טכנולוגיה חדשנית שחוסכת אנרגיה

טכנולוגיה חדשנית שחוסכת אנרגיה

מערכת מיזוג האוויר החדשנית VRF של קבוצת תדיראן פועלת בהצלחה רבה בשטח. הלקוחות מצביעים על יכולותיה המשמעותיות והחיסכון האנרגטי אותו היא מעניקה

יובל גמליאל

 

 

 

“לעיתים בעונת בחורף הטמפרטורות באזור מעלות תרשיחא יורדות אל מתחת לאפס בלילה ובשונה ממזגנים אחרים, שקופאים ולא מתפקדים בטמפרטורות נמוכות כאלה, אנו מאוד שבעי רצון מכך שהמערכות החדשות של תדיראן ממשיכות לעבוד גם בתנאים קשים ובעצם עומדות במבחן התוצאה”, מבהיר יעקב הרשקוביץ, ממפעל הציוד הרפואי סנמינה SCI מדיקל במעלות, בעקבות התקנת מערכת ה-VRF החדשנית בבנייני החברה. ואכן מערכת מיזוג האוויר החדשנית בטכנולוגיית VRF (Variable Refrigerant Flow) של קבוצת תדיראן פועלת בהצלחה רבה בשטח, עם המוני לקוחות מרוצים המתלהבים מיכולותיה המשמעותיות ומהחיסכון האנרגטי אותו היא מעניקה.
המערכת מיוצרת על-ידי חברת Toshiba היפנית, הראשונה ששילבה את טכנולוגיית האינוורטר במערכות מיזוג אוויר, עוד בשנת 1981. במערכות המיזוג של Toshiba מסוג VRF מגולמים ארבעה יתרונות משמעותיים: איכות ללא פשרות, יעילות מרבית, הפעלה שקטה וחיסכון מירבי. מדובר על מערכת מודולרית שתפוקתה נעה מ-4 כ”ס עד 48 כ”ס למערכת בודדת. במערכות הללו המדחסים, שניים עד שלושה בדרך כלל, בהתאם לגודל המעבה, המהווים את לב המערכת, הינם מסוג “אינוורטר טווין רוטארי”, טכנולוגיה ייחודית ל-Toshiba אשר מספקת יעילות מרבית וחיסכון מקסימאלי.
הורדת צריכת האנרגיה
מערכת ה-VRF משלבת גם אמצעי בקרה מתקדמים עם אופציה לחיבורה למערכות” בית חכם” ובאופן זה מאפשרת שליטה מדויקת ברמת הטמפרטורה עם סטייה מזערית של חצי מעלה, כאשר היתרון העיקרי של מערכות אלה הוא החיסכון המשמעותי באנרגיה הנצרכת. השימוש במערכות אלו לעומת מערכות ON/OFF מאפשר חיסכון של עד 40% מצריכת החשמל.
לדברי הרשקוביץ “אנו החלפנו מערכת מאוד ישנה, ששירתה אותנו 30 שנה והייתה מאוד מיושנת, עם תפקוד ממש לקוי. היות והמשרדים שלנו פרושים על פני שטח רחב יחסית, רצינו לצאת מתוך קונספציה של מיזוג מרכזי ולמזג כל בניין בנפרד. על מנת להיות ירוקים וידידותיים לסביבה הלכנו על מערכת של אינוורטר כמו מערכת ה-VRF של תדיראן, שיודעת לספק את מיזוג האוויר באופן מדורג על מנת להגיע לטמפרטורה הרצויה. בשונה ממזגנים אחרים בעלי השהיות אוטומטיות, שמכבים את עצמם עד להדלקה החדשה, המערכת החדשה מגיעה לטמפרטורה שנקבעה לה וברגע שהיא מגיעה אליה היא לא נכבית, אלא ממשיכה בפעולתה, תוך הורדת כמות האנרגיה אותה היא צורכת וזה יתרון משמעותי”.


על איזה סדר גודל אנחנו מדברים בפרויקט?
“חמישה בניינים גדולים, כל אחד מהם בסדר גודל של 1,200 מ”ר וכל הפרויקט הוא בהיקף של 2.5 מיליון שקלים. סיום התקנת המערכת היה לפני חצי שנה וכל אחת מהמערכות מזוהה וניתנת לשליטה מרחוק באמצעות הרשת הדיגיטלי.”


אז אתם מרוצים?
“אנחנו מאוד מרוצים מהמערכת. היא אמינה מאוד, גם בקיץ וגם בחורף. המערכות שקטות מאוד, בקושי שומעים את המדחסים על הגג והן מגיעות לטמפרטורה הרצויה באופן מהיר”.


שליטה ובקרה
תגובות חיוביות לתפקוד המערכת ישנן גם לאריה מאיר מהתעשייה הצבאית, שליווה את פרויקט ההתקנה בשני מבנים של תע”ש. מערכת מיזוג האוויר שהתקנו היא מערכת המבוססת על טכנולוגיה חדשנית שחוסכת לנו אנרגיה. הייתה לנו מערכת מיזוג אוויר ישנה )צ’ילר מבוסס מים) שעם הזמן כשלה והפכה ללא יעילה ולא חסכונית. בעידוד משרד התשתיות, המקדם פרויקטים להתייעלות אנרגטית, החלטנו לעבור למערכת ה- VRF המתקדמת של תדיראן הפועלת באמצעות גז”.


