קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן
ביקורת על מודל הקניינות  של אגסי

ביקורת על מודל הקניינות של אגסי

ספקות רבים לגבי המודל של בטרפלייס/ אגסי הרוצה למכור סוללה נטענת קניינית שתחייב את יצרני המכוניות בעולם להתאים אותן לסוללת בטרפלייס

מאת משה שלו עורך חדשות CoolAir

ספקות רבים לגבי המודל של בטרפלייס/ אגסי הרוצה למכור  סוללה נטענת קניינית שתחייב את יצרני המכוניות בעולם להתאים אותן לסוללת בטרפלייס. עד כה נכשלו המאמצים בכיוון הזוי זה.

יצרנים ומשווקים משווים גישה תמוהה זאת לחברה הרוצה לבנות תחנות  דלק עם דלק מיוחד אך ורק לה ולמכוניותיה...

כתב "מעריב" סקר באחרונה את ההתפתחויות בתחום המכונית החשמלית ומביא את רשמיו:

ההתפתחות הטכנולוגית העצומה התרחשה רובה ככולה ב-5 השנים האחרונות, בעיקר בתחום הסוללות וניהול האנרגיה החשמלית. בשונה מהמכוניות של אמצע שנות ה-80, שהיו משהו בין קוריוז להפגנת יכולת טכנולוגית, החשמליות המודרניות מיועדות לציבור הרחב וישווקו בקצב גובר והולך - דבר שכולנו נוכל להיווכח בו כבר במהלך השנה הבאה. ואכן, כמה וכמה מ-100 הדגמים החדשים שהוצגו השבוע בתערוכה "מוטור שואו" בפריז היו מכוניות חשמליות, שישווקו באירופה ב-12 החודשים הקרובים.

שניים מהדגמים החשמליים צפויים להגיע בקרוב גם לישראל. החשוב שבהם, רנו פלואנס ZE, הוא אחד הנדבכים הראשונים בפרויקט המכונית החשמלית של חברת בטר פלייס הישראלית. הדגם הנוסף, שהוא שיתוף פעולה המוליד 3 דגמים של מותגים שונים, הוא החשמלית העירונית הקטנה של מיצובישי, i-MiEV, אשר על בסיסה נבנות גם פיז'ו iOn וסיטרואן C-זירו. לקראת התערוכה לקחנו את פלואנס ואת C-זירו לסיבוב.

 
מיצובישי i-MiEV. חשמלית עירונית קטנה AP  משפחתית של ממש

הגרסה הסדרתית ‏(גרסת טרום הייצור‏) של פלואנס ZE - כלומר המראה המדויק של המכונית, שתוצע גם בישראל - נחשף השבוע ב"מוטור שואו", אחת מתערוכות הרכב החשובות בעולם. ערב התערוכה הזמינו ראשי רנו עיתונאים מכל העולם לנהוג בה, אולם בפועל - כפי שהתגלה רק כשהגענו לעיירה בולון שבפרברי פריז - המכוניות שהוצעו לנהיגה לא היו ממש המכוניות הסדרתיות, אלא אבות-טיפוס ששימשו לצורך ניסויים של היצרן. גם נסיעת המבחן לא היתה משהו שראוי לתואר הזה, וקשה מאוד לתאר את תכונותיה הדינמיות של המכונית על סמך הסיבוב הקצר שהתאפשר לנו.

המכוניות שנהגנו בהן - שתיים מתוך עשרות ספורות המשמשות את היצרן לצורך ניסויים - הן למעשה דגמי פלואנס הרגילים, אשר נמכרים בישראל עם מנועי בנזין שהסבו למכלולים חשמליים. מכוניות זהות להן נמצאות גם בישראל ומשמשות את בטר פלייס לניסויים, חלקם בשיתוף עם רנו, וגם לנסיעות ראווה במתחם של החברה בפי גלילות. המכוניות ה"אמיתיות", אשר גרסת הטרום ייצור שלהן הוצגה כאמור בתערוכה, ארוכות ב-13 ס"מ מהמכוניות שבהן נהגנו, ואפשר להניח שגם כיול המתלים שלהן שונה מעט בגלל חלוקת משקל אחרת.

