טיפול שורש

טיפול שורש

השימוש במערכות מתקדמות מחד והמחסור בכוח אדם מקצועי ומיומן מאידך, מחייבים רפורמה בענף המיזוג. כתבה שלישית ואחרונה

יעל לביא
בגיליונות האחרונים של  "קול אייר" הובא סקר שערכתי עם טכנאים ומתקינים של מערכות מיזוג אוויר, שמתוכו עלה כי רבים מביניהם חוששים מהטכנולוגיה החדשה של מערכות האינוורטר וה-VRF, אשר מתאפיינת בתקלות רבות, וכתוצאה מכך הם אינם נוטים להמליץ על מערכות אלו בפני הלקוחות שלהם. 
טענה נוספת שעלתה בין השורות נגעה לרמת ההכשרות וההדרכות שניתנות (במידה והן ניתנות) על ידי חברות המיזוג, ועל כך שהחברות אינן מקפידות מספיק בכל הנוגע לסינון המועמדים שמתקבלים להשתלמויות. לצד אלו היו גם מתקינים שעברו השתלמויות והם מבינים שהעתיד נמצא במערכות המיזוג החדשניות. 
עמדות אלה זכו במידה רבה לחיזוק מצד מהנדסי מיזוג האוויר המובילים, שחלקו עימנו בכתבה הקודמת את השקפותיהם על המתרחש בענף. בדומה למתקינים, גם המהנדסים היו שותפים לתחושה שענף מיזוג האוויר כיום בישראל, פרוץ וסובל מתדמית ירודה בשל מספרם ההולך וגדל של ה"חאפרים" שמוציאים שם רע לענף, ולכן הגיע הזמן לעשות סדר בתחום. המהנדסים אף הפנו אצבע מאשימה כלפי המדינה על כך שלא השכילה לקחת על עצמה את נושא ההסמכות כפי שעשתה זאת לגבי חשמלאים, למשל, והותירה את הטיפול בנושא בידי בתי ספר פרטיים או לרצונן הטוב של יבואניות ויצרניות המזגנים. בדומה לקודמתה, גם הכתבה שלפניכם מוקדשת לתגובות של בכירי חברות מיזוג האוויר בארץ לטענות שהועלו, ולאופן שבו הם נרתמים להעלאת קרנו של הענף.

ההדרכה מהווה חלק מהותי מהביצוע

"אנחנו, באקון טק, נערכנו כבר לפני מספר שנים לנושא ההדרכה. אקון טק הייתה החברה הראשונה בישראל שהכירה בכך שההדרכה מהווה חלק מהותי מהביצוע של המיזוג", אומר אסף מנטין, מנהל מחלקת הנדסה באקון טק, יבואנית מערכות מיזוג אוויר תוצרת מיצובישי אלקטריק. 
"איכות המזגן ואיכות המיזוג מושפעות באופן קריטי מאיכות ההתקנה. את מרכז ההדרכה שלנו פתחנו מתוך הכרה בכך שאין תחליף למידע עיוני יחד עם היכרות מעשית עם המוצר אותו הם עומדים לפגוש בשטח, לפני ביצוע ההתקנה בפועל". 
מרכז ההדרכה, לדברי מנטין, מחולק לשניים: אזור תרגול התקנה וכיתה עיונית. באזור ההתקנה קיים מגוון מלא של הדגמים. כל היחידות מחוברות ומופעלות, כולל בקרה ותקשורת.
"האזור כולו נגיש להדרכה והמתקין יכול לגשת ולראות בצורה נוחה מה שאינו יכול לקלוט עקב אילוצים בשטח. לכל מתקין ניתנים כלים לעבודה והוא יכול להתנסות ולרכוש מיומנות. כל מזגן מופעל במשך 20 דקות לפני שהוא עוזב את מפעל מיצובישי. ברגע שהמזגן נארז, אני יודע שהמזגן תקין. מיצובישי היא מותג בינלאומי והלקוח מקבל מוצר איכותי".

