תל גיבורים

תל גיבורים

הוכרזו חמשת גיבורי הסביבה של ישראל הדואגים לשמור על הסביבה למען הדורות הבאים

בחודשים האחרונים התקיימה לראשונה בישראל, תחרות ייחודית שגילתה, עקבה ודירגה את המנהיגים הסביבתיים של ישראל. בטקס מרגש שהתקיים לאחרונה בו הוכרזו חמשת המנהיגים הסביבתיים של ישראל, במעמד השר להגנת הסביבה ח”כ עמיר פרץ ויו”ר קק”ל אפי שטנצלר. כל אחד מהזוכים קיבלו מענק של 20 אלף ₪ בעזרתו יוכלו לפי רצונם, לפתח את תחומי עיסוקם למען הסביבה. כל 21 המתמודדים שהעפילו לשלב הגמר זכו באופניים חשמליים כל אחד.
תחרות גיבורי הסביבה שיצאה לדרך לפני כחצי שנה היא פרויקט סביבתי-חברתי שנועד לתת במה והכרה לפעילי סביבה בולטים במדינת ישראל, לפרסם ולסקר את פועלם בתחום איכות הסביבה והקיימות, ולהעלות את המודעות לנושא איכות הסביבה בקרב הציבור הרחב בישראל. 
במהלך התחרות, שהובילה קק’’ל יחד עם קבוצת ידיעות אחרונות, התמודדו 1,262 מועמדים שהומלצו על ידי הציבור להיות גיבורי סביבה. מתוכם נבחרו והעפילו לשלב הגמר 21 גיבורים במגוון תחומי עשייה, אנשים או קבוצות, חלקם שומרים על הסביבה על ידי מיחזור, חלקם מקדמים את המעבר לשימוש באנרגיה ירוקה או מפתחים תחומים טכנולוגיים אחרים המעודדים שמירה על הסביבה, אלו ששומרים על שטחים ירוקים, ריאות ירוקות, שטחי חקלאות, או מטפחים סביבה נקייה ונעימה דוקא בעיר. כאלה המשפיעים על שמירתם של שטחים פתוחים וטבעיים בארץ, אלו המחנכים את דור העתיד, אלו שיוצרים ומקדמים עיצוב ואדריכלות סביבתית ואלו המארגנים קהילות ירוקות. 
חברי הועדה ציבורית שבחרה את חמשת הזוכים מהמועמדים שעלו לגמר, כללה אישים מתחומי החברה החינוך והסביבה בהם: שר החינוך לשעבר וחתן פרס ישראל אהרן ידלין, מפכ”ל המשטרה לשעבר שלמה אהרונישקי, האלוף מיל’ דורון אלמוג העתונאי איתן הבר, שר המדע והספורט לשעבר ראלב מג’אדלה וכדורסלן העבר טל ברודי. 
 
