טיפול שורש

טיפול שורש

השימוש במערכות מתקדמות מחד והמחסור בכוח אדם מקצועי ומיומן מאידך מחייבים רפורמה בענף המיזוג. כתבה שנייה בסדרה

יעל לביא
בגיליונות האחרונים ובגיליון הנוכחי של "קול אייר", מובא סקר שערכתי עם טכנאים ומתקינים של מערכות מיזוג אוויר, שמתוכו עלה כי רבים מביניהם חוששים מהטכנולוגיה החדשה של מערכות האינוורטר וה-VRF, אשר מתאפיינת בתקלות רבות, וכתוצאה מכך הם אינם נוטים להמליץ על מערכות אלו בפני הלקוחות שלהם. 
טענה נוספת שעלתה בין השורות נגעה לרמת ההכשרות וההדרכות שניתנות (במידה והן ניתנות) על ידי חברות המיזוג, ועל כך שהחברות אינן מקפידות מספיק בכל הנוגע לסינון המועמדים שמתקבלים להשתלמויות. לצד אלו היו גם מתקינים שעברו השתלמויות והם מבינים שהעתיד נמצא במערכות המיזוג החדשניות. 
עמדות אלה זכו במידה רבה לחיזוק מצד מהנדסי מיזוג האוויר המובילים, שחלקו עימנו בכתבה הקודמת את השקפותיהם על המתרחש בענף. בדומה למתקינים, גם המהנדסים היו שותפים לתחושה, שענף מיזוג האוויר כיום בישראל פרוץ וסובל מתדמית ירודה, בשל מספרם ההולך וגדל של ה"חאפרים" שמוציאים שם רע לענף, ולכן הגיע הזמן לעשות סדר בתחום. המהנדסים אף הפנו אצבע מאשימה כלפי המדינה על כך שלא השכילה לקחת על עצמה את נושא ההסמכות כפי שעשתה זאת לגבי חשמלאים, למשל, והותירה את הטיפול בנושא בידי בתי ספר פרטיים או לרצונן הטוב של יבואניות ויצרניות המזגנים. הכתבה שלפניכם והכתבה הבאה בסדרה מוקדשות לתגובות של בכירי חברות מיזוג האוויר בארץ לטענות שהועלו, וכיצד הם נרתמים להעלאת קרנו של הענף.

מכללה למקצוע טכנאי מיזוג וקירור

"טכנאי שירות למזגנים הנו מקצוע מורכב הדורש ידע ומיומנות הרבה מעבר לעקרונות מערכת הקירור או איך מתקנים את המוצר", מסביר אייל קרמר, סמנכ"ל השירות בחברת אלקטרה מוצרי צריכה.
"כמי שמוביל מערכת, אשר קולטת לשורותיה מדי שנה עשרות טכנאי שירות, אני יכול לומר מניסיוני כי מרבית הקורסים המועברים כיום במגוון מכללות בישראל הינם קורסים תיאורטיים בעיקרם. הבוגרים לומדים אמנם את עקרונות מערכות קירור ומערכות החשמל, אבל אין להם באמת ידע או ניסיון במתן שירותי תיקון. בנוסף, ולא פחות חשוב, הם לא מקבלים תעודת חשמלאי מטעם משרד התמ"ת כמתחייב בחוק מנותן שירות. גם תעודות הגמר המוענקות להם בסיום הלימודים הן תעודות פרטיות, לא מוכרות ולא ממשלתיות. 
"אנו באלקטרה מחפשים באופן מתמיד את כל הדרכים לשפר את השירות ללקוחות. בין היתר, דרך טיפול במקצועיות הטכנאים על כלל מרכיבי התפקיד. זו גם הסיבה שהחלטנו לקדם פתיחת מכללה, הנמצאת כעת בתהליך אישור מול התמ"ת. בין התכנים שמופיעים בלוח הזמנים ניתן למצוא בנוסף להכשרות חשמל ומערכות קירור גם תכנים ייחודיים לנו כגון נושאי בטיחות בעבודה, כולל הכשרה בעבודה בגובה, למידת תרבות ושפת השירות מול לקוח ונושאים מעשיים, כגון סידור הרכב לקראת יום העבודה, כיצד מחזיקים מברג, הופעה ולבוש מתאים וכדומה. כל התלמידים בקורס אף יצאו לימי סטאז' בשטח עם טכנאים ותיקים.
"אני מקווה שכבר בסיום הקורס הראשון נוכל להעניק לכל טכנאי שמסיים אישור מטעם התמ"ת, לעסוק במקצוע טכנאי מיזוג וקירור וכן רישיון לעסוק בחשמל. חשוב לי להדגיש שלמסיימים יש מקום אצלנו, במערך השירות של אלקטרה, אולם זהו אינו תנאי להשתתפות בקורס".                            
המכללה החדשה ממוקמת במרכז ההדרכה המתקדם שבנתה החברה במתחם שלה בראשון לציון. ההכשרה מיועדת לאנשים ללא כל ניסיון קודם במיזוג ולמי שסיימו את לימודיהם במכללות ומעוניינים להעמיק את ההתמחות שלהם בתחום. הלימודים יימשכו עד חודשיים – יום לימודים מלא – בין 08:00-16:00. מספר השעות יהיה בין 370-300 שעות (המספר המדויק ייסגר עם התמ"ת). עלות הקורס היא סמלית בלבד - 5,500 ₪ וכוללת גם ארוחות צהריים וכיבוד באופן שוטף. בהמשך, ניתן יהיה לממן את הקורס גם באמצעות מענק שחרור, ולדברי קרמר הקורס הראשון ימנה 30 איש.
 