מייבאים רק מזגני אינוורטר

"אנחנו מייבאים רק מזגני אינוורטר ומאחר והמוצרים שלנו איכותיים אין לנו צורך במחלקת שירות גדולה, אלא קטנה ואיכותית. זאת הסיבה שהמתקינים שלנו עוברים הדרכות לפי תכנית שנתית מסודרת במרכז ההדרכה", מבהיר מנטין. 
"אנו מכשירים את קבלני המיזוג כיצד להתקין מערכות אלו. ההתקנה עצמה היא פשוטה, אך חייבים להקפיד על הוראות ההתקנה. הבעיה היא שאין רגולציה לגבי הכשרת מתקיני המזגנים.
בתור יבואן לקחנו על עצמנו להסביר למתקין את חשיבות ההתקנה ואת ההשלכות שעלולות להיגרם כתוצאה מהתקנה שגויה. למשל בנושא הוואקום, אנו מורים למתקין לעשות ואקום ולא מסתפקים בהוראה שיש לבצע זאת, אלא מסבירים למתקין את ההשלכות, לאורך זמן, של אי ביצוע ואקום. גילינו ששיתוף הפעולה הטוב ביותר מצד המתקינים מגיע מתוך הבנת מהות הדרישה".

מזגן מיצובישי – מתריע על כל בעיה

מנטין מעיד כי כל התקנה של מערכתVRF  מלווה באופן צמוד על ידי חברת אקון טק, ומופעלת בשטח על ידי הטכנאים המוסמכים שלה. "בזכות ההקפדה על איכות ההתקנה כמעט ואין צורך להחליף חלקים במערכות האינוורטר וה- VRF שלנו. עיקר הוראות האחזקה עוסקות בניקוי הפילטרים ושטיפת הסוללות.
אנו מעוניינים שהלקוח ייהנה שנים רבות מהמערכת שרכש. המכשיר עצמו הוא מכשיר חכם המתריע על כל בעיה באמצעות הבקרה. רוב התקלות שיש לנו הן בשלב ההתקנה, התקלה העיקרית איתה אנחנו מתמודדים היא דליפת קרר. לכן אנו שמים את הדגש על התקנה איכותית".

לקחנו את נושא ההדרכה לידינו

"מאחר והמדינה לא הגדירה את נושא ההדרכה וההכשרה של מתקינים", אומר מנטין, "החלטנו לקחת את הנושא לידינו ופתחנו את מרכז ההדרכה בישראל, שהוא חלק ממרכזי הדרכה הקיימים בסינגפור יפן ארה"ב, אוסטרליה, גרמניה ואנגליה. רק לשם השוואה, יצאנו לסיור במרכזה ההדרכה של מיצובישי באנגליה ושאלנו איזו הדרכה מטעמם עובר מתקין של מזגנים מפוצלים. האנגלים הופתעו מהשאלה. לדבריהם, הממשלה מדריכה ומעניקה תעודה רשמית. ללא תעודה זו אין החוק מאפשר לו להתקין. מה גם שבאנגליה האחריות על המזגן ניתנת על ידי המתקין ולא על ידי היבואן.
לקחנו על עצמנו, באקון טק, את הדרכת המתקינים. אנו מדריכים אותם כיצד יש להתקין את מערכות מיצובישי ועל מה יש להקפיד. מלבד הנחלת ידע על המערכת, אנו מסבירים מהו האינוורטר ומדוע הוא חוסך בחשמל ואת יתרונות מזגני מיצובישי".
ההדרכה בעיקרון מיועדת לקבלני מיזוג שמתקינים מזגני מיצובישי. ישנן 3 רמות הסמכה: רמה ראשונה – מתקין "מורשה" למזגנים מפוצלים, מערכתPower Multi-MXZ  – רב מאייד עד 8 יחידות פנים. רמה שנייה – מתקיני 'יהלום' – מתקין המוסמך להתקין (בנוסף על מה שנדרש מרמה 1) גם מערכותVRF – מערכות גדולות. (אקון טק מפקחת על כל התקנה בהתאם למורכבות הפרויקט. במקרה של מערכותVRF  קיים ליווי הנדסי של כל פרויקט). הרמה השלישית – מתקיני 'יהלום אדום'. כדי שחברה תזכה בהסמכה ברמה זו עליה להיות מתקינת 'יהלום', להוכיח עצמה, לאורך זמן ובאופן סדיר, בהתקנות איכותיות, לעבוד לפי הספר ולדעת להתריע כשנזקקים לעזרה. "כמו כן, עליה להיות בעלת ניסיון טוב בעבודה. כאשר חברה מקבלת הסמכה כזו, הדבר מאפשר לה להפעיל ולתת שירות בנוסף להתקנה. בנוסף על הדרכות אלו אנו מעבירים גם הדרכות למפקחים, מהנדסים ויועצים".

