קוצץ התקציב להורדת מכוניות ישנות ומזהמות מהכביש

קוצץ התקציב להורדת מכוניות ישנות ומזהמות מהכביש

התקציב שהוקצה לכך נמוך משמעותית מהסכום שהוחלט עליו בעבר

התוכנית הממשלתית להורדת מכוניות ישנות ומזהמות סביבה מהכביש תחודש אך התקציב שהוקצה לכך נמוך משמעותית מהסכום שהוחלט עליו בעבר – במקום תקציב של 18 מיליון שקלים תקצה המדינה חמישה מליון שקלים בלבד. כ- 30 אלף מכוניות מזהמות נוסעות היום בכבישי ישראל והמדינה ולפי תוכנית התקציב החדשה בעליהן יוכלו לקבל 1700 שקלים בלבד, תמורת הגרוטאה. 
 
במסגרת "תוכנית הגריטה" הממשלתית, שיישומה חודש והופסק פעמים רבות מאז 2010, מעניקה המדינה 3,000 שקלים למי שמוסר מכונית בת 20 או יותר למגרש ייעודי, שם היא מפורקת וחלקיה נשלחים לגריטה ומחזור. 
יעילות התוכנית ותרומתה לאיכות הסביבה אינה מוטלת בספק. שרי התחבורה והגנת הסביבה העידו פעמים רבות כי יישום התוכנית מפחית את זיהום האוויר שנפלט ממכוניות ישנות, משפר את בטיחות הנוסעים והנהגים האחרים בכביש ואף מביא להגדלת הכנסות המדינה ממסי קנייה המוטלים על מכוניות חדשות.  
 
למעשה, מיד עם כניסתו של ח"כ עמיר פרץ לתפקיד השר להגנת הסביבה, קרא פרץ להכפיל את תקציב התוכנית הממשלתית. כלומר לטענתו גם תקציב של 18 מיליון שקלים, התקציב המקורי עליו דובר טרם הקיצוץ, אינו מספיק על מנת להוריד את המכוניות הישנות מהכביש. "תקציב של 18 מיליון שקל בשנה הוא לא מספיק, כי זה בסך הכול 6,000 רכבים", אמר במליאת הכנסת באפריל. "בתוך חודש הסכום הזה נגמר... אני מעריך שאם רוצים להתמודד עם זה ברצינות, צריך להכפיל את התקציב השנתי".
 
ואכן, על-פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, כאשר החלה התוכנית לפעול, כבר בתוך כשלושה שבועות במהלך חודש דצמבר 2012, נמסרו למגרשים כ-2,100 מכוניות ישנות ומזהמות. שישה מיליון שקלים הועברו בתקופה זו, מתוך תקציב כולל של כ-10 מיליון שקלים, שהעברתו אושרה רק בספטמבר האחרון, לאחר התערבות ועדת הכספים. יו"ר הוועדה באותה עת, ח"כ משה גפני, אמר אז כי "עידוד אנשים להביא לגריטת רכבים ישנים תורם גם לאיכות הסביבה וגם לבטיחות בכבישים. במבט כולל מדובר גם בחסכון כלכלי גדול למדינה".
 
יש לציין כי דו"ח שהוכן עבור משרדי האוצר והגנת הסביבה ב-2011 המליץ דווקא להרחיב את התוכנית, וזאת בגלל תרומתה הכוללת למשק, המתבטאת בהפחתת זיהום האוויר, שיפור הבטיחות והגדלת ההכנסות ממסים. הדו"ח הציע להכפיל את התמריצים לבעלי מכוניות ישנות, מ-3,000 שקל ל-6,000 שקל, ולאפשר גריטה של מכוניות בנות 18 שנה בתמורה ל-8,000 שקל.  
לפי הסכום הנוכחי המוקצה למכונית, שעומד על כ- 1700 שקלים בלבד, נמשיך לראות מכוניות ישנות ומקרטעות מקשטות את הכבישים, מזהמות את האוויר וגורמות לפגעים בטיחותיים כאלו ואחרים. 
 










פי.סי.חץ