חרטה על דגלה את מקצוע הענף

"מזגן, להבדיל ממוצרי חשמל אחרים הוא ייחודי, מותאם ללקוח ודורש התקנה מקצועית", אומר דרור ריזנברג, מנהל השיווק של חטיבת מיזוג אוויר באלקטרה. "כמו כן, מערכות האינוורטר וה-VRV החדשניות מורכבות יותר ודורשות מיומנות והבנה טכנית מעמיקה. במידה והמזגן לא יותקן כראוי, בדרך מסוימת הדורשת מומחיות והקפדה על הכללים, הוא לא יעבוד טוב או יתקלקל מהר.  אלקטרה רואה במתקינים גורם ביניים משמעותי בתהליך זה, והיא חרטה על דגלה את מקצוע הענף. לכן נעשו באלקטרה, בשלושת החודשים האחרונים (מרץ - מאי), שלושה דברים במקביל להקמת המכללה:
"ראשית, מתבצעת הדרכה בת יום אחד שנועדה לחידוש תעודת מתקין. הקורס מיועד למתקינים עצמאיים, שבעבר קבלו תעודת מתקין מאלקטרה ועברו בה השתלמות בת יומיים. יש לנו היום כ-1,000 מחזיקי תעודת מתקין. ההדרכה כוללת רענון של החומרים הטכניים ומתן מידע לגבי קו המוצרים החדש לשנת 2012, על מנת להכשיר ולהשביח את הידע של המתקינים. במקביל, נפתחו קורסים חדשים בני יומיים לקבלת תעודת מתקין וניתנו כ-400 תעודות מתקין חדשות.
בנוסף, בוצעו הדרכות מקצועיות לעוד כ-1,000 מתקינים (לאו דווקא כאלו שמחזיקים בתעודת מתקין), שהיו מעוניינים להכיר את המוצרים החדשים של אלקטרה. כל הקורסים שולבו בסיור במפעל של אלקטרה בראשון לציון ששם נחשפו המשתלמים לקווי הייצור המתקדמים ולמערך האיכות הקפדני".

- איזה סוג של ידע הקנו הקורסים השונים של אלקטרה?
"מי שבא ללא תעודת מתקין אנו מתחילים אתו מהתחלה. בשאר המקרים אנחנו לא מתעסקים בתיאוריה, אלא נותנים למשתלמים כלים שיאפשרו להם להתקין נכון את המזגנים ולתת שירות למזגנים של אלקטרה. זאת, מתוך ידיעה שלא כל המתקינים קוראים את חוברות ההתקנה ועלינו לאפשר להם לקבל את המידע הכי יישומי וממוקד. יש להם ידע אבל הם רוצים להתעדכן בחידושים".
 - היכן מתקיימים הקורסים והאם הם עולים למתקין?
 "ההדרכות מתקיימות במרכז ההדרכה המשופץ והממוחשב שלנו. העשרה ורענון תעודת מתקין אינה עולה כסף והיא כוללת גם ארוחת צהריים. ההערכה היא שבשוק קיימים כ-4,000-3,500 מתקינים. לאלקטרה יש קשר עם כ-2,000 מתקינים. יש בשטח בעלי מקצוע עם ניסיון של למעלה מ-25 שנה. אני לא מתיימר ללמד אותם על מיזוג אלא להקנות להם מידע בדבר החידושים והשינויים. מי שהוכשר באלקטרה יש לו כלים יותר טובים לפעול בשטח. בסך הכול קיימת היענות גבוהה ורבים מבקשים ומקבלים הדרכה, שבסופו של דבר תוביל ליותר מקצועיות בשטח".