אסור להתפשר על איכות העבודה

"החלטנו יחד עם מנהל השירות, מנחם שקלים, ומנכ"ל החברה, דורון עמיר, כי 'יהלום אדום' תהיה פחות הגדרה מסחרית ויותר הגדרה טכנית - כי אסור להתפשר על איכות העבודה. בסך הכול ישנן כ-20 חברות בעלות הסמכה של 'יהלום אדום'. המספר כמעט ואינו גדל כי הכוונה לשמור על האיכות ולא על הכמות". 
 - מי הם האנשים שמגיעים אליכם להדרכות?
 מנטין: "בראש ובראשונה קבלני מיזוג אוויר שמתקינים מערכות מיצובישי. איננו פונים למתקינים שאינם משווקים אותנו. המוצר שלנו כמוצר פרימיום פונה לפלח שוק איכותי שמבין ורוצה מוצר איכותי, ללא פשרות, ומוכן לשלם עבורו. הדבר גורם לכך שהמתקין חייב להבין במערכות שלנו על מנת להסביר את יתרונותיהן ללקוח, וברור שלקוח כזה לא ניתן לפטור בתשובה פשטנית כמו: 'כי זה מזגן טוב'. כך גם נמנעים מכך ש'חאפרים' ואנשים חסרי ניסיון יתעסקו עם מערכות מיצובישי. מי שמבסס את עבודתו על מספר מכירות רב – על כמות ולא על איכות- לא נותר בידו זמן להסביר ללקוח ומכאן סביר שלא ישווק אותנו".
- כמה זמן נמשכת הדרכה?
" למתקין מורשה ומתקין 'יהלום' – יום אחד. ההדרכה אינה מחליפה בתי ספר עיוניים. ההדרכה מיועדת לאנשים שעובדים בענף – אנשים מקצועיים בלבד. חשוב לציין גם כי איננו מסמיכים מתקינים לעבודה עם חשמל ולא לעבודה בגובה, אלא הללו כפופים להסמכות כפי שניתנו על ידי המדינה. לגבי 'יהלום אדום' – ההסמכה היא תהליך וכל הזמן מתקיימות הדרכות רענון. התוקף של כל ההסמכות הוא לשנה ומדי שנה יש לעבור רענון. אנו משתדלים להקנות למתקינים ידע חדש. חלק גדול מההדרכות מונחות היום על ידי מנהל השירות הממחיש באמצעות דוגמאות את התמונה בשטח".
- האם יש נכונות מצד המתקינים לבוא להדרכות?
"בשנים הראשונות השקענו מאמצים רבים על מנת שהמתקינים יגיעו להדרכות. ואילו היום הנכונות לבוא להדרכה מגיעה מהמתקינים עצמם".
- מה ניתן, לדעתך, לעשות על מנת להעלות את רמתם של המתקינים בשוק? מה דעתך על המכללה שמקימה אלקטרה?
"כיום המתקין 'מתנדב' לצאת ללימודים. אין חוק המסמיך מתקינים לעבודה ואין גם אכיפה. הדבר הראשון שהמדינה חייבת לעשות הוא להגדיר בחוק, שמתקין חייב לעבור בחינה תיאורטית ומעשית כמו קבלנים בענפים אחרים. המדינה צריכה לגבות ולתת תוקף חוקי לבתי הספר של משרד התמ"ת.
"לגבי המכללה שמקימה אלקטרה, אני מברך על כל ידע מקצועי שמועבר לשטח. הכוונה שלנו היא להעלות את כל רמת השוק. בחודשים האחרונים כל החברות הגדולות שמות דגש על נושא ההדרכה (הרבה בזכותנו)".

