פורסם המכרז להקמת מפעל האמוניה במישור רותם

פורסם המכרז להקמת מפעל האמוניה במישור רותם

הקרקע נבחרה לאחר שנמצא כי שם נמצאים הצרכנים העיקריים המשתמשים באמוניה ובשל קרבתה למסדרון הגז הטבעי

כחלק מהמהלך לסגירת ופינוי מיכל האמוניה במפרץ חיפה, עליו הודיע השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ, פורסם לאחרונה המכרז להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ. המכרז עצמו פורסם על ידי רשות מקרקעי ישראל ובשיתוף המשרד להגנת הסביבה והוא שיקבע אילו חברות יכולות להתמודד על הקמת המפעל.
בהליך זה יצטרכו החברות להציג נתונים אודות איתנות פיננסית מתאימה ואשר גייסו לצורך כך בעל טכנולוגיה לייצור אמוניה אשר הקים בעשור האחרון לפחות מפעל אחד לייצור אמוניה בהיקף של 150,000 טון בשנה. בהליך נוסף יתמודדו החברות שנקבעו על הזכות לחכור קרקע מתאימה לצורך הקמת המפעל במישור רותם. הגוף הזוכה יוכל לייצר במפעל מוצרים נלווים כגון אוריאה, מתנול, מלמין וכדומה. המגרש יוחכר לזוכה במכרז לתקופה של 49 שנים עם אופציה ל-49 שנים נוספות.
פרסום המכרז לו היה שותף גם משרד הכלכלה הוא תוצאה של החלטת הממשלה אשר הוביל השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ. הקמת מפעל האמוניה במישור רותם תייתר את הצורך ביבוא אמוניה לישראל ותביא לסגירתו של מיכל האמוניה במפרץ חיפה.  
 יצוין כי הקרקע במישור רותם נבחרה לאחר שנמצא כי שם נמצאים הצרכנים העיקריים המשתמשים באמוניה ובשל קרבתה למסדרון הגז הטבעי אשר הכרחי לתהליך הייצור. תנועת המשאיות המובילות אמוניה בכבישי ישראל אשר תופחת בעקבות הקמת המפעל, תמנע סיכון לנהגים ולסביבה במקרה של תאונה או התהפכות אשר תוביל לדליפת הגז. בנוסף, עצם העובדה שמדובר במתקן לייצור אמוניה ולא לאחסונה תפחית באופן משמעותי את הסיכון הנשקף ממתקן שכזה לעומת מיכל האמוניה בחיפה, שכן הכמויות אשר יהיו במפעל במישור רותם יהיו מינימאליות.
המפעל יידרש לספק, לכל הפחות, את כל צרכי השוק המקומי העומדים על 120,000 טון בשנה נכון להיום.
המפעל החדש יוקם במישור רותם לאחר שנמצא כי שם נמצאים הצרכנים העיקריים המשתמשים באמוניה ובשל קרבתו למסדרון הגז הטבעי אשר הכרחי לתהליך הייצור. תנועת המשאיות המובילות אמוניה בכבישי ישראל אשר תופחת בעקבות הקמת המפעל, תמנע סיכון לנהגים ולסביבה במקרה של תאונה או התהפכות אשר תוביל לדליפת הגז.
 השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ: "הצבתי את פינוי מיכל האמוניה מחיפה והקמת מפעל בדרום הארץ בראש סדר העדיפויות של משרדי. גם כשר ביטחון לשעבר אני יודע עד כמה חשוב למנוע אסון ולפנות את מיכל האמוניה מלב האוכלוסיה. אנו נמשיך בפיקוח מחמיר וקפדני כדי לעשות הכל להגן על הציבור. הקמת מפעל ייצור בדרום במקום העתקת המיכל, תמנע את הסכנה ותמנע מצב של העברת הסכנה מצפון לדרום ובנוסף תפחית את שינוע האמוניה בכבישי ישראל".
 

 










פי.סי.חץ