Spectronics האמריקאית פיתחה צבע UV לשמן PVE למדחסים

Spectronics האמריקאית פיתחה צבע UV לשמן PVE למדחסים

יצאה בתחילת השנה עם צבע UV המותאם לעבודה בשמן PVE הנפוץ במדחסים, רוטרים וסקרולים

אבי פולק
חברת SPECTRONICS יצאה בתחילת השנה, לאחר פיתוח של כשנתיים, עם צבע UV המותאם לעבודה בשמן PVE הנפוץ במדחסים, רוטרים וסקרולים (עם קרר R410A). 
כ-80% מיצרני המדחסים ביפן (ובמזרח הרחוק בכלל) עובדים כיום במדחסים אלו עם שמן PVE הסופח מהותית פחות לחות משמני ה-POE הנפוצים בשימוש בקררי HFC.
קבלנים וחברות אשר מחויבים על חוזי אחזקה כמו גם מקומות המתחזקים מערכות עצמאיות משלמים כיום יותר על דליפות. בעבר מחסור קל בקרר במערכת לא יצר "חור תקציבי" באחזקת מערכות הקירור/מ"א, כי ניתן היה להוסיף קרר בעלויות לא גבוהות במיוחד ולנסות ולאתר את הדליפה לאחר מכן לצורך תיקונה.
ברוב המקרים עקב העלייה בטמפרטורת הסביבה (בקיץ) עולים לחצי העבודה במערכת, דבר המזרז תהליך הדליפה (במידה וקיימת). 
דרכי איתור הדליפות הנפוצים היום הינם של "אחזקות שבר": בעזרת גלאים אלקטרוניים או נוזל צמיגי שמותז על חיבורי המערכת.
טכנולוגיית איתור דליפות זורמים ע"י - UV קיימת כבר כ- 60 שנה, חברת- SPECTRONICS ארה"ב הינה החלוצה בתחום ומייצרת פתרונות משנת 1955.
חברת "אחים פולק" מייצגת את חברתSPECTRONICS  כ- 13 שנה, כאשר מעגל המשתמשים ב- UV מתרחב משנה לשנה בעקבות שיפור ברמת האחזקה, יעילות ואיכות המוצר.
טכנולוגית – UV עובדת באופן פשוט למדי כאשר הצבע- UV יודע לזהות כימית את הרכב החומר בו זורם הצבע ולהפוך חלק מהתמיסה. במערכות קירור ומ"א צבע ה-UV מזהה את השמן (והקרר) ומתחבר אליהם כימית. רק ברגע שתיווצר דליפה במערכת יופיע צבע-  UV(זוהר) בנקודת הדליפה. 
איתור הדליפה מתבצע לאחר מעשה, בפשטות ע"י פנס ומשקפיUV-, כאשר כל שצריך הוא לעבור ויזואלית על כל הקו של המערכת ולזהות את הנקודות הזוהרות לאורך הקו המצביעות למעשה על דליפה. 

דגשים לעבודה במערכות עם צבע- UV

1. מאחר ודרושה תאימות כימית עם השמן והקרר, הרי שמהותי מאוד לדעת את סוג מולקולת השמן 
(המשתנה במערכות שונות) כדי שה-UV יתאים כימית לגמרי עם השמן ויעבור איתו ועם הקרר במעגל היקרור (סוגי מולקולות שמן: MO, AB,PAG,POE,PVE ועוד...) 
2. אין להשתמש בצבע- UV שלא אושר לשימוש ע"י יצרני המדחסים!!!
מאחר והוספת אלמנט נוסף למעגל הקירור אינו דבר של מה בכך (לא היינו מוספים סתם צבע למערכת הזורמת במעגל סגור), יש לוודא שיצרן המדחס מאשר השימוש בצבע.
לחברת -  SPECTRONICS אישורים של מעל 90% מיצרני המדחסים לקירור ומ"א בעולם!                                                                                          
3. מאחר והצבע- UV אינו תורם לפעולת הקירור עצמה של המערכת (כמו גם השמן) הרי שיש חשיבות גבוהה לריכוזו, כלומר תוספת קטנה ככל האפשר, לגבי כמות שמן נתונה במערכת.
חברת-SPECTRONICS   מגיעה היום לריכוז הגבוה ביותר בנמצא של צבע- UV ביחס של 2 מ"ל צבע לכל 1 ליטר שמן במערכת (ריכוז של 2 אלפיות).
4. הגלאי הינו למעשה הצבע (לא הפנס והמשקפים). היתרון באיתור שכזה הנו שהצבע נשאר במערכת גם לאחר דליפה (הרי רוב השמן הצבוע UV לא דולף במקרה של נזילה אלא בעיקר הקרר) מה שנותן למתחזק המערכת גלאי יעיל וקבוע שבבדיקה שגרתית ניתן למצוא גם מחר דליפה חדשה לכשתקרה ולא רק כשהמערכת חדלה מלתפקד (שאז צריכים לטעון עוד קרר עד למציאת הנזילה).
ה- UV הינו פתרון אחזקה נוח ביותר לאחזקה שוטפת של מערכות קירור ומ"א, כמו גם אחזקה של מערכות זורמים נוספות. קיימים פתרונות לשמני מנוע, שמנים הידראוליים, טרמיים, גליקוליים וכן למערכות מים, כשלכל זורם מותאם הצבע "המזהה" אותו ויודע לחבור אליו כימית.
 
למידע נוסף: אחים פולק 03-9191035
    










פי.סי.חץ