על אי גדול בנהר הסיין, שלאחת מגדותיו שוכנת העיירה בולון, פעל עד לפני כמה שנים מפעל הייצור הראשון של רנו. מולו, בעיירה עצמה, שוכן כיום קומפלקס המשרדים ואולמות התצוגה של היצרן, ולא רחוק משם נמצא גם אחד ממרכזי הפיתוח שלו. נסיעת המבחן בפלאונס ZE - סיבוב שאורכו פחות מ-5 ק"מ - התקיימה פחות או יותר סביב הקומפלקס הזה ובנוכחותו של נציג מטעם היצרן, שישב לצד הנהג.

הנהיגה בוצעה בתוך תנועה עירונית צפופה למדי, במהירויות המקובלות בתנועה פריזאית שכזאת. הישורת הארוכה ביותר שבה אפשר היה לנסות ולפתח מהירות לא עלתה על מאות מטרים.

כצפוי ממכונית חשמלית, פלואנס ZE מאיצה בשקט, והרעשים העיקריים שבוקעים ממנה הם זמזום קל של המנוע החשמלי וצלילים חלשים שבוקעים ממגבר הבלמים החשמלי. באופן לא צפוי, תחושת התאוצה הראשונית של המכונית מאכזבת מעט, שהרי מנועים חשמליים מתאפיינים בכך שכבר במהירות אפסית הם מייצרים את מרב כוחם.

תחת המגבלות שהוזכרו, הרושם הראשוני הוא שכאשר פלואנס ZE

תאיץ מהרמזור, היא לא תישאר אחרונה בין כל מכוניות ה-1.6 ליטר - אבל בטח ובטח לא תשאיר את הטובות שבחבורה מאחור. בסך הכל, כמכונית עירונית שחיה בין רמזור למשנהו, תאוצה כזו ‏(במכונית שאינה עמוסה במלואה‏) בהחלט מספקת, ויש משהו נעים בידיעה שאתה נוהג בכלי רכב שלא מייצר כל סוג של זיהום בעצמו, אלא רק במקום שבו מיוצר החשמל.

לאנשי רנו היה חשוב במיוחד שהחשמלית הראשונה שלהם לא תהיה "מכונית עירונית" קטנה - אלא מכונית משפחתית של ממש, כדי להמחיש שמכונית חשמלית היא מוצר שימושי ונטול מגבלות‏ (כמעט‏). לכן בחרו בפלואנס הגדולה והמרווחת. אלא שמתא המטען של פלואנס ZE ‏(אפילו בגרסה ה"נכונה" שהוצגה בתערוכה‏) נגזל נפח רב על ידי הסוללה, והנפח שנותר מצומצם למדי. המרחב הפנימי, לעומת זאת, זהה לזה של פלואנס הסדרתית - כלומר הוא בין המרווחים בקטגוריה.

מהירותה של המכונית, כך הסבירו לנו אנשי רנו, מוגבלת ל-135 קמ"ש כדי לחסוך אנרגיה ולאפשר טווח נסיעה סביר. רבים ודאי יסברו שמדובר במהירות מספקת לכל צורכי המינוע האנושיים ושיש היגיון ויתרון בהגבלת מהירות כזאת; אחרים יאמרו שיש מקומות ומצבים שבהם אפשר ‏(ומותר‏) לנהוג מהר יותר, ובכל מקרה רוב מכוניות הנוסעים הקונבנציונליות מגיעות למהירות של 160-200 קמ"ש.

