השיבה להודו

השיבה להודו

התחרות בשוק המיזוג ההודי מחריפה למרות המכירות המאכזבות

אלון גני
תעשיית מיזוג האוויר המקומית בהודו ניצבת על פרשת דרכים. למעלה מ-20 חברות נאבקות בעוז על נתח בשוק המאוד תחרותי ומייחלות שהוא יגדל באופן משמעותי. אולם, הפסקת החשמל המאסיבית שאירעה לאחרונה בהודו, הותירה שאלות רבות פתוחות.
מצד אחד, ההימור על תחום המיזוג נשמע מבטיח למדי לאור העובדה כי מדובר בתחום בעל חדירה נמוכה למדי במגזר הפרטי: 3 אחוז בלבד במדינה השביעית בגודלה בעולם בשטחה והשנייה בעולם בגודל אוכלוסייתה (לאחר סין): למעלה ממיליארד נפש. מצד שני, מחסור חמור בתשתיות, הבא לידי ביטוי במיוחד ברשת חשמל מיושנת המתקשה לעמוד בביקושים, והותירה כמחצית מהמדינה בעלטה במהלך הקיץ האחרון. 

אחוז חדירה נמוך בשוק הביתי

"באופן כללי, 40-50 אחוז מצריכת החשמל משמשת לבנייני מגורים ומתוך כך כ-30-40 אחוז משמשים למזגנים", מסביר גאורנג פנדיה Gaurang Pandya)), מנכ"ל קרייר הודו.
למרות הבעיה התשתיתית החמורה, פנדיה שומר על אופטימיות ולו בגלל אחוז החדירה הנמוך בתחום הביתי שניצב כאמור על 3% לעומת 40-80 אחוז במדינות מתפתחות אחרות. "זה מה שנותן לחוש שמדובר בהזדמנות גדולה כאן, כי ברור לנו שהפער ייסגר בעתיד הלא רחוק".
ענקית המיזוג קרייר אינה בודדה בתחושותיה, ולראיה יותר ויותר שחקניות רבלאומיות מנסות לפתוח את הדלתות באופן אגרסיבי למדי בשוק ההודי, ולו בגלל המשבר הקשה באירופה והרוויה שמסתמנת בשווקים מתפתחים אחרים ברחבי תבל.
"מערכות מיזוג אוויר הופכות במהירות לפריט הכרחי במקומות עבודה, קניונים, בתי קולנוע, אולמות וכדומה, ולכן יותר ויותר לקוחות מעוניינים בהתקנתן בבתיהם. לא בכדי עוד שחקנים נכנסים לשוק מתוך תקווה ליהנות מהצמיחה העתידית הצפויה בענף", מציין אנאד ראמדורי
(Anand Ramadurai), מנהל השיווק בחברת MIRC Electronics, המפיצה המקומית של חטיבת המיזוג בתאגיד האלקטרוניקה ההודי אונידה (Onida). 
ראמדורי צופה עתיד מבטיח לשוק המיזוג הביתי בהודו: גידול של כ-15 אחוז בשנים הקרובות לאור ההאטה בשווקים מתפתחים אחרים.

מכירות של 25 מיליון יחידות

למרבה האירוניה, קרוב ל-25 מיליון מזגנים נמכרו בהודו בשנת 2011, כ-80 אחוז מהם נמכרו במגזר הביתי. יחד עם זאת, מדובר בכמות מאכזבת שנבעה מהקיץ הנעים יחסית שעבר על המדינה, ולכן חברות המזגנים ממשיכות להשקיע את מירב המאמצים בתקווה לעתיד טוב יותר. "אנחנו לא חוששים וממשיכים להשקיע במטרה לבסס את מעמדנו בשוק, מתוך אמונה שבסופו של התעשייה תצליח להתגבר על הקשיים והמכשולים שניצבים בדרכה ותממש את הפוטנציאל הטמון בשוק ההודי", מוסיף ראמדורי.
עמדות ותחזיות דומות ניתן לשמוע בקרב ראשי דייקין הודו, חברת הבת של ענקית המיזוג היפנית שנכנסה להודו במרוצת שנת 2000, באמצעות מיזם משותף עם חברת.Usha Shriram בשנת 2004 רכשה דייקין את חלקה של השותפה המקומית ומינפה את עצמה בהמשך עם הקמת המפעל המקומי בנימראנה שהושק רשמית לפני כשנתיים.
"למרות שאנחנו נמצאים בהודו למעלה מעשר שנים, חברת האם שלנו נכנסה לפעילות בהילוך מלא ולבחון ברצינות את אופציית ההתרחבות הגלובלית רק אחרי 2007. אנחנו בסביבה זמן לא מבוטל אבל התנהלנו בשקט יחסי והמותג שלנו לא זכה לחשיפה הראויה במשך תקופה ארוכה. אנו מתכננים לדחוף באגרסיביות את המוצרים שלנו בשנים הקרובות", מבהיר קנוואל ג'יט ג'אווה (Kanwal Jeet Jawa), מנכ"ל דייקין הודו.

