קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן
היהלום שבכתר

היהלום שבכתר

חדשנות, מצוינות ותפיסת שירות ייחודית מהווים את סוד ההצלחה של אקון טק, משווקת מזגני מיצובישי בישראל

אבי אובליגנהרץ
שלושת היהלומים המרכיבים את הלוגו שלה, נחשבים לא רק לאחד מהסמלים המסחריים המוכרים ביותר בעולמנו, אלא גם לשם נרדף לאיכות ומצוינות. שני ערכים חשובים, שבהחלט מזוהים גם עם חטיבת המיזוג של מיצובישי ועם הפעילות המקומית בתחום הקירור והחימום של החברה היפנית הוותיקה.
השנה האחרונה היתה שנה מוצלחת במיוחד עבור חברת אקון טק מקבוצת ניסקו ארדן, המשמשת מאז שנת 99' כיבואנית והמשווקת הבלעדית של מערכות מיזוג אויר מתוצרת תאגיד מיצובישי אלקטריק, הנחשב לחלוץ בשימור איכות הסביבה, חיסכון באנרגיה ושיפור איכות החיים. 
החברה, שהתמקמה במבנה חדיש באזור התעשייה הצפוני בלוד, מונה 40 עובדים ומתוכם שמונה מהנדסי מיזוג אוויר, זכתה במכרזים רבים והיתה מעורבת במספר גדול של פרויקטים מסחריים בתחום החימום והקירור. את עיקר תשומת הלב קיבלו מערכות המיזוג המשולבות מים, שלא בכדי תפסו תאוצה, הודות לשילוב הנפלא של החום הנפלט בעת פעולת הקירור לטובת חימום המים, בין השאר, של בריכות שחייה בבתים פרטיים ושל המקלחות הצמודות לחדר הכושר של בריכת גורדון המחודשת בתל אביב. 
מדובר במערכות City Multi לחימום מי בריכה, חימום רצפתי וחימום מי מקלחת (מים סניטריים) ללא גוף חימום. המערכות המבוססות על עקרונות ה-Heat Pump ו-Heat Recovery, משתלבת באופן אינטגראלי במערכת המיזוג ומהווה השלמה למערכת ניהול האנרגיה של הלקוח.

דגש על השירות

"הייחוד שלנו טמון בכך שאנחנו מתרכזים בהנדסה ושירות, כאשר ההנדסה באה לידי ביטוי בתמיכה בלקוחות, קרי המתקינים המוסמכים. השירות הוא אין האוס, כלומר כל הטכנאים הם שלנו, ואילו הלוגיסטיקה מתבצעת באאוטסורסינג, כי בה אנחנו מעוניינים פחות להשקיע תשומת לב ניהולית. אנחנו מנהלים אותה מתוכנו אבל השימוש במחסנים במיקור חוץ מאפשר לנו לחסוך בהשקעות בכוח אדם ובמחסנים ולהתרכז בתחום השירות", מעיד דורון עמיר, שנכנס בימים אלה לשנתו העשירית כמנכ"ל אקון טק.