חמשת גיבורי הסביבה 
עופרי משה, 8.5, תלמידת כיתה ג’, מנהיגה סביבתית סוחפת מקיבוץ גזר שהמוטו שלה הנו: “כמו שהסביבה עוזרת לנו לחיות, למשל העצים שמספקים לנו מזון וחמצן, ככה גם אנחנו צריכים להחזיר אהבה לטבע. אני לומדת בכיתה ג’ בבית הספר “שדות אילן,” ובתחילת השנה יזמתי פרויקט של מיחזור פלאפונים ישנים. עברתי בין כל הכיתות והסברתי כמה חשוב למחזר את הטלפונים הישנים שזרוקים לנו בבית. הנחתי בכל כיתה קרטון עם הסבר, וכך אספתי 130 טלפונים ישנים. הטלפונים הועברו לחברה שמעסיקה בעלי צרכים מיוחדים בפירוק ומיחזור החלקים. חוץ מזה גם דאגתי שהכיתה שלי תקבל הרצאה על הסכנות האורבות לחיות בים וביבשה משקיות פלסטיק של חטיפים שזורקים אנשים ומבלוני הליום שעפים והם עלולים לבלוע אותם ולהיחנק”.
ארגון גינות קהילה בישראל - התארגנות גינות קהילה בישראל פועלת כחממה לפעילי גינון קהילתי. המטרה שלנו היא לספק תמיכה וידע לכל מי שמתעניין בנושא בכל מקום בארץ”, מציינת ד”ר גליה רועה. “המטרה שלנו היא שתופעת הגינות הקהילתיות תתרחב ויוקמו כמה שיותר גינות כאלה, כי יש להן תרומה גדולה גם בחיבור החברתי בין האנשים, גם במובן של איכות הסביבה כי מגדלים מזון בריא ונגיש ושומרים על הטבע העירוני, וגם בחינוך סביבתי והגברת המודעות לאורח חיים בריא ולשמירה על משאבי הטבע”.
סוהא אבו-עיטא, מחנכת מטייבה מתעסקת בנושאי איכות הסביבה מאז שהיא זוכרת את עצמה ובאופן טבעי “פועלת כבר שנים להעלות את המודעות לנושאי איכות סביבה בקרב התלמידים שלי. איכות הסביבה זה נושא שמאוד קשה ללמד במגזר הערבי, ולמרות זאת הקמנו בבית הספר גינה אקולוגית ואני מלמדת את הילדים על מיחזור. זה ממש כיף שהילדים וגם ההורים מעורבים ומשתפים פעולה”. 
אמיר יחיאלי, ממציא מערכות למיחזור מי גשמים מירושלים - מה שהתחיל כיוזמה מקומית לאיסוף מי גשמים בבית הספר בו לימד בירושלים לפני כ-14 שנה הפך לדברי יחיאלי ל”מיזם מיחזור מים שמופעל כיום בהצלחה רבה ב-130 בתי ספר ברחבי מדינה. פרויקט מיחזור המים בבתי הספר חוסך למוסדות הלימוד אלפי שקלים בשנה. הוא גם מדגים לתלמידים צריכת משאבים בת קיימא, ומאפשר להעמיק איתם בשאלות עקרוניות וערכיות הנוגעות ליחסים שבין האדם לסביבתו. 
כך למשל בתי הספר שבהם אנחנו מקימים את מתקני מיחזור המים משבצים את נושא בעיית המים בישראל בתוכנית הלימודים ודנים בו בשיעורי גיאוגרפיה ומדע. המורים והתלמידים דנים בבעיות, מציעים פתרונות ובודקים את ההיתכנות שלהם. בצד המעשי התלמידים שמפעילים את המערכת לומדים לקרוא שעון מים ובודקים את יעילות המודל במונחים של צריכה וחיסכון. כך הם לומדים לעצב לעצמם תודעה צרכנית נכונה ולתרום את חלקם. אני סבור שהמשימה הלאומית כיום היא לעצור את מי הגשמים בדרך לים במקום להחזירם מהים באמצעות התפלה”.
אריק הר זהב, מורה מקיבוץ כפר עציון שמגיש תלמידים לבגרות במדעי סביבה- במסגרת עבודתו כמורה למדעי הסביבה הקים הר זהב ב-12 השנים האחרונות מגמות ללימודי הסביבה בשתי ישיבות ובאולפנה אחת. “זה נשמע נחמד, אבל זה ממש לא מובן מאליו אצלנו. יש כאלה שמסתכלים ואומרים שאני בטח ירוק משוגע או שחושבים שאם אני ירוק משמע אני שמאלן. אבל הקמנו את המגמה והוחלט שכל הבנות באולפנה ייגשו ללפחות שלוש יחידות בגרות בלימודי סביבה. חלק מהתלמידות אפילו משלימות לחמש יחידות. חוץ מזה הם גם עושים עבודת מחקר. אז יוצא שאני מלמד את הנושא יותר מ400- תלמידים. המטרה היא שכל תלמיד יבין איך עובדת מערכת אקולוגית וכמה גדולה השפעת האדם על המערכת. חוץ מזה אני גם מכשיר מדריכות שמע - בירות תכנים סביבתיים לתלמידי בתי הספר היסודיים בגוש-עציון”.
 
“הדרך לחולל שינוי אמיתי”
“בזכות תחרות גיבורי הסביבה זכינו להכיר יותר מאלף פרויקטים שעושים אנשים מן השורה ולאו דווקא מומחים ואנשי מקצוע. את הפרס האמיתי אנחנו מקבלים מכם. אנחנו שואבים מכם עידוד להמשיך בדרך חשובה זו. זוהי הדרך לחולל שינוי אמיתי” אמר יו”ר קק”ל אפי שטנצלר.
השר להגנת הסביבה ח”כ עמיר פרץ אמר בטקס: “היום, יותר מתמיד, ישראל זקוקה לגיבורי סביבה מכל המגזרים, העדות, הגילאים והישובים בארץ. 
סכנות סביבתיות וזיהום הם האויב השקט של העידן המודרני ואי אפשר להפריד בין אהבת הסביבה לאהבת האדם , בין צדק חברתי לצדק סביבתי . אני גאה להיות השר הראשון שמכתיר את גיבורי הסביבה הישראלים ובטוח שמעתה בכל שנה יהיה קשה יותר לבחור מבין האלפים העוסקים במלאכה בכל יום.”
לאירוע הגיעו אישי ציבור, פעילים ונציגי ארגונים מתחומי הסביבה והחברה, תלמידים ובני תנועות נוער מכל רחבי הארץ וכמובן גיבורי הסביבה עצמם מלווים במכרים חברים ובני משפחה.
 










פי.סי.חץ