בגלל מזג האוויר הקריר של הסתיו הפריזאי לא נאלצנו להפעיל מיזוג אוויר, אשר נחשב לצרכן האנרגיה הגדול במכונית לאחר המנוע עצמו, ומשך הנסיעה לא איפשר להעריך את קצב זלילת החשמל של המכונית. אין ספק שהדאגה המשמעותית ביותר של מי שיחפוץ להשתמש בה היא טווח הנסיעה שלה, עם ובלי קשר לפטנט החלפת הסוללות - וכרגע זה עקב אכילס של כל המכוניות החשמליות.

מחירה של פלואנס ZE יעמוד על כ-26 אלף יורו ‏(כ-130 אלף שקל‏) באירופה, ואת הסוללה שלה ניתן יהיה לשכור בנפרד תמורת 80 יורו לחודש ‏(960 יורו לשנה‏), לא כולל עלות החשמל. מדובר ב"מחיר מחירון", וסביר שמחיר המכירה האמיתי יהיה בסופו של דבר נמוך יותר. בניגוד לישראל, שבה קיים שוק סגור לייבוא רכב והיבואנית הבלעדית של פלואנס ZE תהיה בטר פלייס, באירופה אפשר יהיה לקנות את פלואנס החשמלית בלי לקנות גם את החשמל שלה באותה חבילה.

 
בארץ, עם מיסוי מסובסד שיעמוד על כ-10% בלבד, צפויה המכונית לעלות 110-120 אלף שקל, לא כולל הסכם השירות של בטר פלייס. מי שירכוש את פלואנס באירופה או בישראל, יקבל איתה קופסת הטענה חכמה, שתותקן בביתו ותאפשר לטעון את המכונית בטעינה מהירה בתוך 30 דקות.

תיאורטית, בלי לדעת מה כתוב בסעיפי החוזה בין רנו ללקוח אבל בהנחה שרנו לא תעבור על חוקי ההגבלים העסקיים, ישראלי יוכל לרכוש פלואנס ZE באירופה ולייבא אותה לארץ בייבוא אישי. במקרה כזה הוא ישלם 10% מס קנייה ואת המע"מ שיהיה נהוג באותה עת, ויוכל לחבר את קופסת החשמל לביתו ‏(ממש כפי שמייבאים טלפון נייד במקום לרכוש אותו ממפעיל סלולרי‏).

לא מן הנמנע כי מי שגר בעיר וטווח הנסיעה היומי שלו אינו ארוך במיוחד, ייהנה כך מחיסכון מסוים. וכמו לגבי כל מכונית חשמלית שתיובא ארצה, הרכישה והתפעול שלה לא יהיו תלויים באף מפעיל חיצוני. לדוגמה, מי שמייצר חשמל בעצמו, למשל באמצעות פאנלים סולאריים, ייהנה משימוש זול במיוחד במכונית החשמלית שלו.

מכונית נוספת שבה התאפשר לנו לבצע את אותו סיבוב עירוני היא "קנגו ZE", הטנדרון של רנו, שגם הוא מוכר בישראל בגרסה שהוסבה למכלולים חשמליים. מכונית זו, שהיא אב טיפוס בשלב פרימיטיבי אף יותר מפלואנס ZE, תיוצר גם היא בייצור סדרתי ותושק בשנה הבאה. מחירה באירופה צפוי לעמוד על כ-20 אלף יורו.

לקנגו ZE אין סוללה שניתנת להחלפה, אך בשונה מפלואנס, הסוללה הזו שטוחה לגמרי וממוקמת מתחת למכונית - ולכן היא לא גוזלת נפח מתא המטען. הרושם הוא שביצועי התאוצה בקנגו ZE "עייפים" עוד יותר מאלה של פלואנס - וכצפוי ממכונית מסחרית, גם איכות ונוחות הנסיעה פחות טובות. אבל כלי רכב כזה, שייהנה מהטבת מס מתאימה, יכול להתאים לחברות כמו דואר ישראל או לחברות שמפעילות מכוניות חלוקה קטנות בתוך הערים לטווחי נסיעה קצרים.