להעמיק את הידע המקצועי של קבלני המיזוג 

חברת ברימאג מערכות בע"מ הינה היבואנית הבלעדית של מזגני LG בישראל. בחודש מארס השנה פתחה ברימאג את האקדמיה למיזוג אוויר בתל אביב, המהווה חלק ממערך נרחב של אקדמיות דומות שמופעלות על ידי LG ברחבי העולם. "זיהינו את הפוטנציאל הרב של מערכות אינוורטר ו-VRF  בארץ וראינו שבשנים האחרונות צמח פלח שוק זה באופן משמעותי. כמו כן, מהיכרותנו את שוק המיזוג בארץ הבנו מהר מאד שיש להעמיק את הידע המקצועי של קבלני המיזוג במערכות מסוג זה ככל שניתן", אומר ניר ניצן, סמנכ"ל ברימאג דיגיטל אייג' ומנהל חטיבת מיזוג האוויר.
"הבנו שאנו צריכים מסגרת מקצועית שבה נוכל ללמד על הציוד שלנו וככל שנעשה כך מהר יותר ובצורה מקצועית יותר כך ייטב לנו, מאחר ואת התוצאות של התקנה או ייעוץ לא נכונים אנו עלולים לספוג מאוחר יותר לאחר הפעלת הציוד.
את ההדרכות הראשונות באקדמיה העברנו לקבוצה של 28 טכנאי מיזוג אוויר של 'ברימאג שירות', וזאת למרות הידע הרב שיש להם במערכות מסוג זה, והכול על מנת לשפר ולמקסם את הטיפול שלהם בלקוח. בתחילת חודש מאי התחלנו בהדרכות של קבוצת קבלני מיזוג אוויר, מהמובילים בענף, בתקווה שתוך מספר חודשים ייכנסו דרכינו עוד מספר רב של קבלני מיזוג למעגל ההדרכות".
- כמה שעות כוללת ההכשרה?
ניצן: "ההכשרה עומדת על כ-350 שעות לימוד שיחולקו לשעות וימים מסוימים (כולל יום שישי). מספר השעות ייקבע בהתאם לעבודתו של המודרך (טכנאי, קבלן מיזוג מוכרנים וכדומה). ההדרכות הינן הדרכות עיוניות ומעשיות באקדמיה תוך תרגול על ציוד חי. את ההדרכות יעבירו מהנדסי מיזוג אוויר מהארץ וכמו כן מהנדסי מיזוג אוויר של חברת LG מחו"ל".
- האם כל מי שילמד באקדמיה שהקמתם יהיה רשאי להתקין מערכות מיזוג של LG?
"בסיום תהליך ההדרכות ולאחר שהאנשים שהודרכו יעמדו בכל הנדרש מבחינתו, הם יקבלו תעודת מתקין מערכות מוסמך של חברת LG. אני בטוח שבסופו של התהליך יבינו אלו שעברו אותו כי המערכות של LG הינן מערכות עם ערך מוסף גבוה וברמה גבוהה משל חברות אחרות".
- היכן מתקיימים הלימודים והאם אתם גובים שכר לימוד?
"הלימודים מתקיימים באקדמיה למיזוג אויר של LG, ברחוב חומה ומגדל 6 בתל אביב. הלימודים הם חינם אין כסף, כיוון שיש לנו עניין ללמד את הקבלנים ולשפר תוך כדי כך את איכות ההתקנות והידע המקצועי של כולם. נהפוך הוא. אנו נשמח להשקיע כמה שיותר משאבים כדי להכשיר את כל מי שנדרש לכך".

