קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן
תקנות דלקנים אוניברסאליים

תקנות דלקנים אוניברסאליים

ועדת הכלכלה החלה לדון בתקנות הדלקנים האוניברסאליים שיאפשרו לקדם את התחרות במשק הדלק

הוועדה קיצרה את משך הזמן לאישור תקן לדלקן אוניברסאלי מ-18 ל-15 חודשים. ח"כ חרמש: "לפי נוסח התקנות היישום המלא של התהליך יארך עוד 4.5 שנים – והמשמעות היא הפסד של 3 מיליארד שקל למשק"
 
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דנה היום בתקנות הדלקנים האוניברסאליים, לקידום התחרות במשק הדלק. התקנות הותקנו לפי הצעת החוק של ח"כ שי חרמש, שאושרה בקריאה שנייה ושלישית כבר באוגוסט האחרון. לפי החוק, התקן התדלוק האוטומטי ("דלקן") יהפוך להתקן אוניברסאלי שיאפשר לרכוש דלק מכל חברת דלק, בין אם ההתקן שייך לאותה חברה או הותקן על ידיה ובין אם לאו.
 
התקנות נועדו להסיר את החסם של המתדלק במעבר בין חברות הדלק, כדי לאפשר לצרכנים לבחון את המחיר שמציעות לו החברות השונות ולבחור בחברה שמציעה את המחיר הנמוך בכל זמן נתון. משמעות נוספת היא כי אם חברה מסוימת תבקש לסיים התקשרות עם חברת דלק אחת ולהתקשר עם חברה אחרת, היא לא תאלץ להחליף את כל הדלקנים בצי הרכב שלה.
 
נציגת הלשכה המשפטית של משרד התשתיות, חגית אייזנמן מלכה, הסבירה כי התקנות קובעות מסלול בעל שני שלבים. האחד קובע פרק זמן של שנה וחצי להתקנת תקן מתאים לדלקנים אוניברסאליים. אם מכון התקנים לא יצליח להתקין תקן יבחר מנהל מינהל הדלק מפרט לדלקן כזה בהליך מכרז. לאחר מכן התקנות מסדירות את שלב היישום, שבו תוך שנה מיום קביעת התקן או המפרט בכל תחנת דלק תוצב לפחות משאבה אחת שתאפשר תדלוק בדלקן אוניברסאלי ותוך 3 שנים לא יותר עוד שימוש בדלקנים שאינם אוניברסאליים.
 
היוזם ח"כ חרמש התייחס בתחילת הדיון לתקנות שהגיש משרד התשתיות ואמר כי המשק מחכה לדלקנים האוניברסאליים כבר 14 שנה. לדבריו, לפי התקנות כרגע היישום המלא של התהליך ייארך עוד 4.5 שנים, זאת בעוד שלפי נתוני רשות המסים עיכוב ביישום התקנות מוביל להפסד של 700 מיליון שקל בשנה. "המשמעות היא הפסד של 3 מיליארד שקל למשק", טען ח"כ חרמש. "ועדת הכלכלה ידעה לעמוד בלחצים והמאבק להורדת מחיר הדלק הצליח חלקית – ברגע שהדלקן האוניברסאלי יכנס לשימוש מחיר הדלק ירד עוד יותר".
 
היזם יובל מור, מחברת מ.י.ד תמנון אחזקות שמציעה דלקן אוניברסאלי, אמר כי יש מוצר שכבר קיים ואין צורך בתקן חדש. לדבריו, כיום אין תקן לדלקנים שבהם נעשה שימוש בשוק. "כל התקני התדלוק עובדים לפי תקן בינלאומי אירופאי", הסביר. "לא צריך להמציא את הגלגל, אלא רק לעשות הליך שוויוני של בחירת הטכנולוגיה ולחייב את היצרן לעבוד בשיתוף פעולה עם מכון התקנים. המהלך של יצירת תקן חדש יעקר את החוק מתוכן".
 
מנהל תחום חשמל, אלקטרוניקה וטכנולוגיות במכון התקנים, עופר עגור, אמר כי המכון ערוך להכין תקן כזה. "אמנם אין תקינה בינלאומית", אמר, "אך אנחנו נענים לאתגר ואני מאמין שנוכל לעמוד במשימה תוך שנה וחצי". נציגת משרד המשפטים, עו"ד עדנה הראל, הסבירה כי ההליך של קביעת תקן דרוש מאחר וצריך לעשות ניסיון סביר שלא לפגוע בפרטים שכבר קיימים בשוק. זאת כדי לאפשר לחברות המייצרות אותם להתאימם לדרישות, ולא לדחוק אותן מהשוק.
 
ח"כ חרמש ביקש לקצר את הזמנים לקביעת תקן, ואמר כי המשמעות של דחייה היא עלות של 60 מיליון שקל בחודש למשק. "ברפא"ל הצליחו לפתח מערכת הגנה נגד טילים תוך 8 חודשים", אמר ח"כ חרמש. עגור הסביר כי מדובר בתהליך ארוך ולא פשוט ולכן נדרש פרק זמן של שנה וחצי להשלימו. בסופו של דבר קיבלה הוועדה את הצעת הפשרה של ח"כ חמד עמאר, לפיה משך הזמן לפרסום טיוטת תקן יישאר לעמוד על שנה, אולם משך הזמן לקביעת תקן יעמוד על 15 חודשים במקום 18 חודשים בהצעה המקורית.
 
הוועדה דנה גם בטענת חברות הדלק, לפיה התקנות מחייבות אותן להתקשר עם כל מי שירצה להתקין דלקן אוניברסאלי. עו"ד אפרת כהן שיחור מחברת פז טענה כי החובה מחייבת את החברות להעמיד קו אשראי לכל צרכן. היועץ המשפטי של סונול, עו"ד שמואל סבג, הסביר כי ההוראה מחייבת את החברות לבצע מערך חיתום עם כל המעוניין בדלקן. "מחייבים אותנו להיות בנק ולהקים מערך שלם של ניהול אשראי", אמר.
 
היו"ר שאמה-הכהן דחה את הטענות של חברות הדלק ואמר בתגובה כי התקנות לא מונעות מהחברות לדרוש בטוחות עבור האשראי. לדבריו, הלקוח הוא זה שיצטרך להחליט אם הוא מוכן להעמיד בטוחה או לא.
 
הוועדה טרם השלימה את אישור כל סעיפי התקנות ותקיים דיון נוסף בנושא.