שם המשחק - התייעלות אנרגטית וחדשנות טכנולוגית

שם המשחק - התייעלות אנרגטית וחדשנות טכנולוגית

לאחר ההחלטה לצאת משוק מוצרי החשמל הביתיים, להתמקד במיזוג אוויר ולהיכנס לשוק ההתייעלות האנרגטית, משה ממרוד, מנכ”ל קבוצת תדיראן, מתפנה להסביר את המהפך האסטרטגי שעוברת כיום הקבוצה בדרך להובלת שוק מיזוג האוויר והחסכון באנרגיה

יואל צפריר

 

המותג “תדיראן” הוא אולי אחד המותגים היותר מוכרים בישראל. לא פחות מתנובה, שטראוס, דלתא, טבע ויתר המותגים שזוכים כאן לחיי נצח. עם היסטוריה ארוכה ומרשימה שמתחילה ב1962- במיזוגם של שני מפעלים (מפעל האלקטרוניקה “תדיר,”שהוקם בשנת   1951 ומפעל הסוללות” ראן”, שהוקם ב-1933), היא עברה תחת שליטת כור ההסתדרותית שורה ארוכה של גלגולים, מיזוגים ורכישות והפכה לקונצרן ענק של מוצרי חשמל, אלקטרוניקה ותקשורת והייתה אחראית לכמה מהמוצרים שהפכו לנחלת כל בית בישראל, בד בבד עם מערכות תקשורת שנמכרו בכל העולם. 
תדיראן הייתה אפילו שותפה של מוטורולה בפיתוח הטלפון הסלולרי הראשון בארץ. במסגרת תהליך ההבראה של כור בשנות ה-90‘ של המאה הקודמת, מהלך שביצע בני גאון, נמכרו חלקים מתדיראן לגופים שונים, כששם המותג “תדיראן” נשמר על ידי חלק מהחברות שרכשו את החטיבות השונות של התאגיד ההיסטורי.
את מהלכי השינוי האחרונים בחברה מבצע המנכ”ל הנוכחי, משה ממרוד, והם לא פחות ממהפכניים. 

משה ממרוד. צילום סיון פרג

ממרוד, 61, החל את דרכו בתור טכנאי מכונות כביסה וסיפורו האישי ממחיש את הטענה, כי מי שמצוייד באופי הנכון יכול להתקדם בישראל לצמרת הניהולית והעסקית לא פחות מאשר בארה”ב. בהמשך דרכו פתח ממרוד חנות מוצרי חשמל בבאר שבע וממנה צמח והקים חברה ליבוא ושיווק מוצרי חשמל. ב2009- רכש את השליטה בתדיראן מוצרי צריכה, שעסקה בייצור, שיווק וייבוא מזגנים. לפני כמה חודשים החליט ממרוד להוציא מתדיראן שבשליטתו את החטיבה שייצרה ושיווקה מוצרי חשמל ולהתמקד במיזוג אוויר.

“היתרון היחסי מגיע מהבידול הטכנולוגי”
“תדיראן אמנם לא החלה את דרכה בתחום מיזוג האוויר, אבל מאז שנות ה-60' של המאה שעברה היא עוסקת בכך, תוך שהיא פועלת הן באופן עצמאי והן בשותפות עם חברת Carier. צברנו ניסיון עצום בתחום והיינו חלוצים בהתקנת מזגנים עוד לפני שהם הפכו למוצרי צריכה”, מנמק ממרוד את המהלך. “היום כשמערכות מיזוג האוויר הפכו לקומודיטי, היתרון היחסי מגיע מהבידול הטכנולוגי ובזה כוחנו. מערכות מיזוג האוויר השתכללו מאוד והיום מדובר על מערכות חכמות ומתקדמות, שמאפשרות שליטה ובקרה, כולל שליטה מרחוק, על עוצמת המיזוג, רמת הלחות והטמפרטורה, תוך התאמה דיפרנציאלית של המדדים השונים לחדרים.
“צריך גם לזכור שהמזגן משפיע מאוד על איכות החיים שלנו”, מוסיף ממרוד. “אנשים לא תמיד ערים לכך, אבל מעבר לעובדה שהוא מווסת לנו את הקור והחום ומייצר נוחות תרמית בבית ובמשרד, הוא משפיע על איכות האוויר שאנו נושמים, ועוד לא הזכרנו השפעות חיצוניות כמו רעש, זיהום אוויר וכדומה, שמזגנים מהדור הישן פולטים החוצה לסביבה. לזה צריך להוסיף את כל הצנרת ומערכות הניקוז שיוצרים מפגעים אסתטיים. בכל הבעיות הללו אנו מטפלים ומספקים היום את הפתרונות המתקדמים, המשוכללים וגם המעוצבים ביותר כדי ליצור את הדור החדש של מזגני האוויר”.