להקנות למתקינים ידע כיצד להתקין את המזגן ללא תקלות 

"במהלך חודש פברואר ערכנו כ- 30 כנסים שונים ברחבי הארץ- מבאר שבע בדרום ועד לנהריה בצפון, שבהם נטלו חלק למעלה מ- 2,000 מתקינים. ההשתתפות בכנסים היתה וולונטרית", מספר רוני שחמורוב, סמנכ"ל השירות של חברת טורנדו. "עם זאת, מתוך הבנה שאנו מבקשים מהמתקינים להגיע על חשבון יום עבודתם, ניתנה למתקינים שהגיעו להדרכה המחאה בסך 500 ₪ לרכישת מזגני טורנדו ו/או מידאה.
הכנסים נועדו להדגים ולהסביר לקהל המתקינים על מגוון המוצרים של טורנדו, כמו גם להסיר את החשש מפני דגמים וסוגי מוצרים חדשים, כגון האינוורטר, שמטבע הדברים הינם פחות מוכרים".
"היום, לאור העלייה במחירי החשמל והפרסום בדבר החיסכון בחשמל של מזגני האינוורטר, מגלים יותר ויותר לקוחות עניין במזגני האינוורטר, ולכן מטרתנו הינה להקנות למתקינים ידע כיצד להתקין את המזגן ללא תקלות ויכולת לטפל בו באופן שוטף. 
רוב התקלות בהתקנה נובעות מבעיות בסיסיות שאינן מצריכות ידע טכני, כגון: חיזוק פלרים המחברים בין היחידה הפנימית לבין הצנרת והיחידה החיצונית, אי ביצוע שיפועי ניקוז מים כנדרש, חיווט לא נכון של הכבל המקשר בין היחידה הפנימית לבין היחידה החיצונית ועוד. כאשר המזגן אינו עובד, יש לאתר את מקור התקלה. אבחונים שגויים של התקלות, על ידי מתקינים שאינם מיומנים, עלולים לגרום לכך שהלקוח נאלץ לשלם סכומים גבוהים בעת סיום תקופת האחריות".
"אנחנו מקווים שהכנסים יסייעו בצמצום מספר הפניות מצד המתקינים לחברת טורנדו, בזמן ההתקנה ולאחריה, וישפרו את שביעות רצון הלקוחות מרמת ההתקנה והמזגן שהותקן". 
- למי נועדה ההדרכה וכיצד היא מתבצעת?
שחמורוב: "הדרכה נועדה לכלל המתקינים ברחבי הארץ, כאשר בסיומה ניתנה תעודת מפיץ.  ההדרכה בוצעה על ידי מוטי ישראל, מנהל שירות הלקוחות. ההדרכה בוצעה באמצעות הדגמה חיה ובאמצעות סרטוני הדרכה.
חלק מהמזגנים בתצוגה (שכללה כ-50 יחידות מזגן) עבדו לאורך זמן ההדרכה. ההדרכה נעשתה באמצעות סרטי וידאו שהמחישו באופן ויזואלי כיצד עובדים המזגנים ומהן הפעולות שיש לנקוט בהן על מנת להבטיח התקנה איכותית. בחלק מן המזגנים בוצע שימוש במעטפת פלסטיק שקופה (במקום פחים), על מנת שהמתקינים יוכלו להתרשם באופן חזותי מאופן פעולת המזגן".
- האם המתקינים הרגישו שההדרכה ענתה על צרכיהם?
"המשוב להדרכה היה מדהים והמתקינים היו שבעי רצון. כמו כן, בסקר שבוצע על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה בקרב מתקינים בכל רחבי הארץ, קיבלנו תוצאות מדהימות, הממקמות את טורנדו בראש הטבלה בפרמטרים, כגון נוחות ההתקנה, כמות המשתתפים מקרב המתקינים בהדרכה, טכנולוגיה, חיסכון בחשמל ועוד".
- האם לטורנדו אין אחריות לגבי המתקינים וההתקנה?
"האחריות של טורנדו היא רק לגבי המכשיר עצמו. איננו אחראים על ההתקנה. זו אחריותו של המתקין".
- אם כך, כיצד אתם מוודאים שהמתקין והטכנאי יודעים להתקין מזגנים מתוחכמים כמו האינוורטר ויודעים לאתר תקלות?
"מתקינים שביקשו לקבל הדרכה נוספת, הנוגעת לאופן הטיפול ותיקון המזגן, הוזמנו להדרכות נוספות בנות 3 ימי עבודה ועניינן הדרכה מעשית טכנית. בנוסף, חילקנו בהדרכות למתקינים 'פק"ל כיסים' ובו פירוט של כל התקלות והדרך לטפל בהן. כמו כן, חילקנו גם חוברת (של כ-200 עמודים) המכילה מידע מפורט לגבי אופן ההתקנה והדרך לפתרון תקלות בדגמי העבר. זאת, על מנת להקל על המתקינים בפתרון תקלות עתידיות במכלול דגמי החברה. בנוסף לפרוט הקודים של התקלות צרפנו לזה גם 'גלגל לוח' ובו הסבר כיצד להתאים את המזגן לחלל הממוזג".
- האם בכוונתכם להמשיך בהדרכות בעתיד?
"התכנית שלנו הינה להתמיד בהדרכות ולקיים אותן גם בשנה הבאה. מה שברור הוא שכל ההדרכות אינן יכולות להחליף תקינה מסודרת רשמית שתחייב את כל המתקינים. היות וחברת טורנדו זכתה במכרז להחלפת 10,000 מזגנים למשפחות מעוטות יכולות, ביצענו 2 הדרכות נוספות בנות 5 מפגשים, שבוצעו על ידי נציגי משרד התמ"ת לטובת הכשרתם של המתקינים העתידים לבצע את ההתקנות בגין 'מבצע הגריטה'.
הקריטריונים להרשמה להדרכה, כפי שנקבעו ע"י משרד התמ"ת, היו מהמחמירות וכללו: תעודת הנדסאי מיזוג ו/או טכנאי מיזוג וחשמל שירות, לפחות 3 שנות ניסיון עבודה בתחום, אישור עבודה בגובה ועוד. מדובר בהדרכות ייחודיות שטרם בוצעו כדוגמתן בארץ. בטוחני שהדרכות נוספות, מסוג זה, ימסדו את תחום התקנת המזגנים - בדומה למה שבוצע בעבר בתחומים אחרים".

