קול אייר ניוזלטר
אינך רואה את הכתבות? לחץ כאן |  לאתר קול אייר לחץ כאן |  לצפיה בעיתון הדיגיטלי של החודש לחץ כאן |  מי אנחנו  לחץ כאן
יציאה מהירה

יציאה מהירה

אב טיפוס דיגיטלי מאפשר לחברות הקלינטק להיות חדשניות יותר ולמסחר את הרעיונות שלהם מהר יותר ובעלויות נמוכות

אילן ישראל
חברות קלינטק מוכרות מוצרים טכנולוגיים ושירותים הפותרים בעיות סביבתיות, החל מפתרונות ניטור תחבורה, דרך ביו-פלסטיק עשוי משפכי ביוב, עד לטכנולוגיית תאים סולאריים חדשה. מוצרים ופתרונות חדשים מרגשים אלה מביאים עמם את ההבטחה של יצירת עולם עם קיימות רבה יותר, תוך טרנספורמציית הכלכלה הגלובלית. 
שינויי אקלים, התדלדלות משאבים, מחסור במים ואתגרים סביבתיים גדולים אחרים, הביאו ממשלות ומשקיעי הון סיכון לממן גל של חדשנות יזמית. 
יזמים ברחבי העולם פועלים לטיפול בבעיות אלה דרך טכנולוגיות פורצות דרך ומודלים עסקיים חדשים. גם חברות Fortune 1000 מתמקדות בתחום זה, ולעתים קרובות משתפות פעולה עם חברות קטנות יתר כדי להירתם לרעיונות חדשים. תעשיית הקלינטק הנובעת מכך הנה כוח דינמי בכלכלה היום ומרכזי חדשנות בתחום הקלינטק תופסים תאוצה ברחבי העולם.
לפי נתוני פירמת סומך-חייקין KPMG וחברת המחקר IVC עולה כי בשלוש השנים האחרונות חברות קלינטק ישראליות גייסו 353 מיליון דולר. בארה"ב הושקעו בשנה החולפת 56 מיליארד דולר בטכנולוגיות בתחומים של התייעלות אנרגטית, אגירת אנרגיה ורכבים חשמליים. בסין ההשקעות בחברות קלינטק עמדו על 47 מיליארד דולר אשתקד.

האתגר הגדול 

למרות הגידול המשמעותי של שוק הקלינטק בשנים האחרונות, התחום ניצב כיום בפני מגוון אתגרים מורכבים. אחד החשובים ביותר ביניהם הנו הצורך להאיץ ולקצר זמן יציאה לשוק. כמו כל חברות הסטארט-אפ, ארגונים חדשים הממוקדים בקלינטק תלויים ביותר בהבאת מוצריהם לשוק במהירות כדי ליצור תזרים הכנסות חדש.
אך מהירות יציאה לשוק הנה בעיה מרכזית במיוחד בזירת הקלינטק. מוצרי קלינטק משתלבים לעתים קרובות עם תשתיות ומערכות רחבות יותר, ולעתים קרובות יש לפתחם בשימוש בחומרים חלופיים, כך שהוצאת מוצר לשוק הנה תהליך ממושך ומורכב. כמו כן, מאחר שתעשיית הקלינטק הינה זירה חדשה יחסית ומאוד תחרותית, זמן שוק למוצרים חדשים הנו לעתים קרובות גורם מכריע לא רק להצלחה לטווח ארוך אלא גם להישרדות בטווח הקצר. ומנקודת מבט חברתית רחבה יותר, חשוב שפתרונות קלינטק חדשים יפותחו במהירות כדי למצוא חלופות ירוקות יותר לדרך בה ארגונים פועלים היום. 
חברות  קלינטק צריכות להתמודד עם מספר אתגרים ייחודיים: 
הון - פיתוח המוצר רגיש יותר להשפעות כלכליות מאשר במגזרים רבים אחרים, כך שמאוד קריטי לייעל את התהליך ולמזער שגיאות. 
זמן - מוצרי קלינטק לעיתים קרובות משולבים עם תשתיות, מחלקות ומערכות רחבות יותר, כך שלהוציא את המוצר לשוק הוא תהליך מורכב וארוך.
התקשורת - עשויה להיות מאתגרת לתאר אלו רעיונות חדשניים עבור משקיעים פוטנציאליים, שותפים ולקוחות.
אב טיפוס דיגיטלי מסייע לחברות קלינטק להתגבר על אתגרים אלו בעזרת תכנון ועיצוב באופן חזותי, המדמים את הביצועים של העולם האמיתי בעולם הדיגיטלי. 
אב טיפוס דיגיטלי מאפשר לחברות הקלינטק יכולות להיות חדשניות יותר ולמסחר את הרעיונות שלהם מהר יותר, לבצע "טעויות" על המחשב, תוך השקעת עלויות נמוכות, ולא "בשוק העבודה". בנוסף, החברות יכולות לשתף את המידע עם דיסציפלינות שונות ללא "איבוד" של מידע, ויחד עם זאת להפיק מהמידע שמתקבל בסביבה ריאליסטית-וירטואלית אינפורמציה שתעזור להעביר ולמכור את רעיונותיהם דרך תמונות פוטוריאליסטיות והנפשה המדמה את המציאות.

