אוויר לנשמה

אוויר לנשמה

מהן המגמות הבולטות ולאן מועדות פני הענף? חלק רביעי ואחרון בסקר אנשי מיזוג אוויר, ראשון מסוגו בענף של "קול אייר"

יעל לביא
מאז שיצא לאוויר העולם, "קול אייר" מנסה לשקף בפני קוראיו תמונת מצב עדכנית אודות המתרחש בתחום המיזוג, קירור, חימום ואוורור בארץ ובעולם. במשך השנים עסקנו רבות בחקיקה, תקינה, תקנות, טכנולוגיה, ציוד, אביזרים, מכשור, חומרי גלם, שירותים ועוד. ראיינו אינספור בכירים, כולל מהנדסי מיזוג אוויר ומומחים שונים, שהתבקשו לתת תחזיות והערכות, אבל קולו של ציבור אחד חשוב ואשר מהווה חלק לא מבוטל מקוראנו, טרם נשמע.
על מנת לחוש מקרוב את הדופק ולהבין את המגמות כיום בענף ולאן פניו מועדות, הפקדנו לראשונה את הבמה בידי המתקינים, טכנאים והנדסאי המיזוג וקירור שביניכם. פצחנו בסדרת כתבות הבנויה כסקר, ובמסגרתה הצבנו שש שאלות זהות בפני אנשי מיזוג אוויר עם וותק מעל 7-8 שנים ואשר מעסיקים כל אחד לפחות 3-4 עובדים. להלן רשימת השאלות:
1. ספר בקצרה על העסק שלך, מיהם הלקוחות והספקים עימם הנך עובד?
2. כיצד הנך מסכם את שנת 2011 בהשוואה לשנת 2010 שהיתה שנת שיא?  
3 מה הנך צופה לשנת 2012 מבחינת העסק שלך ובענף בכלל?
4 מהם הקשיים העיקריים בעסק שלך? 
5 כיצד השתלבו מזגני האינוורטר בשוק הביתי והמסחרי ומתי להערכתך מכירותיהם יעברו את מכירות המזגנים הרגילים?

יוסי בן אור, הבעלים של  ארדן- פתרונות מיזוג אוויר מתקדמים, אורנית

"אני בעל ותק של 8 שנים בענף ומעסיק 4 עובדים. אני עוסק בייעוץ, התקנות, מכירה ומתן שירות. הלקוחות שלי באים מהמגזר הפרטי (בדרך כלל אני עוסק במיזוג של וילות) ואיני קשור לקבלנים ועסקים אלא הלקוחות מופנים אלי על ידי אדריכלים. אני עוסק רק במזגני אינוורטר והספקים שלי הם מיצובישי וLG-.
בשנת 2011 עלה היקף המכירות בעסק שלי ומבחינתי הייתה זו שנה מצוינת. אני שומע מאחרים שהמצב אצלם אינו כל כך טוב, אבל אצלי עד עכשיו המצב בסדר. אין לי מושג כיצד תהיה 2012. בשוק הפרטי קשה לצפות זאת. בניגוד לעסקים אחרים שעוסקים בעיקר בשוק של המזגנים הרגילים, ה'חאפרים' אינם מפריעים לי, מאחר ואני פונה לפלח שוק שהכסף אינו הפרמטר שחשוב לו אלא האיכות. מכיוון שיש לי שם של מי שנותן שירות איכותי, הלקוח  סומך עלי ומוכן לשלם יותר. כאשר לקוח מוכן לשלם ובעל העסק משלם היטב לעובדיו, עדיין ייוותר בידו רווח נאה ומובטח לו שהעובדים יהיו אמינים ומקצועיים. זה מצב של .WIN-WIN                                                                 
אני מעריך שהאינוורטרים  תופשים היום כ-30% משוק המזגנים. אני מוכר רק אינוורטר ומתפרנס בכבוד. הבעיה היא שלמעט בחברות הגדולות, אף אחד מהטכנאים בשוק לא למד  לתקן אינוונטרים. החברות הללו מחזיקות אצלן את הידע, גוזלות מהאנשים שנותנים שירות את פרנסתם והם מרגישים שמטה לחמם נגדע. לדעתי, אין במזגני האינוורטר יותר תקלות מאשר במזגנים אחרים, רק שאותם לא יודעים לתקן ולכן גם לא ממליצים לאנשים שבאים אליהם לקנות מזגני אינוורטר.
החברות הגדולות מעבירות קורסים להתקנת אינוורטרים אבל לא מלמדות כיצד לתקנם. הדבר נובע מכך שהרווח הגדול של יצרני המזגנים הוא מהשירות ולא מהמכירה. החברות רוצות  שאתה תאתר את התקלה ותזמין אותם לתקן. בכל חברה יש שירות ותוך 24 שעות הם מגיעים ללקוח. כל מזגן  אינוורטר בא עם 3 שנות אחריות, וזה כמובן יתרון גדול. את האינוורטרים התחילו למכור בארץ לפני כארבע שנים, כך שרובם עדיין נמצאים בתקופת האחריות והחברה חייבת לתקן אותם.
להערכתי, תוך כשנתיים השוק כולו יעבור לאינוורטרים לאחר שהממשלה תעלה את התקן של  ה-COP. המדינה העלתה כבר פעמיים את רמת ה- COP וברגע שתעשה זאת שוב, המזגנים הסטנדרטיים יהיו מחוץ למשחק. באירופה ויפן, שנושא החיסכון וההתייעלות האנרגטית, כמו גם הנושא הסביבתי, חשובים, כבר לא מייצרים מזגנים רגילים. מה גם שכאשר המחיר של האינוורטר יירד, לא תהיה מניעה לקנותו".