השקעה של 10 מיליארד דולר

יצרנית מיזוג האוויר מידאה נכנסת בהדרגה לשוק ההודי. בינואר השנה הכריזה החברה הסינית על שיתוף פעולה עם קרייר בשוק המיזוג למגורים. שתי החברות הכריזו כי בכוונתן להשקיע כ-10 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות בתחום המיזוג המקומי, בעיקר בהקמת מפעל חדש בקרבת מפעל המזגנים של קרייר בגורגאון.
"הודו היא אחת הכלכלות הצומחות ביותר כיום בעולם והמקום הנכון להיות בו. הזדמנות זו תאפשר לנו להסתמך על ייצור, ידע טכני רב, הפצה וניסיון ניהולי על מנת להאיץ את צמיחת המיזם החדש", אומר אוונט בו (Avant Bo), מנהל חטיבת אסיה פאסיפיק במידאה.
דוגמא נוספת לשחקן חשוב שמטיל את יהבו על הודו הוא אינגרסול ראנד, יצרנית מערכות קירור, חימום ואוורור רבלאומית שהכריזה לא מכבר על הקמת חברת בת המיועדת לפעול בתחומים הנ"ל במגזר הביתי. בהודעה שהוציאה לעיתונות נאמר כי הקונצרן האירי מתכוון להשקיע בהודו 100 מיליון דולר בשלוש שנים, על מנת להגיע לנתח שוק של כ-5 אחוז בשוק המיזוג הביתי המקומי.
"אנו מאמינים כי השוק רק ילך ויגדל. יתרה מכך, אנחנו לא מציגים רק קבוצה נוספת של מוצרים אלא משיקים קטגוריה חדשה שאינה קיימת בשוק. אנחנו מתמקדים בלקוחות הפרימיום שבבעלותם יותר ממזגן אחד בבתיהם", מציין סמיר נאגל (Sameer Nagpal), סמנכ"ל ומנהל חטיבת הפתרונות למגורים באינגרסול ראנד.

סיבות טובות לאופטימיות 

חברת טריין מתגאה בכך שהמזגנים הביתיים שלה הינם אינטראקטיביים וניתן לשלבם עם מנעוליהם של דלתות הכניסה לבתים החכמים. אבל מה כל זה שווה כאשר, כאמור, כ-600 אלף הודים נותרו בקיץ האחרון בעלטה והמדינה במידה רבה שותקה בשל התקלות החוזרות ונשנות באספקת החשמל? ראוי לזכור כי מזגנים חייבים אספקה תקינה ורציפה של חשמל כדי למלא את ייעודם, ושימוש בגנראטורים הפועלים על דיזל אינו יכול להוות תחליף לרשת החשמל כשמדובר במבני מגורים.
באופן כללי, סיכויי הצמיחה של שוק המיזוג המסחרי ושוק המיזוג הביתי בטווח הבינוני ועד הטווח הארוך, הם בהחלט טובים. יחד עם זאת, ההאטה הכלכלית העולמית, הנותנת מטבע הדברים את אותותיה על הכלכלה המקומית, מורגשת היטב בתעשיית מיזוג האוויר בהודו. ביסוואנט באטצ'ריה (Biswanath Bhattacharya), מנכ"ל חברת שירותי הייעוץ KMPG, מאמין כי בסך הכל יש לחברות המזגנים סיבות טובות לאופטימיות "בשל הביקוש הרב למערכות מיזוג מסחריות אשר הולך בד בבד עם הגידול בבנייה המסחרית שנפגעה באופן מינורי למדי בזמנים קשים אלה. בסופו של דבר הכלכלה תתאושש, יוקצו יותר משאבים לתשתיות והממשלה תשקיע בשדרוג רשת החשמל כך שתוכל לעמוד בביקוש הגואה בכלל ובאספקת החשמל הדרושה לתפעול מזגנים בפרט".










פי.סי.חץ