במזגנים דרושה מקצעונות
היבט אחר שלא זוכה, לדברי ממרוד, לתשומת לב מספקת הוא המקצוענות שנדרשת בעבודה עם מזגנים, שהיא גם נגזרת של שכלולם הטכנולוגי. “הטיפול הכולל במערכות מיזוג אוויר מחייב דיוק מירבי וחייב להיתמך על-ידי מקצוענים. יש יחסי גומלין הדוקים בין המוצר לשירות וחייב להתבצע תהליך של סינכרון והתאמה לצרכי הלקוח, כולל תהליך של ייעוץ שהצרכנים זקוקים לו מאוד. בכל ההיבטים הללו אנו מציגים היום פתרונות מתקדמים מאוד מבחינה טכנולוגית”. 
ממרוד מצביע בגאווה על החידושים השונים שתדיראן מטמיעה בשוק המזגנים, כמו מערכת VRF - מערכת מודולרית עם טכנולוגיה ייחודית של טושיבה, אשר מספקת יעילות מרבית וחסכון מקסימלי, תוך שילוב אמצעי בקרה מתקדמים עם אופציה לחיבור המערכת למערכות “בית חכם” ובאופן זה מעבר לשליטה מדוייקת ברמת הטמפרטורה עם סטייה מזערית של חצי מעלה. היתרון העיקרי של מערכות אלו הוא החסכון המשמעותי באנרגיה של עד 40% מצריכת החשמל.

פרנצסקו מריה טאלו ומשה ממרוד. צילום סיון פרג

אבל מדוע לזנוח את את נושא מוצרי החשמל?
“כי עשינו בחינה מדוקדקת של החוזקות והחולשות שלנו בשוק והבנו כי בעוד שבמזגנים אנחו מומחים ונהנים מהובלה בולטת, בשוק מוצרי החשמל הביתיים אין לנו יתרון מיוחד.”

במקביל להחלטה להתמקד במיזוג אוויר קיבלתם החלטה להכנס לתחום ההתייעלות האנרגטית ואפילו הקמתם חטיבה מיוחדת לשם. מדוע?  
“יש ממשק משותף עצום בין מיזוג אוויר להתייעלות אנרגטית. אל תשכח ש40%- מתצרוכת החשמל של בניין משרדים ממוצע היא של קירור וחימום. העולם גילה שיש כאן פוטנציאל עצום לחסכון כספי ובעידן שבו כל חברה נמדדת לפי השורה התחתונה, מרכיב הוצאה זה יכול לייצר את ההבדל בין רווח להפסד. 
במילים אחרות, אנו נכנסים לתחום של פתרונות אנרגטיים כי מיזוג האוויר הוא נדבך חשוב בו ומתוך תפיסה שניתן להשיג בו חיסכון דרמטי.  אנו משוכנעים שיש לנו מה לתרום, הן בצד הטכנולוגי והן בצד התפעולי. הטכנולוגיות החדשות שאנו מפתחים או רוכשים מאחרים, לרבות כאלה שהפכו לשותפים אסטרטגיים שלנו כמו טכנולוגיית HLRR שפיתחה חברת enVerid Systems האמריקאית, המחזיקה מרכז פיתוח בישראל, עומדות היום בחזית הטכנולוגיה העולמית של מיזוג אוויר וההתייעלות אנרגטית”.

רה-ארגון ומיצוב חדש
ממרוד יודע לספר, כי כבר לאחר שרכש את תדיראן, היה ברור לו שיהיה צורך בשינויים ובמציאת מנועי צמיחה חדשים. “בעשור הקודם כל הבאזז של אנרגיה חלופית, חסכון באנרגיה ושמירה על כדור הארץ תפס מאוד גם בארץ. מאוד התחברתי לזה, כי זה הגיוני הן בצד הכלכלי-עסקי והן בצד הסביבתי”, הוא משחזר. “מאז חיפשנו אילו דברים גדולים עומדים לצאת בתחום, ולפני כמה שנים נאמר לי שהממשלה עומדת להשיק מגה פרויקט להתייעלות אנרגטית בבתי החולים הממשלתיים. ראיתי שזה פרויקט ענק ואמרתי לעצמי שאני מוכרח שהוא יהיה שלנו. עבדנו כמעט שלוש שנים על המכרז עם כל ההכנה המוקדמת שנדרשות ובניסיון לעמוד בכל מה שהרגולציה הכתיבה. לפי כשנה המכרז הסתיים וזכינו בפרויקט, שהוא בעיני פרויקט הדגל של ההתייעלות האנרגטית בישראל”.

