שנה סוף

שנה סוף

סיכום השנה היוצאת ומגמות וכיוונים בולטים בשנה הבאה בתחום המיזוג. כתבה ראשונה בסדרה

יעל לביא
ההאטה העולמית, המשבר באירופה, המחסור באנרגיה והמחאה החברתית, נתנו את אותותיהם השנה על חיינו והשליכו כמובן על תעשיית מיזוג האוויר המקומית. למרות נתוני הפתיחה הבעייתיים, שנת 2012 הייתה שנה חמה תרתי משמע בענף, כולל מבחינת התחרות העזה שניטשה והובילה לירידת מחירים.
מגמה נוספת בולטת הינה העלייה במכירות ובמודעות למזגני האינוונטר, אם כי מחיריהם הגבוהים יחסית עדיין מרתיעים חלק גדול מהצרכנים. פנינו אל בכירי הענף וביקשנו מהם לסכם עבורנו את השנה היוצאת ולנסות למפות את המגמות והכיוונים הבולטים בשנה האזרחית הנכנסת, והאתגרים שניצבים בפני העוסקים בענף.

יגיל וויט, סמנכ"ל ומנהל חטיבת מיזוג אוויר אלקטרה מוצרי צריכה
כיצד הנך מסכם את שנת 2012?
"שוק המיזוג נשאר דומה לשנה שעברה ואף עלה במקצת, אולם המחיר הממוצע למזגן והרווחיות נשחקו עקב התגברות התחרות. עלייה איטית נמשכת בחדירת האינוורטר והוא הגיע לנתח של כ-10% כמותית. אנו עדיין רחוקים משאר העולם. אלקטרה השקיעה השנה בשיפור הדירוג האנרגטי של מוצריה והרחיבה את מגוון יחידות המים שהיא מייצרת במפעלה בראשון לציון. בנוסף, שיתוף הפעולה עם אס זד מערכות בשיווק מערכות VRV וצ'ילרים של דייקין נותן אותותיו בשטח. 

מהו הצפי  שלך לשנה הבאה?
"2013 תהיה תחרותית ותציב אתגרים חדשים בפני כל השחקנים. במקביל לכניסה של שחקנים חדשים, יתכן ונראה התכנסות של מותגים ומפיצים. נמשיך לראות הרחבה של היצע מזגני אינוורטר, השקה של מזגנים מעוצבים ועוד.
ענף מיזוג האוויר דורש שני שינויים מהותיים בהמשך דרכו: התמקצעות הענף והסדרת הסמכת הפועלים בו, ועידוד ההתייעלות האנרגטית וחיזוק טכנולוגיית האינוורטר".

אילו חידושים הכנסתם ואילו חידושים בכוונתכם להביא בשנה הקרובה?
"החידושים הבולטים הם:
אלקטרה Super Quiet: סדרת מזגנים מיני מרכזיים בעלי יעילות אנרגטית גבוהה ורמת רעש מופחתת, המיועדת במיוחד לפרויקטים של בנייה ירוקה.
אלקטרה Art: סדרת מזגנים עיליים בעלת פנל שטוח במגוון עיצובים דקורטיביים, המיועדת לחדרי ילדים, נוער, שינה ומגורים. בין העיצובים גם דמויות מוכרות כגון טוויטי, הלו קיטי, באגס באני ועוד. 
אלקטרה Air+: סדרת מזגנים עיליים בעלת מערכת אקטיבית לסינון אוויר. המערכת כוללת סטריאוניזר, המפיץ לאוויר יונים חיוביים ושליליים, ובכך מסייע לנטרול גורמים מזהמים דוגמת וירוסים, חיידקים, נבגים ועוד.
אלקטרה קלאסיק 35, 40: מזגנים עיליים בתפוקה גבוהה המיועדים לחדרי מגורים. הסדרה פותחה על ידי מהנדסי אלקטרה בארץ וכוללת יחידה חיצונית תוצרת כחול לבן.
אלקטרה מולטי קוואטרו/סינקו: מערכת רב מאיידים בטכנולוגיית אינוורטר המאפשרת לחבר 4 או 5 יחידות פנים ליחידה חיצונית אחת. 
אלקטרה סקולאייר: סדרת מזגנים עיליים עמידים במיוחד, בעלי מעטפת מתכת קשיחה לפעולה ממושכת במקומות ציבוריים. המזגנים פרי פיתוח וייצור ישראלי בעלי תו תקן ישראלי מלא.
אלקטרה מינימקס פלוס: מערכת בקרה ושליטה על הטמפרטורה למזגנים מיני מרכזיים. המערכת מאפשרת לחבר עד 6 חדרים שונים, לשלוט באופן עצמאי על אספקת האוויר לכל חדר וכוללת דאמפר עוקף (Bypass) פרופורציונאלי".
 
