קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן
גורס נייד לצמיגים

גורס נייד לצמיגים

חוק הצמיגים מבקש להסדיר סילוק ומחזור צמיגים באופן שיבטיח הגנה על הסביבה

 
על פי הערכות, בישראל מטופלים כ-50.000 טון צמיגים בשנה ומחודש יולי בשנת 2011   נדרשים יבואני הצמיגים למחזר 30% מהם. תוצרי המחזור המקובלים הם ייצור פתיתי גומי לשימושים תעשייתיים שונים, ייצור מרצפות ומרבדי גומי סופגי אנרגיה לגני משחקים ומשטחי ריצה, שימוש בצמיגים כתחליפי דלק ואף הוספת צמיגים גרוסים לאספלט לסלילת כבישים שקטים. החוק שהתקבל חל גם על חברות התחבורה הגדולות, כגון "אגד" ו"דן", ועל ארגונים ממשלתיים, כמו משרד הביטחון, שברשותם מאות אלפי צמיגים משומשים, ומחייב אותם להעביר את הצמיגים למחזור.

חברת 'נגב אקולוגיה' למחזור וטיפול בפסולת, פיתחה מודל שירות המתבסס על מגרסה ניידת שיכולה להגיע אלת מצבורי הצמיגים הדרושים לגריסה. "מטרת השירות שאנו מספקים היא להקל על המחויבים בטיפול בצמיגים" אומר נתי פז, מנכ"ל נגב אקולוגיה. "הלוגיסטיקה הסבוכה בשינוע מאגרי צמיגים לגריסה אינה פשוטה וכאן אנו נכנסים לתמונה כדי להקל על אילו שמחויבים בטיפול בצמיגים כדוגמת פנצ'ריות, יבואנים וכו'..." מוסיף. המגרסה גורסת צמיגים בהספקים של כ- 14 טון שעה צמיגי מכוניות, וכ- 6 טון שעה צמיגים מעורבים הכוללים צמיגי משאיות, טרקטורים ועוד. המגרסה גורסת גם חומרים אחרים, כגון: פלסטיק, עץ, ברזל ועוד. "היתרון העיקרי של מגרסה זו הוא בניידותה: המגרסה מונעת ע"י מנוע דיזל חזק, המספק לה כוח הידראולי וחשמלי ולכן היא מותאמת לעבודה בכל מקום. אנו יכולים לספק גריסה לצמיגים וחומרים אחרים במגרש הלקוח, בתחנות מעבר או באתרי החברה" אומר נתי.
 
החוק לטיפול בצמיגים מתבסס על עקרון המקובל במדינות רבות בעולם, כדוגמת: ארה"ב, יפן, בריטניה, גרמניה, צרפת הולנד ועוד, לטיפול בבעיות סביבתיות - עקרון "אחריות היצרן". על פי עקרון זה האחריות לטיפול בבעיה סביבתית הנגרמת כתוצאה משימוש במוצר כלשהו מוטלת על יצרן המוצר, או היבואן במקרה בו המוצר מיובא. הרעיון המרכזי מאחורי עקרון זה הוא שיצרן או היבואן הם ראש הפירמידה בגלגולו של המוצר עד להפיכתו לפסולת, ולכן חלה עליהם החובה לטפל במוצר גם בסוף חייו. במדינות רבות בעולם קיימת תעשיית מחזור צמיגים. מחזור הצמיגים עדיף על פני הטמנתם הן מבחינת החיסכון בגומי טבעי כחומר גלם והן מבחינת החיסכון בנפח המשמש להטמנה באתרי פסולת שנמצא במחסור בישראל.