מערכות איכותיות הפועלות כמעט ללא תקלות

חברת פמילי ליין הוקמה בשנת 1986 ומתמחה בייבוא ושיווק מזגנים במותג "פמילי". ערן הניג, סמנכ"ל השיווק בפמילי ליין, מציין כי החברה מכרה עד היום קרוב ל-20 אלף מזגני אינוורטר ואינה משווקת מערכות VRF.
"התקנת מזגן פמילי אינוורטר פשוטה למדי", מעיד הניג. "יש לחבר את כבל ההזנה בין המאייד למעבה לפי הצבעים ומספרים. מספר הכרטיסים באינוורטר עושה את ההבדל בין מזגן אינוורטר למזגן רגיל, ולכן ישנם מתקינים שנרתעים מלהתקין מערכות אלו. ישנם קודי התרעה (20 במספר) המורים היכן התקלה (רגש, מנוע, דליפת גז וכדומה). במקרה והמתקין איתר תקלה במזגן, במהלך ההתקנה, הוא מתקשר אלינו ואנחנו מדריכים אותו בפתרון התקלה. במידה ולא ניתן לפתור את התקלה בטלפון, אנו שולחים ללקוח טכנאי שירות".
הניג מדגיש כי, במזגני פמילי אינוורטר, מסדרתbio , אין כמעט תקלות והחלפת כרטיס במזגן זה היא נדירה ביותר. לדבריו, דגמי מזגני האינוורטר של פמילי ליין, המשווקים בישראל, עובדים באירופה שנים רבות והוכחו כדגמים אמינים עם אחוז תקלות השואף ל-0. "נושא השירות קרוב מאוד לליבנו ויש לנו מערך שירות רחב בפריסה ארצית. אנו מעניקים 3 שנות אחריות לצרכן (שנת אחריות מלאה ועוד שנתיים אחריות על חלקי המזגן). החיסכון בחשמל שנזקף לזכות השימוש במזגן אינוונטר פמילי מגיע לכ-50%".
- האם הנכם עורכים הדרכה מסודרת למתקינים ולטכנאים?
"טכנאי הבית ומהנדסי החברה עוברים הדרכות והכשרות בחברה ובמפעל בחו"ל. טכנאי החוץ עוברים אצלנו הדרכה מסודרת בת יום אחד, שנערכת פעמיים בשנה בחודשים מרץ ונובמבר. את חלק מההדרכות מלווה מהנדס המפעל מחו"ל שמגיע לארץ לימי העיון. יש לנו בחברה מעבדת תיקונים וחדרי הדרכה. מתקינים וטכנאים שמבקשים לקבל הכשרה והסברים במקום מגיעים אלינו להדרכה בחברה.
עשרות רבות של טכנאי השירות העובדים איתנו מחזיקים בתעודת הסמכה של פמילי ליין. טכנאים  \אלו יודעים לאתר תקלה במזגן אינוורטר ולפתור אותה במקום. במידה וישנה תקלה שטכנאי אינו מכיר הוא פונה למהנדסי החברה שבמשרדינו ומקבל יעוץ והדרכה לפתרון התקלה. יש לזכור כי טכנאים אלו הם אנשי מקצוע מנוסים.
אין לנו קורס למתקינים, אולם לאור הדרישה בשוק נקיים כנראה בשנה הבאה קורס לכל המתקינים המעוניינים בכך, מתוך עניין לקדם את השימוש במזגני אינוורטר לחיסכון בחשמל". 










פי.סי.חץ