דורון עמיר, מנכ"ל אקון טק, יבואנית מזגני מיצובישי אלקטריק
כיצד הנך מסכם את שנת 2012?
"2012 הייתה שנת עסקים טובה מאוד, הן ברמת המכירות והן ברמת הרווחיות. אמנם, התחרות בשוק גברה אך 'אקון טק' נהנית מקהל לקוחות נאמן שיודע להעריך את האמינות והמקצועיות שאנו מציעים, המוכיחה את עצמה לאורך השנים. גם בתחום ה- VRF יש לנו מענה הולם לתחרות, הן מבחינת מגוון מוצרים רחב, המאפשרים גמישות תכנונית ליועצים ואדריכלים, והן מבחינת תמיכה טכנית הנדסית.
בחודשים האחרונים הכנסנו את ה-אקודן (Ecodan), מערכת לחימום מים בטכנולוגיית אינוורטר, המיועדת לחימום תת-רצפתי, רדיאטורים, מים סניטאריים וחימום הדוד הביתי.  תגובת השוק הייתה טובה ומכרנו כמות מערכות יפה. 
תחום חדש נוסף אליו נכנסנו לראשונה הוא אוורור של חללים גדולים ומסחריים. במסגרת זו אנו משמשים כיבואנים הבלעדיים של מאווררי הענק BigAssFans'' האמריקאים. המאווררים משווקים בקטרים של 2.4-7.3 מ' ומהווים פריצת  דרך בתחום אוורור חללים גדולים, כגון מבני תעשייה, חקלאות, מרלו"גים, מוסכים, אולמות וגני אירועים וכדומה".

מה הצפי שלך לשנה הבאה? 
"ענף מיזוג האוויר נמצא בצמיחה מתמדת לאורך כל השנים. יש במדינה ביקוש למזגנים לאור העלייה במספר התושבים והמצב הכלכלי שאינו רע. אני אופטימי ומאמין שבעתיד תימשך מגמת הביקוש בתחום מיזוג האוויר והענף ימשיך לצמוח.
מזגני מיצובישי הם מזגנים איכותיים ברמה גבוהה ומיועדים לפלח השוק שמעוניין באיכות. אנחנו לא מנותקים מהשוק, אבל בפירוש לא נוטלים חלק בפרסום ובשיווק התחרותי והאגרסיבי. אנחנו פונים ללקוחות שמעוניינים במוצרים איכותיים ומוכנים לשלם עבורם את המחיר הנדרש. לאורך השנים אנחנו פוגשים לקוחות שחוזרים שוב ושוב כי הם נהנים ממוצרינו, מחוויית הקנייה ומהשירות יוצא הדופן. תופעה נוספת ומתגברת היא של פרויקטים גדולים, שתוכננו במקור למזגנים פשוטים, המבקשים לשדרג את עצמם למערכות איכותיות של מיצובישי".
אילו חידושים בכוונתכם להביא בשנה הקרובה?
"אנחנו מעריכים שנגדל בכל התחומים ובהתאם לכך נערכים ומגייסים אנשים נוספים. בשנה הבאה, לאור הביקושים מהשטח, יוכנסו שינויים ושיפורים בכל קווי המוצרים הביתיים ומערכות ה-VRF. התקציב שלנו לשנה הבאה מותאם לתחזית".  

ערן הניג, סמנכ"ל חברת "פמילי ליין שיווק", יבואנית, משווקת ויצרנית מזגני פמילי
כיצד הנך מסכם את שנת 2012?
"השנה שחלפה הייתה שנה טובה עבורנו מבחינת היקף המכירות בהשוואה לקודמתה. אולם, יש לזכור שבתחום מיזוג האוויר התחרות היא עזה ומאוד אגרסיבית והשפיעה על כלל הרווחיות בענף.
הקיץ היה חם מאוד והייתה לכך השפעה על כמות המזגנים שנמכרה. במיוחד בלט הדבר בחודש יולי שבו הטמפרטורות היו מן הגבוהות שנמדדו בישראל. השנה מכרנו יותר מזגני אינוורטר בהשוואה לשנים קודמות, וזאת בעקבות הפרסום הרב והגברת המודעות אצל הלקוחות. למרות זאת, מזגני ה- ON/OFFעדיין שולטים בשוק המזגנים בארץ (כ-90%), זאת בניגוד לאירופה שבה רוב המזגנים הנמכרים הם מזגני אינוורטר.
היעילות האנרגטית של המזגנים בישראל היא מהטובות בעולם. המזגנים מאוד חסכוניים בצריכת אנרגיה, וזאת מאחר והתקינה בארץ לגבי התייעלות אנרגטית מאוד גבוהה.
כשאני בוחן את שנת 2012, אני מרוצה מכך שהגדלנו את המכירות והגדלנו את הפריסה שלנו בשטח, אולם ההוצאות גדלו וגם התחרות עשתה את שלה. לפיכך השוק הולך היום לקראת עליית מחירים בשאיפה לאזן את הענף. השנה הייתה שנה של מלחמה וקשה לצפות מה תהייה ההשפעה לשנה הבאה".