יוסי לוי, הבעלים של אומן מיזוג אוויר ומקררים, ראשון לציון 

"אני בעל ותק של 35 שנים ומעסיק 6 עובדים. אני עוסק בייעוץ, מכירה, שירות, תכנון וביצוע. אני עובד עם המגזר הפרטי, העסקי והמוסדי, כמו למשל משרד הביטחון ומשטרת ישראל. אני עובד גם מול קבלנים. הספקים שלי הם תדיראן, אלקטרה, טורנדו, מיצובישי ו-LG.
שנת 2010 הייתה טובה יותר עבורי. בשנת 2011 הייתה לי ירידה משמעותית בהכנסות, עקב המצב הכלכלי שגרם לאנשים לצמצם את ההוצאות. כרגע אין לי מספיק עבודה. יש עבודות יזומות ואחזקות של גורמים מוסדיים. בעת הקרובה נעבור יותר לביצוע והתקנות ואז נראה. שירות אני נותן לאורך כל השנה.
בדרך כלל אני צריך לממן חלקים מהעבודה, ואם אני נתקע יש לי קשיי נזילות. בנוסף, אני מרגיש תחרות פרועה מצד ה'חאפרים' ההורסים את הענף. בא מישהו שרק השתחרר מהצבא וכבר הוא הופך למתקין והעבודה שלו אינה טובה. הרבה פעמים אני מוזמן לתקן עבודה שנעשתה על ידי 'חאפר'. אני במקור הנדסאי מכונות ואני מוסמך לעבוד בענף, אולם היום אין חובה להיות מוסמך וזו טעות של משרד התמ"ת, שחייב לדרוש שלכל טכנאי תהיה תעודת הסמכה.
לדעתי, האינוורטר לא ממש נקלט בשוק הישראלי וזאת בשל העובדה שמחירו יקר ואין עדיין ניסיון ממשי איתו. אני מעריך שהאינוורטר תופש פלח שוק של כ-25%. בשוק המוסדי הולכים על דברים קבועים מראש. הם עובדים לפי תקציב. בדרך כלל בבתי ספר ובמוסדות אין מזגני אינוורטר כי לא משתלם להם. באירופה וביפן, לעומת זאת, האינוונטר נקלט חזק.
לדעתי, כולם יעברו למזגני אינוורטר ברגע שהמחירים ירדו ויתגברו על התקלות שיש בהם, מאחר ועדיין ולא נצבר מספיק ניסיון. יש קורסים שצריך להשתלם בהם על מנת להיות מקצועיים ולהכיר את האינוורטר. אני מעריך שתוך 5-4 שנים יצליח האינוורטר להיטמע בשוק".

