קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן
לקחי יאטה לאסון ענן האפר

לקחי יאטה לאסון ענן האפר

עתה מנסים להערך לעתיד בעקבות לקחי ענן העשן באיסלנד

 

התפרצות הר הגעש באיסלנד גרם לתוהו ובוהו בשמי אירופה למספר ימים ורק מספר קווי תעופה הגיבו בצעדים יצירתיים, לגבי אחרים רק התערבות של הדרג הפוליטי סייעה. הר הגעש באיסלנד אמנם שקט, אבל האיום ממנו או מהרי געש אחרים קיים. כ-100,000 טיסות בוטלו במהלך אפריל 2010 אבל את הנזק הכספי שנגרם לחברות התלויות בהובלה אווירית קשה לאמוד במדויק וההערכה היא 1.5-2.5 מיליארד יורו. ארגון IATA סבור שרק הנזק לחברות התעופה מגיע ל-1.3 מיליארד יורו.

בגרמניה בלבד הושפעו 40,000 טיסות. התברר, שבוויכוח אם צריך או לא להשבית את הטיסות ומה הנזק שנוצר, הדעות בין הגופים השונים המעורבים בסחר הגרמני חלוקות בנושא תלות היבוא והיצוא בהובלה האווירית. יש שטענו ש-98% מהיבוא והיצוא מובלים בתחבורה יבשתית וימית מה שמותיר 2% להובלה האווירית. אחרים קבעו ש-35-40% מערך היצוא הגרמני מובל באוויר.

סוכנות IATA העבירה ביקורת על הבירוקרטיה השוררת באירופה ושההחלטות נלקחו על בסיס תיאורטי ולא על עובדות ושהטיסות שלכאורה נעשו לצורך בדיקת הריאות לא היו מצוידות במכשירי מדידה. בעולם כולו ידוע הפער בין הדרוש לבטיחות והלחץ הציבורי. שרי התחבורה של 27 מדינות האיחוד האירופי החליטו לחלק את השמיים לשלושה אזורים בהתאם לריכוז האפר באוויר ועכשיו רוצה להפוך קריטריונים אלה לתחיקה קבועה. ב-24 ביוני תתכנס ועידה לדון במקרה ובתוצאות. יש המצפים שיוחלט על פיצוי כספי בגין האסון אולם לא ברור שאכן כך יוחלט.