ציוד מיוחד לאפיון תקלות

"כדי להתמודד עם מערכות האינוורטר", אומר יגאל עמר, מנהל השירות של תדיראן, "פיתחנו ציוד בדיקה מיוחד – מכשיר דיגיטאלי שמאפשר לנו כניסה למוח האינוורטר, על מנת שנוכל לקרוא את כל הנתונים, את כל צורת העבודה של המדחס, ציוד שעד היום אינו מצוי בידי רוב החברות.
"היום, כשטכנאי מגיע לטפל באינוורטר הוא יכול לאפיין את התקלות ולדעת האם התקלה הינה במערכת הפנימית או החיצונית. הבדיקה נעשית באמצעות התחברות של מכשיר מיוחד לכבל הפיקוד של המערכת, המאפשרת קריאה של כל פעולות החיישנים שנמצאים במערכת. ברגע שטכנאי מקבל את כל הנתונים החשמליים ומה שמשפיע על תפקוד המערכת הוא יכול לזהות את מיקום התקלה. לטכנאי סטנדרטי קשה לאתר את מיקום התקלה".
- האם הכנתם בתדיראן גם מערך הדרכה?
"הכנו ספרות מקצועית טכנית מפורטת המיועדת למתקינים ולטכנאי הבית – קודי תקלה, כאשר  לגבי כל קוד תקלה מפורטות הסיבות האפשריות לתקלה ודרכי הפתרון. במקביל, הקמנו מערכי הדרכה. אחת לחודשיים אנו מקיימים מבצעי הדרכה לכל מי שמעוניין. כמו כן, לגבי טכנאי שירות, יש לנו תכנית מוגדרת מורחבת שאותה אנו מעבירים, כתהליך שוטף, פעמיים בשנה לטכנאים השכירים של השירות.
בנוסף, הקמנו גם מערך הדרכה המיועד למגזר המקצועי הרחב: מתקינים, טכנאים וקבלני משנה, המספקים שירותים למכשירי אינוורטר במשרדים או אצל לקוחות פרטיים. אחת לחודשיים ניתנת הדרכה במערכות האינוורטר – לכולם. בהזדמנות זו אנו מציעים להם גם לרכוש את ציוד הבדיקה המיוחד".
- האם כל אחד יכול להירשם להדרכה ומהי כוללת?
"כל אחד יכול להירשם. מערכת ההדרכה מבוססת על מצגות ודוגמאות מן השטח". 
- מה דעתך על הלימודים במכללות, דוגמת אורט למשל וההכשרות שניתנות על ידי החברות השונות?                                                                                        
"במכללות לא נלמד משהו ספציפי לגבי מזגני האינוורטר. הלימודים מיועדים להכשרה של אנשים לתחום מיזוג אוויר אלא מיועדים לאנשים שאין להם מושג במיזוג. אף אחד לא יעביר 300 שעות למי שיש לו מושג במיזוג. לגבי ההשתלמויות של החברות השונות, הללו נעשות ביוזמה פרטית והן מוכרות על ידי החברה שמקיימת אותן ולא  על ידי התמ"ת".