איך אתה מתרשם עד כה מהמערכת?
“עצם העובדה שהחלפנו את המערכות הישנות שהיו לנו, עם הספקי הקירור הגדולים ובזבזי האנרגיה, במערכות מתקדמות טכנולוגית עם הספקי קירור קטנים הצורכים פחות אנרגיה לאותה תוצאת קירור, כבר מעידה על החיסכון הכספי שיש לנו עם התקנת המערכת החדשה”. לקוח מרוצה נוסף הוא איתן מיימון, מבעלי המלון “בית מיימון” בזכרון יעקב, מלון בוטיק משפחתי, בסגנון כפרי אירופאי, הממוקם על הרכס המערבי של זכרון יעקב. “לפני כשנתיים התקנו אצלנו במסעדת המלון, המשרתת 80 סועדים, את מערכת המיזוג מסוג VRF כי רציתי מנוע אחד שימזג לי את כל האולם ולא יחידות מיזוג קטנות נפרדות”, הוא מספר.


אתה מרוצה מהמערכת?
כן, מאוד מרוצה. קודם כל נוח לי מאוד שיש מנוע אחד שממזג את האולם עם שליטה מרחוק. גם הבקרה יותר טובה וגם איכות המיזוג יותר טובה ממזגנים קודמים שהיו לי”. 


מה בנוגע לשירות הלקוחות?
זה באמת אחד הפרמטרים שהיו הכי חשובים לי ואני חייב לציין לשבח את רמת שירות הלקוחות שלא הכרתי כמוה בחברות אחרות. כשהייתה לי בעיה, החברה שלחה טכנאים תוך יום אחד והכל טופל לשביעות רצוני”.


פיתוחים חדשניים
מערכת בקרת חדרים חכמה
קבוצת תדיראן מציעה מערכת בקרת חדרים חכמה וייחודית תחת שם המותג ,Comfort System המהווה חלק ממערכות מיזוג האוויר המיני-מרכזי אינוורטר של החברה. “בניגוד למערכות מיזוג אוויר רגילות אחרות, שבהן אפשר רק להדליק או לכבות את המזגן, בטכנולוגיית האינוורטר הפיקוד יודע להוריד ולהעלות את תדר עבודת המדחס לפי הדרישות האנרגטיות, רמת הטמפרטורה וכמות האנשים בחדר ובכך מייצרת נוחות וחיסכון”, מסביר דני ישראל, מנהל פיתוח מוצרים של חטיבת המזגנים בקבוצת תדיראן”. הצרכן לא סובל ממכת חום ראשונית מעיקה ונהנה מנוחות תרמית מלאה. המערכת מתחברת לפיקוד המזגן ושולטת על המדחסים באופן רציף ומאפשרת שליטה על תצרוכת החשמל. הכל נעשה בבקרה חכמה ובכך מתאפשר חיסכון של עד50%  מתצרוכת החשמל (בהשוואה בין מזגן מיני מרכזי אינוורטר, הכולל מערכת בקרת חדרים, לבין מזגן מיני מרכזי בתפוקה קבועה ללא מערכת בקרת חדרים). זו מערכת ייחודית מסוגה בישראל שמבטאת את האסטרטגיה שלנו להעניק ללקוחות חיסכון אנרגטי משולב בנוחות”.


מזגן שגם מחמם מים
מוצר ייחודי נוסף שמציעה לאחרונה תדיראן במסגרת סל המוצרים שלה היא מערכת  Aqua Air - מזגן אינוורטר משולב, שגם מספק מיזוג אוויר וגם חימום מים לצריכה ביתית בחיבור לדוד המים החמים הסטנדרטי. “אנו לוקחים את החום שנפלט מהיחידה החיצונית של המזגן ובמקום לזרוק אותו החוצה לסביבה ולחמם אותה אנו מחממים את הדוד”, אומר דני ישראל. “זו טכנולוגיה ייחודית וראשונה מסוגה בישראל, שמאפשרת חיסכון ניכר בצריכת החשמל, בפרט ברבי קומות שבהם לא מתקינים דודי שמש. בכלל, דוד המים החמים הוא בזבזן אנרגיה גדול ובתחשיב שעשינו לדוד מים של 150 ליטרים מדובר בחיסכון של 600-800 שקלים לשנה. את המערכת אפשר גם להוסיף כתוסף למי שיש לו כבר מערכת מיני מרכזית אינוורטר”.


אפליקציה חדשה תצמצם את זמן ההמתנה לטכנאים
אפליקציה חדשה שפותחה בשיתוף עם חברת תדיראן, מבשרת על מהפיכה בתחום השירות לצרכן. האפליקציה מאפשרת שיפור משמעותי בשביעות רצון הלקוחות ומסירה את אי הוודאות בדבר זמני הגעת טכנאי לבית לקוח. הלקוח מקבל עדכון ב- SMS על חלון זמן הגעה משוער של הטכנאי ובכך הוא יכול לתכנן את זמנו בהתאם. בנוסף לכך ‘הלקוח יכול לבקש התראת הגעה של טכנאי מראש ב-.SMS  רויטל בן-ישי, מנהלת מחלקת השירות בתדיראן מסרה, כי האפליקציה מהווה ממשק נוסף בין החברה ללקוח ומאפשרת ללקוח מעקב בזמן אמת אחר מיקומו של הטכנאי טרם הגענו לבית הלקוח.










פי.סי.חץ