ישראל נדרשת להפחית כ-30% מפליטות הגזים הצפויות ב-2030

ישראל נדרשת להפחית כ-30% מפליטות הגזים הצפויות ב-2030

המשרד להגנת הסביבה פרסם את המלצותיו ליעד לאומי להפחתת פליטות גזי החממה עד לשנת 2030.

 התועלת הכלכלית המצטברת למשק, כתוצאה מיישום המלצות התוכנית ועמידה ביעדי ההפחתה, מוערכת בכ-125 מילארד ש’’ח עד שנת 2030 בעיקר כתוצאה מהפחתת הנזקים הבריאותיים מזיהום אוויר ומחיסכון בדלקים וחשמל.
על מדינת ישראל להתאים עצמה למדינות ה-OECD אליהן היא משתייכת, ולהפחית כ-30% מפליטות גזי החממה הצפויות ב-2030: בין 30-34 מיליון טון גזי חממה עד שנת 2030. אימוץ יעד זה יוביל לרמת פליטות של בין 6.9-7.4 מיליון טון לנפש, בדומה למדינות המתועשות בעולם - כך עולה מהמלצת המשרד להגנת הסביבה לגיבוש יעד לאומי להפחתת פליטות גזי החממה. המסקנות הוצגו בסיומו של כנס חדשנות וקיימות שערך המשרד, לקראת ועידת האקלים בפריז, בהשתתפות השר להגנת הסביבה, אבי גבאי והשרה הגרמנייה להגנת הסביבה ברברה הנדריקס. 
בכוונת המשרד להעביר את ההמלצות להחלטת ממשלה עד חודש ספטמבר ולאחר מכן להגיש אותם לאו”ם כמחוייבות הרשמית של מדינת ישראל.
המלצת המשרד גובשה על בסיס עבודת הוועדה הבין-משרדית, שבחנה באופן מקיף את פוטנציאל ההפחתה בצריכת האנרגיה ובפליטות גזי החממה של ישראל לשנת 2030 בסקטורים השונים כגון ייצור חשמל, תעשייה, תחבורה, מבני מסחר ומגורים, פסולת וחקלאות. בחודשים האחרונים ערכה הוועדה, יחד עם משרדי הממשלה הרלוונטים ורשויות שונות, ניתוח טכני וכלכלי לפוטנציאל ההפחתה בצריכת האנרגיה ובפליטות גזי החממה וגיבשה תרחיש ריאלי כלכלי לישראל לשנת 2030 הכולל יעד להפחתת גזי חממה ואסטרטגיה למימוש היעד.
הצעדים המרכזיים בהם יש לנקוט על פי הוועדה: 
התייעלות אנרגטית: העבודה מראה את הכלכליות ופוטנציאל ההפחתה בסקטור המסחרי, הציבורי והביתי, דרך שינוי מערכות המיזוג והתאורה. כמו כן מראה העבודה את פוטנציאל החסכון המשמעותי בתעשייה דרך שינוי תפיסת ניהול האנרגיה וייצור מקומי של חשמל וחום (קוגנרציה). סה”כ, ניתן להפחית בממוצע כ-18% מצריכת החשמל בישראל שתוביל לחיסכון של מיליארדים ועשויה להביא לכך שלא יהיה צורך בהקמה של תחנת כח חדשה.
ייצור חשמל: העבודה מדגישה את ההפחתות המשמעותיות ואת הכדאיות הכלכלית הנובעת ממעבר לשימוש בגז טבעי לעומת שימוש בדלקים מזהמים כמו פחם וסולר, בייצור החשמל. תיעדוף לגז במקום לפחם יוביל להפחתה משמעותית בפליטות גזי החממה והזיהום.
אנרגיות מתחדשות: הגדלת היחס של האנרגיות המתחדשות בתמהיל ייצור החשמל העתידי לכ-22% בשנת 2030, יוביל להפחתה של כ-20% מסך ההפחתה הנדרשת של גזי חממה, יגביר את הביטחון האנרגטי ארוך הטווח ואת מגוון מקורות ייצור החשמל.
תחבורה ציבורית: יישום תוכנית הפיתוח של התחבורה הציבורית לטווח הבינוני והארוך עד 2030, תוביל להעברת 25% מהתחבורה הפרטית למערכות הסעת המונים, המבוססת על אוטובסים, רכבות כבדות ורכבות קלות. מעבר לשימוש בגז דחוס ברכבי דיזל כבדים ובעיקר במשאיות ואוטובוסים, נמצא ככלכלי והוא בעל תועלות רבות להפחתת רמות זיהום האוויר והגודש במרכזי הערים.
אמצעי המדיניות העיקריים בהם יש לנקוט על מנת להגיע אל היעד כוללים תיעדוף גז טבעי על פני פחם בייצור חשמל, הקמת קרן לאומית להתייעלות אנרגטית, אשר תאפשר מימון ותמיכה בהתייעלות אנרגטית, יצירת תמריץ כלכלי ליצרני החשמל להשקיע בחיסכון בחשמל ואמצעים נוספים הכוללים אימוץ בפועל של תקן לבנייה ירוקה בבנייה חדשה בכל הרשויות בארץ ופיתוח מערך התחבורה הציבורית.
אבי גבאי, השר להגנת הסביבה: “לישראל יש את כל התנאים הנדרשים להובלת מדיניות אקלים מתקדמת: יש לנו גז, שמש, מימון ומוח שיודע למצוא פתרונות - את כל היתרונות האלה התוכנית שלנו תמנף ליצירת מנוע צמיחה למשק. הטכנולוגיות שנפתח כאן יתנו פתרונות להתמודדות העולמית עם משבר האקלים”.










פי.סי.חץ