכ-21 מיליארד דולר מתוכם כ- 40% מהווים המזגנים.
מידאה מדורגת במקום הראשון בעולם ובסין בייצור ויצוא מזגנים, ואשתקד מכרה 31 מיליון מזגנים, מתוכם כ55% בסין. בנוסף למפעל הראשי למיזוג אוויר בסין, בבעלות החברה מפעל בוייטנאם, שני מפעלים בשותפות עם קרייר במצרים וברזיל, ובקרוב ייפתח בהודו המפעל השלישי המשותף למידאה וקרייר. מלבד שיתוף הפעולה הפורה עם קרייר, מידאה משמשת כקבלנית משנה של טושיבה וטושיבה קרייר, שארפ, סמסונג, יורק וסימנס. בשנת 2006  נכנסה מידאה למזרח התיכון עם הקמת הסניף בדובאי וכעבור שנתיים פתחה את הסניף בסעודיה.

גילוי ופיתוח שווקים חדשים

- מהם היעדים שמידאה הציבה לעצמה במישור הגלובלי בתחום המיזוג המסחרי והמיזוג הביתי לשנים הקרובות?
"בתחום המיזוג המסחרי, אותו מובילים קרייר ומותגים בינלאומיים נוספים, המטרה המרכזית שהצבנו לעצמנו היא להגביר את הנוכחות ואת נתח השוק שלנו על ידי הרחבת שיתוף הפעולה בינינו לקרייר. באופן טבעי, נפעל תחילה להגדלת נפח הפעילות שלנו בתחום המסחרי בשוק הסיני, ובהמשך בשוק העולמי. באשר לתחום המיזוג הביתי, הרי שהיעד המרכזי שלנו הוא להמשיך לפתח, לייצר ולשווק מערכות מיזוג אוויר מתקדמות ובעלות מקדם יעילות גבוה, היות שזה מקטין את התחרות ומאפשר לנו לחזק את המיקום שלנו בצמרת הענף. כיום יש לנו נוכחות חזקה בצפון אמריקה, דרום אמריקה ואירופה, ואנו מקווים לחזק את הנוכחות שלנו בשאר חלקי העולם, אם באמצעות השותפים האסטרטגיים שלנו ואם בכוחות עצמנו".

- לאור התחרות ההולכת ומחריפה, כיצד הנכם מצליחים לשמור על היתרון התחרותי שלכם?
”הסוד הוא להתרחב כל הזמן על ידי גילוי ופיתוח שווקים חדשים, כמו למשל ישראל. יש לא מעט שווקים בהם פעילים מספר קטן יחסית של שחקנים, ואשר קורצים לנו כי יש קשת רחבה של פתרונות להציע להם. בתור חברה גדולה, אנחנו משקיעים משאבים גדולים בפיתוח של מערכות מיזוג אוויר לפי הדרישות והצרכים של כל שוק בו אנו פעילים, בפיתוח מערכות ידידותיות לסביבה ומאוד מתקדמות מבחינה טכנולוגית, והמאמצים הללו בסופו של דבר נושאים פירות. אחרי הכל, לא כל יצרנית מיזוג אוויר יכולה להרשות לעצמה להשקיע כל כך הרבה מאמץ כדי לתת ללקוחותיה בדיוק את מה שנחוץ להם".

מכון מחקר למיזוג אוויר וקירור

- מהם האתגרים המרכזיים עימם מתמודדת תעשיית המיזוג העולמית וכיצד מידאה נערכת לתת להם מענה?
"קבוצת מידאה הקימה לפני כשלוש שנים מכון מחקר למיזוג אוויר וקירור, המתמקד במחקר ופיתוח של קררים ידידותיים לסביבה, יישומים הנגזרים מטכנולוגיית האינוורטר, נצילות אנרגטית גבוהה ויישומי אנרגיות מתחדשות כמו אנרגיה סולארית וכדומה. המכון, שבהקמתו הושקעו כ-31 מיליון דולר, מכיל קרוב ל-90 מעבדות ומועסקים בו מדענים וחוקרים מכל האוניברסיטאות והמוסדות להשכלה גבוהה המובילים בסין, במטרה לפתח את הטכנולוגיות והמגמות העתידיות עבור תחום המיזוג והקירור. אין זה סוד שעולם מיזוג האוויר שם כיום את הדגש על נושא הידידותיות לסביבה והפחתת הפליטות והנזק הנגרם לסביבה. הדבר בולט בחקיקה ובתקינה המחמירה ברחבי העולם ובשווקים מתפתחים במיוחד כולל המזרח התיכון, האוסרים את השימוש בקררים הישנים והמזיקים לסביבה. 
נושא נוסף שעליו אנו נדרשים לתת מענה הוא הנוחות. לא מספיק שהמזגן יקרר או יחמם את החלל, הוא צריך להיות שקט יותר, בעל נוחות מרבית ולהיות בעל מראה אסתטי המשתלב בסביבה הכללית, במטרה לתת ערך מוסף גבוה יותר ללקוחות הסופיים. כמובן שהמזגן גם נדרש להיות חסכוני יותר ומתקדם וחכם יותר, כזה השומר על טמפרטורה יציבה ומקרר ומחמם את החדר תוך זמן קצר, ומצוייד בגלאי נוכחות".

- מהי מידת הפופולאריות לה זוכה האינוורטר בימים אלה והאם הטכנולוגיה הזאת היא לטווח הארוך?
”טכנולוגיית האינוורטר הושקה בסין בשנת 2000 וסבלה מהתעניינות נמוכה עד שמידאה השיקה את מזגני האינוורטר בשנת 2009. מאז אנחנו מובילים את שוק האינוורטר בסין עם מעל 40%  נתח שוק, ותוך כשלוש שנים נציע בשוק הבית שלנו אך ורק מזגני אינוורטר. אנו מאמינים שהמחירים של האינוורטר ירדו, אם על ידי היצרנים ואם באמצעות תמריצים ממשלתיים ברחבי העולם, אשר יעודדו את הצרכנים להצטייד במזגנים הללו שהוכיחו את עצמם מבחינת חסכון באנרגיה ומתן פתרון מיזוג שקט ויעיל להפליא".

