בקשה לתביעה ייצוגית נגד ניופאן בגובה 15 מיליון שקל

בקשה לתביעה ייצוגית נגד ניופאן בגובה 15 מיליון שקל

קרוב לשנה וחצי אחרי כניסתו לתוקף של חוק פסולת אלקטרונית, הוגשה לאחרונה בקשה לתביעה ייצוגית נגד ניופאן בסך 15 מיליון שקל.

מכתב התביעה שהגישו עורכי הדין אריאל אלסנר, יחזקאל סיבק וגלי עציון, עולה כי ניופאן, וכנראה שגם יבואני מוצרי חשמל ואלקטרוניקה נוספים, מסרבים לפנות ללקוחות מכשירים ישנים בחינם, ואף מטעים אותם לגבי זכותם לפינוי כזה.
“חוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות 2012” נכנס לתוקפו במארס 2014, והטיל את האחריות למיחזור מזגנים, מקררים ומכשירי קירור וחימום נוספים, מדיחי כלים, מכונות כביסה, טלוויזיות ועוד, על יצרני ויבואני מוצרי החשמל והאלקטרוניקה. מדובר בשירות שיבוצע על ידי האחרונים ללא תשלום במועד הקניה של מוצר חדש. הפינוי נועד כדי להקל על הצרכן למחזר פסולת אלקטרונית ולמנוע את זיהום הסביבה מהחומרים המצויים בה.
התביעה נוצרה בעקבות קניית טלוויזיה על ידי בני זוג מקריית אונו בחנות ניופאן בראשון לציון. בחנות לא היה שילוט ולא הוסבר לתובעים על זכותם לפינוי המוצר הישן מהבית. בעקבות פנייתם לחברה בדרישה לקבל פינוי, נאמר להם כי החוק חל “על מקררים בלבד” ולכן עליהם לשלם לחברת ההובלות תוספת 50 שקל על הפינוי, כדי שהטלוויזיה הישנה תפונה. בני הזוג שילמו את הסכום המבוקש וגילו בהמשך כי אנשי חברת ניופאן הטעו אותם, וכי ככל הנראה אין מדובר במקרה בודד.
לטענת התובעים חברת ניופאן היא אחד מיבואני מכשירי החשמל הגדולים בישראל ומוכרת כמיליון מוצרים בשנה בכ-700 מיליון שקלים, נתונים ההופכים את מעשי החברה לחמורים שבעתיים. להערכת התובעים שירות הפינוי חינם נמנע מכ-175 אלף צרכנים אשר שילמו בממוצע 75 שקל (200-50 שקל בהתאם לגודל המכשיר). הם מבקשים מבית המשפט לאשר את התובענה כייצוגית, ותובעים מהחברה 15 מיליון שקל המתייחסים לתקופה של כ-15 חודשים, בין כניסת החוק לתוקף והגשת התביעה.
 










פי.סי.חץ