תלונות רבות על בעיות באספקת המקררים החדשים והחסכוניים באנרגיה

תלונות רבות על בעיות באספקת המקררים החדשים והחסכוניים באנרגיה

המכרז להחלפת מקררים ישנים ובזבזניים בחשמל במקררים חדשים וחסכוניים, נתקל בקשיים לא צפויים.
המועצה לצרכנות מדווחת על עשרות רבות של תלונות צרכנים שרכשו מקררים במסגרת המבצע, אולם ממתינים שבועות ארוכים לקבלתם (בניגוד למובטח ובניגוד לתנאי המכרז) תוך הפרת זכויות הצרכנים על פי החוזה עימם.
בעקבות החלטת הממשלה ב-2011 על התייעלות אנרגטית במגזר הביתי, משרד האנרגיה והמים יצא בפרויקט החלפת מכשירי חשמל ביתיים לא יעילים במכשירים חסכוניים, בהם מזגנים ומקררים. במסגרת המיזם הוזמן הציבור הרחב להחליף את המקררים הישנים בחדשים ובעלי נצילות אנרגטית גבוהה, בסבסוד של כ-30% מעלות המקרר החדש. המחיר המופחת כלל את רכישת המקרר, הובלתו לבית הלקוח, פינוי המקרר הישן לגריטה ומתן אחריות כוללת ל-3 שנים. 
היבואנים שנבחרו במכרז התחייבו בין השאר לספק את המקררים לצרכנים בתוך 20 יום. אלא שבמועצה לצרכנות התקבלו כאמור תלונות רבות של צרכנים שרכשו מקררים במסגרת המבצע אך ממתינים זה כמה שבועות לקבלתם, בניגוד למובטח ובניגוד לתנאי המכרז. בנוסף, קובלים הצרכנים על בעיות בטופס הגריטה, המונע מהם קבלת המקרר, גם כשהוא כבר מגיע אליהם. פניותיהם למשווקים לקבלת הטופס המיוחל על-פי מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, "נענות ב'לך ושוב', בהתנערות המשווקים מאחריות שהפנו אותם לספקים, שהפנו אותם לחברות ההובלה השונות". 
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "דרישות האספקה שנקבעו במכרז הראשון עומדות על כ-20 ימי עבודה, אך במהלך החודש התברר לנו כי מבחינה לוגיסטית לחברות קשה לעמוד בדרישות האספקה הראשוניות שהוגדרו במכרז, בין היתר עקב מחסור במקומות אחסון וקשיים בקבלת סחורות מחו"ל. לאור הביקוש הרב הודיעו נציגי החברות למשרד כי הן תגברו את מוקדי השירות שלהן ומשתדלות לתת מענה לכל פנייה ופנייה שמתקבלת בחברה. צר לנו על אי-הנעימות שנגרמת למי מהצרכנים, אך יש לזכור כי בפני כל אחד מהם עומדת הזכות לבטל את רכישתו, ללא כל קנס, ולקבל את כספו בחזרה". 










פי.סי.חץ