קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן

"בטרפלייס" מוכרת לוקשים

בימים אלה אנו עומדים בפני מתקפת יחסי ציבור מצד ראשי חברת "בטרפלייס" הישראלית


מאת משה שלו עורך חדשות CoolAir

 

בימים אלה אנו עומדים בפני מתקפת  יחסי ציבור מצד ראשי חברת "בטרפלייס" הישראלית  שהצליחה לגייס הון ממקורות בנקאיים להמשך המחקר והפיתוח של "פתרון כולל" למכונית חשמלית.

 

דוברי החברה ובהם היזם שי אגסי והמנכ"ל אלוף (מיל.) משה קפלנסקי טוענים בהתרברבות כי הם "יוצרים תורה לעולם כולו" וכ ההצעה שלהם למכונית עם סוללה חשמלית מתחלפת (בתחנות שירות) ואלפי לחנות טעינה היא היה הפתרון.

הדברים מוגזמים על דרך ההפלגה.

קודם כל בתחום זה (ולא רק בו) ישראל איננה "אור לגויים". בשנים האחרונות היו מספר פריצות דרך מדעיות בתחום הסוללות החשמליות המבוססות ליתיום וחלקיקים מתעשיית הנאנו-טכנולוגיה, פיתוחים שמקנים היום אפשרות להטעין את הסוללה בשקע החשמלי של הבית במשך 5 שעות או בהטענה של בין 1 - 10 דקות בזרם חשמלי חזק יותר במקומות שיועדו לכך (תחנות טעינה). וכך ניתן לפתור את בעיית זמן הטעינה הארוך שהיווה מכשול בשנים האחרונות. הודות לפיתוחים חדשים אלה פחתה במידה ניכרת הסכנה בהתחממות או התפוצצות הסוללה עקב עודף טעינה או שינויי טמפרטורה קיצוניים.

בין ראשי החוקרים של מכוניות חשמליות ניצב פרופסור הירושיי שיניזו מאוניברסיטת קאייו היפנית, שהצליח ליצור כבר ב-2003 מכונית חשמלית המכונה "אליקה", המגיעה ל-370 קמ"ש ולמרחק של 300 ק"מ בטעינה אחת.  עקב אכילס של המכונית היא עלותה. אינציקלופדית "ויקיפדיה"  מציינת כי למכונית 320 מצברי ליתיום שעלותם כ-20 מיליון ין.  אף שביפן ישנה הטכנולוגיה המפותחת ביותר בתחום, דווקא בסין ישנו יישום מסחרי של טכנולוגיה זו. חברה סינית מייצרת מוניות חשמליות, המבוססות גם הן על סוללות ליתיום. המהירות המקסימלית שלהן היא 120 קמ"ש, והן בעלות טווח נסיעה של 350 ק"מ לטעינה אחת.

לאחרונה חברה אמריקאית בשם פניקס מוטורקארס  החלה לייצר מכוניות חשמליות המבוססות על הסוללה החדשנית והידידותית לסביבה של חברת אלטרנאנו מארצות הברית  המבוססת ליתיום, טיטניום וחלקים מתעשיית הנאנו - טכנולוגיה, ומאפשרת טעינה מהירה של עד 10 דקות המקנה טווח נסיעה של 200 ק"מ לטעינה  ועד 400 ק"מ (שיפור של הסוללה שיצא לשוק ב-2009).  יתרונה הנוסף הוא באורך חיי הסוללה, שמספיקה ל-400,000 ק"מ של נסיעה מצטברת תוך כדי 15,000 פריקות והטענות מחדש (cycle) לעומת עד 1,000 מחזורים בסוללות ליתיום רגילות.

כיום גם ניתן לאגור חזרה את החשמל המופק מהתאוצה של המכונית על ידי המרת 85% מהאנרגיה הזו לחשמל המוחזר ישירות לסוללה ומטעין אותה מחדש.

באמצע שנת 2009 הודיעו מספר חברות מסחריות כגון רנו, ניסאן, ג'נרל מוטורס  ופורד על שלבים מתקדמים בפיתוח של מכוניות חשמליות. הדעה הרווחת כיום היא שהרכבים החשמליים יכנסו לייצור סדרתי (המוני) החל משנת 2010 ויתנו מענה מספק לרב האוכלוסייה מבחינת טווח הנסיעה לכל הטענה, חיסכון ניכר בעלויות אחזקת הרכב והנסיעה, בטיחות ונוחות‏.

"בטרפלייס" המספרת עתה כי היא תציג (יחד עם חברת רנו) מכונית מונעת סוללה חשמלית (שמתרוקנת כבר לאחר 160 קילומטר נסיעה) בסוף 2011 תגיע  לשוק מאוחר  מהאחרים עם פתרון של פריסת תשתיות אלפי תחנות טעינה שעשוי להיות מיותר כאשר ימומש - אם  בכלל.