האינטרס שלנו הוא לא למכור מוצרים שרק אנחנו נוכל לתקן

 "לא מזמן פרסמנו בכנס ל-2,000 מתקינים", מספר עמר, "על השתלמות שאנו מציעים בתחום מזגני תדיראן, ושם גם הצענו למעוניינים להירשם להשתלמות בתחום האינוורטר, באופן כללי, וספציפית להשתלם במערכות של תדיראן. אנחנו מקנים את הבסיס: מהו אינוורטר ואיך יש לגשת אליו. צורת העבודה דומה אצל כל החברות. ההבנה הכללית כיצד עובדות המערכות משותפת לכולם. השוני הוא בקודים. המתקינים, הטכנאים והלקוחות חוששים ממה שיקרה  למכשירים שרכשו בתום שנת האחריות.  
הידע לא צריך להיות שמור אצלנו. מזגן האינוורטר הוא בעל יתרונות רבים. ואנו בעד שיתוף במידע בתחום המקצועי ובציוד הספציפי של כל חברה. אם מישהו ממיצובישי רוצה ללמוד על מוצרי תדיראן – נאפשר לו. המטרה שלנו היא לקדם את המכירות. אם הטכנאים והקהל יכירו את המוצרים והטכנולוגיה החדשנית שמאחוריהם, הם לא יחששו לקנות אותם גם אם מחירם יקר יותר".
עמר מוסיף כי הקורסים אינם בתשלום ומועברים בתוך תדיראן על ידי אנשי החברה הוותיקה.

דעה אחרת

השוק עתיד לחזור בגדול לשיטת הצ'ילרים

טכנולוגיית האינוורטר הושקה ביפן לפני כ-25 שנה ועשתה עלייה ארצה, לדברי מהנדס מיזוג האוויר אורי ניצן, לפני כ- 10 שנים. "אינוורטר היא שיטה מעניינת, אך לא בטוח שהיא ישימה לארצנו, מאחר והציוד יקר ומאד מסובך (מדחסים מיוחדים, בקרים, לוחות חשמל, אביזרים וחלל צפוף מאד וקומפקטי לצורך מתן שירות ראוי לשמו) עם תוכנות ייעודיות למטרתן. סברתי שאין בארץ כוח אדם מקצועי ברמה המתאימה (ולטענתי  זקוקים למהנדסים יפניים להתקנה ותחזוקה). מאז, רמת הציוד והטכנולוגיה אף עלתה יותר, כמו למשל, המעבר ממדחסיDIGITAL   למדחסים עם שינוי מהירות ושימוש בזרם ישר (DC), דהיינו ציוד עוד יותר יקר ומתוחכם.
אני חסיד של צ'ילרים ומייבא אותם לארץ כ-25 שנה וסבור כי עתיד טכנולוגיות האינוורטרים למיניהם אינו ברור ולא מבטיח במיוחד. אנשים מתלהבים עדיין והציוד נכנס חזק בארץ. מדובר בפצצת זמן ושוק מיזוג האוויר יחזור בגדול לשיטת הצ'ילרים בוורסיות שונות, כמו צ'ילרים עם פיקוד אינוונטרים למדחסים. את החדירה החזקה של האינוורטר בחו"ל ובארץ ניתן לזקוף להשקעות הכספיות המסיביות של היצרנים, מיפן בעיקר בשיווק. בעיני, זאת שטיפת מוח בליווי תקציבים נכבדים אשר כופפה את השוק.
בהרצאות ובכנסים פורטו רק היתרונות היחסיים של השיטה החדשה ולא התעכבו כלל על החסרונות הכרוכים בשיטה. לדעתי, ולדעת אחרים שמבינים בתרמודינאמיקה, היתרונות נופחו מעבר לסביר ולנכון. בידי מצוי חומר טכני שמסביר את אי הדיוקים בתיאור היתרונות וכן את התקנים שנכנסים באירופה שאמורים להגביל את השיטה, מאחר וכמות הקררים במערכות האינוורטר האלה גדולה פי 3 מאשר בצ'ילרים. בצ'ילרים, כל גז הקירור נמצא בצ'ילרים עצמם, בעוד שבאינוורטרים למיניהם,  הקרר נמצא בכל מבנה הפרויקט (וילה או בנין משרדים) דהיינו גם בצנרת שעוברת בקירות, בתקרה וברצפה".