פיתוח דגמים בלעדיים לישראל

- כיצד נולדה השותפות שלכם עם טורנדו וההחלטה להיכנס לשוק הישראלי?
"השותפות החלה למעשה עם יציאתו של המותג טורנדו לאוויר העולם בשנת 2005. מאז ועד היום אנחנו עובדים באופן בלעדי בישראל עם טורנדו, ומפתחים ומייצרים עבורה את המזגנים. כיוון שהשותפות מאוד הצליחה, החלטנו לפני כשנתיים להרחיב את הפעילות המשותפת הן באמצעות מתן תמיכה מלאה לקו המוצרים של טורנדו והן באמצעות כניסה של מזגני מידאה לישראל. המהלך החשוב הזה מעיד על הליכה לשותפות ארוכת טווח עם טורנדו. השוק הישראלי שונה מאוד במהותו ממרבית השווקים בהם אנו פעילים. בדרך כלל יש לנו יותר משותף ולקוח אחד שעבורו אנו משמשים כקבלני משנה ברוב השווקים, ואילו כאן יש לנו שותף אחד בלבד. אנחנו עובדים עבור טורנדו ומידאה בלבד, וגם טורנדו רוכשים מזגנים רק מאתנו. זהו שיתוף פעולה ייחודי ששני הצדדים יוצאים ממנו נשכרים".

- האם אינך חושש שמידאה תטיל צל על טורנדו או להיפך והם יתחרו זה בזה, לאור העובדה כי מדובר בדגמי מזגנים שאינם שונים מהותית זה מזה?
"זאת שאלה טובה שמאוד התחבטנו לגביה לפני כניסת מידאה לישראל. הגענו למסקנה כי טורנדו הוא מותג חזק בישראל ולכן הכניסה של שחקן נוסף לשוק שבו כבר נמצאים מותגים כמו סמסונג, LG, Gree ואחרים, לא תפגע בו בדיוק כפי שקורה עם מידאה וקרייר למשל במצרים. ברצוני להדגיש שפיתחנו דגמים חדשים של מידאה במיוחד עבור השוק הישראלי ובהתאם למפרטים הטכניים והעיצוביים שקיבלנו מטורנדו והדרישות של מכון התקנים הישראלי. לכן, המזגנים שלנו בישראל הינם עם מקדם יעילות A או B בלבד. אני מאמין שהצרכנים מספיק נבונים כדי לעמוד על ההבדלים בין שני המותגים, ויתכן שבעתיד תהיה הפרדה ברורה יותר בין הדגמים של שתי החברות לשוק. אולי מידאה תשווק רק מוצרי היי-אנד שיהיו שונים מאלה של טורנדו, הפונה בעיקר לפלח השוק הנמוך והבינוני. אני בטוח שנלבן את הנושא בינינו ונמצא את הנוסחה האידיאלית בשנתיים הקרובות כדי ליצור הפרדה מלאה בין שני המותגים".

- האם תוכל לשתף אותנו כיצד התקבלו עד כה מזגני מידאה בישראל?
"אנו מאוד מרוצים מהנתונים שהעבירו לנו אנשי טורנדו. נראה שהמודעות לקיומו של המותג שלנו בשוק הישראלי הולכת וגוברת ואפשר בהחלט לקבוע כי מדובר בסיפור הצלחה. הצבנו לעצמנו יעדים מסוימים בהתאם למצב השוק, הכלכלה וכדומה, ואני משוכנע שנעמוד בהם בעזרת שיתוף הפעולה ההדוק בינינו לבין טורנדו".

ישראל כשוק עוגן אזורי

- האם בכוונתכם לרכוש חלק מהבעלות של טורנדו?
"הנושא הזה אכן נשקל ועומד על הפרק, אבל לא בשלב הנוכחי".

- האם בכוונתכם להפוך את ישראל לשוק העוגן שלכם באזור המזרח התיכון?
"ישראל היא בהחלט שוק יעד מרכזי עבורנו. זהו שוק חשוב הן מבחינת נתח המכירות והן מבחינה טכנולוגית. לראיה, כל שנה אנחנו משקיעים משאבים רבים בפיתוח דגמים חדשים ומתקדמים במיוחד עבור השוק הישראלי. כפי שאמרתי, זהו שוק ייחודי גם מכיוון שיש לנו שותף אחד בלבד כאן ואנחנו עובדים עימו בשיתוף פעולה מלא ובתמיכה מלאה, מודל עסקי מאוד מוצלח אותו אגב אולי ניישם בחלק מהשווקים האחרים שלנו".

- מהו המסר שתרצה להעביר באמצעותנו לאנשי תעשיית המיזוג בישראל?
"אני יודע שיש לכם ניסיון עם מוצרים ומותגים מסין, ולכן אני מבקש שתתנו לנו צ'אנס. אנו עושים את כל המאמצים כדי להוציא מקווי הייצור שלנו את המזגנים הכי טובים שיש, ואת המדיניות הזאת אנו מיישמים גם בשוק הזה, אליו אנו מייצאים את המוצרים הכי מתקדמים ואיכותיים שניתן לקבל. אני מאמין שאם תנסו אותנו תיווכחו בעצמכם שיש כיסוי להבטחות שלי וכמובן שאנו נמשיך כל הזמן להשתפר כדי שתהיו מרוצים ותיהנו מהמוצרים שלנו".










פי.סי.חץ