מה הצפי שלך לשנת 2013?
"המתקינים והצרכנים גילו השנה  שביעות רצון גבוהה מאיכות מזגני 'פמילי', רמת השירות, תכונות המזגנים והעיצוב. מבחינת כמות המזגנים שתימכר, אני סבור שנגדיל אותה או לכל הפחות נשמור על הקיים אך לא נקטן. עושה רושם שהתחרות תמשיך להיות אגרסיבית, בדומה לשנת 2012, למרות עליית המחירים המתוכננת. איני צופה הקלה לענף מבחינה זו.
 'פמילי ליין' מדורגת במקום הרביעי בדירוג החברות הגדולות, לאחר אלקטרה, תדיראן וטורנדו. 3 החברות הגדולות מכתיבות את מגמת הענף ואנחנו מתאימים את עצמנו אליהן".

אילו חידושים בכוונתכם להביא בשנה הקרובה?
'פמילי ליין' תשווק בשנת 2013 מזגני ON/OFF עם דרוג אנרגטיA  לאור הביקוש למוצרים יעילים וחסכוניים. במקביל, ישנה דרישה למזגנים מעוצבים ולכן אנו משיקים גם ליין של מזגנים בעיצוב לבן קריסטל.

איליה אומנסקי, מנהל מותג סמסונג בחברת "סמליין", יבואנית מזגני סמסונג 
כיצד הנך מסכם את שנת 2012?
"שנת 2012 הייתה שנת הביכורים שלנו בשוק והייתה שנה מצוינת עבורנו. צמחנו מעבר למצופה ומכרנו אלפי מזגנים. המזגנים של 'סמסונג' אינם מזגנים בסיסיים אלא מזגני סמארט אינוורטר חסכוניים במיוחד. אנו פונים אל שוק מזגני הפרימיום וממותגים גבוה ברמת החברות הטובות ביותר בשוק. 
המזגנים שלנו מצוידים במערכות טיהור אוויר מובנות SPI– טכנולוגיה בלעדית של סמסונג. מערכות טיהור האוויר יודעות לטפל בבקטריות ולנטרל אלרגנים וחיידקים באוויר כמו גם לנטרל את וירוס השפעת. כל זה באמצעות 'הלבשת' יוני מימן וחמצן על המזהמים והפיכתם לאדים. לטכנולוגיה זו יש חשיבות רבה לגבי אנשים הסובלים מאסטמה ואלרגיות והיא מעניקה להם איכות טובה יותר בהשוואה לכל מזגן אחר הנמצא בשוק. כמו כן, המזגנים מגיעים עם מערכת הגנה משולשת הכוללת מגן נחשולי מתח מובנה, ציפוי נגד קורוזיה ומדחס המוגן מעומס יתר ויודע לספק תוצאות בטווח טמפרטורות רחב של עד 60 מעלות צלסיוס. כל זה קיים אך ורק במזגנים של סמסונג".

מה הצפי שלך לשנת 2013?
"עד היום המזגנים שהבאנו היו מסדרת 'אקו לייף'. בשנה הבאה אנחנו הולכים להמשיך עם הליין הקיים, שזה ליין מעוצב, להרחיב לסדרות נוספות ולייבא בנוסף למזגנים מסדרת 'הלייף', דגמים וסדרות נוספות של מזגני 'סמסונג' יותר מתקדמים ובמגוון עיצובים. כל המזגנים יהיו מזגני סמארט אינוורטר, חסכוניים בחשמל ועם מערכת טיהור אוויר מובנת".
אילו חידושים נוספים בכוונתכם להביא בשנה הקרובה?
"בנוסף לכל היתרונות והטכנולוגיות שציינתי קודם, לסמסונג יש טכנולוגיה ייחודית הנקראת Smart Saver, אשר בנוסף לטכנולוגיית סמארט אינוורטר החוסכת עד 60% מהאנרגיה- יודעת כיצד לצמצם את צריכת האנרגיה עד 31% נוספים. מדובר בפטנט בלעדי של סמסונג וכך אנו מקבלים מזגנים בעלי ביצועים מיטביים וצריכת אנרגיה מזערית.
 כמו כן, אנו נכנסים לתחום המזגנים המעוצבים, מהמתקדמים ביותר בעולם". 










פי.סי.חץ