קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן
צרות בתעופה עייפות הטייסים

צרות בתעופה עייפות הטייסים

תאונות אוויריות רבות לא היו חייבות לקרות ויתכן ויכלו להימנע


ברור שתאונות אוויריות רבות לא היו חייבות לקרות ויתכן ויכלו להימנע. את ההרוגים לא ניתן להחזיר, אבל ניתן להשתמש באינפורמציה שנאספת תוך כדי חקירת המקרים, לצורך למידה וניסיון למנוע תאונות בעתיד. בעיקר מדובר במניעת תאונות הנובעות מעייפות הטייסים. עוסקים בבעיית העייפות מזה עשרות שנים אבל לא מספיק צעדים ננקטים בהמשך ללימוד זה.

בעיית העייפות מסובכת מידי מכדי רק להוציא מספר חוקים ויש להכניס מערכת כוללת של ניהול הנושא – fatigue risk management system FRMS. אחת החברות שאמצה את הגישה היא EasyJet שנכנסה לתהליך של איסוף נתונים על נוהגי שינה ועייפות של טייסים, כחלק מתוכנית  מחקרית שהתבטאה גם בשינויים בלוח טיסות והמשך איסוף נתונים. מערכות כאלה יכולות להיות מיושמות בקלות על ידי קווי תעופה אחרים כדי לאפשר ל-FAA להוציא בהמשך הנחיות.

מדינות רבות, כולל צרפת, קנדה, אוסטרליה וסינגפור, החליטו לאפשר לטייסים לנמנם, באופן מבוקר, בתא הטייס. נמנום זה אינו בא להחליף שנת לילה טובה ולוח טיסות בנוי בצורה מדעית, אלא ההנחיה ניתנת לשימוש במקרים חריגים תוך ידיעת שאר צוות המטוס. בארצות הברית נראה שקשה יהיה לעמוד למנוע את שיוכה של מדיניות כזו למקרים של שינה לא מבוקרת אבל מסקנות חיוביות מהמחקרים שנערכים הם אלה שצריכים להנחות את האחראים.

גם בנושא אחזקת המטוסים יש לטפל בגורם עייפות צוות האחזקה ואכן חלק מהמדינות שעוסקות בנושא באינטנסיביות, אימצו גישה זו. כמו כן יש להרחיב את הקף הבדיקה מטיסות ארוכות טווח גם לטיסות קצרות. בנוסף בעיות שינה של הטייסים אינה גורם התייחסות של הגופים הנותנים היתרי בריאות וטייסים לא נשאלים על בעיות כאלה. בענפי תחבורה אחרים הנושאים כן עולים בבדיקות. בנוסף יש לאחד את כל ערוצי המאמצים שכבר נעשים כמו לדוגמא אימון צוותים לטיפול בנושאי ערות ועייפות ועוד.