קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן
ניהול תחבורה ירוקה

ניהול תחבורה ירוקה

בכוח התבונה: הזדמנויות ואתגרים ביישומי ITS לתחבורה ירוקה

מאת ערן ראובני [1]
 
מערכות תבוניות לתחבורה (ITS), הן מערכות משולבות של טכנולוגיות תקשורת, בקרה, מחשבים ומידע המיועדים להתקנה ברכב או בתשתיות הדרך במטרה לשפר את כלל ביצועי מערכת התחבורה, רמת בטיחות בדרכים וצמצום הפגיעה באיכות הסביבה.
מערכות תבוניות לתחבורה תורמות באופן משמעותי בתחומים הבאים:  
בטיחות בדרכים- מערכות eSafety  המותקנות ברכב שתפקידן למנוע או למזער ככל הניתן את הסיכון לנוסעים בעת התרחש תאונה. בינהן: מערכות עזר בבלימה ומניעת נעילת בלמים, מערכות ייצוב אלקטרונית- ESP, מערכות להתרעת אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב, מערכות להתרעת הירדמות, מערכות לניטור לחץ אוויר בגלגלים ועוד.
מערכותITS  לניהול תנועה- מערכות המיועדות לבקרת תנועה וניהול מצבי גודש, מערכות מידע למשתמשי הדרך (מבוססות GPS או  סלולאר) מערכות המתקשרות בין הרכב לתשתית שתפקידן לאפשר זימון ופינוי נתיבים לרכב הצלה וביטחון, מערכות לשיפור מערך החנייה, מערכות לניהול מהירות ועוד.
לצד התרומה לשיפור מצב התנועה ולשיפור רמת הבטיחות בדרכים לטכנולוגיות ITS תרומה מרובה לאיכות הסביבה וזאת באמצעות מנגנוני ההשפעה הבאים:
·        מערכות ניטור נהיגה- על ידי ניתוח דפוסי הנהיגה והדרכת הנהג, ניתן להקטין את צריכת הדלק להקטין בלאי ולאפשר שימוש בתחליפי חומרים מזהמים (שימוש בבלמים על בסיס פולימרי במקום בלמי אסבסט, מחייב את הנהג לניהול מהירות מתון יותר).
·        מערכות לניהול ציי רכב- מאפשרות למנהל צי הרכב, לשפר את יעילות הובלת המטענים ומתן השירות ללקוחות, תוך חיסכון גבוה בהוצאות דלק ובלאי.
·        מערכות ניהול תנועה- מאפשרות את בקרת התנועה וניהולה באופן שוטף ויעיל, תוך הקטנת העומסים וזמן החשיפה של הסביבה לפליטת גזים המכילים רמות פחמן גבוהות.  
·        מערכות תעדוף רכבי הצלה- מאפשרות פינוי נתיבים וייעודם עבור רכבים הנוסעים אל מקומות התרחשות אסון או אירוע המתעצמים ככל שעובר הזמן מרגע התרחשותם (שריפות, דליפת חומרים מסוכנים ועוד).
·        מערכות שילוב מידע דרך-רכב V2I – מערכות המאפשרות להעביר מידע אודות זמני החלפת מצב רמזור אל הרכב תוך מתן אפשרות לנהג להתאים מהירותו למעבר באור ירוק.
קידום תהליכי מימוש ויישום של טכנולוגיות ITS מונע כיום ע"י מספר בעלי עניין: רשויות דרך, גורמי משרד התחבורה, גורמי בטיחות בדרכים, יצרני רכב, יזמים מפתחי טכנולוגיות, חברות וארגונים בעלות ציי רכב.
בין האתגרים העומדים כיום בפני המשרד לאיכות הסביבה עומד הצורך ליצירה של מנגנוני שיתוף עם משרדי הממשלה המופקדים על פרויקטים שונים בתחומי ה-ITS  (משרד התחבורה, משרד האוצר, משרד לביטחון פנים) ויצירה של מנגנוני עידוד לבעלי תפקידים בתחום המוניציפאלי להאצת ישום תשתיות ITS בתחומי אחריותם.
תחום חשוב שנדרש לעסוק זו הוא קידום ומימון מחקרים הבוחנים את תרומתן של טכנולוגיות חכמות לתחבורה לשמירה על איכות הסביבה וכמובן פעילות להגדלת מודעות מנכ"לי חברות וארגונים להאצת קצב הטמעת הטכנולוגיות החדשות בציי הרכב שלהם.  חשוב לציין כי פעילות מחקרית מהווה בסיס חשוב הן לתמיכה בתהליכי חקיקה והן בסיס להעלאת מודעות ציבורית לנושא.
 
[1] הכותב משמש מנכ"ל האיגוד ישראלי למערכות תבוניות לתחבורה – איגוד ITS ישראל