אתה מתאר את זה בקלילות, אבל זה חייב אותכם לבצע שינוי מהותי בחברה.
“נכון. זה חייב אותנו לחולל שינוי ארגוני גדול בחברה ולמקד את הפעילות שלנו מחדש, תוך מיצובנו כחברה המתמחה בהתייעלות אנרגטית. הקמנו למעשה חטיבה שלמה שזה כל עניינה וגייסנו מומחים בעלי שם לתפקידי הניהול בכירים בה. חלקם עבדו במשרד האנרגיה בעבר ולאחר תקופת צינון מתאימה חברו אלינו. סך כל הידע שקיים היום בחברה הוא גדול מאוד והמנדט של החטיבה הוא לפתח את הפעילות בתחום בתחום ההתייעלות האנרגטית, ובכלל זה פיתוח פתרונות ישימים לחיתסכון באנרגיה, כולל מיזוג אוויר, חימום, טכנולוגיות פיקוד ובקרה. במסגרת פעילות זו, תציע החטיבה, שממותגת תחת השם ‘תדיראן אנרגיה’ פתרון כולל ללקוחות באמצעות התקשרות בעלת אופי פרויקטלי לטווח בינוני וארוך”.

לצורך עמידה בתנאי המכרז הקמתם חברה מיוחדת בשותפות עם החברה האיטלקית “פרימוורה”. עד כמה החיבור שלכם לחברות רב-לאומיות הוא מכפיל כוח בשוק המקומי?
“אני חשוב שהתשובה טמונה בגוף השאלה. אין לי ספק שהשותפויות של תדיראן עם גורמים מרחבי העולם, ובהם תאגיד טושיבה קרייר מיפן, חברת ארמק מאיטליה וחברת שאונגליאג מסין, הן מכפיל כוח משמעותי, שמאפשר לנו להציע ללקוחות הן מוצרים איכותיים והן טכנולוגיה מתקדמת”.

לאן אתם הולכים מכאן? מהו החזון שלך בתחום ההתייעלות האנרגטית? 
“אנחנו בוחנים כיום השתתפות במכרזים נוספים של לקוחות מוסדיים גדולים, בקשר עם פרויקטים של התייעלות אנרגטית וחסכון באנרגיה. בפרויקטים אלה נציע את קדמת הטכנולוגיה עם מוצרים פורצי דרך, לצד שירות, אמינות ואחריות. המטרה היא לא רק לספק ציוד ו’ברזלים’ כמו צ’ילרים. אנחנו רוצים לנהל פרויקטים באופן ישיר ומלא. יש לנו את הידע, המומחיות והאנשים לכך.
“מהלך נוסף הוא לייצר התמחות בשירות, כי בסוף כולם רוצים פרויקט אחד כוללני, TurnKey Project, ואנו רוצים להתמחות גם בצד הזה עד הסוף. תחום השירות הוא חשוב כי הוא מעניק תחושת בטחון ללקוח, שמסתכל קדימה ומבין שהוא יידרש לתת תחזוקה שוטפת לאורך כל חיי הפרויקט. זה מחייב אותנו לחזק את מערך הטכנאים ואנשי השירות, הן למגזר הביתי והן למגזר המוסדי, לפתח הכשרות מקצועיות, להקים מוקד צרכנים משוכלל ובכלל, לגלות מקצוענות בכל ההיבט השירותי.
“אנחנו גם שואפים לשלב בפרויקטים של התייעלות אנרגטית היבטים מימוניים”, מוסיף ממרוד. “התחרות בעולם מחריפה וחברות רב-לאומיות גדולות כבר מציעות את כל החבילה, כולל שירות ומימון, ואנחנו צריכים להיות שם. המימון הוא פקטור חשוב, כי הוא מהווה לא פעם חסם. בפרויקט ההתייעלות האנרגטית בבתי החולים הממשלתיים פיתחנו מודל מנצח בו אנו מתוגמלים לפי החסכון ובית החולים לא נדרש להשקיע שקל בהחלפת הציוד. זו דוגמא ליצירתיות בבניית חבילת מימון. פרויקטים של התייעלות אנרגטית הם עתירי תקציב וארוכי טווח ואנו יכולים להציע חבילת מימון בהתאם.
“ההשתלבות שלנו בתחום ההתייעלות האנרגטית נשענת על החוזק שיש לנו בתחום מיזוג האוויר והיא בהחלט תוצר של זיהוי מגמות עולמיות”, מסכם משה ממרוד. “בזה נוסיף להתמקד בעתיד, כאשר החזון הוא להוביל את תחום ההתייעלות האנרגטית בארץ ולהיות מספר אחד בתחום, הן ברמת המוצרית והן ברמת השירותית. זהו מעגל שלם והוא יחבוק את כל מימדי הפעילות שבהם ניגע - מיזוג אוויר, תאורה, חימום מים ועוד. בכל הצניעות, אני לא חושב שיש עוד חברה כמו תדיראן כיום בארץ, המציעה את כל מגוון המוצרים,  השירותים והתהליכים שאנו מציעים בתחום ההתייעלות האנרגטית. תדיראן הינה חברה ישראלית, ציונית, עם מסורת של מעל 60 שנה, שפיתחה לאורך השנים מגוון פתרונות טכנולוגיים כחול-לבן מישראל, שהפכו אותה למובילה עולמית בתחום מיזוג האוויר וההתייעלות האנרגטית, ואנו נמשיך להוביל גם בעתיד”.

* מתוך מוסף FUTURE ENERGY של תדיראן והארץ










פי.סי.חץ