חסרונות האינוורטר

 לדברי ניצן ניתן למנות מספר חסרונות באינוורטר:
1. כמות נוזל הקירור גדולה, כאמור, והיא גדולה פי 3 מאשר בצ'ילרים. הקרר נמצא בלחץ גבוה מאד (קרר R410a). כל נזילה יכולה לרוקן את המערכת לחלוטין תוך מספר שעות. דבר זה יכול גם לסכן אנשים (איש הישן בחדר קטן לא יתעורר ועלול למות מחנק). יש לזכור גם שמחיר הקרר גבוה. המכפלה של כמות הקרר הגבוהה עם מחיר קרר גבוה תתבטא באלפי שקלים חדשים!
2. באירופה, במדינות כמו הולנד ובלגיה, יצאו כבר תקנים האוסרים על כך שבמעגל גז קירור לא תהיה כמות של יותר מ- 10 ק"ג. כמו כן, נקבע שבשיטה המדוברת החדר הכי קטן שמותר למזגו במבנה צריך להיות מעל 85 מטר מעוקב.
3. קשה מאד (אם לא בלתי אפשרי) להגדיל מערכת או לבצע בה שינויים לאחר שנבנתה ומולאה בקרר. לעומת זאת,  ניתן לבצע שינויים, כמו הגדלה והחלפת ציוד, בצורה קלה בשיטה עם צ'ילרים (סגירת ברזים, הורקה חלקית של המים וכדומה).
4. חיסרון גדול מאד של מערכות האינוורטר הוא שמבחינת הלקוח הסופי זוהי חתונה קתולית! כל הציוד מיובא מחו"ל מיצרן אחד בלבד (ציוד כולל יחידות העיבוי הכוללות את המדחסים, סוללות המעבים, המפוחים, הבקרים ולוחות החשמל, כמו גם יחידות הקצה – המאיידים ואפילו אביזרי צנרת הקרר). אין אפשרות טכנית שבעתיד ניתן יהיה להחליף חלקים תוך שימוש בחלקים של יצרנים אחרים, דהיינו יחידות העיבוי שעל הגג או יחידות הקצה. זאת, מאחר שלכל חברה יש מבנה, תוכנה, שסתומי ההתפשטות, כרטיסי הפיקוד ותוכנות  משלה. לעומת זאת, בשיטת הצ'ילרים ניתן להתקין צ'ילר אחר או יחידות קצה אחרות (יחידות מפוח נחשון). בשיטת הצ'ילרים לא קיים קשר מבחינת הבקרה בין הצ'ילר ויחידות המפוח נחשון (הם לא מדברים ביניהם). זאת, בניגוד לשיטת האינוורטר בה יש תוכנה ובקרים שבלעדיהם המערכת לא תפעל. 
5. עלות גז הקירור, המדחסים והבקרים היא מאד גבוהה. החיסכון בחשמל יהיה זניח לעומת מחירי הרכיבים שיידרשו להחלפה אחרי מספר שנים.
6. מערכות הבקרה מאד מסובכות. כאשר המערכות יעבדו מספר שנים ותהיה תקלה מהותית, אני בספק רב באם לטכנאים יהיה הידע לתיקון. הכל טוב כאשר המערכות חדשות. נחיה ונראה מה יקרה בעד כמה שנים (צ'ילרים פועלים 20-15 שנים והם מאסיביים יותר). יחידות האינוורטר הן עדינות ואיני צופה שהן תגענה לאותו גיל. 
7. בהשוואה ליחידות מיני מרכזיות (DX) מערכות האינוורטר יקרות מאד ונדרש ידע רב לתיקונן. יחידות מיני מרכזיות רגילות ניתנות לתיקון על ידי רוב הטכנאים הרגילים ועלות התיקון נמוכה. מחיר מדחס אינוורטר הוא פי כמה ממדחס רגיל וקשה גם להשיגו. ביחידת עיבוי DX של המיני מרכזי אין כמעט חלקי חשמל, בדרך כלל רק כמה קונטקטורים וריליים. זאת הסיבה ששיטת האינוורטר לא חדרה לארה"ב. שם הצרכנים מעוניינים במערכות פשוטות שהם יכולים לתקן או לרכוש אביזרים,  כמו מדחס וחלקי חשמל בסיסיים, שניתן לקנותם בחנויות רגילות לחלקי מזגנים או אפילו בקניונים. 8. התחרות בין 13 החברות הקיימות מחריפה והולכת. המחירים, ואיתם גם הרווח, יורדים. ברור שבסוף התהליך ייסגרו חלק מהחברות עקב הפסדים וחובות. מי יטפל אז בציוד של הלקוחות הסופיים? מי יהיה בקשר עם הספקים במזרח הרחוק?  אני בדעה שהלקוחות הסופיים יצטרכו לשאת במחיר. הם יעמדו בפני שוקת שבורה בנושא השירות ומחירי החלקים והקררים. אז יתפקחו הרבה אנשים!".










פי.סי.חץ