הדגש שמושם על השירות בא, לדברי עמיר, לידי ביטוי בקשר ההדוק עם המתקינים שנהנים, בין השאר, ממרכז ההדרכה הגדול והמרשים שמעמידה החברה לשירותם, ואשר מאפשר להם ללמוד באופן תיאורטי ומעשי על מערכות המיזוג והחימום המתקדמות של הקונצרן היפני המוביל. ראוי לציין כי בנוסף למתקינים מגיעים למרכז גם מהנדסים, מפקחים, מנהלי פרויקטים ואף לקוחות סופיים שמבקשים להתרשם מקרוב מיכולתן ועוצמתן החרישית של המערכות.
כמי שהיתה החלוצה ביבוא מזגני אינוורטר לישראל, אקון טק מברכת על התחרות ההולכת וגוברת בתחום בשוק המקומי. "התחרות עשתה לנו רק טוב. הודות לכך שיותר חברות מייבאות כיום 'אינוורטרים', הקהל הישראלי נחשף יותר למוצר הזה וזה עוזר לנו במכירות. בעצם אקון טק מייבאת אך ורק מזגני אינוורטר ואין לנו מזגני On- Off מאז שעברנו לגז
R410 לפני כארבע שנים. 
בתחום ה-VRF, יש מספר יבואנים שעזבו את המותגים שלהם ואני מניח שמספרם יגדל כך שבסוף ישארו רק מעט חברות בתחום וזה טוב לכולם. זה טוב שיש תחרות. זה טוב לצרכן, טוב לנו וטוב לכל הנוגעים בדבר. שוק ה-VRF מאוד גדל וחברות בארץ, בהם אנחנו כמובן, צברו המון ניסיון הודות למספר הולך וגדל של פרויקטים, ואנשי המקצוע ובכלל מעריכים את היכולות של המערכות הללו, הן מבחינת תפקוד והן מבחינת יעילות אנרגטית. עובדה שקל יותר היום לשווק את ה-VRF בקרב בעלי וילות ויזמים של פרויקטים מסחריים כמו ספריות, אולמות ובתי מלון. אגב, לאחרונה התבשרנו שזכינו, יחד עם חברת דלקיה, בהתקנת מערכות VRF במלון ריץ קרלטון, הנבנה במרינה בתל אביב, וסיימנו להתקין מערכות מיזוג אלה במלון אביב החדש בטבריה. זה רק מראה עד כמה המערכות הללו אמינות וטובות".

יצירת הקשר האישי 

- כיצד השפיע נושא החיסכון וההתייעלות באנרגיה על תחום המיזוג?
"אני חושב שזה עשה רק טוב לענף ונראה את זה עוד יותר בשנה הבאה, כי נוצר שיח לכל הכיוונים. גם חברות להתייעלות אנרגטית, חברות ESCO למיניהם, מחפשות מוצרים חסכוניים. גם הממשלה היום נוקטת בשורה של הטבות ותמריצים להתייעלות ואף היה לנו, היבואנים, מפגש לאחרונה עם מישהו ברשות המיסים בנושא מיסוי ירוק. גורמים אלה והרצון להתייעל מבחינה כלכלית וסביבתית יובילו לביקוש במוצרים ופתרונות חוסכי אנרגיה. שלא לדבר על כך שתעריפי החשמל והדלקים כל הזמן עולים, ומיזוג האוויר הוא המרכיב היותר גדול בחשבון החשמל של הבניינים הגבוהים וכדומה. רק לאחרונה השלמנו את השלב השני במיזוג מפעל האלקטרוניקה פלקסטרוניקס, במגדל העמק, וזה ייתן ללקוח הסופי אפשרויות רבות לניהול חכם וחסכוני של המפעל מבלי לפגוע בנוחות המשתמש". 
- מה להערכתך תעשה הקמת עיר הבה"דים בדרום לענף המיזוג?
"עצם העובדה שמדובר בעיר הרי שיהיה ביקוש גדול למזגנים רבים, אבל דומני שבגלל המיקום יעדיפו המתכננים להשתמש במערכות קירור על בסיס מים קרי צ'ילרים וזה פחות שייך לנו. אם כי אני מניח שיהיה צורך גם במערכות מסוג אינוורטר".


