קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן
שיא קנסות המפעלים המזהמים נשבר ב-2012: 12 מיליון ש'

שיא קנסות המפעלים המזהמים נשבר ב-2012: 12 מיליון ש'

בגין עיצומים כספיים שהטיל עליהם המשרד להגנת הסביבה

 

המפעלים בארץ שילמו בשנת 2012 סכום שיא של 12 מליון ₪ בגין עיצומים כספיים שהטיל עליהם המשרד להגנת הסביבה. כך עולה מבדיקה שערך משרד פרופ' יובל לוי ושות' לקראת כנס "סביבה 2050". 
על פי הערכתו של עו"ד קובי בר לב, שותף ומנהל מחלקת איכות הסביבה במשרד פרופ' יובל לוי ושות' ומי שמכהן כיו"ר ועדת איכות הסביבה של לשכת עורכי הדין, בתוך 5 שנים בלבד יגבה המשרד מהמפעלים עיצומים כספיים בגובה של כ-50 מליון ₪, מדי שנה. זאת כתוצאה מכניסתם לתוקף של סדרת חוקים חדשים כמו חוק אוויר נקי, החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, חוק האריזות והחוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות. לדברי עו"ד בר לב, מרבית העיצומים שמטיל המשרד להגנת הסביבה  על התעשייה בארץ הינם בגין אי עמידה בנהלים ולא בגלל זיהום בפועל. "עיצומים אלה, המוטלים בדרך כלל על חריגת מנהלים בלבד ולא על זיהום,  מהווים נטל כבד ומיותר על המפעלים בארץ ועלויות שבסופו של דבר מגולגלות גם על הצרכן הסופי". 
ייצויין כי היכולת של המשרד להגנת הסביבה להטיל עיצומים כספיים מנהליים על מפעלים ותאגידים נכנסה לתוקף לפני כשלוש שנים בלבד. הטלת העיצום הכספי נעשית ללא פניה לבית המשפט, כאשר בניגוד לקנסות, אין מדובר בהליך פלילי וכאשר המפעל מביע התנגדות לעיצום הכספי, חובת ההוכחה היא עליו, ולא להיפך. מסיבה זו בעלי מפעלים רבים מוכנים לספוג את העיצום, גם אם אינם מסכימים לו, ובלבד להימנע מכניסה להליך פלילי. 
"המפעלים והתאגידים בארץ חשופים לסנקציות מנהליות ולעיצומים כספיים בשיעור של מאות אלפי שקלים, אולם התנהלות המשרד להגנת הסביבה אינה מעודדת אותם לנהל נכון את הסיכונים הסביבתיים שלהם" טוען עו"ד בר לב. "מנגנונים כאלה קיימים מזה שנים ברבות ממדינות ה-OECD , שם הם מכונים Compliance Programs (מבדקי אכיפה פנימיים). המבדקים הללו מעודדים תאגידים לבדוק את עצמם באופן שיטתי, מתועד ורציף, ובדרך זו להפחית את הסיכונים הסביבתיים שמתלווים לפעילותם". לדבריו, תכניות אכיפה פנימיות דומות עוגנו בישראל, בתחילה על ידי הרשות להגבלים עסקיים ולאחר מכן על ידי הרשות לניירות ערך, והצליחו להביא חברות ציבוריות רבות להשקיע משאבים עצומים בבדיקת העמידה שלהן בהוראות הדין, בתחומים אלו. שם, ביצוע של מבדקי אכיפה פנימיים ואפקטיביים עשויים לספק לתאגיד הגנה מפני הליכי אכיפה, אך במקביל הדבר הביא לשינוי ניהולי בחברות ושיפר את הביצועים שלהם".