אנרגיה בריאה

אנרגיה בריאה

זהו המכרז הגדול והמורכב שפורסם אי פעם בישראל בתחום ההתייעלות האנרגטית - החלפת תשתיות וציוד בכל בתי החולים הממשלתיים, במטרה להשיג חיסכון מירבי בהוצאות האנרגיה שלהם. תדיראן אנרג’י, שזכתה במכרז, מציגה מודל טכנו-פיננסי ייחודי וראשון מסוגו, שגם מהווה דגם לחיקו

לא בכל יום יכול משרד ממשלתי להתהדר בתואר חלוץ. בדרך כלל נטיית הלב היא לראות במשרדי הממשלה גופים בירוקרטיים נעדרי חזון. אבל המכרז שהוציא משרד הבריאות להתייעלות אנרגטית ב-11 בתי החולים הממשלתיים בישראל, בהיקף השקעות המוערך, בשלב הראשון, בסכום של עד כ-100 מיליון שקלים ולתקופת הקמה והפעלה של 17 שנים, יכול בהחלט להיחשב כפרויקט חלוצי וייחודי ולא רק בקנה מידה מקומי.
ברקע המכרז עומדת מדיניות ממשלתית לקידום תחום ההתייעלות האנרגטית בישראל. מדיניות זו קיבלה דחיפה חזקה בעקבות המחוייבת החדשה, שנטלה על עצמה ישראל להקטנת פליטות גזי החממה, במסגרת ועידת האקלים האחרונה בפאריז. המדינה כבר פרסמה בשעתו מכרז להסבת מערכות החימום של בתי המשפט מסולר לגז, אבל זו הייתה פעילות מבודדת ללא המשך. את הכפפה הרים דווקא משרד הבריאות, כאשר יצא במכרז כולל להתייעלות אנרגטית בכל בתי החולים הממשלתיים, תחת הכותרת “שמיים כחולים”, כשמטרת הפרויקט המוצהרת הינה להוביל לחיסכון מירבי בהוצאות האנרגיה של בתי החולים הממשלתיים בישראל. מתברר, כי הוצאות האנרגיה של 11 בתי החולים הממשלתיים מסתכמות בכ-150-200 מיליון שקלים בשנה, המשקף הוצאה מצטברת על אנרגיה כ-2.5-3 מיליארד שקלים בתקופה של 15 שנים שבמהלכן יתבצע הפרויקט. 
 
 
שותפות בין-לאומית
“תנאי הפרויקט כפי שהשתקפו במכרז המקדים חייבו הכנסת שותף בין-לאומי בעל ניסיון ולכן לצורך המכרז, חתמה תדיראן על הסכם שותפות עם חברת Prima Vera, חברה איטלקית המתמחה בתחום ההתייעלות האנרגטית, והוקמה חברה משותפת בחלקים שווים, תחת השם TPV”, מספר אבי כהן, דירקטור טכנולוגיות ופיתוח עסקי בתדיראן אנרג’י, חטיבת ההתייעלות האנרגטית של קבוצת תדיראן. “כמו כן, דרש המכרז תנאי סף פיננסיים והיסטוריה של ביצועים שבכולם עמדנו”.
למכרז האמור ניגשו מספר רב של קבוצות, אך מתוכן אושרו ארבע בלבד, שעלו לשלב הגמר של המכרז הסופי. “כדי להבטיח את זכייתנו במכרז ביצענו סיורים מקדימים בכל בתי החולים הממשלתיים וסרקנו באופן יסודי את כל המערכות האלקטרו-מכניות שלהם”, משחזר אבי כהן. “בדקנו את כל ההיבטים של צריכת האנרגיה ופיתחנו פתרונות יעילים, הן להחלפת ציוד ישן בחדש והן לכיוונון של מערכות קיימות ושינוי אופיין, על מנת להבטיח, בסופו של דבר, חיסכון בצריכת האנרגיה הכללית. הבדיקה המוקדמת כללה את כל סוגי הדלקים והגזים שנצרכים בבתי החולים וכן את כל צריכת החשמל. התכנון שלנו היה, בעת ובעונה אחת, קונספטואלי ופרטני”.
התוצאה לא איחרה לבוא והחברה הישראלית-איטלקית המשותפת של תדיראן ו-Prima Vera האיטלקית זכתה במכרז, שתואר כ”מכרז הגדול ביותר אי פעם בישראל בתחום ההתייעלות האנרגטית”. 
משה ממרוד, יו”ר ובעלים של קבוצת תדיראן אמר עם היודע תוצאות המכרז, כי “הזכייה במכרז כה משמעותי בתחום ההתייעלות האנרגטית הינה תעודת כבוד עבור קבוצת תדיראן והוכחה לכך שתדיראן מובילה ופורצת דרך בכל מה שקשור בתחומי מיזוג אוויר, חימום, איוורור והתייעלות אנרגטית. הזכייה במכרז בתי החולים מציבה את תדיראן בחזית תחום ההתייעלות האנרגטית בישראל”.
טובי פישביין, סמנכ”ל הכספים והפיתוח העסקי של קבוצת תדיראן הוסיף ואמר, כי “לפני כשלוש שנים הקמנו חטיבה לפתרונות אנרגיה מתקדמים, והתחלנו לעבוד על פרויקט בתי החולים. כשניגשנו למכרז ראינו בו הזדמנות להוביל פרויקט משמעותי במדינת ישראל, עם תשואות אטרקטיביות ולא פחות חשוב, זיהינו שוק בהתהוות עם פוטנציאל גידול משמעותי, המאפשר לתדיראן - באמצעות הניסיון והיכולות של אנשיה ומוצריה - להפוך למובילה בו”.
אז איך יתנהל הפרויקט?
 