- כיצד השפיעה עליית המחירים והתשומות על הפעילות שלכם?
"מדובר בהשפעה מכרעת כי חומרי הגלם שוב ושוב מתייקרים. לשמחתנו הרבה הגענו עם מיצובישי להבנה שהם תומכים בנו וסופגים את העליות. מצד שני, בחלק מהעליות נאלצנו להעלות את המחירים בהתאם והמדיניות הזאת תמשיך, להערכתי, בשנה הבאה כי חומרי הגלם רק יתייקרו".
- מדברים גם על האטה עולמית.
"נכון. אני מודה שכרגע זה בגדר תעלומה עבורי. ההאטה כבר בפועל התחילה ולראיה היצוא ירד לאחרונה בכ-5%, אבל בפועל אנחנו עדיין לא מרגישים, כי ישנה עלייה מרשימה בכמות הפרויקטים. אי לכך ומכיוון שתמיד צריך להסתכל קדימה, הכנתי תוכנית מגירה גם לימים פחות טובים ואנחנו מוכנים לכך. החוכמה תהיה לעבוד יחד עם המתקינים שלנו ולעזור אחד לשני להתגבר, בבוא היום, על הבעיות והמכשולים שעשויים להיווצר. בכל מקרה לחודשים הקרובים יש לנו צבר הזמנות מאוד גדול ולכן ההאטה, אם בכלל, תגיע במחצית השנייה של 2012 מבחינתנו".
- מהו היחס של מיצובישי אלקטריק לשוק המזגנים הישראלי?
"אחת החוויות הכי גדולות עבורי בניהול אקון טק היא העבודה מול מיצובישי. אחד הדברים החשובים ביותר בעבודה מול יפנים הוא יצירת הקשר האישי, היות והם אנשים שלא קל להתחבר אליהם. הם אנשים מאוד קפדניים ובעלי דרישות גבוהות, והודות לוותק הרב שצברתי ולכך שהצלחנו להוכיח את עצמנו- נוצרו קשרים מצוינים עם שדרת הניהול במיצובישי. הם, אגב, רואים בנו שוק מאוד מיוחד. מדוע? כי בתחום ה-VRF אנחנו מאוד מתקדמים ונחשבים לשוק מכובד ומרכזי שלהם. למרות היותנו מדינה קטנה, הצלחנו להחדיר פה את ה-VRF בקצב שהם מאוד מתפעלים ממנו. מצד שני, בשוק המזגנים הביתי, שעבור מיצובישי הנו יחסית נישה די קטנה, ישראל מהווה חריגה בכך שרוב השוק הוא סיני. כלומר, עיקר המוצרים בנישה הזאת מיוצרים ברובם בסין. אין, אגב, בעולם מדינה מחוץ לסין, שהסינים שולטים כל כך בשוק מיזוג האוויר. בסיכומו של דבר אנחנו לקוח מאוד חשוב שלהם, ובשנה האחרונה הם אף הזמינו אותי ואת מנהל ההנדסה לביקור בחברת הבת שלהם בבריטניה, שנחשבת למובילת השוק המקומי, לצורך התרשמות בלתי אמצעית".
- כיצד מתבטאת ההשפעה היפנית על הפעילות שלכם?
"אני תמיד אומר שאנחנו מנהלים חברה ישראלית ברוח יפנית ועבורם הדבר הכי חשוב הוא השירות. זה בלתי נתפס עבורם שלקוח קונה מוצר והוא אינו מרוצה, ומפה הכל נגזר. התפיסה שלהם אומרת שאם תיתן שירות טוב, הרווח יגיע, כי מזה תקבל עוד לקוחות, מזה תוכל לקחת מחיר מתאים וכדומה. הכל מתחיל ונגמר בשירות".
- האם תוכל להרחיב כיצד מתבטאת תפיסת השירות של אקון טק בפועל?
"מרגע שההתקנה בוצעה על ידי האנשים שלנו, שלוש שנות האחריות נכנסות לתוקף ואנחנו נותנים גיבוי לכל דבר ומאוד לארג'ים עם הלקוחות. זה אומר שגם אם המדחס הלך דקה לפני שתקופת האחריות פגה, אנחנו לא נמרח את הלקוח ונחליף את כל מה שצריך. הסיבה לכך היא כי אנחנו רוצים לתת את השירות הכי טוב, וגם כי קל מאוד לתת שירות למוצרים האמינים של מיצובישי. השנה, אגב, חנכנו מחסן חלקי חילוף חדש שמאוד נוח להגיע אליו ושם יש את כל החלפים שצריך במידה ו... אבל בדרך כלל זה כמעט לא קורה, כי המכשיר הוא מצוין, כמו שהחברה מבטיחה".
