זהירות: בית המשפט קבע כי לא די בהחתמת לקוח על טופס הזמנה

זהירות: בית המשפט קבע כי לא די בהחתמת לקוח על טופס הזמנה

בעקבות הידיעה שפרסמנו על הפיצויים בהם חויבה חברת מילניום קירור ומיזוג אוויר בבית המשפט, מובאת בזאת תגובתה המלאה של הנתבעת שהגישה ערעור על פסק הדין

בגיליון דצמבר 2015 של “קול אייר”, פורסמה ידיעה על כך שבית משפט השלום בפתח תקווה חייב את חברת מילניום קירור ומיזוג אוויר בפיצויים בסך 24 אלף שקלים, בתוספת הוצאות משפט ושכר טרחה בסך כ-7,000 שקלים, לרחל קוטלר, לקוחה שטענה כי המזגן אותו רכשה מהחברה אינו עומד בדרישותיה וצורכיה. השופטת ריבה שרון ציינה בפסיקתה כי החברה התרשלה במועד מתן הייעוץ וההסבר על אופן תפעול המערכת וחייבה אותה כאמור לפצות את התובעת.
עו”ד דוד הרשקוביץ, עורך דינה של חברת מילניום קירור ומיזוג אוויר ביקש להעביר את התגובה הבאה והיא מובאת בזאת כלשונה: 
מתברר כי לפסק הדין השלכות חשובות על מוכרי ומתקיני מזגנים, השלכות שחשוב שיופנמו על כל איש מכירות ושיווק באשר הוא.
מעיון בפסק הדין מתברר כי בית המשפט קבע שעל חברת מילניום היה ל”תרגם” את צורכי הלקוחה ולהסביר לה שלא ניתן לפתוח את חלונות הבית במקביל להפעלת מערכת קירור מרכזית בבית.
למעשה מדובר באבסורד ובסכנה של ממש למוכרי ומשווקי מערכות מיזוג שכן מתברר שלא די בהסבר של המשווק על יתרונות וחסרונות של כל מערכת ומערכת אלא שיש “לנבא” (לתרגם כלשון בית המשפט) את רצונו של הלקוח ולא די בחתימתה של הלקוחה על טופס ההזמנה בו פורט המפרט של המערכת אותה הזמינה. כאן גם עולה השאלה האם היצרנים\קבלני מיזוג אמורים לחשוש מכך שלקוח יכול לטעון שלא קיבל את כל המידע הנחוץ לו, והרי אין סוף למידע שיכול להיות נחוץ ללקוח?
האם לקוח יכול להזמין מערכת מיזוג בעשרות אלפי שקלים, לחתום על טופס הזמנה כנדרש ולאחר מכן, על אף שהמערכת עובדת בצורה מיטבית לבוא ולטעון בבית המשפט כי בעצם הוא רצה דבר אחר? 
אך האבסורד אינו מסתיים בכך, בפסק הדין קבע בית המשפט כי יוחזר לתובעת כל הכסף ששולם על ידה עבור מערכת המיזוג, אך מערכת המיזוג תישאר מותקנת בביתה תוך שהיא תוכל להמשיך ולהנות מהמערכת אשר היא טענה שאינה משרתת את צרכיה.
למה דומה הדבר? יכנס אדם לסוכנות רכב ויזמין כלי רכב תוך שהוא חותם על טופס הזמנה מסודר, לאחר שיקבל לשימושו את כלי הרכב יחליט לפתע המזמין כי הרכב אותו הזמין אינו מתאים לדרישותיו וידרוש מסוכנות הרכב לקבל חזרה את מלוא התשלום עבור הרכב תוך שהוא משאיר את הרכב בבעלותו.
הייתכן כי בית המשפט יקבע כי מזמין הרכב זכאי לקבל את התשלום ששילם עבור הרכב תוך שהוא משאיר את הרכב בבעלותו?
למעשה, על כל משווק להחתים את הלקוח בנוסף לטופס ההזמנה של המערכת אותה הזמין גם על הצהרה כי זו המערכת בה הוא מעוניין וכי מערכת זו מתאימה לצרכיו כפי שפורטו על ידי המשווק וכי הרוכש מכיר ויודע את כל יתרונותיה וחסרונותיה.
חברת מילניום הגישה ערעור על החלטת בית משפט השלום, על מנת לבטל את פסק הדין שניתן בעניינה שכן מדובר כאמור בפסק דין שערורייתי אשר עושה נזק רב ואי צדק ואף נוגד בתכלית את חוק הגנת הצרכן הקובע כי ביטול של עסקה מחייב השבה של הממכר. דיון בערעור עתיד להתקיים במהלך חודש מאי 2016. 










פי.סי.חץ