קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן
מדוע מסתירים את ליקויי התחבורה הציבורית

מדוע מסתירים את ליקויי התחבורה הציבורית

מרבית התלונות שמתקבלות מדי שנה באגף התחבורה הציבורית, נוגעות לחברות האוטובוסים

מדוע מסתירים מכם את רמת השירות בחברות התחבורה הציבורית? למרות בקרה שוטפת הנערכת לחברות האוטובוסים במימון כספי ציבור, במשרד התחבורה מסרבים לפרסם נתונים אודות רמת השירות שמציעות החברות. הנתונים מועברים למשרד באופן שוטף על-ידי חברת בקרה חיצונית, וכוללים מדדים כמו צפיפות, עמידה בלוחות זמנים, ניקיון תחנות ויחס הנהגים לנוסעים. 
 
למשרד הוגשו בחודשים האחרונים כמה פניות להעברת מדדי השירות של חברות האוטובוסים השונות, אך כולן נענו בשלילה. זאת, למרות שפרסום הנתונים ישרת את ציבור הנוסעים ועשוי אף להביא לשיפור רמת השירות ולהגברת התחרות בין החברות.

מי שיאנית התלונות?
הבקרה לרמת השירות כוללת מדדים רבים: החל בהופעה של הנהג, עבור בעמידה בתנאי הרישיון של הקו, ועד היבטים בטיחותיים בנהיגה. המדדים משוקללים לציון כולל בהתאם לחשיבותם היחסית. כך למשל, אי-עמידה בלוח הזמנים או אי-ביצוע נסיעה מקבלים בציון המשוקלל חלק משמעותי הרבה יותר מאי-הצגת רישיון רכב בעת ביקורת או ניקיון תחנת המוצא. 

מרבית התלונות שמתקבלות מדי שנה באגף התחבורה הציבורית, נוגעות לחברות האוטובוסים - יותר מ-60% מהתלונות שהתקבלו ב-2009 עסקו בליקויים לכאורה בפעילות החברות. אגד, המבצעת כמעט 50% מסך הנסיעות בענף, ספגה את המספר הגדול ביותר של תלונות - 29% מסך הפניות. בנוסף מתקבלות מדי שנה מאות תלונות גם במינהל היבשה, האחראי על אגף התחבורה הציבורית: כמחצית מהפניות למינהל עוסקות בחברות האוטובוסים.