שאול חדידה, הבעלים של  שאול מזגנים,  מושב ניר גלים

 "אני בעל ותק של 15 שנה ומעסיק 2 עובדים. אני עוסק בעיקר במתן שירות, מוכר קצת ומי שמבקש התקנות אני מתקין. הלקוחות  שלי באים בעיקר מהמגזר הפרטי.
שנת 2011 הייתה שנה טובה, מאחר ורבים עברו ממזגן מיני מרכזי למזגנים קטנים בכל חדר והיו לי הרבה התקנות. חורף 2012 התחיל קצת קשה. היה מאוד קר והרבה מזגנים קפאו, אבל בכך יש רק עבודת שירות ולא תיקון. בנוסף, מכיוון שלאנשים אין כסף, כשמתקלקל להם המזגן במקום לתקן אותו הם מפעילים מפזר חום ולא לוקחים בחשבון שעלות החשמל שלו גבוהה.
כל ה'חאפרים', חסרי הניסיון, מורידים את המחירים בשוק. כשאנשים מתקשרים ושואלים אותי מה המחיר שלי להתקנה ומתחילים להתווכח איתי, אני אומר שאני לא מוכן להתמודד עם 'חאפרים'. במשך 15 שנים כל פעם שאני לוקח עובד ומשקיע בו, הוא קם ועוזב אחרי 3-4 שנים. היום אין חובה שלמתקינים תהיה תעודה או רישיון. לדעתי, הבעיה נוצרה על ידי משרד העבודה שהכשיר לפני מספר שנים מספר רב של טכנאים בקורסים מזורזים ואשר לא נדרשו להוציא רישיון לעבודה בחשמל. כך נכנסו לענף הרבה אנשים לא מיומנים. במקום להסתכל על התעודות והמקצועיות, הלקוחות מסתכלים על ה'חור שבגרוש' וכך קורה שאנחנו צריכים לתקן פשלות של מתקינים חסרי ידע וניסיון.
לקחתי אינוורטר לחדר של הבן שלי משום שהיה מבצע והמחיר היה מתקבל על הדעת. אולם המזגן לא החזיק יותר משנה מתום האחריות. כשהגעתי לטפל בו הסתבר שהכרטיס של המדחס הלך וכשראיתי כמה עולה כרטיס חדש זה לא השתלם לי להחליף אותו (גם אם אני אעשה זאת בכוחות עצמי). לכן זרקתי את המזגן וקניתי חדש. גם הפרסום כאילו האינוורטר חוסך בין 50%-40% בחשמל אינו נכון. הוא חוסך אולי בין 30%-25% וגם זה כשמדובר בחיסכון ל-8 שנים. בנוסף, לא כל הטכנאים של החברות יודעים איך לטפל באינוורטר וגם אם הם יודעים אזי מחירי הרכיבים יקרים. לדעתי, מזגני האינוורטר תופסים היום כ- 10% מהשוק. האינוורטר מתאים לעשירים מבחינת מחיר ואחזקה. להערכתי, רק תוך 10 שנים יעברו כולם לאינוורטר".

אשר שגב, הבעלים של מיזוג דן, הרצליה

"אני בעל 20 שנות ותק, עובד לבד ומעסיק אך ורק קבלני משנה. אני עוסק בייעוץ, תיקון מכירה ושירות. הלקוחות שלי באים מהמגזר העסקי והמגזר הפרטי (בעיקר וילות). הספקים שלי הם תדיראן ואלקטרה וגם מיציבושי ופוג'יטסו. אני מכיר את כל הדגמים ומתאים את המזגן לצרכי הלקוח.
שנת 2011 הייתה טובה יחסית בהשוואה לשנת 2010. הייתה לי עבודה רבה. התחלתי את השנה עם שני פרויקטים ואני צופה שהיא תמשיך בסדר, וזאת מכיוון שאין לי מערך של הוצאות קבועות. אני לא מעסיק פועלים ואין לי חנות. גם אם איני עובד שבוע לא קורה לי כלום. יש לי שתי חברות שאני נותן להן שירות באופן קבוע.
מכיוון שהתחרות בענף היא בעיקר בתחום המזגנים הקטנים, וקשה לי להתמודד עם ה'חאפרים', אני בוחר לעבוד עם פרויקטים. בנוסף, חברות המזגנים אלקטרה ותדיראן מתחרות בנו, בנציגים שלהם בבתי הלקוחות. הן מציעות באינטרנט ובחנויות שלהם מזגנים במחירים נמוכים יותר ממה שהן מוכרות לי. אני לא יכול למכור כמו שקם אלקטריק, למשל, ב-20 תשלומים. פעם עבדתי עם טורנדו שהיה להם מחיר קבוע למזגן ומכרתי הרבה מזגני טורנדו והם נתנו לנו להרוויח 300 שקל על מזגן. עכשיו אני כבר לא מוכר מזגני טורנדו. מי ש'הולך על 'הגרוש' אינני מוכר לו. לקוח שלי שמכיר אותי מעדיף לקנות אצלי ומוכן לשלם קצת יותר.
הטכנולוגיה של האינוורטר היא טכנולוגיה חדשה וזה קצת מרתיע את הטכנאים. ישנם אמנם קורסים אבל זה מתיש ללכת לקורס באמצע העבודה. אני עצמי יותר חזק בטכנולוגיה הישנה ואני לא מנסה לשכנע לקוח לקנות מזגן אינוורטר. אם מדובר בעבודה גדולה, החברות באות לסייע לנו לשכנע את הלקוחות. להערכתי, מזגני האינוורטר תופשים היום 30%-20% מהשוק. קיימת התעניינות רבה מצד האנשים. אני עצמי לא נתקלתי בבעיות בהתקנת האינוורטר. המזגן מהווה חידוש והוא טוב, ואני מעריך שתוך חמש שנים יעברו כולם לאינוורטר. גם המחירים יורדים קצת".










פי.סי.חץ