קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן
מודעות נמוכה לפסולת אלקטרונית

מודעות נמוכה לפסולת אלקטרונית

בכל שנה נמכרים בישראל, לרוב במסגרת שדרוג, כ-2.5 מיליון מכשירי סלולר חדשים, מה שאומר שמספר זהה של מכשירים יוצא מהשוק

המודעות של הציבור בישראל לנושא המיחזור בכלל, ולמיחזור פסולת אלקטרונית בפרט, אינה גבוהה. בכל שנה נמכרים בישראל, לרוב במסגרת שדרוג, כ-2.5 מיליון מכשירי סלולר חדשים, מה שאומר שמספר זהה של מכשירים יוצא מהשוק.
חברות הסלולר הישראליות מצדן, דוחפות כל הזמן את הצרכן לשדרג את מכשיר הסלולר שלו. הן עושות זאת במטרה לכבול את הלקוח לעוד תקופת התחייבות ממושכת. צורך זה של החברות גורם לכך שאורך החיים הממוצע של טלפון סלולרי הוא כ-18 חודשים בלבד. מכשירים רבים, שאינם רחוקים מחזית הטכנולוגיה, מוחלפים תדיר, וחברות הסלולר נאלצות לטפל בהרבה מאוד פסולת אלקטרונית.
מהם הפתרונות של החברות למיליוני מכשירי הסלולר שמוחלפים מדי שנה? בפרטנר ציינו כי הם "מעודדים את לקוחותינו להחזיר מכשירים שאינם בשימוש בעת ביצוע שדרוג או ניוד ומעניקים להם זיכוי כספי תמורת מסירת המכשיר הישן" - וכך נוהגות גם שאר מפעילות הסלולר.
בחלק מהמקרים החברות מתקנות את המכשירים ומשווקות אותם כמכשירים מחודשים, בעיקר ללקוחות פרי-פייד, אך לא רק. באחרונה החלה סלקום למכור באתר שלה מכשירי אייפון מחודשים במחיר מוזל. בשאר המקרים המכשירים הישנים מפורקים לחלקי חילוף, כאשר חלקים ברי מיחזור (מתכות) נמכרים לחברות העוסקות במיחזור, ושאר הרכיבים מועברים למטמנות.
פלאפון למשל, מוכרת את רכיבי המתכת לחברת EMS זיקוק מתכות, את סוללות הליתיום שולחת החברה לחו"ל ואת סוללות הקדיום טומנת החברה באתר הפסולת ברמת חובב. ומה עם המכשירים שלא מוחזרים לחברות הסלולר? על כך אין נתונים מדויקים, אך נראה שהרבה מאוד מכשירים מונחים ללא תוחלת בבתיהם של אנשים פרטיים.