- האם גם מרכז ההדרכה הוא פועל ישיר של אותה תפיסה?
"בהחלט. עוברים אצלנו מהנדסים ומפקחים שמעוניינים לראות כיצד המערכות עובדות ויש אצלנו כל הזמן קורסים למתקינים, במטרה ללמד אותם כל מה שצריך כדי להתקין ולתפעל את המערכות שלנו. לשם כך אנו מעסיקים שני מהנדסים שאחראים על מערך ההדרכה ועושים קורסים ברמות שונות, כשהגבוה שבהם הוא יהלום אדום, שמיועד להסמכה להפעלה, התקנה ומתן שירות למערכות VRF. זה מצב של Win-Win שכולם נהנים ממנו, כולל, כמובן, הלקוח הסופי, שמקבל מערכת שמותקנת ומתופעלת היטב. אנחנו מאוד מאמינים ומשקיעים בזה ואפילו מעמידים את האולם שלנו למטרות חברתיות, כמו ערב למתקינים, ערב לעובדים ועוד. למיצובישי, אגב, יש כמה מרכזים כאלה בעולם והם מאוד גאים במרכז ההדרכה שהקמנו ומכיל את כל המערכות שאנחנו משווקים".
- אילו אתגרים הנך מציב בפני אקון טק לשנה או השנים הקרובות?
"אני מניח שאנחנו נכנס לעוד תחומים בשנים הבאות, לתחומים משיקים ולמוצרים איכותיים. אין לנו כל כוונה להיכנס ליבוא של מותגים אחרים אלא אם מדובר במשהו סביב נושא המיזוג וכדומה, אבל זה חייב להיות לא פחות איכותי ממיצובישי. הדבר המרכזי שעליו אנחנו הולכים ונראה אותו במרוצת השנה הבאה הוא מוצרים נוספים מבית מיצובישי, בעיקר בתחום המים. החברה עומדת לצאת עם מגוון רחב יותר של מערכות חימום, כמו חימום תת רצפתי וחימום מים סניטריים, ולדעתי אנחנו נגדל בתחום הזה, גם בנישת המערכות הקטנות לחימום וקירור לאור הביקוש הגובר לחסכון באנרגיה".
- מה לגבי מה שצפוי בתחום האינוונטרים?
"אני בהחלט צופה גידול נוסף בנושא זה, כי לדעתי האינוונטרים יבואו יותר ויותר על חשבון ה- On- Off. שוק ה-VRF, מן הסתם, ימשיך לצמוח אף הוא, כי אם פעם דיברנו רק על וילות יוקרתיות, הרי שהמודעות בשנים האחרונות, ובפרט בשנה האחרונה, רק הולכת וגדלה, ומסתמן ביקוש בקרב בתים פרטיים ודירות שאינן מוגדרות כיוקרתיות בהכרח. אנשים מבינים ששווה להשקיע יותר במערכת טובה לטווח הארוך. אני מניח גם שהמחירים עוד יירדו בגלל התחרות, אבל לא בהרבה, כי לדעתי הם הגיעו השנה לרמה שממנה קשה יהיה לרדת".
- האם מצבת כח האדם של אקון טק צפויה לגדול השנה?
"אני רוצה להאמין שכן, אבל קשה להתחייב, לאור אי הוודאות. מה שבטוח הוא שבתשע השנים שאני בחברה אנחנו כל הזמן גדלים וגדלנו גם השנה וההחלטה לגבי השנה הבאה תיפול בישיבת הדירקטוריון, לקראת סוף השנה".
- האם הענף, להערכתך, יתמקצע יותר?
"אני מאוד מקווה שזה מה שיקרה ושנצליח להפוך את מקצוע המתקין למשהו מוסדר. אנחנו היבואנים מנסים לדחוף את הנושא דרך איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים, ונקווה שנצליח בעתיד הקרוב, כי זה יעשה טוב לא רק לנו אלא גם למתקינים. כבר רואים את הניצנים בשטח, כאשר בפרויקטים הגדולים וגם בוילות היוקרתיות אנשי הניהול מתעקשים על מתקינים 'עם תעודה' שיודעים מה שהם עושים".