מציאת פתרון

למרבית המזל יש גישה חדשה לתכנון מוצרים, המאפשרת ליצרני קלינטק לגבור על אתגר זה, הנקראת אב-טיפוס דיגיטלי. פיתוח מוצרי קלינטק דורש תוכנות תכנון מכאני וסימולציה תלת-ממדיות (3D) באיכות גבוהה, המאפשרות למתכנני מוצר ליצור אבות-טיפוס דיגיטליים. 
אב- טיפוס דיגיטלי עוזר לעשות את תהליך פיתוח מוצר קלינטק להרבה יותר יעיל, באפשרו ליצרנים לתכנן, להמחיש ולבצע סימולציה באופן דיגיטלי, כדי לדעת איך יעבוד המוצר תחת תנאי עולם אמיתי לפני שייבנה בפועל. כך מופחתת התלות באבות-טיפוס פיזיים, מה שעוזר להאיץ זמן יציאה לשוק בתעשיות עתירות תחרות כמו קלינטק. זה גם עוזר ליצרני קלינטק בשימוש בחומרים ממוחזרים ובאופטימיזציה מלאה של שימוש בחומרים. 
על ידי מתן היכולת למחלקות תכנון, הנדסה וייצור לחקור באופן וירטואלי מוצר מלא לפני שהוא הופך לאמיתי, אב-טיפוס דיגיטלי עושה את תהליך התכנון הכולל לזורם ויעיל יותר. הוא גם מפחית את הסיכון הטבוע בתהליך, עוזר להבטיח שחברות קלינטק יעשו את שגיאותיהן על המחשב – היכן שהעלות נמוכה – ולא במפעל או בשוק. אחרי הכל, מהנדס יכול לנסות הרבה סבבי תכנון כדי לבחון אם אב-טיפוס דיגיטלי עובד, לעשות זאת בעלות נמוכה בהרבה ועם פחות חומרים, ולזכות בביטחון שאב הטיפוס הפיזי יפעל טוב יותר. 
אב-טיפוס דיגיטלי גם עוזר לחברות קלינטק להפוך לנקיות וירוקות יותר. עם הנחישות לפתור בעיות סביבתיות, חשוב שחברות אלה יתכננו וייצרו את מוצריהן בדרך בת-קיימא. חלק מהמשמעות של כך היא בחירת חומרים למוצר בהם ניתן לעשות שימוש חוזר או שהם משמידים את עצמם באופן ביולוגי בסוף מחזור חיי המוצר. חלק מכך הוא הפחתת או ביטול שימוש בחומרים רעילים ואיתור מקורות רכש חומרים באופן חכם יותר. 
לפני 20 שנה, הפיתוח של טורבינת רוח היה כרוך באופן טיפוסי בבזבוז חומרים משמעותי. היום, נוהל זה יהיה בלתי קביל לחלוטין. אב-טיפוס דיגיטלי הנו המפתח לחקר קל של תכנונים חלופיים על מנת לראות איזה מהם עונים טוב ביותר על היעדים המסחריים ויעדי הקיימות של מוצר. 

מבט אל העתיד של תכנון בן-קיימא

היום יש לתעשיית הקלינטק את ההזדמנות לפתור אחדות מהבעיות הסביבתיות הלוחצות ביותר של דורנו, והנה אחד התחומים הדינמיים ביותר של הכלכלה הגלובלית. כאשר אנו מביטים אל העתיד, כוח הרכישה הגדל והשקעותיהן של חברות גלובליות מרובות מיליארדי דולרים, מבליטים את הזדמנויות השוק הטמונות בקלינטק. 
אלה הן חדשות חיוביות, אך ההצלחה של מגזר הקלינטק בשנים הבאות תהיה תלויה מאוד בחדשנות של עסקים קטנים יותר ושל סטארט-אפים, שאצלם אב-טיפוס דיגיטלי יהיה קריטי בקידום זמן יציאה מהיר יותר לשוק, ויהווה יתרון תחרותי עבור עסקי קלינטק, מיצרני מכשור סולארי עד יצרני טורבינות רוח. אימוץ אב-טיפוס דיגיטלי יבדל את המנצחים מהמפסידים, במיוחד עם קונסולידציה המתבצעת בתחומים או אזורים גיאוגרפיים בעולם בהם היו השקעות יתר בשנים האחרונות. 
ההצלחה של תעשיית הקלינטק בשנים הבאות תהיה תלויה מאוד בחדשנות של עסקים קטנים וסטארט-אפים, אצלם אב-טיפוס דיגיטלי יהיה קריטי בקידום זמן יציאה מהיר יותר לשוק, ויהווה יתרון תחרותי. מיצרני מכשור סולארי עד יצרני טורבינות רוח, אימוץ אב-טיפוס דיגיטלי יבדל את המנצחים מהמפסידים, ויאפשר לחברות הפועלות בתחום צעיר וצומח זה לתפוס נתח גדול יותר מן הצמיחה המהירה בשוק. 
*הכותב הנו מנהל חטיבת Autodesk בחברת אומניטק המפעילה את "Autodsek Clean Tech Program", במסגרתה מעניקה Autodesk עד 150 אלף דולר בתוכנות תכנון לחברות ישראליות הפועלות בתחום הטכנולוגיה הנקייה (קלינטק).