“הפרויקט נחלק לשני שלבים”, מבהיר יהודה כהן, מנהל חברת TPV המשותפת לתדיראן ולחברה האיטלקית פרימוורה, שזכתה במכרז. “בשלב הראשון, שיימשך עד 24 חודשים, יבוצעו מדידות ומיפוי של צריכת האנרגיה של אותם בתי חולים, כולל תכנון מפורט והקמת הפתרונות והמערכות להתייעלות אנרגטית, כגון: מיזוג אוויר, חימום, איוורור, מערכות תאורה ועוד. 
זהו שלב ההתנעה של הפרויקט כולו והוא יהווה את נקודת ההתייחסות שלו. השלב השני, שיימשך 15 שנים נוספות, יכלול את תהליכי ההפעלה והתחזוקה של המערכות להתייעלות אנרגטית, שיותקנו בבתי החולים ברחבי הארץ. סך כל זמן החיים של הפרויקט יהיה 17 שנה”.
מהו המודל הכלכלי שלכם?
“אנחנו נתוגמל עבור החיסכון האנרגטי ובכך נחזיר לעצמנו את ההשקעה בהחלפת הציוד והתשתיות. זהו מודל מנצח לכולם, שכן בתי החולים לא נדרשים לשלם עבור הציוד החדש. תדיראן תפעל לצמצם את צריכת האנרגיה של בתי החולים המממשלתיים באמצעות תשתית וצו חדשניים כדי למצות את מירב החסכון האפשרי”. 
 
האם צפויים, להערכתך, פרויקטים נוספים בתחום ההתייעלות האנרטגית בעקבות פרויקט זה?
“אין לי ספק שברגע שהפרויקט ייצא לדרך הוא יהיה אבן שואבת לפרויקטים נוספים וזאת מסיבות רבות. 
החשובה שבהן היא שלראשונה הצענו מודל טכנו-פיננסי שעושה סדר בתחום שהיה בלתי ברור ואפילו מבלבל. אנשים ידעו כללית מה היא ‘התייעלות אנרגטית’, אבל היו מבולבלים בגלל אלף ואחד מתווים שונים שהוצעו להם. הלקוחות הם מטבעם חשדנים וחלקם הלכו ליישום עצמאי ובחלקו פרטיזני של פרויקטים להתייעלות אנרגטית. עכשיו יש סדר, כי המודל שהצענו מובן לכל וצורת ההתקשרות ברורה אף היא. קופת חולים הכללית, שהייתה אמורה להיות כלולה במכרז ולבסוף נפלה, מגלה כיום התעניינות וזו רק דוגמא אחת”.
האם בתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים יוכנסו אף הם לפרויקט בעתיד?
“קיימת התחייבות חוזית שברגע שנתקדם יצורפו עוד כ-7-8 בתי חולים פסיכיאטריים וגריאטריים למהלך”.










פי.סי.חץ